
Rozšíření TSX implementující transakční paměť na procesorech x86 je doslova prokleté. Po dlouhé sérii problémů s korektností i bezpečností ho Intel teď aktualizací mikrokódu definitivně odstraní hned na několika generacích procesorů.
V posledních letech jsme si bohužel museli zvyknout na dříve moc nevídanou věc: s postupem času procesory dostávají různé firmwarové/mikrokódové aktualizace, které u nich snižují výkon. Z větší části je to kvůli různým zranitelnostem ve spekulativním vykonávání kódu, zatímco před rokem 2018 a průšvihem pojmenovaným Spectre toto nastávalo jen zřídkakdy, kvůli stabilitu ohrožujícím chybám v návrhu. Nyní zde máme další kolo takto způsobeného zpomalování: Intel byl nucen či se rozhodl kvůli bezpečnostním implikacím deaktivovat instrukce TSX u několika rodin procesorů.
Není to úplně poprvé. Rozšíření TSX, poprvé přidané v procesorech Haswell, trápily za celou jeho existenci problémy, kdy byly nacházeny slabiny způsobující nekorektní chování, takže první implementace v Haswellech a Broadwellech pak zase byla vypnutá novými BIOSy. Po Spectre se objevily i implikace pro side-channel útoky a bezpečnost (TAA, CacheOut), TSX mimo jiné například zkompromitovalo bezpečnostní rozšíření SGX.
Nyní Intel oznámil nové aktualizace mikrokódu, které deaktivují TSX u procesorů Core 6., 7., 8. a 9. generace, tedy Skylake, Kaby Lake, Coffee Lake (včetně Coffee Lake Refresh) a Whiskey Lake. Týkat se to bude i Xeonů D na bázi architektury Skylake (řada Xeon D-2100) a první generace Xeonů Scalable (tedy rodiny s „metalovými jmény“ Platinum, Gold a tak dále), tedy Skylake-SP z roku 2017 (a logicky by tedy asi také mělo být zasaženo Skylake-X, tedy Core 7. a 9. generace na platformě X299).

V momentě, kdy těmto procesorům přes BIOS desky nebo přes aktualizační kanál Windows či Linuxu dorazí nový mikrokód s označením (verzi aktualizace Intel označuje IPU 2021.1), bude u nich ve výchozím stavu deaktivováno rozšíření TSX.

Zdá se, že to nebude provedeno přímo „zmizením“ tohoto rozšíření. Aktualizace způsobí, že všechny pokusy softwaru použít toto rozšíření budou procesorem automaticky hned zrušeny a efekt TSX zvyšující výkon tedy nebude dosažen. Toto se má stávat při použití funkce Restricted Transactional Memory (RTM). Není zmíněno, že by procesor takto automaticky sabotoval také použití funkce HLE (Hardware Lock Elision), což by dávalo naději, že tuto část TSX bude možné použít. Jenže vedle toho také Intel uvádí, že „TSX will be disabled by default“, což by implikovalo dekativaci celé této technologie.
Podporu by mělo být možné volitelně zapnout, ale na vlastní riziko
Bude nicméně možné se z této nucené deaktivace TSX volitelně vyvléknout – to je asi to, na co formulace s „defaultním vypnutím“ míní. Uživatelé by měli mít možnost si TSX zase zapnout, pokud jim nevadí, že je používání spojeno s riziky. Ta spočívají jednak v zranitelnosti TSX proti některým spekulativním útokům, kdy se může škodlivý kód dostat k citlivým datům podobně jako u útoků typu Spectre.
Ale toto není jediný problém, v dokumentech k této změně se uvádí, že TSX u těchto procesorů vyvolává i potenciální problémy s korektním řazením paměťových operací. A to je riziko, které by se nemělo odmávnout jako potenciální bezpečnostní zranitelnost. Zřejmě to může nastat jen za vzácných okolností, ale důsledkem takové chyby budou nekorektní data v paměti, takže se vám mohou potichu budou kazit data, aniž byste na to hned přišli. Z důvodu těchto potenciálních chyb se uvádí, že TSX by mělo být takto znovu zapnuto jen pro potřeby vývoje kódu (s cílem produkčního nasazení na platformách, kde TSX je normálně podporováno) a Intel takové počínání nepodporuje.

