HN: Aukro, Mall i Seznam si chtějí u EU stěžovat na monopol Googlu

0

Hospodářské noviny píšou o úmyslu obchodních portálů Aukro.cz, Heuréka.cz a Mall.cz, které si chtějí u Evropské komise stěžovat na monopolní praktiky Googlu. Ten už komise vyšetřuje čtyři roky a obě strany se konečně dohodly na řešení.

EU vs. Google

EU do roku 2010 obdržela 18 stížností, podle kterých Google využívá své dominantní postavení ve vyhledávačích. Spor se týká těchto čtyř bodů.

  • Google ve výsledcích zvýhodňuje odkazy na vlastní služby. Nejvíce je to vidět při vyhledávání hotelů, restaurací nebo produktů. Konkurence, ač může poskytovat relevantnější výsledky, je vidět méně, případně vůbec.
  • Ve výsledcích Google bez povolení využívá data třetích stran, například obsahy recenzí.
  • Vydavatelé, kteří chtějí nasadit reklamy Googlu, nemohou mít na stránkách reklamy třetích stran, případně musí být v menšině.
  • Kampaně vytvořené přes Google Adwords nelze přenést do konkurenčních reklamních platforem.

Google proto navrhl tato nápravná opatření, se kterými už souhlasí i viceprezident Komise Joaquín Almunia.

  • Ve výsledcích specializovaných vyhledávačů (produkty, hotely, restaurace atd.) Google na prominentním místě zobrazí mimo vlastních služeb i výsledky tří konkurentů.
  • Správci webů budou moci Googlu explicitně zakázat (systémem opt out), aby ve specializovaných vyhledávačích nevyužíval jejich data. Google je přitom nesmí penalizovat v Pageranku. Web tak může zůstat na předních místech ve výsledcích, ale Google nesmí krást například ony zmíněné recenze.
  • Reklamy Googlu (AdSense) už nebudou mít na stránkách exkluzivitu.
  • Kampaně z AdWords budou přenositelné.

Konkurenci to nestačí

Evropská komise sice má v případu poslední slovo, ale před verdiktem chce, aby se k bodům vyjádřili poškození, tedy hlavní konkurenti Googlu. A těm podobné řešení stále nestačí. Nejhlasitější kritika přichází z aliance FairSearch, jejímiž členy jsou Microsoft, Nokia, Oracle, TripAdvisor a také skupina Allegro, většinový majitel zmíněných českých společností (Aukro, Mall a Heuréka). Podle Hospodářských novin se do sporu zapojí i Seznam.

 

A to je nejvíce překvapující. Česko je totiž díky Seznamu považováno za jedno z pěti zemí, kde Google není vyhledávačem číslo jedna. V Rusku vede Yandex, v Číně Baidu a v Japonsku a na Tchaj-wanu je první Yahoo. Zahraniční výsledky jsou hotový fakt, tvrdí to hlavní globální měřič návštěvnosti ComScore i Alexa.com.

U nás ComScore neoperuje, i když se už o převzetí měření NetMonitoru také pokoušel. Proto bohužel nemáme přímé srovnání výkonu obou rivalů. StatCounter odhaduje, že Googlu u nás patři 73 % všeho vyhledávání a Seznamu 25 %. Zbytek si rozdělují jiní, nejvíce Bing a Yahoo.

Alexa také favorizuje Google. Její Traffic Rank sestávající z návštěvnosti a počtu zobrazených stránek lidí, kteří mají nainstalovaný speciální doplněk, vyplývá, že Google.cz je 309. největším webem světa, Seznam.cz až 397. V Česku má nicméně nezanedbatelný podíl i Google.com a nebo Centrum.cz/Atlas.cz, jež běží na enginu Googlu.

Zcela jiná čísla přináší měřič Toplist.cz. Ten podíl vyhledávačů vypočítává podle počtu přístupů na stránky, jež využívají jeho kód. Nejvíce referrerů přichází ze Seznamu (42 %), Google.cz má asi 37 %, další jeho mutace přidají okolo 20 %.

Evropská komise je v otázce antimonopolního chování hodně citlivá, což už v minulosti pocítily společnosti jako Intel nebo Microsoft. Vyšetřování Googlu, který má v EU asi 90% podíl mezi vyhledávači proto nikoho nepřekvapuje. Jenže Česko je výjimka. Nemáme nezvratné auditované výsledky, které by určily, že má Google monopol. A podle těch neoficiálních je Google silnější, ale nikterak drtivě jako jinde v Evropě.

Zapojení Aukra, Mallu a Heuréky můžeme přisoudit vlivu mateřské společnosti, která má na Google jeho srovnávač zboží pifku kvůli zahraničním trhům. Ale pokud se do stížností zapojí i Seznam, jasně tím říká, jak je slabý.

PS: Přímé srovnání Googlu a Seznamu nedostaneme ani v sezóně 2015/2016. Dodavatelem výzkumu NetMonitor totiž zůstává společnost Gemius, která se k výsledkům Googlu nedostane.

Ohodnoťte tento článek!