Hry pro testování grafických karet: diskuze o metodice

0

Metodika testování grafických karet má hned několik diskutabilních aspektů, v tomto článečku podněcujícím v diskuzi se ale zaměříme čistě na výběr her. Nepředpokládám, že by výsledek uspokojil všechny, ale určitá pomoc při výběru nebo připomenutí něčeho neprávem opomenutého se nám určitě bude hodit.

Za jeden z cílů jsme si dali také metodiku, která bude obsahovat hry, jimiž se typicky až tak netestuje. Nechceme totiž, aby výrobci grafických karet měli ovladače vyladěné na deset her, jimiž se ve většině recenzí testuje a v čemkoli jiném byl výkon nebo obrazová kvalita na jiné než optimální úrovni.

Rád bych vás také poprosil, abyste se v diskuzi oprostili od absurdních nebo i tak trochu mimotématických požadavků typu:

  • máte v metodice málo závodních her, málo FPS apod. – žánr není při výběru her pro testování ničím důležitý
  • hlavně testujte i na procesorech AMD – procesor by v testu grafik především neměl být limitujícím faktorem a časová náročnost testování na druhé platformě je příliš krutá

Co se dnes hraje?

TOP 25 podle počtu hráčů (zdroj: Xfire):

  1. League of Legends
  2. Call of Duty 4: Modern Warfare
  3. World of Warcraft
  4. Call of Duty 2
  5. Star Wars: The Old Republic
  6. Battlefield 3
  7. Minecraft
  8. Call of Duty: Modern Warfare 3
  9. World Of Tanks
  10. StarCraft II
  11. Grand Theft Auto: San Andreas
  12. Heroes of Newerth
  13. The Elder Scrolls V: Skyrim
  14. Team Fortress 2
  15. Call of Duty
  16. Medal of Honor Allied Assault
  17. Counter-Strike: Source
  18. Warcraft III
  19. Call of Duty: Modern Warfare 2
  20. Dota 2 
  21. Wolfenstein: Enemy Territory
  22. Eve Online
  23. Star Trek Online
  24. Aion 
  25. The Lord of the Rings Online

TOP 20 her podle počtu odehraných hodin (den, zdroj: Xfire):

  1. World of Warcraft … 386 372
  2. Call of Duty 4: Modern Warfare MP … 245 416
  3. Call of Duty 2 MP … 137 565
  4. Counter-Strike Source … 58 147
  5. Battlefield  … 43 189
  6. Warcraft III – The Frozen Throne … 36 936
  7. Call of Duty: World at War MP … 30 135
  8. Silkroad Online … 23 476
  9. Guild Wars … 23 368
  10. Wolfenstein: Enemy Territory … 21 295
  11. Left 4 Dead … 17 612
  12. Eve Online … 17 381
  13. Team Fortress … 214 204
  14. Warhammer Online … 13 833
  15. The Lord of the Rings Online … 13 009
  16. Counter-Strike … 12 421
  17. Combat Arms … 11 418
  18. Empire: Total War … 11 017
  19. Call of Duty MP … 10 382
  20. CABAL Online (Europe) … 10 076

Nejprodávanějších 10 her v českém obchodě (zdroj: JRC.cz):

  1. Star Wars The Old Republic Game Card
  2. World Of Warcraft Game Card
  3. Star Wars: The Old Republic
  4. The Elder Scrolls V: Skyrim
  5. Battlefield 3 Back To Karkand Dlc1 Code In A Box
  6. Kingdoms Of Amalur: Reckoning
  7. Call Of Duty: Modern Warfare 3
  8. Battlefield 3
  9. Mafia 2
  10. Assassin’s Creed 2

Dalším informačním zdrojem, o který se při zvažování her do metodiky opíráme, je server sbírající hodnocení: Metacritic (sekce PC Games). Zatímco průměr z recenzí bývá u spousty her vysoký, tituly s tisíci uživatelskými hodnoceními už něco hovoří o tom, kterak lid tu kterou hru vnímá.

