Informace k Radeonu RX Vega: odhalení za 12 dní, AMD zvažuje 16GB verzi a další střípky

64

Začátkem tohoto týdne odhalilo AMD první grafickou kartu s čipem Vega 10, tedy novou architekturou GPU pro highend. Pro leckoho ale asi bylo zklamáním, že Radeon Vega Frontier Edition není určen hráčům, ale spíše programátorům věnujícím se umělé inteligenci a dalším profi uživatelům (užitečné má být i pro různé vizualizace a výpočetní operace s velkými obejmy dat, díky paměťové architektuře High Bandwidth Cache). Asi proto se šéf divize Radeon Raja Koduri rozhodl dluh částečně napravit a hráčům vyhlížejícím herní Radeon RX Vega, poskytnul prostřednictvím AMA na Redditu i o těchto kartách nové informace. Mnohé z těchto detailů jsou celkem zajímavé.

 

První odhalení Radeonu RX Vega za 12 dní

Za prvé Raja Koduri potvrdil, že Radeon RX Vega bude předmětem prezentace na Computexu, která je naplánovaná na 31. května. Karta má být „ukázána“, ovšem nezačne se ještě prodávat. Očekával bych asi, že dojde na nějaké limitované odhalení podobné tomu loňskému (Radeon RX 480). Teoreticky bychom se už mohli dozvědět cenu a den reálné dostupnosti. U toho stále není jasné, zda nastane do konce června, nebo sklouzne do třetího kvartálu (což by znamenalo, že příští měsíc bude dostupná ještě jen Vega Frontier).

Potvrzeno bylo také, že 16GB paměť Radeonu Vega F.E. má 2048bivovou sběrnici a je tedy tvořena dvěma čipy (respektive pouzdry) HBM2 o kapacitě 8 GB. Na otázku, zda by se 16GB kapacita mohla objevit i u herního Radeonu RX Vega, odpověděl Koduri, že je taková možnost zvažována. Teoreticky by tedy eventuálně mohla vyjít dražší verze s takto velkou pamětí; z tohoto ale zároveň vyplývá, že kapacita základního Radeonu RX Vega bude 8 GB.

Radeon Vega Frontier Edition, vodní verze
Radeon Vega Frontier Edition, vodní verze

Vodní verze Vega má vyšší takty

V otázkách došlo i na výkon. Máme tak oficiálně potvrzenou informaci, že vodou chlazená verze Radeonu Vega Frontier Edition má o něco vyšší takty než základní vzduchová, a tedy také vyšší výkon. Nicméně rozdíl má být relativně malý (použito slovo „slightly“). Před odhalením karty se objevil únik v benchmarku CompuBench, naznačující 1600MHz takt GPU, nyní tedy vyvstává otázka, zda je toto frekvence vodní karty, nebo vzduchové. Přímo na konferenci Financial Analyst Day prý ale byla k demonstracím použita slabší vzduchem chlazená verze.

Zajímavý útržek je, že „některé“ herní verze Vegy by podle Koduriho také měly být rychlejší než Vega Frontier Edition – jen nevíme, co přesně se tím myslelo. Teoreticky by to mohlo značit, že referenční parametry Radeonu RX Vega jsou výš, ale ne nutně. Koduri mohl mít na mysli třeba to, že Frontier Edition bude překonána herními kartami až díky továrnímu přetaktování. Případně by vysvětlení mohlo být i zapeklitější, například v tom, že herní Radeony budou mít jen rychlejší paměti (2,0 GHz místo 1,875 GHz), ale nikoliv GPU. Nebo že v době jejich uvedení již budou k mání více optimalizované ovladače pro architekturu Vega. Opět tedy platí, že je třeba krotit očekávání.

Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)
Údajná vizualizace referenčního Radeonu RX Vega (Zdroj: VideoCardz)

Záhada napájecího konektoru

Mimochodem, Koduri byl tázán i na to, proč jím předváděný vzorek karty měl jako přídavné napájení jen šestipin a osmipin, ačkoliv vizualizace ukazují dva osmipiny. Údajně je to proto, že šlo o prototyp z laboratoře, jehož osazení se liší od finálního. Karta prý takto normálně funguje, ačkoliv sériové kusy budou robustnější, s dvěma osmipinovými konektory. Při napájení kabely PCI Express není obecně obvykle problém, pokud je do určité míry přetížíte nad specifikace (se slušným zdrojem), takže TDP ukazovaného vzorku klidně může být 250–300 W.

Prototyp, který Koduri ukazoval v úterý, má odlišné napájení proti finálním kartám (Zdroj: ComputerBase)
Prototyp, který Koduri ukazoval v úterý, má odlišné napájení proti finálním kartám (Zdroj: ComputerBase)

Problémy s HBM2?

V rozhovoru Koduri také naznačil, že největší problémy s Vegou dělají paměti HBM2. I podle různých dalších zdrojů zřejmě může právě jejich špatná dostupnost za to, že se na karty s čipem Vega tak dlouho čeká (ačkoliv vzorky byly předvedeny naživo již v prosinci). Není jisté, zda jde o jediný problém, ale veřejné katalogy Hynixu naznačují, že potřebné 2GHz čipy byly vícekrát odloženy, ačkoliv původně měly být ke koupi již loni. AMD má smůlu v tom, že přesně tyto čipy potřebuje, zatímco výpočetní GPU Nvidie používají čipy s nižším taktem (přesto však byla reálně a ve větším měřítku dostupná až mnohem později, než při svém papírovém uvedení v Q2 2016).

64 KOMENTÁŘE

  1. člověka napadá pokud skutečně za tím zpožděním stojí HBM2 paměti, jestli by nebylo lepší, kdyby AMD hned zpočátku upravila u Vegy paměťový řadič a udělala nejdříve Vegu s GDDR5/GDDR5X pamětmi, jakožto konkurenci alespoň k GTX 1070, protože přeci jen jde o jeden z nejprodávanějších segmentů takový ten nižší highend a tam AMD uniká značná část zisků, protože tam prostě nic nemá.

    • Podle mě jsou v AMD prostě inkompetentní, je až k nepochopení, že nemají záložní plán B nebo že už dávno nepředstavili Vegu 11 s GDDR5/GDDR5X. To spíš vypadá, že problém není jen s nedostupností HBM2 v konkrétním provedení, ale i čipem samotným…..

        • To je sice pravda, ale mně nějak přijde, že u AMD se stejná situace opakuje už poměrně dlouho – a to, že produkují sice úplně nejlepší karty na světe, které jsou ale relevantní tak rok a půl před skutečným příchodem. Já už se fakt vůbec nedivím, proč si Kožeňák neutře řiť už ničím menším než $100.

          • Jde mi o to, že evidenteně není optimální vydávat v rok uvedení nového procesu (2016) jen dvě GPU když pro pokrytí trhu by byly třeba aspoň 4. Nebo že už roce 2014 to chtělo nějakou náhradu za Pitcairn, nejen Tongu.

            Tj. eveidentně grafická divize neměla peníza na vývoj dostatku nových čipů. „Plán B“ by sežral zdroje na jedno z GPU. Takže by sice mělo AMD pojištěnou Vegu a třeba by ji dokázalo vydat o půl roku dřív (ale to je velká otázka, IMHO, třeba by to vůbec takový rozdíl neby), jenže by zároveň mělo nepokryté další segmenty roku. A v případě, že by ten plán B nebyl nakonec třeba, by to byly vyhozené peníze a zároveň by přišli o příležitost s tím dalším GPU.

          • tak kdyby ji vydali o půl roku dřív, tak na ní mohli toho půl roku už vydělávat, to je pointa….

      • Já jsem si říkal, že možná přehodnotím situaci a počkám na Vegu, ale jak tak zase vidím co se děje, tak už i zapomínám, proč jsem nechtěl kartu od Kožeňáka. Takže zřejmě ještě jednou přehodnotím situaci a nechám Kakoduriho karty z rozumem, duší, ctí, sílou, vyrovnaností, harmonií, …a co já vim co ještě… pro někoho jiného.
        A v podstatě to začínám vnímat podobně jako jste to popsal Vy – „Podle mě jsou v AMD prostě inkompetentní“.

      • Mít dvě GPU, každé s jiným řadičem a zapouzdřením, to asi nebude zrovna levná věc? A s ohledem na „neefektivitu“ práce s pamětí u AMD by to muselo být nějaké 512b hebedo – to nevypadá moc lacině ani výkonně (poslední 512b sběrnice AMD dopadla dost neslavně).

        Navíc po celkem bezproblémovém uvedení HBM jsem taky nečekal, že s HBM2 to bude taková kovbojka.

        • hele tohle je jenom neustálé omlouvání jejich chyb a takový postoj jim k větším výdělkům nepomůže. Taková Vega 11 co má zhruba očekáváných 340 – 360 mm2 není žádné nevyrobitelné hovádko jako GV100, je to průměrný mainstreamový čip, který tady měli mít už před rokem zhruba ve stejném čase jako Pascal GTX 1080 nebo Polaris 4xx. To že nemají ani tu jednodušší a menší verzi čipu svědčí spíše více ve prospěch problému s samotným návrhem čipu než jen svádění problémů na nedostupnost HBM2…. Nejspíše to souvisí s tím, že původní Greenland, který byl součástí Pirate Islands zrušili úplně ve prospěch Vegy, každopádně to ukazuje že v jejich plánování a uvádění produktů na trh jsou poměrně značné trhliny.

          viz:

          AMD nedavne OSS ovladace ukazuji Vegu a dalsi info…

          * predne je to rozkodovani GCN jmen a jejich rodin:
          ** GFX6 = SI (Southern Islands) = Tahiti, Pitcairn, Cape Verde, Oland, Hainan
          ** GFX7 = CI (Caribbean Islands) = Bonaire, Hawaii
          ** GFX8 = VI (Volcanic Islands) = Tonga, Iceland, Fiji, Ellesmere/Polaris 10, Baffin/Polaris 11, Polaris 12
          ** ? = PI (Pirate Islands?) = zatim nic; dle poradi mezi VI a AI
          ** GFX9 = AI (Arctic Islands) = Greenland/Vega 10
          ** ? = KV/CZ = speciality v APUs

          • Mít dvě verze čipu, které se liší pouze řadičem není zase tak nákladné, protože ty masky jsou s 80% shodné a liší se jenom memory controller…

          • Návrh je z 80 % shodný (asi),a le masky musí být kompletně jiné. Masky se dělají podle hotového návrhu čipu pro konkrétní výrobu, neexistuje že by se nějak sdílely.

          • Maska je samozřejmě nová, ale ušetří se na návrhu, když je např. těch 80% shodných a určitě i se tím ušetří nějaký čas.

          • Úspora je tam asi u všech GPU, protože základní bloky CU (a multimédia, atd) se recyklují. Takže ten logický návrh bude mít určitou náročnost, i když nižší než než by mělo třeba nějaké menší odvozené GPU. Ale fyzický návrh/odladění by asi bylo stejně náročné jako u toho úplně nového GPU.

            Podle mě prostě měli volbu: bude se vyvíjet (A) Vega 10 + Vega 10B s GDDR5 – nebo (B) Vega 10 a Vega 11. Kdyby se rozhodli jistit Velkou Vegu a použili plán A, tak by jim úplně chyběla maisntreamová Vega výměnou za čip, u kterého je docela pravděpodobnost, že se nakonec nevyužije. Tím chci říct, že když není možné mít (C) Vega 10 + Vega 10B + Vega 11, tak je podle mě určitě lepší varianta (B).

