Hlavní navigace

Intel Iris Graphics 6100: vyšší kalibr integrovaných grafik (minitest)

3. 9. 2015

Sdílet

Zdroj: Redakce

HD Graphics 5500, jak testujeme

Na test máme notebook s Intel Iris Graphics 6100. Intel své integrované grafiky prodává ve třech řadách – HD Graphics, Iris Graphics a Iris Pro Graphics. My testujeme tu druhou variantu z procesoru Broadwell a rozhodli jsme se, že vám ji odprezentujeme samostatně. Výsledky možná nejsou tak skvostné jako třeba u Iris Pro 5200, Iris 6100 ovšem pochází z obyčejného Core i5 řady U a najdete ji v noteboocích už od 17 990 Kč.

Intel Iris Graphics 6100

Iris Graphics 6100 je oproti HD Graphics 5x00 posílena na dvojnásobek prováděcích jednotek, pamětí eDRAM ale stále nedisponuje – ta zůstává až právě grafikám Iris Pro.

Přikládám stručnou tabulku základních specifikací všech integrovaných grafik Intelu za dvě poslední generace:

HD 4200, 4400 a 4600 HD 5000 a Iris 5100  Iris Pro 5200  HD 5300 a 5500 HD 6000 a Iris 6100 Iris Pro 6200
EU 20 40 40 24 48 48 (?)
takt až 1350 MHz 1200 MHz 1300 MHz 950 MHz 1100 MHz ?
eDRAM 128 MB ano
kódové označení Haswell GT2 Haswell GT3 Haswell GT3e Broadwell GT2 Broadwell GT3 Broadwell GT3e
výrobní proces 22 nm 22 nm 22 nm 14 nm 14 nm 14 nm

Pro pořádek doplňuji, že jde o mobilní grafiky a správné označení je vždy Intel HD Graphics XXXX nebo Intel Iris (Pro) Graphics XXXX.

Iris 6100 zabírá většinu plochy procesoru. Čipy, kde je integrovaná, mají i zvýšené TDP na alespoň 28 W, přestože patří stále do řady U. Poznáte to podle poslední číslice modelu – tou je netradičně sedmička, v našem případě jde o Core i5-5257U. Zvýšené TDP s sebou nese i vyšší základní takt. Procesor pracuje na 2,7–3,1 GHz, což je na Broadwell dost úzké rozmezí. V běžné početní zátěži se takt spolehlivě drží na 3,1 GHz, v kombinované zátěži si část spotřeby ukousne grafika a frekvence klesne k 2,7 GHz.

Intel Iris Graphics 6100

V našem testovaném procesoru má Iris Graphics 6100 celkem 48 EU (execution units = shadery) na maximálním taktu 1050 MHz.

Jak stěží vidíme ze screenshotu DXVA Checkeru, grafika akceleruje přehrávání videa ve formátu H.264, ale i nového H.265 (HEVC) v rozlišení až 3840 × 2160 px (4K, QFHD, Ultra HD).

Intel Iris Graphics 6100

Procesor má integrovaný dvoukanálový paměťový řadič s podporou DDR3L na 1600 MHz. Zatímco v jednokanálovém zapojení je RAM zapojena na 64b sběrnici, v dvoukanálovém už na 128b. Propustnost RAM se tedy při dualchannelu zdvojnásobuje, v našem případě konkrétně z 12,8 GB/s na 25,6 GB/s. Vzhledem k tomu, že integrovaná grafika používá systémovou RAM, zvedne se i herní výkon.

Měřili jsme s 8 GB DDR3L v dvoukanálovém zapojení.

Procesorem byl už zmíněný Intel Core i5-5257U, v jiných strojích potom jiné procesory. CPU je v grafu vždy uveden. Testovaný notebook v dnešním případě byl Acer Aspire E15 (E5-573-56D2).

Použili jsme ne zcela aktuální ovladač ve verzi z května. Od Intelu ovšem novější verze instalovat nejde a Acer novou nenabízí.

Intel Iris Graphics 6100
Nahoře Broadwell GT2 (dvoujádro s HD Graphics 5500), dole Broadwell GT3 (dvoujádro s Intel Iris Graphics 6100)

 

Průměrný výkon je odvozován od výkonu Iris Pro Graphics 5200 a je stavěn z výsledků:

  • 3DMark 11 Graphics Score
  • 3DMark Fire Strike
  • Far Cry 2
  • World in Conflict
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • Mafia II
  • Aliens vs. Predator
  • BioShock Infinite
  • Crysis 2

Pokud výsledek chybí, do výsledného průměru není nijak započítán. Pro zařazení do grafu průměrného výkonu bylo potřeba provést odvození v nejméně šesti bodech.

3DMark 11

3DMark 11

Už starším testem grafiky od Futuremarku je 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

 

Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.

3DMark

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou výhodou je přítomnost hned čtyř sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. 

Nvidia GeForce GTX 780M

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Ice Storm

Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Výsledky bohužel nejsou příliš přesně vypovídající.

3DMark: Cloud Gate

Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. S výsledky je to stejné jako u Ice Stormu – staré technologie brání reálnému promítnutí výkonu.

3DMark: Sky Diver

Sky Diver je nová část 3DMarku, která vstupuje mezi Fire Strike a Cloud Gate.

 

3DMark: Fire Strike

Pekelně náročná část Fire Strike je pravým nástupcem 3DMarku 11. Spouštíme ji v referenčním nastavení a tedy v rozlišení 1920 × 1080 px.

 

Aliens vs. Predator, Bioshock Infinite

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool. Testujeme v maximálním nastavení při rozlišení 1366 × 768 px bez AA.

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

 

     

Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1366 × 768 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

Far Cry 2

Far Cry 2 s enginem Dunia na DirectX 10 je starší hrou, v dnešním testu je už pouze ze setrvačnosti. Používal jsem Far Cry 2 Benchmark Tool.

V benchmarku jsem nastavil Ranch Small, 1366 × 768 px, 4× MSAA, maximální (Ultra) detaily a zapisoval jsem průměr ze dvou průchodů.

 

Mafia II

Nejen v ČR populární druhý díl Mafie sice staví na DirectX 9.0c, ale i přesto je docela náročný. Navíc je tu podporovaný fyzikální model APEX, který GeForce umí akcelerovat přes PhysX. Do celkového hodnocení jsem počítal pouze výsledky s vypnutým APEXem (první graf).

Rozlišení 1366 × 768 px, bez AA, maximální detaily a APEX vypnuto. Měřil jsem v demoverzi vestavěným benchmarkem, zapisoval jsem druhý průchod.

Stalker: Call of Pripyat, World in Conflict

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

World in Conflict

World in Conflict s API DirectX 10 (možno i DirectX 9.0c) už je taky docela stařečkem, ovšem relativně náročným na procesor i grafickou kartu. Testoval jsem ve vestavěném benchmarku.

 

Nastavil jsem detaily very high, anizotropní filtrování jsem zvedl na 16× a měřil jsem v rozlišení 1366 × 768 px s 4× MSAA.

Průměrný výkon, závěr

Průměrný výkon a závěr

Kvůli poruše notebooku jsme při testování přišli o všechny screenshoty a dva výsledky. Máme grafiku nicméně proměřenou ve dvou 3DMarcích a pěti hrách, což by vám mělo dát určitý náhled na situaci. Jakmile to půjde, test aktualizujeme.

Musím říct, že mě Iris Graphics 6100 spíš zklamala. První výsledky z 3DMarků ukazovaly na zhruba 50% nárůst výkonu oproti HD Graphics 5500, realita je ale jiná. Dvojnásobek shaderů se podepsal na vyšším hrubém výkonu, bez vyšší propustnosti pamětí je ale téměř k ničemu. Grafiky Iris Pro problém řeší rychlou pamětí eDRAM vedle procesoru, Iris bez přívlastku „Pro“ jsou na tom ale dost špatně.

Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11 Graphics Score, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Bioshock Infinite, Crysis 2, Far Cry 2, Mafia II, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat a World in Conflict.

V některých testech byl nárůst výkonu třeba 30 %, někde byl ale výsledek i mírně nižší. Výsledný výkonový nárůst o 15 % se hodí, ale nespasí vás.

Intel Iris Graphics 6100
Intel Iris Graphics 6100 (vpravo)

Přemýšlel jsem, čím by nižší výkon mohl být způsoben. Nízká propustnost RAM je jasným důvodem, i tak by ale výsledky měly být konzistentně stejné/vyšší než u HD 5500. Monitoroval jsem zkusmo takty jak při Prime95, tak u Crysis 2. Grafika neběžela na svém max. taktu – v zátěži zpomalovala na 900–950 MHz. Velká grafika s vysoko taktovaným procesorem se zřejmě stále plně nevejdou do úzkého 28W TDP. A vše nejspíše uzavírá přeci jen horší optimalizace. Tím se dostáváme k důvodu č. 1 – zatímco 3DMark silné GPU ocení, hry k němu potřebují i adekvátní propustnost RAM, a tu Iris 6100 prostě nemá.

Iris Graphics 6100 je silnější než HD Graphics 5500. Rozdíl je ale velmi vágní a nestojí za velký příplatek.

 

Obrázky a screenshoty

Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100 Intel Iris Graphics 6100

Byl pro vás článek přínosný?