Hlavní navigace

Intel uvedl novou aplikaci pro nastavení a správu grafik. Příprava na expanzi do GPU

25. 3. 2019

Sdílet

Samostatné grafické karty Intelu jsou ještě daleko (přinejmenším zhruba jeden rok) a od roku 2015 také Intel nevydal novou architekturu integrovaného GPU. Nicméně onen velký krok vpřed/do neznáma s grafikami Intel Xe se blíží a už letos by tu měla být ochutnávka s integrovanými 10nm GPU Gen11. Intel už ale topí pod kotlem nyní a jako přípravu na své grafické znovuzrození uvedl novou tvář svých grafických ovladačů. Možná jste na Twitteru či jinde zaregistrovali, že firma už nějakou dobu avizovala kompletní předělání ovládacích a nastavovacích panelů pro GPU. Tato nová centrální aplikace byla nyní skutečně vydána, takže pokud běžíte na integrovaném Intelu, můžete si nainstalovat cosi jako ochutnávku budoucnosti.

 

Ovládací centrum grafiky Intel

Nová aplikace se jmenuje Intel Graphics Command Center (česky Ovládací centrum grafiky Intel) a nahrazuje starší ovládací panel. Zatímco ten byl součástí ovladačů, nová náhrada se v tomto bude lišit. Jde o samostatnou aplikaci (doslova) distribuovanou přes Microsoft Store a zabalenou jako UWP program. Toto je v souladu s novým ovladačovým modelem Windows Modern Drivers (nebo také DCH), kdy samotný ovladač obsahuje jen základní nezbytné věci a může se například stahovat z Windows Update. A obslužné aplikace typu Graphics Command Center a podobných se budou instalovat přes Store.

Nemělo by to ale vytvářet problémy nebo potřebu online účtu, protože jde o neplacené aplikace, které se dají instalovat i bez něj. A na druhou stranu bude aktualizování integrováno s aktualizacemi OS.

Screenshoty Intel Graphics Command Center 03 Ovládací centrum grafiky Intel (česká verze)

Podstata programu je podobná jako třeba u GeForce Experience nebo Radeon Settings. Graphics Command Center má několik obrazovek přístupných z menu a také ukazuje pohromadě nainstalované hry. Těm pak je možné přiřadit individuální nastavení kvality a výkonu jako je anti-aliasing, anizotropní filtrování, V-sync a tak podobně. V budoucna pak asi i FreeSync, které budou umět 10nm GPU. Dobrý nápad je, že u těchto nastavení se zobrazuje informace o jejich náročnosti na výkon (jedna, dvě, tři, čtyři, pět čárek).

Screenshoty Intel Graphics Command Center Zdroj AnandTech 12 U nastavení kvality aplikace ukazuje i dopad na výkon, respektive zátěž GPU (Zdroj: AnandTech)

Optimalizovaná nastavení her na jedno kliknutí

Aplikace má takto podporovat zatím asi 100 her (zde se dá čekat, že další tituly budou přibývat) a u 30 z nich nyní umí i provést optimalizované nastavení různých voleb. U těchto her se ukazuje logo s bleskem. Doporučená nastavení jsou údajně testována manuálně přímo zaměstnanci, ale s rozšířením pokrytí asi budou požívány i nějaké automatické testy.

Screenshoty Intel Graphics Command Center 04 Nastavení videa (česká verze)

V aplikaci jsou také tradiční dialogy pro pro nastavení monitoru nebo pro přehrávání videa a úpravu jeho vlastností (kontrast, saturace, barevné podání, odstranění prokládání a tak podobně). Pro ty by měla být také zobrazena ukázka pro větší názornost. Do budoucna by pravděpodobně měly přibýt další věci, které asi hráči dnes očekávají, jako přetaktování a nahrávání a streamování obrazu z her a s tím související pakšamenty.

Screenshoty Intel Graphics Command Center 01 Nastavení monitorů (česká verze)

Nová éra je pro GPU od Skylake výš

Aplikace Graphics Command Center je již veřejně dostupná, stáhnout/nainstalovat ji můžete zde. Ovšem Intel ji zatím označuje za „early access“ verzi. Část funkcí asi tedy ještě není přítomná a teprve dorazí. Pokud ji chcete nainstalovat, musíte mít procesor alespoň generace Skylake čili Core 6. generace, které přinesly architekturu Gen9. Se staršími integrovanými GPU už Intel nepočítá (doba podpory by možná mohla být něco, co bychom v oné nové éře rádi viděli zlepšené).

Prohlédněte si: jak vypadá nové ovládací centrum grafiky Intel

Byl pro vás článek přínosný?