          • já to chápu, ale přijde mi, že například u takové Vegy 11 je použití HBM uplnou zbytečností a luxusem, protože pokud to znamená ubedení produktu o x měsíců pozdějí, tak je to vlastně kontraproduktivní a dopadne to stejně jako s Fiji která měla super truper HBM versus Nvidia s obyčejnými GDDR5/GDDR5X. Kdo vydělal víc peněz není potřeba připomínat.

          • Třeba bude Vega 11 mít GDDR5/5X, čert ví. Žádné potvrzení, že by měla mít HBM2 tuším nikde nebylo a asi není moc důvodů, kromě případné výhody, kterou by to mělo v noteboocích (ale tam výrobci vesele flákají GDDR5 v MXM formátu, takže za každou cenu asi 2.5D paměť třeba není)

          • Já nikoho fakt neomlouvám, ale nějak si nedokážu představit, že firma čerpající prachy z nouzových zásob bude vyvíjet dva čipy, přičemž jeden z nich zcela určitě vyhodí?

          • Honza Olšan: kdyby měla Vega11 GDDR5, tak by ji pravděpodobně už dávno uvedli (pokud teda není problém ještě jinde, třeba v návrhu čipu).

            Podle mě prostě v AMD vsadili na HBM2 a ta sázka jim nevyšla.

          • AMD nemá finance na vedení záložního plánu. Taky si myslím, že vsadili vše na jednu kartu a ta nevyšla. Bohužel, podle toho AMA interview sice dodrží vydání Vegy v Q2/17, ale ne herní Vegy, pouze drahé karty pro profesionály. Obávám se, že herní RX kvůli nedostatku pamětí bude až někdy koncem prázdnin s mizernou dostupností. Škoda pro všechny.

          • No a to je přesně to, co se děje u AMD stále dokola. Pracují na podpoře technologií, které jsou sice super, ale neumí to protlačit, takže pak jejich výrobky končí u tvrzení „tohle vydrží déle než konkurence, protože máme podporu 1500 funkcí“. Jenže když se tato skutečnost stane relevantní, tak už je to jedno, protože na trhu už je nová generace s výkonnějšími čipy a podporou nových technologií a tedy lepšího výkonu se docílí novou kartou. Toho přesně využívá Nvidia, releasují mnohem promyšleněji a častěji a kašlou na podporu každé malé funkce, co se ve světě najde. Pokud je pak něco třeba „donasadit“, tak do zapnou SW v ovladačích a doženou výkonem. Pak nemají konkurenci a můžou nasadit cenovou laťku. Ono je ještě potřeba si uvědomit, že častější release přinášejí větší flexibilitu a zároveň i efektivnější využití testování a sbírání poznatků (vývojáři a uživatelé) pro nové generace karet.
            Btw: stačí se podívat na dostupnost RX 580. Ne, že by se ty karty nedaly sehnat, ale více než polovina je jich v obchodech „na dotaz“ a to měsíc+ po startu prodeje.

          • no pokud by moc chtěli tak mohli klidně uvést pomalejší verzi Vegy s pomalejšími HBM2 pamětmi , které používá Nvidia u P100. Problém ale zřejmě nebude jen v nedostupných pamětech jak se AMD snaží naznačit. AMD tady prostě mlží…..

          • Hele je to jen muj tip, protoze nemam jak srovnat GDDR a HBM2, porad se tu resi propustnost a podobny ptakoviny, nenapadlo vas tu ale, ze rozdil muze tkvet v latencich? Co kdyz Vega stoji a pada na tom, ze HBM jsou hned u cipu a latence jsou nizsi?

          • GPU nepotřebuje paměti s nízkou latencí, není to CPU. Naopak GPU nevadí řádově vyšší latence než má CPU, kde naopak nižší latence je přínosem. Já si myslím, že jim to tak dlouho trvá ne kvůli nedostupnosti HBM v požadované specifikace ( i když i to je částečně pravda) , ale kvůli další revizi čipu, kterou museli nechat udělat. To zpoždění tomu docela odpovídá.

