Intel HD Graphics 5500: integrovaná grafika roku 2015 (test)

0

HD Graphics 5500, jak testujeme

K několika testům mobilního hardwaru dnes přidáme ještě poslední a podíváme se na výkon nové HD Graphics 5500. Integrovaná grafika většiny procesorů Broadwell-U bude s velkou pravděpodobností nejmasověji nasazovaná integrovaná grafika letošního roku. Stejně tomu tak bylo u HD Graphics 4400, kterou jsme mohli vidět prakticky v každém ultrabooku a každém notebooku s procesorem Intelu bez diskrétní grafiky.

HD Graphics 5500 najdeme v široké řadě procesorů páté generace Core, například v Core i5-5200U nebo i7-5500U, které jsme oba testovali minulý týden. Dnes se podíváme na jeji výkon právě v Core i7-5500U, a to jak s jednokanálovými, tak s dvoukanálovými pamětmi.

Přikládám stručnou tabulku základních specifikací všech integrovaných grafik Intelu za dvě poslední generace:


HD 4200, 4400 a 4600 HD 5000 a Iris 5100  Iris Pro 5200  HD 5300 a 5500 HD 6000 a Iris 6100 Iris Pro 6200
EU 20 40 40 24 48 48 (?)
takt až 1350 MHz 1200 MHz 1300 MHz 950 MHz 1100 MHz ?
eDRAM 128 MB ano
kódové označení Haswell GT2 Haswell GT3 Haswell GT3e Broadwell GT2 Broadwell GT3 Broadwell GT3e
výrobní proces 22 nm 22 nm 22 nm 14 nm 14 nm 14 nm

Pro pořádek doplňuji, že jde o mobilní grafiky a správné označení je vždy Intel HD Graphics XXXX nebo Intel Iris (Pro) Graphics XXXX.

Intel HD Graphics 5300 už jsme decentně testovali v prosinci, měření v 4,5W čipu Core M ale není příliš relevantní. HD Graphics 5500 je fyzicky shodná, pracuje ovšem na vyšších taktech, což je kromě specifikací způsobeno hlavně vyšším TDP procesorů, ve kterých je integrována.

Intel HD Graphics 5500
Nahoře: Broadwell s grafikou GT2 (HD 5300 a 5500), dole: Broadwell s grafikou GT3 (HD 6000, Iris 6100 a Iris Pro 6200)

V našem testovaném procesoru má HD Graphics 5500 celkem 24 EU (execution units = shadery) na maximálním taktu 950 MHz. Je zajímavé, že se takt GPU o dost snížil, zatímco model HD 4400 pracoval až na 1100 MHz, HD 5500 má typický strop na 900 MHz (v Core i5). To by mělo být kompenzováno zvýšením počtu EU z 20 na 24, i když samozřejmě nemůžeme přímo porovnávat výkon dvou rozdílných grafik pouze na základě shaderů a taktu.

Intel HD Graphics 5500

HD Graphics 5500 - DXVA Checker

Jak stěží vidíme ze screenshotu DXVA Checkeru, grafika akceleruje přehrávání videa ve formátu H.264, ale i nového H.265 (HEVC) v rozlišení až 3840 × 2160 px (4K, QFHD, Ultra HD).

Procesor má integrovaný dvoukanálový paměťový řadič s podporou DDR3 na 1600 MHz. Zatímco v jednokanálovém zapojení je RAM zapojena na 64b sběrnici, v dvoukanálovém už na 128b. Propustnost RAM se tedy při dualchannelu zdvojnásobuje, v našem případě konkrétně z 12,8 GB/s na 25,6 GB/s. Vzhledem k tomu, že integrovaná grafika používá systémovou RAM, zvedne se i herní výkon.

Měřili jsme proto jak s 8 GB DDR3L na 1600 MHz v jednokanálovém zapojení, tak s 16 GB DDR3L na 1600 MHz ve dvoukanálu.

Procesorem byl Intel Core i7-5500U, v jiných strojích potom jiné procesory. CPU je v grafu vždy uveden.