Vliv vypnutí TSX by se ve většině softwaru asi neměl projevit, ale pokud programy používaly knihovny a další komponenty, které TSX aplikovaly a přinášelo to výkonnostní zisky (měla by to snad být třeba i knihovna pthreads), tak se u takových aplikací projeví určité zpomalení. TSX je aplikovatelné v mnohovláknových zátěžích, takže jednovláknový výkon vám naštěstí nikde neutrpí. Celkově by neměly být „škody“ z deaktivace TSX nějak devastující, pravděpodobně se nestane, že by někde procesor, který dosud zvládal potřeby uživatele, přestal stačit. Určité problémy by mohly mít servery, kde běžela specifická zátěž výrazně z TSX profitující. Ačkoliv běžný uživatelský software asi TSX moc npoužívá, výjimkou je zdá se emulátor PlayStationu 3 RPCS3. Tam tedy asi uživatelé zaznamenají ztrátu výkonu.
Na novějších procesorech, tedy zejména 10nm rodinách Ice Lake, Tiger Lake a odvozeném 14nm Rocket Lake, by TSX pořád mělo fungovat, stejně jako na aktualizovaných 14nm procesorech Xeon Cascade Lake.
A kdy aktualizace vypne Intel procesor kompletně ? 😁
aj ked to beries s humorom, tak ti musim dat zapravdu, uz by to mali vypnut kompletne:P
Ja som po dlhych rokoch /resp. od athlonu xp/ presiel naspat k AMD 3600x mi staci na vsetko co robim a spokojnost.
Nebavi ma platit za nieco co ma deklarovany nejaky vykon a po 12 mesiacoch mam o 20-25% vykonu menej, ale ako bolo vo filme: to se proda:P
proč ne hned o 90% výkonu méně? To jsou zas kecy … ani nevíš, o čem je řeč …
ak si zratas vsetky dopady fixou na vykon tak sa dopracujes k tym 20%
na starých křápech, možná …
jak pro koho. desktop user ma realny dopad nula. vsechno to schytaly servery.
Presne tak, ja na vsech svych serverech provozuji PS3 emu, zatimco na deskopu nemam ani jeden.
A ted uz bez ironie – pokud nekdo prestreli navrh za ucelem vykonu, a pak ten navrh poopravuje zpet, tak je to bud cilena falesna reklama (deklarovany vykon proti konkurenci), nebo opakovane spatny navrh. Bez nejakeho fanouskovstvi, kolik techto skrabancu melo za poslednich 5 let AMD a kolik Intel?
… o kterých víme … není potřeba rýpat se v tom … ty vidíš falešnou reklamu, někdo jiný množství fičůr, které se někomu povedlo nějakým způsobem nabourat, co na tom, že k většině potřebuješ fyzický přístup a to pak je úplně jedno, jaké má procesor díry … o tom se už ale tak nějak nepíše …
gogo1963 4.7.2021 at 12:14
Tak urcite. A presne pro “pouze lokalni zneuziti” se ruznym partnerum posilaly mejly o tom jak je treba vypnou HT (ztrata vykonu cca 40%).
Ja tu pisu u ficurach, ktere jsou v podstate nepouzitelne, nebo nabouratelne by design. Co se tyka Melta a Spectre, hodne z toho vedeli v Intelu nekolik mesicu predtim, nez se to dostalo na verejnost. Proc vetsinu z toho nemely ostatni CPU? Jednoduse protoze nemaji design, ktery jde agresivne po kazdem kousku vykonu.
A ze to vas s domaci i7 nezajima, to chapu, to ale neznamena, ze se nad temito chybami muze mavnout rukou.
nechápeme se, to není mávání rukou …
alichu, trochu se uklidni. intel o meltdown a spectre vedel predtim, nez se to dostalo na verejnost, od samotnych vynalezcu zranitelnosti, aby pripravil opravy, pochopitelne. K tomu HT, to jsem nevedel ze HT prinasi realny zisk 40 procent, to si vyridim se svym cpu, dik zes mi to sdelil… boha….
To Alich započítal DPH + bakšiš…
hnizdo 5.7.2021 at 19:54
Vsak to jsem i rikal, ze o tom Intel vedel, dokonce o tom vedeli nekolik mesicu predtim, nez se to dostalo ke konsorciu (CVE).
Tech 40% je z REALNYCH mereni. To namerene cislo, co se posilalo vendorum bylo ve skutecnosti rozsah, ktery mel horni hranici ve skutecnosti jeste vyssi.
Nepisi to proto, ze by me to nejak tesilo, jen ze tyhle „bagatelizovane problemy“ jsou v jistych castech trhu, ktery se dotyka vsech, aniz by to vedeli skutecne.
Bože to je zase ostuda.
jj, otázka je, čí … taky se na to mohl Intel vysrat … ty si asi myslíš, že ty desítky „ages“ řeší jen navýšení výkonu … jak řekl tuším Twain, „nekdy je lepší držet hubu a vypadat jako blbec, než ji otevřít …“
No je to ostuda Intelu koho jiného? To byste ale nebyl Vy kdybyste to nebagatelizoval.
Tady se hraje o důvěryhodnost a aplikace “ „nekdy je lepší držet hubu a vypadat jako blbec, než ji otevřít …““ je pro seriózní společnost smrtící.
gogo1963 3.7.2021 at 10:58
At uz je ten problem jakykoliv vzhledem k vykonu, “data corruption” je neomluvitelne. A po tech vsech chybach, co Intel za poslednich par let mel, je uz za solidniho saska. Takze ano, ostuda.
no jistě, jen kopejte … kde nic není, ani smrt nebere, na tom amd se snad ani nemá co pokazit … nechci zacházet do detailů …
Jakepak “kopejte”? Tak je tam chyba, nebo ne? Jde s fixem chyby vykon dolu, nebo nejde? Dochazi ke korupci dat, nebo ne? Maji tady snad lide zacit provolavat slavu, ze se nasly v Intel CPU dalsi chyby? Copak dava smysl prat jednomu s konkurentu zle, aby uz nebyl konkurence a ten druhy pak mohl treba nastrelit ceny?
údajně, v nějaké specifické situaci, ve „specifické specifičnosti“ .. tady se to presentuje tak, že zapneš server a ten ani nenajede, protože jeden error za druhým …
Alich 4.7.2021 at 22:34
To je marné. Gogo by možná maximálně souhlasil kdyby jste napsal ono pověstné ‚It’s Not a Bug, It’s a Feature.‘.
Myslel jsme si, že jste zaslepený Intelista jako gogo. Beru to zpět mýlil jsme se.
žes nemohl odolat, fanatiku? Ani netušíš, o čem se tady bavíme, evidentně … zalez tam, odkud jsi právě vylezl, losere … na tebe ten inkriminovaný Markův citát sedí dokonale … otevřeš hubu a už to lítá, co na tom, že jsi kompletně vedle, že jo…? 😀
jo jo to určitě 🙂
gogo1963 5.7.2021 at 5:09
„tady se to presentuje tak, že zapneš server a ten ani nenajede, protože jeden error za druhým“
A toho jsem si zase nevsimnul ja. Na co jsem tu videl poukzaovat je „zase a opet dalsi chyba v CPU Intel exclusive“.