      • Za dva tři měsíce se dostaneme skrz to období nových grafik a taková ta vlna rozčarování nad tím, že Zen dopadl líp, než se čekalo, snad taky opadne, pak by to už mělo být celkem v pohodě.

          • se Zenem souhlasím, tohle myslím Intel nečekal a v podstatě AMD příjemně překvapila všechny, byť těch porodních bolestí měl ZEN docela dost ( zabugované a nefunkční biosy, problémy s RAM, atd. )

            U AMD se stává pravidlem, že se jim všechno povede vždycky až na podruhé ( Phenom/Phenom2, Bulldozer/Vishera, Polaris 4xx/5xx ) takže já osobně čekám na Pinnacle Ridge a předpokládám, že teprve Vega refresh uvedená příští rok bude teprve stát za to .-)

  2. Pokud se potvrdi ze Vega nebude k dostani v Q2 2017, tak budme radi, ze tu mame alespon vykonne i kdyz relativne drahe karty od Nvidie. Jeste ze se nevyplnily nektere zarucene objektivni zpravy ohledne ni:
    – krachujici firma
    – firma co konci s hernima grafikama
    – transformace na ciste softwarovou firmu
    – firmu co bude mit problem na novem vyrobnim procesu kdyz jim to nema kdo vyladit

    • To ostatní mi nic neříká, ale mám takovej pocit, že to „Jsme softwarová firma“ řekl sám Jen-Hsun Huang, nebo se pletu? Ale samozřejmě to neznamenalo, že končej s GPU, IMHo to musel být nějakej takovej „hlubokej“ výrok pro investory/analytiky (na druhou stranu, úplně mlácení prázdný slámy to nebylo, sw je u Nvidie důležitá věc – ovladače, cuda, gameworks…, i když je to všechno provázané s tím HW a dalo by se říct že jen pokračování toho hardwarového byznysu jinými prostředky).

      • To byli silovky Huanga, ktere prohlasil 2009. Ze jsou SW firma jako Apple a podobne pindy. Taky tam prohlasil orientaci na profesionalni oblast grafik, atd. Speedy evidentne narazi na dd web, ktery se toho nejspise chytil.
        Nicmene puvod techto legracek je u Huanga.

        • Ja si to pamätám tak, že toto Huang prehlásil ako žart. Nie, že sa naozaj stávajú SW firmou. To len DD vtedy prekrútil to čo bolo povedan kvôli tomu, aby nabádal ludí kupovať AMD GPU, ktorá ževraj s grafikami nekončí. No proste rovnaké kecy ako tie o tom, že NV bude mať s Pascal grafikami na 16nm problém kvôli tomu, že jej nemá kto odladiť výrobný proces. To malo dovtedy robievať AMD a NV len zbierala ovocie práce, ktorú odviedla konkurencia. Ako to dopadlo už všetci vieme. Proste kecy od najobjektívnejšieho reddaktora na planéte, ktorý podľa seba uvádza výhradne len fakty. 🙂

          • @tralalak: Ja som tiež tam dostal jediný BAN v živote, ktorý síce potom DD zobral späť a účet mám zasa aktívny, ale už tam neprispievam. Proste keď si neni na vlne toho ako AMD zachrňuje svet proti zlým korporáciám typu NV a AMD, časom tam dostaneš stopku. A to nemusíš iba kvôli grafickým kartám. Pamätám si jedného týpka, ktorý sa za neho všade bil a obhajoval DDho. Prezývku mal Veyron. Tak raz mal opačný názor ohľadom jednej témy okolo áut. Pohádali sa a dostal BAN. 🙂 DDho názor je proste fakt a keď si to nemyslíš, tak zavádzaš a klameš. Prvé napomenutie je spomínaná aura na 0 (s niečím takým som sa nikde inde nestretol) a keď to „nepomôže“, tak ide BAN. A samozrejme tvoj príspevok je ešte zmazaný, aby bol DDho víťazný ako posledný.