 

Průměrný výkon je odvozován od výkonu Iris Pro Graphics 5200 a je stavěn z výsledků:

  • 3DMark 11 Graphics Score
  • 3DMark Fire Strike
  • Far Cry 2
  • World in Conflict
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • Mafia II
  • Aliens vs. Predator
  • BioShock Infinite
  • Crysis 2

Pokud výsledek chybí, do výsledného průměru není nijak započítán. Pro zařazení do grafu průměrného výkonu bylo potřeba provést odvození v nejméně šesti bodech.

3DMark 11

3DMark 11

Už starším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

 

Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.

3DMark

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou výhodou je přítomnost hned čtyř sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. 

Nvidia GeForce GTX 780M

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Ice Storm

Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Výsledky bohužel nejsou příliš přesně vypovídající.

3DMark: Cloud Gate

Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. S výsledky je to stejné jako u Ice Stormu – staré technologie brání reálnému promítnutí výkonu.

3DMark: Sky Diver

Sky Diver je nová část 3DMarku, která vstupuje mezi Fire Strike a Cloud Gate.

 

3DMark: Fire Strike

Pekelně náročná část Fire Strike je pravým nástupcem 3DMarku 11. Spouštíme ji v referenčním nastavení a tedy v rozlišení 1920 × 1080 px.

 

Aliens vs. Predator, Bioshock Infinite

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool. Testujeme v maximálním nastavení při rozlišení 1366 × 768 px bez AA.

 

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

 

     

Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1366 × 768 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.

 

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1366 × 768 px, bez AA, maximální detaily a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

Stalker: Call of Pripyat, World in Conflict

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

World in Conflict

World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.

 

Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.

 

Průměrný výkon, závěr

Průměrný výkon a závěr

Musím přiznat, že jsem od nové grafiky Intelu čekal o něco více. V důsledku snížení taktů ovšem HD Graphics 5500 překonává své předchůdkyně jen o nějakých 10–30 %. Jde tak nejspíše o nejmenší mezigenerační rozdíl, co jsme viděli už za drahnou dobu. Nicméně – zlepšení tu je.

Intel HD Graphics 5500
Výkon integrovaných grafik od Intelu stále roste

Podotýkám, že v průměrném výkonu v následujícím grafu se znatelně projevilo osazení čtyřjádrového procesoru s trojnásobným TDP v případě HD 4600. HD 4400 v čipu Haswell-U podává o něco nižší výsledky.

Dvoukanálové osazení pamětí se stává opět o něco důležitějším, výkonový nárůst překračuje v průměru 30 %, v některých hrách dokonce i 50 %.

Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11 Graphics Score, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Bioshock Infinite, Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.

HD Graphics 5500 od Intelu je ve hrách přeci jen o nějaké to procento silnější než HD 4400 nebo HD 4600, navíc je díky 14nm výrobnímu procesu a nižším taktům i úspornější. Nová grafika podporuje rozlišení až 3840 × 2160 px, a to při 24 Hz přes HDMI 1.4 nebo 60 Hz přes DisplayPort.

Intel HD Graphics 5500
Intel HD Graphics 5500

Vestavěná je akcelerace formátu H.265 HEVC (dekodér) – až v rozlišení 4K. Z API jsou podporována DirectX 11.2, OpenGL 4.3 a OpenCL 2.0. Výkon GPU v OpenCL jsme z povahy testu zařadili do článku o procesorové části nových čipů:

Stejně jako u procesorové části mohu i grafické kartě říct, že je Broadwell od Haswellu opravdu spíše méně nápadným zdokonalením než revolucí. Při nákupu dostane přednost pochopitelně Broadwell, který se Intelu navíc také více vyplatí vyrábět – vše bude ovšem záviset na cenovém rozdílu.

 

Obrázky a screenshoty

HD Graphics 5500 - DXVA Checker Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500 Intel HD Graphics 5500

Intel HD Graphics 5500: integrovaná grafika roku 2015 (test)

Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů