Intel radikálně zmenší kritizované dividendy. Platil je, zatímco staví továrny na dluh a žádá dotace

52
Čipy v pouzdrech BGA
-
Zdroj: Intel

Kritizované výplaty dividend se sníží o dvě třetiny a přednost budou mít investice.

V průběhu loňského roku dopadly na Intel výrazně špatné finanční výsledky (tedy v porovnání s předchozími zvyklostmi). Firma měla poprvé za dekády ztráty a její tržby klesly drasticky – zatímco dříve byly i přes 20 miliard $ za kvartál, nyní v Q1 2023 firma očekává jen cca 11 miliard $. Proto už začala škrtat, propouštět a údajně i snižovat platy. Jenže současně stále vyplácela vysoké dividendy (i v podstatě na dluh), zatímco současně žádala vládní subvence. Toto si vysloužilo hodně kritiky a zdá se, že zabrala. Intel oznámil, že dividendy omezí a peníze by měly být investovány do budoucího rozvoje.

Ve středu Intel oznámil, že tuto svoji politiku změní, a vyhlásil redukci dividendy o dvě třetiny. Správní rada rozhodla o změně, podle níž firma od 1. 6. sníží kvartální výplatu na 12,5 centu na jednu akcii. Mělo by to znamenat, že v roce 2023 vyplatí celkem 2 miliardy $ v dividendách, zatímco dle původních plánů to mělo být 6 miliard $. Mělo by to být jedno z prvních takto rázných opatření za velmi dlouhou dobu.

Jako důvod Intel uvádí, že raději investuje získané prostředky do strategického kapitálu a peníze ušetřené na dividendách také mají být použité na výstavbu nových výrobních kapacit a expanzi do oblasti foundry výroby pro externí klienty (tzv. strategie IDM 2.0). To mělo být z výrazné části na dluh a současně se Intel ucházel o státní podporu. Nyní při svých špatných výsledcích žádal například v Německu o její navýšení a kontrast se stále vysokou dividendovou nebyl vnímán zrovna dobře.

Intel s tímto oznámením také uvádí, že firma „upravila časový rozvrh“ budování kapacit nových továren s ohledem na to, že poptávka po čipech se oproti předchozím letům, kdy byl kapacit kritický nedostatek, o dost propadla. Toto by mělo znamenat, že výstavba linek začne později, a krátkodobě to tedy znamená další uspořené peníze (které ale budou stále investovány dle původního záměru, jen později).

Intel tímto krokem zřejmě uznává, že v současném stavu, kdy už firma přistupovala ke škrtům a zrušila několik produktů, by asi mělo být mnohem rozumnější zredukovat dividendu (ale i zpětné výkupy akcií, o jejichž omezení zatím řeč není). Ta totiž má dodávat hodnotu majitelům akcií, ale pokud kvůli tomu Intel neinvestuje a přichází o budoucí příležitosti, zase tím cena akcií klesne a vlastníci budou paradoxně škodovat. Nová strategie by měla naopak vést k tomu, že v budoucnu bude Intel větší a silnější firma s širším záběrem, takže hodnota akcií bude proti dnešku výrazně lepší, takže vlastníci na tom nakonec budou lépe.

Výrobní prostory továrny na polovodičové čipy (Zdroj: Intel)

Je ale zajímavé, že je toto oznamováno jen čtyři týdny po vyhlášení kvartálních výsledků. Podobná zásadní vyhlášení bývají často ponechávána právě na termín čtvrtletních uzávěrek. Je proto docela velká šance, že Intel toto původně nechtěl a ještě i po posledních nedobrých tržbách a výhledu na Q1 2023 chtěl vysokou dividendu zachovat. A nynější změna je způsobená až značným tlakem a kritikou, která se od té doby ozývala. Je však i alternativní vysvětlení, a sice že firma nechtěla vypustit najednou příliš mnoho zpráv, které by podťaly cenu akcií, a proto oznámení o něco pozdržela. Budoucí vyplacené dividendy jsou totiž něco, s čím tržní cena akcií již počítá, a pokud oznámíte redukci o třetinu, tak o daný objem dolarů prakticky automaticky klesne cena akcie.

Ať už ale šlo o vlastní rozhodnutí, nebo o krok pod vnějším tlakem, toto by mělo Intelu pomoci v transformaci a vést k tomu, že jeho výrobky (a také výrobní technologie nabízené foundry partnerům) budou konkurenceschopnější. Toto by tedy minimálně v delším horizontu měla být dobrá zpráva.

