Levní Japonci? Jak se to vezme

Kolik z vás si ještě pamatuje časy, kdy řada monitorů VisionMaster Pro s obrazovkami Mitsubishi Diamondtron patřila k tomu naprosto nejlepšímu, co mívali majitelé PC doma? Ano, mluvím o časech, kdy Pentium nebylo synonymem pro lowend a kdy jsme neřešili u monitorů odezvu nebo input lag. Řešili jsme, jakou má konvergenci barev, jaké má nedostatky v geometrii obrazu a jakou obnovovací frekvenci při vysokém rozlišení nabídne. A nejdražší iiyamy se 132kHz horizontální obnovovací frekvencí umožňovaly logicky nastavit i ergonomické vertikální obnovovací frekvence (100–120 Hz).

Jenže přišla éra LCD a v ní už iiyama zdaleka tolik nezáří. Sice v dobách, kdy highendem byly 20palcové LCD s poměrem stran 4:3 a rozlišením 1600 × 1200 px nabízela velmi slušné monitory s matricí VA, pak ale zamířila směrem k domácnostem a hráčům. A ti jakoby mohli mít jenom TN se všelijakými omezeními.

Teprve až AU Optronics začala produkovat levné A-MVA, začal svoje monitory VA LED uvádět nejen BenQ nebo Philips, ale právě také iiyama. Jako připomínka vám může posloužit třeba recenze 24″ VA LED z Japonska a pod 5500 Kč: iiyama X2472HD.

Mezitím ale produkce IPS v LG Display dosáhla takové úrovně, že nejlevnější IPS (označované také e-IPS) nebyly už oproti VA příplatkové a dokonce i ve srovnání se stejně vybavenými monitory TN cenově obstály. A přestože i nejlevnější VA jsou stále 8bitové, kdežto levné IPS jsou zpravidla 6bitové s FRC, tak především pozorovací úhly posledních generací levných A-MVA jsou opravdu tragické a rozhodují souboj VA vs. IPS dost jednoznačně. Jedním z důležitých faktorů je také to, že AU Optronics nemá 24palcový panel se sympatickým rozlišením 1920 × 1200 px (poměr stran 16:10).

 

Trh „lepších čtyřiadvacítek“ tak ovládá Dell, HP a možná Samsung. Kdo chce IPS s 1920 × 1200 px za opravdu co nejméně peněz, koupí Dell U2412M, kdo chce navíc interpolaci jiných rozlišení a hlavně neblikající regulaci jasu (tedy, když už PWM, tak na dostatečně vysoké frekvenci), připlatí za HP ZR2440w. Komu vadí tak trochu špinavě matná obrazovka levných IPS, nebo FRC a naopak překousne trochu hůře továrně nastavené barvy či nerovnoměrnější podsvit, má k dispozici Samsung S24A850DW. Nově je tu Eizo EV2436WFS, které je asi ze čtyřiadvacítek s 1200p nejlepší, ale zmíněný Samsung s PLS pořád zůstává jedinou alternativou s polomatnou obrazovkou.

A co tedy iiyama? Ta už má na trhu delší dobu model ProLite XB2485WSU. Ten vypadá parametrově i funkčně velmi podobně jako právě Dell U2412M, jenže stojí 8500 Kč. A to už je dost blízko HP ZR2440w a o více než 2000 Kč navrch oproti Dellu U2412M. Japonci možná pochopili, že 1,5wattové reproduktory příplatek asi tak úplně neospravedlní, takže nedávno uvedli ProLite X2485WS.

X2485WS je takřka stejný jako XB2485WSU až na:

  • stojan bez polohování
  • chybějící hub USB
  • cenu

Třetí bod je samozřejmě důsledkem dvou předchozích, rozdíl momentálně činí asi 1100 Kč ve prospěch nověji uvedeného X2485WS.