            @tombomino: NVIDIA začala práve v tej dobe dávať väčší dôraz na SW, ktorým podporovala svoj vlastný HW. Huang to myslel v tomto duchu. Aj keď to niektorými ľuďmi bolo rezentované ako keby mala NV skončiť s HW. A to čo sa dialo potom celkom korešponduje s daným prehlásením – vytvorenie platformy CUDA, PhysX, Gameworks či teraz Flex a podobne. Teraz sa napríklad dosť angažujú v oblasti Deep Learning a AI. A opäť aj vývojom SW. Toto je cesta, ktorá sa čase daného vyhlásenia rozbehla naplno. A či bude NVIDIA niekedy ako Apple? To by museli časom GPU tvoriť nezávislú platformu, ktorá by nepotrebovala externý CPU, aby ju riadil. Niekedy možno aj k tomu príde a NV si už prácu s takým SoC vyskúšala na Tegre. Takže ťažko povedať teraz kam sa to dostane nakoniec.

          • „AMD zachrňuje svet proti zlým korporáciám typu NV a AMD,“

            Proti NV a Intel tam malo byť samozrejme. 🙂

          • Já popravdě moc nechápu lidi, co se bijí za nějakou značku. Jedna věc je někomu doporučit výrobek s tím, že já jsem spokojen a vyhovuje mi a podávám tak popis někomu, komu chci pomoci. Druhá věc je ta nekonstruktivní a podle mě hloupá stránka, tj. začít s nesmyslným bojem „proč je to mnou preferované lepší, než něčí jiné“. Proto si myslím, že weby typu DD ani nemá cenu navštěvovat – obsahuje pouze silně subjektivní data a nerelevantní informace… proč s tím tedy vůbec strácet drahocený čas?
            Co mě mrzí, že se moc v diskuzích neřeší jsou dotazy typu: „Mám takový budget, stávající HW takto a myslím si, že potřebuji novou grafiku. Bude používaná tak a tak s tím a tím OS, spotřeba mě (ne)zajímá, hlučnost mě (ne)zajímá“, priority jsou takové.
            Na druhé straně jsem docela rád, že už se na Internetu dají najít testy typu: RX {4,5}80 na FullHD s 4GB, či 8GB paměti, které právě na dotazy podobné výše zmíněným odpovídají.

          • Mareknr, ja nekomentuji zpravy typu, ze NV konci s HW. Na druhou stranu, tyhle ty pindulovske prohlaseni jsou celkem o nicem. Par efektu na grafice nedela z nekoho software spolecnost. Evidentne ji NV byla stejne i pred tim, jinak by nemohla psat ani drivery. CUDA je velmi specificky projekt svazany s HW, stejne jako PhysX, atd.
            At to myslel Huang tak ci onak, vi jen on, tyhle ty prohlaseni jsou vetsinou dobry tak na oblbovani do marketingu a podporu ceny akcii..

          • To tralalak – „Než začnete diskutovat: Objektivitu a objektivní fakt a názor nelze posuzovat subjektivním dojmem!“ Že tys tuhle větu nečetl? Má to tam pod každým článkem, tzv. pendrekový zákon digitální zhouby 😉

    • V tom původním zdroji na Redditu vidím:

      Actually, OP was lying. He clearly didn’t listen to the feed as some of us did when it was live.

      This was the actual wording of what she said today „What we did announce at our Analyst Day is that the first shipping Vega will be the frontier editions, which will ship with 16 gigabytes of memory and it will ship towards the latter half of June. You will see the enthusiast gaming platform, the machine learning platform, the professional graphics platform very soon thereafter. And so we will be launching Vega across all of the market segments over the next couple of months.“

      Zhruba přeloženo: Vega Frontier vyjde v druhé půlce června … a nadšenecká herní verze, verze pro strojové učení a verze pro profi grafiku velmi brzo potom. Takže během příštích pár měsíců uvedeme Vegu do všech segmentů trhu.