Zdroje: Tom’s Hardware, Intel

Intel radikálně zmenší kritizované dividendy. Platil je, zatímco staví továrny na dluh a žádá dotace
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92%) 10 hlasů

52 KOMENTÁŘE

    • Co vás dezoláty vede k tomu, brát mé jméno nadarmo do tlamy? Viděl jste tu někdy ode mne něco o tom, jak mě živí dividendy? Nebo obecněji, že by mě živily akcie? Já do akcií vrážím přebytky rodinného rozpočtu. I kdyby mi všechny firmy z mého portfolia zkrachovaly (což je u 14 firem z různých odvětví dost nepravděpodobné), tak to moji životní úroveň nezmění ani o píď. Změnilo by to jen to, že potomci budou jednou dědit méně.

        • Ale RH fakt vzdy tvrdil ze akcie drzi jako majetek, o dividendach nepadlo ani slovo. Takze si wendak s dedkem chteli jen kopnout a zrovna to udelali dezolatsky hloupe, no…
          To se dela tak kdyz jsou akcie vhodne nizko, idealne co nejvic nizko, tak se nakupujou, vis? To je prilezitost, ne nejaka prohra.

            • To by jich musel mit fakt hodne, aby ty dividendy generovaly dalsi investice

            • Intel není dividendově zajímavá akcie jako 1.85% nepokreje ani inflaci tak že jestli vyplatí. O 2/3 méně je prakticky jedno. Tohle aktivum se drží na kapitálový zisk. Obecně mě intel zajímavý nepřijde ani teď po tom poklesu. Reinvestovat dividendy je zajímavé tam kde to generuje velké dividendy.

            • Intel celkem dividendově zajímavý byl. To procento ti nesedí… asi to počítáš už s tou sníženou dividendou.

            • On je tuším několikrát prodal a koupil níž levněji, psal to tu. Nebo to jde hedgovat shortem na futures, např. teď když je ta akcie pod tlakem, to třeba dělám já.

            • To mne překvapuje že by Holeček prodal Intel. Z jeho řečí mám pocit, že on není akcionářem ale věřícím v silné všeobjímající modro.

            • Dedekhribb:
              Dezoláta překvapuje všechno. Dokonce i to, co si může v diskuzích dohledat (ano, Intel jsem několikrát prodával). Ale poslední dobou Intel spíš kupuju, takže se pletete i v tom, že můj majetek v Intelu je poloviční proti době, kdy stála akcie 58. Ve skutečnosti mám v Intelu skoro stejně, jen holt těch akcií mám více než 2x tolik, co tenkrát.
              Tak to totiž investoři dělají. Když se jim zdá, že je firma nadhodnocena, tak ji prodávají, když se jim zdá, že je podhodnocena, tak ji kupují.
              A že jste měl pocit, že jsem věřící v Intel, to je opět jen vaše neznalost a nepozorné čtení. Právě teď vám píšu z počítače s AMD procesorem, což jsem tu taky několikrát psal. Holt jste dezolát. Dezoláti se vyznačují tím, že je nezajímají fakta, ale jen neustále melou své vylhané nesmysly.

            • Pane Holečku opravdu mi nestojíte jako člověk abych si dohledával Vaše tvrzení. Kdyby na Vašich myšlenkových pochodech byly nějaké perly to by ale byla jiná.

              Jen tak mimochodem Vaše postřehy a slova jsou tedy v příměřím rozporu toho jak činíte. Kdybyste opravdu činil jak mluvíte pak neprodáte jednou akcii Intelu za žádných podmínek. Tento prostý fakt je nám všem dezolátům zcela zřejmý.

            • Dedekhribb:
              No vidíte, zase se hlásíte k dezolátství. Fakta si zjišťovat nechcete, ale do tlamy si mě berete. Já nijak netoužím po tom, abyste studoval vše, co jsem napsal. Já po vás chci, abyste si mě nebral do tlamy. A když už si mě do tlamy brát chcete, tak to udělejte až poté, co si fakta zjistíte.

            • Pane Holečku na rozdíl od Vás mne zajímají informace od lidí kterých si Vážím a nebo je alespoň respektuji. Ve Vašem případě se bohužel jedná o zajímavé informace pouze podle Vás a ohledně Vážení si Vaší osoby jste svým hrubým a neomaleným přístupem nezískal.

              Nestěžujete si potom, že mne nezajímáte. Dělejte raději něco proto abyste zajímavým byl (ne jen pro mne).

