Intel HD Graphics 4000: grafika z Ivy Bridge v noteboocích (test)

0

Nová grafika v Ivy Bridge: na co se těšit?

Mirek Jahoda už před třemi dny na ExtraHardware testoval HD Graphics 4000 z desktopového procesoru Core i7-3770K. V jeho testu najdete dvacet her, průměrný výkon v nich srovnaný s dalšími stolními grafikami, nějaké informace o ovladačích a podrobné údaje o akceleraci videa. Některá fakta najdete převzatá i zde.

Vzhledem k tomu, že máme v redakci herní notebook MSI GT70 s procesorem Core i7-3610QM a v něm mobilní verzi HD Graphics 4000, rozhodli jsme udělat si menší test i my, abychom mohli srovnat HD Graphics 4000 i proti mobilním grafikám.


Liší se nějak moc verze v mobilních a desktopových procesorech? V podstatě skoro vůbec. Liší se trochu takty, grafika v mobilních procesorech pracuje až na 1350 MHz, ale ve velmi drahém desktopovém Core i7-3770K jen na max. 1100 MHz. A podobně jako u minulé generace – zatímco HD Graphics 4000 je použita jen v některých určitých čipech v desktopu, a častější je zde HD Graphics 2500, v noteboocích najdete rychlejší grafiku všude. Tedy ve všech mobilních Core i7, i5 a i3, dá se čekat, že u Pentií a Celeronů Intel sáhne po něčem pomalejším.

Proč mají levné a pomalé mobilní procesory tu výkonnou grafiku a u výkonných desktopových CPU Intel škudlí s takty a nasazuje i slabší variantu grafiky? Je to prosté – do stolního PC si pravděpodobně koupíte grafiku dedikovanou, v notebooku je ale integrovaná grafika čím dál tím populárnější a Intelu se jen hodí, když mají všechny notebooky s jeho procesorem automaticky i tu výkonnou grafiku od něj.


A co se změnilo od HD Graphics 3000? Změnila se celá architektura, funkční jednotky (EU – Execution Units) jádra HD Graphics 4000 byly posíleny, zvládají například dvě operace MAD za takt a ve výsledku tak vzrostl výkon na jednu EU. EU je nyní navíc hned 16, nikoli 12, jako u Sandy Bridge. Architektura nově podporuje DirectX 11, takže modrý proužek můžete vidět už i v moderním 3DMarku 11, ačkoli hraní nejnovějších her na maximální detaily s použitím prvků DirectX 11 je stále spíše utopií. Nicméně nová grafika plně podporuje teselaci či compute shading (Shader Model 5.0).

HD Graphics 4000 navíc podporuje výstup až na tři monitory, což asi většina z vás nevyužije, ale vzhledem k tomu, že kromě vlastního displeje mají notebooky vždy dva výstupy na obraz, nejde o nic nereálného. Nová grafika umí teoreticky akcelerovat video až v rozlišení 3840 × 2160 px. Co se týče akcelerace klasických 1080p videí, bezproblémově ji můžete zprovoznit na H.264, na VC-1 s tím už budou menší problémy (viz ExtraHardware).

DXVA Checker

Akcelerace HD videa v rozlišení až 3840 × 2160 px. Ne že byste to využili.

Výkon by tedy měl být vyšší o desítky procent, a to nejen ve hrách a 3D, ale i třeba při převodech videa, kde grafika umí procesoru pomáhat jako GPGPU přes technologii QuickSync.

Jak vidíte z obrázku, grafika v obdélníkovém čipu Ivy Bridge zabírá víc místa než dvě jádra a jejich L3 cache. Celý procesor je vyroben 22nm postupem a využívá tri-gate tranzistory. Dá se čekat nižší spotřeba oproti Sandy Bridge, o revoluci se sice nejedná a nová grafika je spíše v zátěži o trochu žravější, v klidu jsou na tom obě generace podobně (velmi dobře) a v zátěži je CPU Ivy Bridge mnohem úspornější a celkově tak i celý čip.

 

Pojďme se podívat na pár slíbených testů. Testovali jsme na notebooku MSI GT70, s procesorem Intel Core i7-3610QM a s dvoukanálově zapojenými 16 GB pamětí DDR3 na 1600 MHz efektivně. Použili jsme aktuální ovladače verze 8.15.10.2696. Ty jsou známy tím, že zvyšují výkon HD Graphics 3000 až o 25 % oproti nám naměřeným starším hodnotám, proto si odnedávna můžete rozdíl ještě trochu zmenšit.

V grafech jsem pro čitelnost nezobrazoval highendové grafiky – Radeon HD 6970M, HD 6990M a GeForce GTX 580M.

Grafy: 3DMark 06, 3DMark Vantage + GPU Score

Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.

3DMark 06 je starším herním benchmarkem, dobře ukazuje na výkon ve starších hrách z doby kolem roku 2006-2007. Testujeme ve standardním nastavení, tedy v rozlišení 1280 × 1024 px.

Skóre v 3DMarku 06 je silně ovlivněno výkonem procesoru, a vzhledem k tomu, jaké je Core i7-3610QM dělo, si reálně od výkonu grafiky musíte něco málo odečíst. I tak jde ale o slušný výsledek.

3DMark 06
[body, vyšší je lepší]

3DMark Vantage je podobným nástrojem od Futuremarku, jen o dva roky novějším, používá DirectX 10 a už se tu pracuje s fyzikálními výpočty. Testujeme v základním nastavení, tzn. v rozlišení 1280 × 1024 px v profilu Performance, výsledky jsou tak ve tvaru Pxxxx.Níže najdete i graf GPU Score.

Oba výsledky 3DMarku Vantage jsou ovlivněny nějakým dílčím syntetickým testem, kde zřejmě HD Graphics 4000 nadmíru excelovala. Přes 100 % nárůstu výkonu realitu už spíše převyšuje.

3DMark Vantage
[body, vyšší je lepší]

 

3DMark Vantage – GPU Score
[body, vyšší je lepší]

Grafy: 3DMark 11 + Graphics Score, Far Cry 2, World in Conflict

Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.

3DMark 11 je nejnovějším benchmarkem od Futuremarku, pracuje s DirectX 11 a pokročilou fyzikou i trochou teselace. Testujeme v základním nastavení v profilu Performance, výsledky jsou tedy ve tvaru Pxxxx.

Zde nemůžeme srovnávat s HD Graphics 3000, protože ta DirectX 11 nepodporuje. Výsledek zde ovšem převyšuje nejslabší diskrétní grafiky AMD i Nvidie minulého roku.

3DMark 11
[body, vyšší je lepší]

 

3DMark 11 – Graphics Score
[body, vyšší je lepší]

Far Cry 2 je starší, nicméně náročnou a technologicky poměrně pokrokovou hrou (na svou dobu). Notebookům dává i dnes pěkně na frak. Testujeme v rozlišení 1366 × 768 px, v DirectX 10, na maximální možné detaily s 4× MSAA, Small ranch, dva průchody – zaznamenáváme průměr.

Zde se sice naše grafika na GeForce GT 520M tak úplně nedotahuje, ale starší kolegyni překonává přibližně o dříve zmiňovaných 60 %, což je i výsledek, který vyšel jako průměr mnohe testů na EHW.

Far Cry 2
1366 × 768 px, 4× MSAA, Ultra high, DirectX 10
[FPS, vyšší je lepší]

World in Conflict testujeme opět v 1366 × 768 px, s 4× MSAA, na detaily very high při DirectX 10, ručně ještě přenastavím AF na hodnotu 16×.

Tady se dostáváme oproti starší grafice hned na 90% nárůst, který má ovšem na svědomí zejména procesor, který je v této hře velmi vlivným faktorem.

World in Conflict
1366 × 768 px, 4× MSAA, very high, DirectX 10
[FPS, vyšší je lepší]

Výsledky dalších (a všech) testů v tabulce a screenshoty

Výsledky, kterých máme od spousty testovaných notebooků velkou zásobu, už jsme zadali do grafů, HD Graphics 4000 jsme ale změřili samozřejmě ve více testech, všechny výsledky vám tak dáváme do tabulky:

test
výsledky
3DMark 06
6 323; SM2: 2 000, HDR/SM3: 2 582
3DMark Vantage
P3902; GPU Score: 3 064
3DMark 11
P713; Graphics Score: 606
Far Cry 2, 1366 × 768 px*
15,56 FPS
Far Cry 2, 1920 × 1080 px*
10,55 FPS
Crysis, 1280 × 720*
16,64 FPS
Crysis, 1920 × 1080 px*
9,67 FPS
World in Conflict, 1366 × 768 px*
6 FPS
World in Conflict, 1920 × 1080 px*
11 FPS
Trackmania Nations Forever, 1366 × 768 px*
36,3 FPS
Trackmania Nations Forever, 1920 × 1080 px*
24,4 FPS
CineBench R11.5 OpenGL
20,00 FPS

*Far Cry 2: Ultra High, 4× AA
 Crysis: High, 0× AA
 World in Conflict: very high, 4× AA, 16× AF
 Trackmania Nations Forever: lepší kvalita, extrémní (very high) detaily, 4× AA, 16× AF

 

Připomínám parametry testovací sestavy:

  • Notebook: MSI GT70
  • Procesor: Intel Core i7-3610QM
  • Paměti: 4× 4 GB DDR3 1600 MHz
  • Paměť grafiky: až 2112 MB
  • Verze ovladače grafiky: 8.15.10.2696

3DMark 06 3DMark 11 3DMark Vantage CineBench R11.5: nastavení CPU-Z CPU-Z CPU-Z CPU-Z CPU-Z CPU-Z Crysis: nastavení Intel HD Graphics 4000 Far Cry 2: nastavení Intel HD Graphics 4000: GPU-Z Trackmania Nations Forever: nastavení Trackmania Nations Forever: nastavení DXVA Checker 

Závěr

Je to prosté – líbila-li se vám HD Graphics 3000, bude se vám líbit i její posílená a inovovaná verze 4000 v procesorech Ivy Bridge. Jde stále o integrovanou grafiku, takže si od ní neslibujte žádné velké hraní, ovšem tentokrát už se můžete spolehnout, že si zahrajete 90% moderních her přinejhorším na nízké detaily. Přikládám ještě screenshot interaktivního grafu z testu na ExtraHardware:

Většina grafik nás nezajímá, v noteboocích je nenajdeme, resp. najdeme, ale pod jinými jmény. HD Graphics 3000 i 4000 jsou ale v desktopu i v noteboocích stejné, jen v obou případech v notebooku asi o 10 % přetaktované. Poměr mezi nimi je tedy stejný.

Platí, že oproti HD Graphics 3000, jak ji znáte odzačátku, má HD Graphics 4000 asi 65% výkonový náskok, což je veliký posun. Od vydání nových ovladačů ale grafika v Sandy Bridge ještě popadla dech a dnešní férový náskok činí „jen“ asi 35 %.

Vzhledem k tomu, že mobilní verze grafik v procesorech Llano jsou v noteboocích naopak pomalejší, můžu bez obav říct, že Intel dotáhl AMD na poli výkonu. AMD má ale stále ještě bonus v podobě bezproblémových ovladačů a mnohem lepší podpory her. Mimo to tu brzy bude platforma Trinity.

 

Ve výsledku má ale Intel velmi výkonné 22nm procesory s celkem výkonnou (a ve všech směrech opět o kus lepší) integrovanou grafikou, na které si zahrajete takřka cokoli, a umí to i s rozumnou spotřebou. To mohu sice podepřít jen testy EHW, nám na ExtraNotebooku vyšla výdrž MSI GT70 s využitím integrované grafiky při standardním testu prohlížení webu na 3:24 hod., což je na herní 17,3″ notebook celkem slušná hodnota, ovšem naprosto neukazuje na výdrž ve srovnání s HD 3000.

Více informací se dozvíte určitě v testu nějakého typického menšího notebooku s dvoujádrem Ivy Bridge a integrovanou grafikou.

Ohodnoťte tento článek!