Hráčský IPS Eizo Foris FS2333 podruhé: tentokrát i s dobrými barvami

0

V recenzi FS2333 jste se v kapitole barevné odchylky detailně mohli dočíst, že FS2333 má dost zásadní problémy s vyvážením bílé a podivným chováním při fixním nastavení barevné teploty. Buď bylo vše do modra, nebo zase do zelena. Mohl jsem přeměřovat donekonečna, ale chyba skutečně nebyla u mě. Po vrácení monitoru se o tom přesvědčilo i Eizo (viz vyjádření zástupce Eizo Europe dodané do závěru původní recenze). Tudíž následovalo zaslání dalšího kusu a moje nové měření.

FS2333

Ačkoli jsem potřeboval přeměřit jen to barevné nastavení, nenechal jsem si ujít příležitost a vyzkoušel také rovnoměrnost podsvícení dalšího kusu. Jak víte, v tomto ohledu jsou v levných monitorech bez elektroniky pro kompenzaci rovnoměrnosti podsvícení velké rozdíly mezi kusy, takže čím více monitorů bude otestováno, tím úplnější informace bude o tom, co asi tak čekat. První kus FS2333 na tom byl v tomto ohledu docela dobře – maximální odchylka jasu bílého bodu byla 13 %, průměrná pak pěkných 6 %. Druhý kus byl o trochu horší, nejvyšší odchylku (15 %) jsem naměřil ve spodní části monitoru (trochu vpravo), průměrná pak činila stále ještě slušných 7 %.

 

Pro měření barevných odchylek, gamutu, gamy či jasu a kontrastu využívám kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure. Jelikož tento software nepodporuje správu barev, tak pro ověření přesnosti profilu od výrobce používám ještě Zoner Photo Studio 15.

Barevné odchylky měřím při 120 cd/m2 (u Forisu FS2333 je to asi 48 % jasu – což překvapivě přesně odpovídá poměru z maximálních 250 cd/m2), přičemž jsem se rovnou přesvědčil o podobném kontrastním poměru jako u prvního kusu:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Režim User1

První uživatelsky definovatelný režim by měl být pro monitor zřejmě jakýmsi nativním, nemá však dobře nastavenu barevnou teplotu:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu
Bílá

To se promítne i do celé škály šedé:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu
50% šedá

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Barevné odchylky by byly dobré, nebýt té modré:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.

Režim User1 s nastavením 6500K

Pokud chcete standardní barevnou teplotu, stačí (na rozdíl od prvního kusu) nastavit pomocí ovladače nebo softwaru ScreenManager Pro barevnou teplotu 6500K v OSD „natvrdo“. Najednou je vše takřka perfektní a můžeme si pokládat jen otázku: Proč proboha Eizo takto režim User1 nenastaví od výroby, pro koho má být výchozích zhruba 7500 K?

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Kvůli snížení luminance modré však není její barevná odchylka optimální:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Režim sRGB

Foris FS2333 nabízí i emulaci sRGB. Zde už není pochyb o tom, že by hodnoty měly být co nejblíže gama = 2,2 a barevná teplota = 6500 K, takže se pojďme podívat, jak to Eizo zvládlo nastavit. Nejdříve jsem se přesvědčil, že v této emulaci nepřicházíte o kontrast:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Gama, šedá i bílá vypadají dobře – resp. s malou odchylkou od ideálu:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu
Eizo Foris FS2333 – test druhého kusu

Problém s až příliš potlačenou modrou však zůstává, navíc gamut evidentně není oříznut co nejpřesněji na prostor sRGB (jak bychom od takto nazvaného režimu čekali):

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu
Eizo Foris FS2333 – test druhého kusu

Režim User1 s barevným profilem od Eiza

Na stránkách podpory nabízí Eizo stažení ICC profilu i k FS2333. Nastavil jsem si jej tedy v Zoner Photo Studio jako pracovní…

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

…a při nastavení 6500K v OSD jsem začal ověřovat (ne)zlepšení barevných odchylek.