            • Dědku dědku, navážíš se tu do borce, který pracuje tak šikovně, že nemá problém pořídit třeba RTX 4090 kdykoliv se mu zamane. Nad svoji práci má rozinvestováno, částečně se tím i baví a ty, taková nula, co tu převrací v ruce doslova šušně už několik let na budget počítač ho kritizuješ? A jestli má rád modrou, to je snad jeho věc, ne?
              Kdybys raději popřemýšlel jak holá řiť a neúspěšný člověk jsi sám a šel s tím něco udělat, místo trapných keců co tu z tebe padají. Ale to bys nesměl být typický zavistivý Čecháček s kupou hnoje na vlastním prahu, co?

            • Spíš nemá rád články z edice „možná a prý“ + místní uchcávání z AMD.

            • RemMes 25.2.2023 at 10:43
              Opravdoví borci neoznačují druhé dezoláty a neříkají že mají tlamu. Ale asi jste ze stejného těsta. To že si něco mohu koupit z nikoho borce nedělá. Jak se říká komu není z hůry dáno v apatyce nekoupí. Spíše si na něco jenom hraje.

        • Vadí mi přesně to, co píšu, tedy, že mé jméno berete bezdůvodně do svých tlam. Kdyby mi měl vadit pokles cen akcií, tak do akcií už od kupónovky neinvestuju, protože bych se musel zbláznit. Akcie rostou, akcie klesají. Tak to chodí. Jen teoretici vašeho ražení si namlouvají, jak oni by investovali tak, že by jim všechno rostlo, protože oni jsou přeci geniální. Jediný problém, proč svou genialitu nemohou prokázat, je to, že nemají co investovat, pravděpodobně z důvodu, že jejich genialitu nikdo není ochoten náležitě ocenit v zaměstnání a ani v podnikání ji nejsou schopni ukázat, takže jsou rádi, že jsou rádi a na nějaké investice jim nezbývá.
          Já tu ze sebe nedělal nikdy žádného zázračného investora. Já investuju proto, že investice do akcií nesou dlouhodobě výrazně více než peníze v bankách. Investice mě neživí, holt jen ukládám to, co přebývá, což je přibližně půlka toho, co si vyděláme. A všechno neinvestuju do akcií, něco nechávám i v těch bankách a mám i pár alternativních investic.

  1. Výrazně to zvedne tlak na cenu akcií, protržení $25 je již prakticky jistota a dočkáme se i té legendární dvacky o které mi RH psal, že přeháním atd… https://www.cnews.cz/amd-epyc-7002-druhe-generace-rome-7nm-zen-2-uvedeni-porazka-intelu#comment-215483
    Ukázalo se, že pravdu jsem měl jak s růstem akcií AMD, tak s propadem Intelu 😉
    Jinak nic proti RH, ten to má v hlavě srovnaný a portfolio diverzifikovaný, na rozdíl o zdejších závistivců bych o jeho majetkové poměry neměl obavy. 😀

    btw: tahle sranda se seříznutím divi Intelu mě připraví o pár set tisíc Kč ročně, kdyby se mi chtěl nějaký inteligent taky posmívat, tak prosím jak je libo 😀
    Cokoliv pod $20 směrem dolů budu masivně přikupovat.

    • Ještě jeden zajímavý citát z minulosti:
      Radek Holeček 9.8.2019 at 10:46
      „K prodeji by mě dotlačil fakt, že zisky (bez jednorázových výdajů) klesnou tak, že nebudou dlouhodoběji schopny pokrýt dividendový výnos.“

    • Zajimavy odkaz.

      Rok 2019

      RH „Aby se ceny pohnuly tak, jak odhadujete, musí přijít něco nového. A co to podle vás bude?“

      V tom je jadro pudla. Vyslo ti to nahodou, valku na ukrajine v roce 2022 3 roky predtim nepredvidali mozna ani Rusove.

      • A četl jsi mou odpověď? „jednoduše zvyšování tržního podílu amd a vzrůstající zájem retailových i institucionálních investorů.“
        A co se asi tak stalo? Přesně co jsem předpovídal..
        2019 AMD obrat 6,7 mld 2022 22,6 mld
        2019 Intel obrat 72 mld 2022 63 mld

        AMD jsem btw kupoval za $17, to je tu taky k dohledání.

        Válka nemá na tyhle akcie prakticky žádný vliv. Recese byla na spadnutí tak jako tak, akorát ji Covid lehce pozdržel a zintenzivnil. Vlády napřed vypumpovaly všechny assety kvantitativním uvolňováním a ‚tiskem‘ peněz v covidu do nereálných hodnot, viz P/E ukazatele zcela mimo realitu a následně přišla stopka a navíc došlo k rozjebání dodavatelských řetězců díky covidu. Vysoká inflace je pak už jen logický důsledek.