Kandidáti do metodiky

Staré Call of Duty (2), Minecraft nebo World of Warcraft z úvah rovnou škrtám. To dnes „jede prakticky na všem“. GTA už není nejnovější a hlavně se v tom nelehce testuje. Cokoli na enginu Source už dnes také zvládají i v procesorech integrované grafiky. S přihlédnutím k dřívějším metodikám, výše zmíněným žebříčkům a samozřejmě i trochu vlastním sympatiím se nám začíná rýsovat takovýto seznam:

Aliens vs. Predator (2011)

  • Pro: DirectX 11, teselace, volně stažitelný benchmark
  • Proti: průměrně hodnocená hra, odehrálo se a už se nehraje

Batman: Arkham City

  • Pro: dobře hodnocená hra, DirectX 11
  • Proti: odehraje se a nebude se už tolik hrát

Battlefield 3

  • Pro: velmi hraná hra, špičková grafika, DirectX 11
  • Proti: náročné testování, ne úplně přesné

BattleForge

  • Pro: snadné testování (benchmark v bezplatné hře), DirectX 11, pěkná grafika
  • Proti: nepatří mezi nejhranější hry, není ani nejnovější

Call of Duty: Modern Warfare

  • Pro: nejvíce hraná hra ze série Call of Duty, snadné a opakovatelné testování, náročnost nejspíše skoro podobná jako u MW3
  • Proti: vyšel novější díl, nepatří mezi náročné hry

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • Pro: jedna z nejhranějších her vydaných v poslední době
  • Proti: nehraje se tolik jako první Modern Warfare, také nepatří mezi náročné hry

Crysis

  • Pro: stále dost náročné, výkonnostní pojítko s minulými testy grafik (zejména při použití timedema Island)
  • Proti: už je druhý díl, jen občasné znovuhraní

Crysis 2

  • Pro: špičková grafika
  • Proti: diskutabilní použití teselace, odehraje se a MP se moc hrát nebude (což už se asi stalo)

DiRT 3

  • Pro: pěkná grafika, DirectX 11, engine použit ve více hrách
  • Proti: nepřesný benchmark, problematické testování

Heroes of Newerth

  • Pro: jedna z nejhranějších her, zdarma, testování pomocí replaye, pěkná grafika
  • Proti: není z nejnáročnějších (ale nejspíše srovnatelná se StarCraftem II a náročnější než LoL)

League of Legends

  • Pro: nejhranější hra současnosti, testování pomocí replaye
  • Proti: malá náročnost

Metro 2033

  • Pro: skvělá grafika, DirectX 11, jedna z nejnáročnějších her
  • Proti: náročné a ne úplně přesné testování, nehraje se už tolik

Stalker: Call of Pripyat

  • Pro: DirectX 11 (CHS, teselace), HBAO, volně stažitelný benchmark
  • Proti: už není nejnovější a už se moc nehraje

StarCraft II

  • Pro: především s vynuceným anti-aliasingem vcelku náročná grafika, velmi hraná hra
  • Proti: nesnadné testování, anti-aliasing není implementován ve hře

Total War: Shogun 2

  • Pro: pěkná a náročná grafika, snadné a opakovatelné testování
  • Proti: právě tak by se dalo testovat už zavedeným Napoleon: Total War nebo stále velmi hraným Empire: Total War

Trackmania 2: Canyon

  • Pro: pěkná a pro grafiky celkem náročná grafika
  • Proti: ?

The Elder Scrolls V: Skyrim

  • Pro: velmi hraná hra, fotogenická grafika
  • Proti: není až tak náročná na grafické karty, nepatří vypilované technické skvosty

Witcher 2: Assassins of Kings

  • Pro: pěkná a náročná grafika
  • Proti: netradiční typ anti-aliasingu, nemá až tak velkou hráčskou základnu (rok po vydání, nemusí platit v ČR)

World of Tanks

  • Pro: náročná hra s dobrou grafikou, mnoho hráčů i v ČR
  • Proti: ? závislost na výkonu procesoru, průběžné změny enginu

Sám bych se přikláněl k vyhození BattleForge, DiRT 3 to schytá, pokud nezačne sekat latinu a u Call of Duty a Crysis bude potřeba vybrat jeden z dílů. To bude doufám koneckonců hlavním tématem diskuze a pomůžete nám dilema rozseknout.

Batman: Arkham City mi také nepřipadá jako nutnost v metodice, co by měla nějaký ten pátek zase vydržet.Kvůli nevysoké náročnosti (alespoň pro desktopové počítače s diskrétními grafikami) vyloučím nakonec také League of Legends. V něm jsem udělal na jednom opakovaném záznamu v 1920 × 1200 px s plnými detaily a anti-aliasingem malý test, který by si ale AMD za rámeček asi nedala:

  • Radeon HD 6950, 2 GB + Phenom II X6 1075T … 60–110 fps
  • GeForce GTX 560, 1 GB + Core i7-870 … 200–240 fps

Důležitější je ale, jestli hra jede lépe ne Ionu s Atomem, nebo na E-450, takže to u metodiky pro diskrétní grafiky, jež se dají považovat za herní, nemusíme asi řešit.

Ohodnoťte tento článek!