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Jak vidíte na následujícím obrázku, problém s modrou je vyřešen a takto nízké barevné odchylky uspokojí i ty, co na monitoru budou upravovat třeba fotografie. Také gamut už přesahuje v podstatě jen v zelené (což zase tolik nevadí):

  Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Hardwarová kalibrace s Eizo EasyPIX 2

Stejně jako třeba LG IPS237L i Eizo Foris FS2333 umí hardwarovou kalibraci s nejrozšířenějšími sondami přes DDC/CI. Toto rozhraní můžete v monitoru zapínat a vypínat, z výroby je zapnuto: 

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Eizo EasyPIX 2 najdete na CD k Forisu FS2333, lepší je ale stáhnout a nainstalovat aktuální verzi z webu Eiza:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Jak vidíte, EasyPIX používá Adobe AIR (což podle mě není šťastná volba):

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Problémy začínají:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

EasyPIX 2 mi tvrdošíjně hlásí, že můj Foris FS2333 není podporován, zkouším je nastavit jako primární, nechat u grafiky samotný, nic nepomáhá. Možná se EasyPIX nějak hádá s ovladačem Radeonu HD 6950, možná je tu jiný problém, verzi jsem měl každopádně aktuální:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Už se mi nechtělo přehazovat FS2333 k jinému monitoru, co EasyPIX umí, ukazují tyto obrázky z jiného monitoru:

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Eizo Foris FS2333 - test druhého kusu

Předpokládám, že s funkčním EasyPIX 2 bych dosáhl podobných výsledků jako u LG IPS237L a jejím TrueColorFinder.

Závěrem

Jsem rád, že jsem už i ten trochu „rozhozený“ první kus Forisu FS2333 ocenil a celkově ohodnotil hodně kladně. Přihlédl jsem přitom samozřejmě k recenzím dvěma jiných kusů, na tomto jsem si pak mohl vše ověřit na vlastní oči.

FS2333 nejenže nabízí hráčům za ještě akceptovatelné peníze dost unikátní kombinaci rychlé odezvy, nízkého input lagu s 23″ matricí IPS, ale když zrovna nebudete hrát hry, můžete na něm klidně upravovat třeba fotografie. Jde-li vám o prezentaci ve standardním gamutu, bude monitor svým barevným nastavením stačit i náročnějším jedincům.

Doplnění: Regulace jasu podrobněji

Po správné připomínce v diskuzi jsem začal podrobněji zkoumat regulaci jasu FS2333. Postupně jsem měřil stálý obrazec (bílou plochou) na různých hladinách jasu.

100% jas:

Eizo Foris FS2333 regulace jasu 

90% jas:

Eizo Foris FS2333 regulace jasu Eizo Foris FS2333 regulace jasu

75% jas:

  Eizo Foris FS2333 regulace jasu Eizo Foris FS2333 regulace jasu

50% jas (asi 120 cd/m2):

 Eizo Foris FS2333 regulace jasu Eizo Foris FS2333 regulace jasu

30% jas:

 Eizo Foris FS2333 regulace jasu Eizo Foris FS2333 regulace jasu

15% jas:

 Eizo Foris FS2333 regulace jasu Eizo Foris FS2333 regulace jasu

0% jas:

Eizo Foris FS2333 regulace jasu Eizo Foris FS2333 regulace jasu 

Momentálně to vypadá tak, že FS2333 používá regulaci čistě pomocí PWM na celkem nedostačně vysoké frekvenci 190 Hz a to v rozsahu 99–1 % jasu. Mění se jen poměr duty cycles. U nastavení 0 % už nelze zřejmě kvůli nedostatečné citlivosti sondy nic vyvozovat. Kontaktuji Eizo a zeptám se, jak to s regulací jasu FS2333 tedy je.

Hráčský IPS Eizo Foris FS2333 podruhé: tentokrát i s dobrými barvami

Ohodnoťte tento článek!