Parametry iiyama X2485WS a dalších monitorů ve srovnání

 

Dell
UltraSharp U2412M

iiyama
ProLite X2485WS


HP 
ZR2440w

Samsung SyncMaster S24A850DW

Asus 
PA248Q

viditelná úhlopříčka 24″ 24″ 24″ 24″ 24″
typ panelu (matrice, podsvícení) e-IPS, LED e-IPS, LED e-IPS, LED  S-PLS, LED e-IPS, LED 
poměr stran 16:10 16:10 16:10 16:10 16:10
maximální rozlišení 1920 × 1200 1920 × 1200 1920 × 1200 1920 × 1200 1920 × 1200
bodová rozteč [mm] 0,269 0,269 0,269 0,269 0,269
barevné provedení černá + stříbrná černá černá + stříbrná černá černá
úhel pohledu horizontální/vertikální 178°/178° 178°/178° 178°/178° 178°/178° 178°/178°
horizontální frekvence digital/analog [kHz] výrobce neuvádí 30–94 výrobce neuvádí 30–81 30–83
vertikální frekvence digital/analog [Hz] výrobce neuvádí 50–75 výrobce neuvádí 56–75 50–76
barevná hloubka 6+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. ? 6/8+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil.
barevný prostor (gamut) sRGB sRGB sRGB sRGB AdobeRGB
jas [cd/m2] 300 300 350 300 300
kontrast – typický 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1
kontrast – dynamický 2 000 000:1 5 000 000:1 2 000 000:1 výrobce neuvádí 80 000 000:1
odezva [ms] 8 – GTG 5 – GTG 6 – GTG 5 – GTG 6 – GTG
spotřeba běžná/úsporný režim [W] 38  (typ.)/72 (max.) 36/0,5 48/32 (při 200 cd/m2)/0,5> 64/0,4 75/1
videovstupy 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× HDMI 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub 1× DVI, 1× DisplayPort 1.1a, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.4
kabely 1× D-Sub, 1× DVI, 1× USB, napájecí 1× D-Sub, 1× DVI, audio, napájecí 1× D-Sub, 1× DVI, 1× DisplayPort, 1× USB, napájecí 1× DisplayPort, 1× DVI, 1× USB 3.0, napájecí D-Sub, DVI, DisplayPort, USB 3.0, napájecí
rozbočovač USB/doplňkové porty ano, 2 + 2 USB 2.0 ne ano, 2 + 2 USB 2.0 ano, 4× USB 3.0 ano, 4× USB 3.0
reproduktory ne ano, 2× 1,5 W ne ne ne
výstup na sluchátka ne ano ne ano ano
kamera ne ne ne ne ne
mikrofon ne ne ne ne ne
příslušenství instalační CD, manuál stručný návod instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál
nastavení 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě uživatelská 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, hlasitost a režimy Eco 5 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, OSD menu, automatické nastavení, zapnutí/vypnutí 6 tlačítek, přímé pro OSD, nastavení Eco, jas/hlasitost, přepnutí vstupu a vypnutí 7 tlačítek, přímé pro QuickFit, režimy/profily, kontrast, OSD, jas, vstupy a zapnutí/vypnutí
ovládání jednoduché složité jednoduché jednoduché mírně složitější
barevné profily v OSD Standard, Multimedia, Movie, Game, Text, Color Temp., Custom User, sRGB, Matrix, 6500K, 7500K, 9300K 5000 K, 6500 K/sRGB, 9300 K, User Custom, Standard, Game, Cinema, Dynamic Contrast Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User 1/2
pokročilé nastavení barev RGB RGBCMY RGB RGB RGBCMY
odnímatelný stojan ano ano ano ano ano
úhel náklonu -4° až 21° -5° až 20° -5° až 30° -2° až 25° -5° až 20°
otočení na výšku ano ne ano ano ano, Pivot
otočení kolem osy 90° ne 90° 270° 120°
výšková nastavitelnost [mm] 115 ne 100 150 100
ovladače ano ano ano, na CD ano, na CD ano, na CD
barevné profily ano ano ano, na CD ano ne
další software PowerNap HP Display Assistant
rozměry s podstavcem  (v × š × h) [mm] 514 × 556 × 180 449 × 561 × 217 429–529 × 562 × 235 447–597 × 558,5 × 224,5 416–516 × 557 × 235
hmotnost s podstavcem [kg] ~5 4,6 7,6 7,8 6,4
záruka [roky] 3 (NBD) 3 3 (NBD) 3 3 (ZDP)
cena [Kč] 6200 7340 8820 9670 9990

Ceny byly zjištěny v e-shopech Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).