A to, co napsal Hrib, ze je to ostuda, no podle me je, protoze uz se to stava takovou ficurou u Intel CPU. Kdybych chtel bych kousavy, tak muzu pouzit slova modrych fanatiku proti cervene: „DoDo“. A take si myslim, ze to neni posledni Intel-exclusive CPU bugisek.
Ono zase v tomhle případě nevím, jestli vyzdvuhovat že je to „Intel-exclusive“ je na místě. Je tomu tak možná hlavně proto, že TSX je věc, kterou AMD nikdy nezkusilo implementovat, respektive ani nezkusilo udělat alternativu.
Vzhledem k tomu, že je to hodně ambiciózní technika bych to úplně neshazoval proto, že se to bohužel nepovedlo udělat dokonale. Kolikrát se objevovaly názory, že mezi lety 2011 a dejme tomu 2019 (konečně vydání Ice Lake) na to Intel kašlal a neinovoval, a přitom to není pravda, protože zrovna to TSX je byla snaha rozšířit možnosti, zlepšit škálování na víc jader…
Jinak také pak když se nějaká taková chyba najde, tak asi vypnout funkci je na místě, ale je jasné, že části lidem ty opravy vadí a chcou je všechny vypnout. Jenže kdyby se řeklo „výkon je důležitější“ a nechalo se to v defaultu zapnut, tak zase určitě někdo bude říkat, že Intel prodává vadné věci a pak nezapne opravu by default, protože by v benchmarcích prohrával s konkurencí a jak je to cynické etc…
Tady se holt nedá zavděčit všem.
ale tohle přece není žádná novinka … to se bude o tom psát 15 let? Nebo 20?
Jan Olšan 6.7.2021 at 15:24
“Ono zase v tomhle případě nevím, jestli vyzdvuhovat že je to „Intel-exclusive“ je na místě.“
Je to Intel exclusive, nebo ne? Copak vy byste omlouval bezpecnost auta, ktere neproslo crash testy, ze si zkousi nove technologie? To, ze se Intel snazi ji uplne mimo tuhle diskuzi, tady je podstatne, ze uz po n-te museji zaplatovat chybu, ktera muze vest k zneuziti ci korupci dat. Navic zaplata, jako uz po n-te snizuje vykon. Jak moc je to zneuzitelne a jak moc to snizuje vykon je jine tema.
Stejne tak se kritizovalo, dle meho opravnene, bambilion ficur v AMD GPU, ktere nikdo nepouzil, zatimco otresne drivery takove usili nedostavaly (a nedostavaji).
Jak jsem psal, nikdo neni neomylny, ale pokud je tech omylu prilis, tak je to ostuda.
IMHO to úplně nesedí na tu situaci. To TSX je spíš zajímavá funkce navíc, kterou zkusili, ale nakonec se ukázalo, že měla chybu/chyby. Ale když se vypne, tak zbytek funguje zcela bez narušení.
A konkurence nikdy nenabízela nic jiného než ten stav bez té funkce.
Automobilová analogie mě nějak nenapadá :/
Jan Olšan 6.7.2021 at 19:36
Ten priklad s autama byl schvalne prehnany. Slo mi o to, ze se opet vlivem chyb neco vypina. Cele toto vlakno je o tom, ze si tu jeden uzivatel povzdechnul, naprosto opravnene. Ne o tom, ze by ta CPU fungovala po tomto specifickem fixu nejak pozorovatelne hure (az na nejaky ten krajni pripad).
njn … vrána k vráně … promiň, nemohu jinak … tolik demagogie se jen tak nevidí … někdy je opravdu lepší mlčet, než mlít účelově pořád dokola stejnou … Hřib nic nenapíše „oprávněně“, jen z pozice fanatika … když za deset let někdo vzpomene na tuhle fičůru, ty, nebo někdo podobný opět napíše „Intel zase něco vypíná, to je zas ostuda“ … co je ostudné na tom, opravit nějakou chybu? Vždyť to nejde dohromady …
gogo1963 7.7.2021 at 2:32
Tak se podivame na tu demagogii.
gogo1963 7.7.2021 at 2:32
„co je ostudné na tom, opravit nějakou chybu?“
Tak ja nevim, nekolikrat jsem tu psal, ze servery byly (a stale jsou) dominanci Intelu a jeden z hlavnich duvodu je support (tzn. i fixovani bugu) a vy pak napisete tohle…
„… když za deset let někdo vzpomene na tuhle fičůru“
10 let jsem zaprve nepsal, za druhe jsem se vas ptal, kolik melo v poslednich 5 letech CPU oprav AMD a kolik Intel. To jste presel bez reakce 😉 Tak ted nevytahujte nejakych „10 let“.
„než mlít účelově pořád dokola stejnou “
No vidite, vy melete ucelove porad dokola take, akorat fakta zadna, ani zduvodneni proc si myslite neco jineho. Jen z nepochopitelneho duvodu obrana nejake spolecnosti, jako by to byla vase 😉
A kdyz se uz teda bavime o te kvalite, tak pekne prosim:
https://www.cvedetails.com/vendor/238/Intel.html
a jeste:
https://www.zdnet.com/pictures/all-the-major-intel-vulnerabilities/
Nazyvejte to jak chcete, treba pychou Intelu.
Minimalne desky se Skylake a Kaby Lake zadny update BIOSu nedostanou a i u Coffee Lake to neni zrovna zarucene. Takze vypnuti tech instrukci bude maximalne na Windows 10, pokud si uzivatel nainstaluje volitelnou aktualizaci?
wokna uz to maji vypnute davno, at to cpu umi nebo ne. je to proto ze implementace byla od pocatku postrelena, a nikdo se to neodvazil pouzivat. ted je z toho okurkova mini aferka, ktera vysumi jako ty predchozi.
Ano, počítače by to dostaly přes distribuci oprav mikrokódu ve Windows (nebo Linuxu).
Pokud narazis na TSX, tak ne, pres ucode se TSX nevypinalo (dodnes). Asi pred rokem prislo omezeni kvuli TLB zranitelnosti, ale jedine skutecne vypnuti TSX probehlo hned na zacatku u Haswellu.
Nové procesory Intel jsou oproti starším výrazně rychlejší, jelikož u nich ještě nedošlo k vypnutí většiny výkon honících fíčur. Upřímně ale vítám, že se alespoň trochu zalepují díry.
Aneb další způsob, jak donutit lidi koupit nové procesory, které už ty chyby mít nebudou.
Čím budou nové procesory složitější, tím bude takových chyb přibývat…
TSX je asi spíš taková worst-case výjimka, to rozšíření a věci, co dělá má hrozně velkou komplexitu, proto je asi enormně těžké zajistit úplně korektní fungování.
To souhlas, pokud ale dojde ke kriticke chybe – tedy necemu, co zpusobi vypnuti te funkce, tak tohle nemelo jit do produkce. Cas od casu se muze stat i to, ale Intel posledni dobou stale neco vypina.
kdy a komu k ní došlo? Sem s tím, očekávám 150 linků… alespoň … řekl bych, že nenajdeš ani jeden …
O Meltu a Spectre muzete vygooglit dost. Co se komu a proc vypinalo vam z pochopitelnych duvodu sdelit nemohu, ale kdyz zapojite selsky rozum, tak z podstaty tech chyb a nejake znalosti IT trhu si na to prijdete sam 😉
já myslel, že muvíme o téhle poslední … nemá smysl … i za padesát leta tady bude debata o meltdownu a spectre …
gogo1963 5.7.2021 at 5:10
OK, ja jsem tady mluvil spis obecneji v navaznosti na debaty vyse a pocet chyb v Intel CPU za posledni relativne kratkou dobu.
Co se tyka teto konkretni, tak Intel te ficure zrejme nikdy moc neveril (dle toho, ze ji nemel vsude zapnutou) a ted ji navic vypina by default a ne kvuli tomu, ze je “zbytecna”. Linky jsou nepodstatne (kdyz zaplatujete nejake high CVE, tak to take nedelate dle toho, jestli uz pomoci takove zranitelnosti BFU odvedle nekdo prolomil pocitac).
že na starých krámech klesne výkon o 3%, to má být relevantní? Nebo ostuda?
gogo1963 5.7.2021 at 9:26
Ostuda je to, ze je tam takova spousta chyb, jejich fixy znamenaji vypinani ficur nebo snizovani vykonu. Jak jsem psal, nikdo neni neomylny a cas od casu se muze stat, ale Intel ma v tomto ohledu svuj navrh deravy a vi o tom sam.
Ze se to bezneho uzivatele s jeho PC a „offline hrou“ moc nedotkne, to je pravda. Ale ty zaplatovane servery take nekdo musi platit, a ten nekdo je vetisnou koncak, ktery se pak divi, ze hra uz nestoji EUR 59,99, ale 79,99 (jen aby bylo jasno, nerikam ze za tech EUR 20 muze Intel, byl to jen priklad).
čas minulý … kolik těch děr má coffee, rocket? Koho zajímá, že nějaký 10 letý celeron nemá dost výkonu? Já vím, najdou se takoví, ale ten výkon by na 100% chyběl i bez těch fixů … a že nějak trpí servery … no, však ten bakaný Intel nemusí kupovat, že … a co? Nic … tohle opravdu není vhodná platforma na tuhle debatu, BFU nějaký fix řeší akorát tím, že nic neřeší, stejně tak 99,9% uživatelů …
gogo1963 6.7.2021 at 12:11
„tohle opravdu není vhodná platforma na tuhle debatu“
S tim by se dalo souhlasit za predpokladu, ze vsichni ctenari jsou ciste jen hraci a jinak technicti ignoranti. Nicmene urcite je tu par takovych, ktere to mozna zajima a prave kvuli nim tyto debaty jsou.
Takze souhlasim s tim, ze primo se to dotkne jen maleho procenta, neprimo prakticky vsech.
„Koho zajímá, že nějaký 10 letý celeron“
Mozna nekoho ano, ale Spectre-like chyby se tykaji i novych generaci a to je ten problem. Jinak kdyz uz zminujete Celeron, tech jsem zase tolik na serverch nevidel 😉
„a že nějak trpí servery … no, však ten bakaný Intel nemusí kupovat“
Ted uz skutencne nemusi. Par let zpet nekupovat Intel do serveru by byla strelba do vlastni nohy, protoze AMD nemelo nic pouzitelneho (slabsi HW, mizerny support). A doslova jsem jeste pred prichodem Zenovych serverovych CPU videl adminy plakat, ze musi kupovat predrazeny Intel, protoze alternativa „neexistuje“.
Jezne kdyby Intel vsechny ty CPU udelal mene agresivni z pohledu vykonu a vice se zameril na bezpecnost, tak by ty vykonostni vysledky vuci konkurenci nebyly az tak blystive.
Na druhe strane chapu, ze s vasi i7-10700 jste na dalsich nekolik let uplne v klidu a tyto fixy (z pohledu propadu vykonu) a posmesky lidi se Zeny jakekoliv generace vcetne te nevydane (a nejruznejsich nadsencu s „Raketami“ a budoucim AL) muzete vesele ignorovat 🙂
Prirodzene sa tímy odhaľujúce zraniteľnosť sústreďujú
na procesory Intel, ktoré kraľujú trhu vo všetkých
sférach nasadenia od notebookov až po server /81-90%/.
AMD procesory sú na vedľajšej koľaji, používa ich málo
firiem i individualistov, tudiž na okraji zájmu…
Nedávno odhalená zraniteľnosť AMD procesorov
v linku :
https://www.pcgamer.com/amd-zen-3-psf-exploit-hack/
Netreba zabudnúť na Inteloch nahrať nový mikrokód. Kto by nechcel -30% výkonu. Super upgrade.
blablabla zajímavé, že ten intel pořád všechno stíhá …
Famózna správa – Intel s Apple budú mať procesory
na 3nm už na budúci rok…V prípade Intelu to budú
pravdepodobne notebookové a serverové kremíky :
https://www.tomshardware.com/news/apple-intel-set-to-use-tsmc-3nm-node-for-2023-products-report
Budou je mít ještě dřív, než jim je vyrobí TSMC? Asi těžko, že?
Zamyslel jste se nad cenou? Cena je totiž příčinou, proč AMD stále dává své věci vyrábět na 7nm+. Vy se těšíte na čtyřjádro za dvacet tisíc korun?
čtyřjádro je zbytečné, snačí „one core“ … a proč za 20, když může stát 50? Nebo 70?
Moja Cometa TSX nikdy ani nevidela, tak ako AMD, takže pohodaa 😂
btw… ps3 mam funkčnú doma a občas ešte zadrtim 😉
Ajajáj, kazíš radosť červeným mortyšám, taký PDSFab
kukol k trafenému DeDemu a okamžite oslavuje -30%
výkonu…chalan sa ožere a bude mu zle úplne nadarmo…
K Dedemu nechodím, ale výkon by sa mal zvyšovať, použitím mikrokódu. Mňa to tiež zasiahne. Rodina má Intely tiež.
Raz píšeš zvyšovať, inokedy znižovať, kto sa má
v tebe vyznať ?
však se truhlíka zeptej, kde, na kterém cpu, ve kterých konkrétních případech mu po kterých opravách mikrokódu klesl výkon o 25-30% … bude o koktavého víc, ale nedozvíš se nic …
tak az te to zasahne, tak napis jak konkretne. tech konkretnich pripadu je totiz na internetu dost malo. spise nula nez malo.
Na Comet Lake to bylo myslím vypnuté hned od vydání.
a proto je to cpu úplně nepoužitelné … nemá „to“, neumí „to“ totální ostuda …
… trochu sarkasmu po obědě neuškodí 😀
Cometa A Ice Lake TSX nepodporujú, ale vrátiť sa podpora má v nových Sapphire Rapids cpu 👍
@gogo. mne to nejako nechýba, ale mám pocit, že tu najviac trpia majitelia AMD cpu 😂
Vlko 4.7.2021 at 17:41
“mám pocit, že tu najviac trpia majitelia AMD cpu”
Bagatelizovat chyby v CPU muze vazne jen zaryty fanda. Protoze takovy clovek si neuvedomi, ze to bude mit vliv i. a nej (a je uplne jedno, jestli se tu bavime o modre, cervene, nebo zelene).
použil jsem nevhodné slovo, byl smazaný celý koment … kde kdo co bagatelizue? Jak čtu, tak čtu, nikde nic nevidím … ty už máš taky rudou mlhu?
Nemam rudou mlhu, to byste urcite poznal kdyby ano 😀 Ja jen, ze se tu sebehla parta blabolistu, kteri hned mluvi o tom, jak nejvice to boli „cervene“. A ja si proste myslim, ze cloveka, co je zapaleny do techniky, tyhle chyby proste tesit nemuzou. At uz snizuji vykon o 90%, nebo jen 0,001%. V dobe, kdy je do site uz pripojene i zachodove prkenko, je kazda zneuzitelna chyba problem.
