Hlavní navigace

Instagram „ochutnává“ skrývání lajků. Může ho to změnit k lepšímu [komentář]

22. 7. 2019

Sdílet

Virtuální prostředí, kde se zejména mladí pohybují téměř všichni, nastoluje neúprosnou realitu, ze které není úniku. Čísla jsou vším a ví to také ti, kteří vám chtějí prodat služby nebo produkty. Co kdyby Facebook z rovnice odebral jeden z indikátorů popularity?

O tom, že by Instagram mohl začít skrývat počet srdíček u příspěvků, se už nějakou dobu spekulovalo. Sociální síť provozovaná Facebookem se nakonec skutečně odhodlala ke skrývání přistoupit, byť se nadále jedná o omezený test. Instagram před pár dny oznámil, že počty „lajků“ (s vaším svolením již dále bez uvozovek) vyjádřených srdíčky, ale také počty přehrání videí skrývá některým lidem v Austrálii, Brazílii, Kanadě, Irsku, Itálii, Japonsku a na Novém Zélandu. Proč je to důležitý, nebo aspoň zajímavý krok? Pouze předesílám, že testování může skončit neuspokojivými výsledky (pro Instagram), takže myšlenka bude nakonec opuštěna. Skrývání těchto číselných indikátorů však dle mého názoru může sociální síť proměnit k lepšímu.

Obchod s lajky

Čísla jsou totiž klíčová. Jedná se o digitální měnu sociálních sítí. Ukazují sociální kapitál, ačkoli je potřeba vzít v potaz redukcionistickou povahu takového indikátoru, který může být negativně vychýlený. Instagram ostatně už dříve řešil negativní jevy, jež jsou motivovány právě honbou za čísly. Na základě pravidla „čím více, tím lépe“, se rozbujel obchod s účty, tzv. lajky a někdy i komentáři. V praxi jsou vám účty, které jste si někde koupili, užitečné částečně.

Mrtvý účet nebo účet, který se o vás reálně nezajímá, nevyvíjí další aktivitu na vašem profilu, byť se stále aspoň podílí na celkovém počtu vašich sledujících. Osobně jsem přesvědčený, že lidé, kteří nemají co nabídnout a kteří si nakupují sledující, nakonec vždycky skončí neslavně, nicméně sítě jako Instagram stále do určité míry pokřivují. (Pokud ovšem existuje stav, kdy o pokřivení nelze hovořit.) Možná ostatní motivují ke korupci nebo vytváří dojem, že jsou úspěšnější než ti, kteří si vybudovali menší, byť věrnější a aktivnější základnu fanoušků a fanynek.

https://twitter.com/instagram/status/1151605657642029056

Co se stane, pokud Instagram lidem virtuální měnu sebere? Běžnému člověku do bude patrně jedno, ačkoli aspoň na některé sociální skupiny by při troše štěstí mohl polevit nátlak společnosti v honbě za popularitou. Právě indikátory jako lajky dovedou být tvrdé a ve výsledku sebevědomí lidí výrazně trpí. Týká se to zejména mladších dívek, které virtuální prostředí velmi negativně poznamenat. Právě to považuji za nejlepší argument pro skrývání počtu lajků. Už dříve ostatně Instagram vytáhl do boje se šikanózními komentáři.

Hrátky s čísly

Bez zveřejnění počtu lajků mezi sebou tzv. influenceři a influencerky budou soutěžit bez části povědomí o popularitě. Stále se tedy budou moct porovnávat počtem sledujících, teoreticky je nová situace může vyburcovat k tomu, aby své publikum více přiměli reagovat formou komentářů. Stanou se komentáře novými lajky? Nebo bude více než dříve důležitý počet sledujících? Neměl by být i ten skryt? Vzdají své aktivity méně kvalitní účty?

Otázek je mnoho, odpovědí se ale hned nedočkáme. Zamýšlet se dá i nad tím, jestli ukončení přetlačované pomocí srdíček některé nemotivuje k tomu, aby publikovali. Ti, kteří své snímky sdílí, protože zkrátka jen chtějí sdílet, tak budou činit i nadále. Ti, kteří chtějí ovlivňovat a prodávat, budou navenek méně čitelní. V byznyse je ovšem docela běžné, že se firmy nechlubí, kolik zákaznic a zákazníků mají, pokud se ovšem nejedná o tak skvělé výsledky, že je využijí jako marketingového prostředku.

To mohou činit také vlivní lidé na Instagramu. Jak skrývání čísel ovlivní byznys? Případné potlačení byznysové stránky Instagramu by samozřejmě šlo proti zájmům Facebooku. Je pak otázka, jestli by se odhodlal k tomu, aby test proměnil na permanentní charakterovou vlastnost. Vůbec si nedělám iluze, že byznys bude vždycky byznys bez ohledu na lidi. V případě platforem jako Facebook nebo Instagram je ostatně člověk předmětem obchodu.

Závěr

Právě neúprosnost tvrdých čísel může působit destruktivně. Zaměříme-li se díky skrytí počtu srdíček nebo shlédnutí videí více na samotný obsah a jeho kvalitu, dočkáme se lepšího uživatelského zážitku. Nevím, jak vás, ale mě osobně stejně Instagram z hlediska obchodu nezajímá. Z pohledu uživatele pouze žádám příjemné prostředí, do kterého se budu vracet relaxovat. Jak skrytí srdíček ovlivní byznys na Instagramu, na to si budeme muset počkat. Skrytí ale připomíná běžné tržní prostředí v naší realitě, kdy zkrátka je běžné, že nevíme, jak velkou zákaznickou základnu který podnik má.

Byl pro vás článek přínosný?