Monitor Asset Manager: řídící elektronika od Mstaru, ale u monitoru tohoto formátu důležitá podpora 24p přítomna. 


 

Provedení, vstupy, OSD, software


 

Provedení, vstupy, příslušenství

Tady musím iiyamu pochválit – na svém webu má galerii kvalitních a nepřikrášlených fotografií finálního produktu. Kdybych tentokrát focení vynechal, asi by se nic nestalo.

   

    

Ale přece jen se díky fotkám můžeme zastavit u některých důležitých věcí. Z celkového pohledu je vidět, že iiyama příliš nenásleduje trend co nejtenčích rámečků:


 

Ovládání je nešťastně umístěno na spodní hraně, není nijak podsvíceno a ani nemá kontextovou nápovědu:

Kromě DisplayPortu najdete v balení všechny kabely, trochu ale překvapuje absence instalačního CD:

Stojan neumožňuje polohování na výšku a ani otáčení. Můžete jej ale oddělat a pomocí uchycení VESA dát monitor na nějaký stand. držák:

Veškeré polohování je omezeno na takovéto naklápění:

Povrchová vrstva je plně matná: výhoda někde u okna, nevýhoda při rozptýleném osvětlení a například bílé stránce s textem (perleťový efekt ruší):

Ve videovstupech chybí jen HDMI: 

Monitory iiyama jsou jako naprostá většina dalších kompletovány v Číně: 


 

OSD a ovládání

Samotné OSD není uspořádáno špatně a má překvapivé možnosti kontroly barev (RGBCMY) i OverDrive (pět stupňů). Můžete také volit profily podle barevných hladin.

 

Průšvihem je pohyb po menu. Tlačítko Menu je vlastně Enter, tlačítko Auto pak vlastně Cancel. Tlačítka mezi nimi jakoby šipky, dále sotva vidíte, na čem jste zrovna najeti a zda už jste potvrdili změnu. Tohle myslitelé nedomysleli.


 

  

CD/software

Žádné CD s ovladači či podrobným návodem iiyama k monitoru už nepřibaluje. Ovladač i manuál v PDF si musíte stáhnout na jejím webu.

Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů

Metodika testování

Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.

 

Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.

Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.

Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.

To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.

Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.

Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.

Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.

Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.

X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)

Jak na interaktivní grafy 2.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost iiyamy X2482WS byl horší než u Dellu U2412M a lepší než u HP ZR2440w. Jenže mohla být stejná jako u Dellu, nebo naopak stejná jako u HP. Na tom je jen vidět, jaké rozdíly mohou být mezi kusy (stejné řady panelů LG Display).

Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.

 

Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.


iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m2

Asus PA248Q, 120 cd/m2


HP ZR2440w, 120 cd/m2


Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m2


AOC i2757Fm, 120 cd/m2


Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m2


NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m2

Philips 227E3QPH, 120 cd/m2

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity=5

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity Off


BenQ GW2460HM, 120 cd/m2


Philips 241P4QPYK, 120 cd/m2


LG IPS237L, 120 cd/m2

Eizo Foris FS2333, 120 cd/m2

Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m2

HP ZR2740w 2012, 120 cd/m2

Samsung S27B970D, 120 cd/m2 

HP ZR2740w 2011, 120 cd/m2

Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2


Samsung T27B550, 120 cd/m2

NEC MultiSync P241W, 120 cd/m2, Uniformity=5


LG Flatron IPS235V, 120 cd/m2


Asus PA238Q, 120 cd/m2


Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m2


HP ZR24w, 120 cd/m2


Asus PA246Q, 120 cd/m2


Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m2


BenQ XL2420T, 120 cd/m2


Samsung UE32D5500, 120 cd/m2

 

Barevné odchylky (dE, CIE94)

Barevné odchylky

Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).