A ted k clanku – jako uzivateli mi je tohle uplne sumak, jako cloveku, co se zajima o technologie a pripadny pokrok mi to jedno neni. O „barve“ to skutecne neni, na to jsou tu jini pohadkari.
všiml jsem si v této i podobných debatách mnoh věcí, jedna ale schází, nevšiml jsem si, že by někdo napsal, že ho ty díry těší … když je neřeší, protože není důvod, tak ho to těší? Možná by byl víc namíchnutej, kdyby se díry neřešily a copy by se nonstop nabourávaly … a k tomu článku … pokud se to vezme do detailu, není vůbec aktuální, netýká se procesorů posledních let …takže když nějaký haswell něco vypne, nevypne … já měl dlouho 6700k, byly fixy na melt, spec … ztráta výkonu veškerá žádná … tady ale AMD expert na neexistujícím stroji vidí ztrátu 30% … proč se nekomentují takovéto bláboly?
gogo1963 6.7.2021 at 12:17
Na dekstopu je tech 30% samozrejme nesmyl. Na serverch (s virtualkama) to bylo mnohem vic.
ale jo, na serverech, ale když A, pak i B … když se řekne 40% postih, neplatí to na kompletní serverový čas a pokud ten se nevyčíslí, házení jakýchkoliv čísel je o ničem …
gogo1963 6.7.2021 at 14:24
Ano, s tim souhlasim.
Uz sa blížia nové grafiky 👍
Jingjia Micro chce začať grafiky predávať už čoskoro, presnejšie spomína tretí kvartál tohto roka.
Čína vyvíja vlastné grafiky. Najnovšia sa doťahuje na GTX 1080 a RX Vega 64
https://zive.aktuality.sk/clanok/0297df4/cina-vyvija-vlastne-grafiky-najnovsia-sa-dotahuje-na-gtx-1080-a-rx-vega-64/
Chlapci, neuveríte aký horor nastal, šokantné, aha:
Centrála AMDD s.r.o
Śéfka Rosalinda narýchlo zvoláva krízový štáb…
Už sú všetci napáskovaní, šéfka povstane i rečie:
Vážení, nastal súdny deň, kolegovi Robertovi
sa podarilo čmajznúť obávaný Intel procesor
Alder Lake rovno aj s doskou…
Kolegovia, nastal rozhodujúci okamih, spustíme
testy procesora Alder Lake, ale predtým sa
spoločne pomodlime… i začnú spoločne kvíliť
do nebies otčenáš za Ryzena….
Po srdce-rvúcej modlitbe šéfka podáva Alder
Lake Robovi a roztraseným hlasom prikáže:
Spusti to !
Nikto ani nedýcha, atmosféra v zasadačke sa
dá krájať príborovým nožom, strašné dusno…
A už je tu výsledok testu č1 – Alder Lake víťazí
nad Ryzenom o 30%….
Poblednutá šéfka prikáže zelenému Robovi:
Spusti druhý test !
Procesor Intel mákne a už máme výsledok
40% nad Ryzenom….
Zadrž, zadrž Robo, vrieska šéfka bledá ako smrtka…
A spustí – do zajtra musíš Robert zariadiť
vyšší výkon Ryzena, inak pôjdeš predávať párky
do závodného bufetu, je ti to jasné ??
Jasné šéfka, na mňa je spoleh, zajtra uvidíte…
Celú noc Robo vŕta, píli, zvára, hobľuje,
aby sa druhý deň krízový štáb znova stretol
na Robovu prezentačku vylepšeného Ryzena…
Chvíľa napetia a už to je tu – monitor zasvieti:
„ ja som Ryzen maličký, podojím ti kozičky „
Robééért, kieho ancijáša to má znamenať ??
Jááj pardón šéfka, to tá sprostá Agesa…dajte
mi ešte čas 24 hodín…
Dobre Robo, máš poslednú šancu, inak budeme
všetci na ulici, povolí šéfka…
Na ďaľší deň vystresovaná Rosalinda začuje
nejaký strašný rámus valiaci sa z laborky i
vyberie sa skontrolovať, čo to tam rachotí…
A čo nevidí – Robo v rukách udicu na žraloky
a mláti kopu Ryzenov hlava-nehlava až piny
lietajú….Kriste, Robo, čo to tu nacvičuješ,
okamžite prestaň !
Áléé, šééfka, však ste mi nakázali
výkon Ryzenov vybičovať !!