 

Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce.

Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně

Tovární nastavení (User)

Barevné odchylky primárních a sekundárních barev jsou docela dobré, ale nezvládnutá modrá se promítá hlavně do škály šedé a bílé:

 

Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.

A tady to vidíte velmi dobře. Modrá má oproti červené ve škále šedé takový náskok, že je to prostě studené až hrůza. Také křivka gamma rozhodně není podle našich představ.

Režim sRGB

Režim sRGB je tu jen tak pro srandu králíků, s gamutem neudělá zhola nic.

S bílou, šedou a gamou také ne:

Skoro 7700 K opravdu není to, co by odpovídalo sRGB, resp. D65:

  

Předvolba 6500K

Nač zoufat. V OSD je přece předvolba 6500 K. Ta ale funguje také velmi „přesně“:

 
 

Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem

Gamut

Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.

iiyama ProLite X2482WS (Factory) vs. sRGB, CIE 1931: 


Philips Gioco 278G4DHSD (User1) vs. sRGB, CIE 1931: 

Eizo EV2736WFS (User1) vs. sRGB, CIE 1931: 


Eizo EV2736WFS (User1 s ICC profilem od výrobce) vs. sRGB, CIE 1931:


AOC i2757Fm vs. sRGB, CIE 1931:

NEC MultiSync EA224WMi (sRGB) vs. sRGB, CIE 1931:

BenQ GW2460HM (Standard) vs. sRGB, CIE 1931:

LG IPS237L vs. sRGB, CIE 1931:

Eizo Foris FS2333 v režimu User1 vs. sRGB, CIE 1931:

Eizo Foris FS2333 v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

 

Dell UltraSharp U2713HM v režimu Standard vs. sRGB, CIE 1931:

Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

NEC MultiSync P241W vs. sRGB, CIE 1931:

Samsung S27B970D v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

HP ZR2740w r.v.2012 vs. sRGB, CIE 1931:

 

 

iiyama ProLite X2482WS (Factory) vs. sRGB, CIE 1976:

  

 Philips Gioco 278G4DHSD (User1) vs. sRGB, CIE 1976: 

Eizo EV2736WFS (User1) vs. sRGB, CIE 1976:


Eizo EV2736WFS (User1 s ICC profilem od výrobce) vs. sRGB, CIE 1976:


AOC i2757Fm vs. sRGB, CIE 1976:

NEC MultiSync EA224WMi (sRGB) vs. sRGB, CIE 1976:

BenQ GW2460HM (Standard) vs. sRGB, CIE 1976:

LG IPS237L vs. sRGB, CIE 1976:


Eizo Foris FS2333 v režimu User1 vs. sRGB, CIE 1976:

Eizo Foris FS2333 v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

Dell UltraSharp U2713HM v režimu Standard vs. sRGB, CIE 1976:

Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

NEC MultiSync P241W vs. sRGB, CIE 1976:

Samsung S27B970D v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

HP ZR2740w r.v.2012 vs. sRGB, CIE 1976:

 

Kontrast, úroveň černé, slévání barev

Kontrast

V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).

Kontrast je možná i díky tomu, že je regulace zejména zespoda dost omezena, stále nad 1100:1. Což je na IPS samozřejmě velmi dobré.

      
  

Úroveň černé

Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.

Slévání barev

Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).

 

Slevání tónů není u X2485WS vážnějším problémem. Mírně se slévá velmi tmavě šedá a černá, ale to prakticky u všech IPS.

  iiyama ProLite X2485WS Dell UltraSharp U2412M Samsung S24A850DW LG Flatron IPS235V Asus PA248Q LG Flatron IPS237L
slévání barev – K 3 3 4 5 3 6
slévání barev – K 255 255 253 253 254 254
slévání barev – R 1 2 2 1 1 3
slévání barev – R 255 255 254 253 255 254
slévání barev – Y 1 1 1 1 1 3
slévání barev – Y 255 255 254 254 254 254
slévání barev – G 1 1 1 1 1 3
slévání barev – G 255 255 254 254 254 254
slévání barev – C 1 1 1 1 1 3
slévání barev – C 255 255 254 254 254 254
slévání barev – B 2 2 2 2 2 3
slévání barev – B 254 253 252 254 254 254
slévání barev – M 2 1 1 2 1 3
slévání barev – M 255 255 254 254 255 254
  AOC i2757Fm Samsung S27A850D Asus PB278Q HP ZR2740w r.v. 2012 Dell UltraSharp U2713HM Eizo EcoView EV2736W
slévání barev – K 2 5 3 4 3 3
slévání barev – K 254 253 254 254 254 254
slévání barev – R 1 2 2 1 1 2
slévání barev – R 254 253 255 255 254 255
slévání barev – Y 1 2 1 1 1 1
slévání barev – Y 254 253 255 255 255 255
slévání barev – G 1 2 2 1 1 1
slévání barev – G 254 253 255 254 255 255
slévání barev – C 1 2 2 1 1 1
slévání barev – C 254 253 255 254 254 254
slévání barev – B 2 3 1 2 2 2
slévání barev – B 253 252 254 254 253 253
slévání barev – M 1 2 2 1 1 1
slévání barev – M 254 253 254 255 254 254

Odezva a input lag

Odezva

Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).

Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.

 

OverDrive lze regulovat v pěti stupních od -2 až po +2. Hodnota -2 znamená vypnuté OverDrive a nejpomalejší odezvu šedá-šedá, s OverDrive +2 lze na rise naměřit deklarovaných 5 ms pro změnu šedá-šedá.

0-255-0OverDrive +2:

  

0-150-0OverDrive +2:

  

127-255-127OverDrive +2:

  

75-180-75, OverDrive +2:

 

75-180-75, OverDrive -2:

    

Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:

  iiyama ProLite X2485WS Dell UltraSharp U2412M Asus PA248Q Samsung SyncMaster S24A850DW HP ZR2440w
odezva 0–255 (rise) [ms] 13 10 9 13 12
odezva 0–255 (fall) [ms] 14 12 10 12 12
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 26 22 19 25 24
odezva 0–150 (rise) [ms] 5 9 6 7 8
odezva 0–150 (fall) [ms] 7 6 7 8 8
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 11 15 13 15 16
odezva 127–255 (rise) [ms] 9 9 7 12 10
odezva 127–255 (fall) [ms] 8 8 8 10 11
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 16 17 15 22 21
odezva 75–180 (rise) [ms] 5 8 6 7 8
odezva 75–180 (fall) [ms] 7 9 6 7 9
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 12 17 12 14 16
  Philips 227E3QPH NEC MultiSync EA224WMi LG Flatron IPS237L Asus PA238Q Eizo Foris FS2333
odezva 0–255 (rise) [ms] 9 16 6 11 11
odezva 0–255 (fall) [ms] 13 9 9 10 12
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 22 25 15 21 23
odezva 0–150 (rise) [ms] 10 20 6 8 4
odezva 0–150 (fall) [ms] 9 11 6 7 8
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 19 31 12 15 12
odezva 127–255 (rise) [ms] 8 14 5 7 10
odezva 127–255 (fall) [ms] 11 18 10 10 7
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 19 32 14 17 17
odezva 75–180 (rise) [ms] 9 18 6 8 3
odezva 75–180 (fall) [ms] 9 13 6 6 4
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 18 31 12 14 7

Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):

Input lag

Jelikož je monitor kromě USB hubu a stojanu stejný jako XB2485WSU, mohu vás odkázet na měření input lagu na Prad.de. S OverDrive na +2 by se měl pohybovat kolem docela dobrých 13,6 ms.

Pozorovací úhly a monitor v noci

Monitor v noci

Pro noční ptáky X2482WS prostě není. Sice je zdroj bezhlučný, ale vysoká minimální hladina jasu, regulace s PWM a dost silný IPS glow se vám prostě líbit nebudou. Podsvícení navíc trochu prosvítalo.

 
 


 

 
  

Pozorovací úhly

IPS, co víc říct. Jakýkoli barevnější obrázek vám z všech běžných úhlů bude připadat prakticky stejný. Zde opravdu problém není.

 

    

Referenční výsledky

Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.

Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.

 

U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.

Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.

Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.

TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.

Dodatek: VA off-centre color/contrast shift

Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24″ monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.

Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly 
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly


Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly

 

    

Regulace jasu, spotřeba (příkon), interpolace

Regulace jasu

Kdyby alespoň na rozdíl od Dellu iiyama nepoužívala PWM o nedostatečně vysoké frekvenci. Ale ne. Opět mezi 90–99 % vidíme blikajících 75 Hz, níže pak pro většinu populace dostatečných (ale někomu stále vadících) 222–235 Hz.

100% jas:

 

90% jas:

   

75% jas:

    

50% jas:

  

25% jas:

   

10% jas:

  

0% jas:

  

Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.

 

Interpolace

I zde zanechala iiyama smíšené pocity. Interpolace 720 × 400 px (POST BIOSu/UEFI) je doslova hrozná, ale můžete si nastavit zobrazení v poměru stran či 1:1. To pomůže u většiny rozlišení, byť interpolace třeba 1680 × 1080 px, 1280 × 720 px a 1024 × 768 px je naopak vyloženě dobrá. Problém je, že 1:1 nefunguje pro 1920 × 1080 px.

 

Spotřeba (příkon)

Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.


Verdikt a doporučení 


  

Verdikt a doporučení

Kdyby iiyama za X2485WS chtěla 5500 Kč, tak řeknu fajn. Pro lidi, kteří nepotřebují polohovatelný stojan či USB hub a nepracují u monitoru v noci či v šeru, je to zase posunutí cenové hladiny IPS s rozlišením 1920 × 1200 px. Ale takto za 1100 Kč příplatku oproti Dellu U2412M dostávám jen nějakej zápory navíc, žádný klad.

 

Je možné, že se iiyama bude cítit dotčená, protože píšu negativní verdikt u přece dobrého monitoru. Ano sám o sobě není X2485WS určitě špatný monitor a když už bych ho v kanceláři dostal jako pracovní na stůl, nezlobil bych se. A určitě bych byl raději než u 24″ VA LED s rozlišením jen 1920 × 1080 px a dost ošklivým chováním barev a kontrastu jen při mírném naklánění hlavy.

Japonci jsou bohužel jen odtrženi od reality co se už dávno zavedené konkurence týče. Nebo si myslí, že takto mimo jste vy zákazníci. Takřka každý 24palcový IPS či PLS s 1920 × 1200 px kromě Asusu PA248Q má co nabídnou a nabízí nějakou unikátní kombinaci předností (a chyb). X2485WS a i její USB hubem a pivotem vybavený starší bratříček XB2485WSU bohužel pro ně nejsou ani zdaleka nejlevnější (zde vládne Dell), ani s nejméně chybami (HP ZR2440w, případně trochu dražší Eizo EV2436W) a ani nezaujmou odpůrce PWM, FRC a matných antireflexů (tady má svůj rajón Samsung S24A850DW).

iiyama ProLite X2485WS

+ matrice IPS (pozorovací úhly)
+ odchylky primárních a sekundárních barev dE < 5
+ svižná a regulovatelná odezva
+ stabilní kontrast (nad 1100:1)
+ možnost nezávisle nastavit R, G, B, C, M, Y
+ tichý zdroj
± rozlišení 1920 × 1200 px na 24″ úhlopříčce
± matná povrchová úprava obrazovky
– vysoký minimální jas
– regulace jasu používá PWM (75–235 Hz)
– cena oproti zavedené konkurenci

– omezené možnosti polohování
– ovládání tlačítky zespoda není pohodlné (a ani moc logické)
– režim sRGB stejně jako 6500 K teplotu bílé správně nenastaví
– studená škála šedé

– pro změnu jasu musíte (hluboko) do nabídky OSD

– nerovnoměrné a prosvítající podsvícení u testovaného kusu


 


Graf ceny produktu IIyama X2485WS poskytuje server Heureka.cz

Ohodnoťte tento článek!