        • Tohle je co za teorii? 😅 Klesá celý PC průmysl. V propadu je AMD, nVidia i Intel. A rozhodně to COVID nepozastavil, ale naopak způsobil.

          Za kovidu se vyrobilo nejvíce počítačů v historii, zároveň kvůli extrémním poptávkám došlo k vyčerpání zásob zdrojů a investicím do zvýšení výroby. Akcie šly nahoru, lidi nakupovali bezmyšlenkovitě. Začala se nafukovat bublina, která musela prasknout, protože homeoffice a domácí výuka skončily a všichni kdo notebook neměli a nezbytně potřebovali ho mají. Taky nastaly velké mezigenerační skoky, které donutily lidi měnit hardware a současné generace už tak moc zajímavé nejsou. Do toho je finanční krize, lidi se boji a nechcou investovat do zábavy, tedy do elektroniky. Firmy nemají zakázky a nenakupuji ve velkém počítače. Bublina praská, výroba je předimenzovaná, dodávky byly přehnané a výrobci musí platit smluvní závazky, které uzavřeli podle růstu trhu.

          Efekt? Akcie klesají. To není nic co by pozastavil kovid, on to přímo způsobil. 😂

          Jinak vůbec nechápu proč se tady vzájemně roastujete za to, jak kdo investuje. Jsme snad všichni dospělí a každý si může investovat, jak uzná za vhodné. Když jsou akcie dole, kupuje se, když jsou nahoře prodává se nebo se drží s vidinou dlouhodobého zisku.

          Jen tak mimo mísu – narážíme na konec křemíku, ten se potáhne ještě 10 let. Na světě máme tři velké výrobce čipu, a to TSMC, Intel a Samsung. To, že Intel investuje do zakázkové výroby je dobrý podklad k investici, obzvlášť když má být jeho zákazníkem MediaTek. A taky v situaci, kdy je vidět, že se seknout může kdokoliv. Samsung se seknul s Exynosem a jsou najednou na světě problémy, protože musí nakupovat Snapdragony z továren tsmc ale ty mají jen určitou kapacitu, jejíž rozšíření trvá roky a ne hodiny. Na trhu je Apple, který rád vykupuje celé kapacity výroby nejmodernějších procesu TSMC. Když Intel dobře zavede zakázkovou výrobu, stoupne na hodnotě víc než kdy dříve, protože polovina zákazníků TSMC přejde k Intelu kvůli optimalizaci ceny a spolehlivosti dodávek (méně zákazníků znamená potenciální možnost objednávky většíjo podílu kapacity).

          Na závěr – ano, investice do čehokoliv jsou rizikové. Ale prosím, tohle je technický magazín a to poslední co bych očekával že uvidím v komentářích je to, že se tady lidé hejtí pro své soukromé finance. Nerozumím. 🙂

          • Víte na Aznohhově příspěvku mne zaujalo hlavně tohle „Válka nemá na tyhle akcie prakticky žádný vliv. Recese byla na spadnutí tak jako tak, akorát ji Covid lehce pozdržel a zintenzivnil. “ to jsem si neuvědomoval a myslím si, že má pravdu. To má logiku která my byla doposud skryta. Válku v tomto ohledu přeceňujeme a nechceme vidět ty příčiny které tu již byly.

            PS: Ano tohle je technický magazín ale co by byla technika bez peněz. Proto sem patří i ty soukromé.

          • Tak nikdo firmám nenařizoval, že musí zvýšit objednávky. Naopak, jen úplný idiot zvýší objednávky na základě něčeho, o čem se dopředu ví, že to potrvá rok maximálně dva. Takže covid důvod není, covid to jen pozdržel, jak tu správně píší.

            Co se týká toho hejtu tady, asi sem chodíš jen občasně. Jeden tu totiž furt otravoval s tím, jak nakoupil akcie Intelu, jak je to skvělá investice, jak na tom vydělává. Není divu, že když Intel snižuje dividendy, že mu to ostatní dali sežrat a smějou se mu tu teď. 🙂

            • Takhle to ale nefunguje. Tyhle bubliny se nafukují poptávkou. Pokud jedna velká firma zvýší výrobu, ostatní ji musí zvýšit i když počítají se ztrátou. Protože v opačném případě by došlou v dlouhodobém horizontu ke ztrátě pozice na trhu a to by bylo ještě dražší, než dočasný pokles akcií o 20 %.

              Mám to podložené čísly. Před kovidem byl roční nárůst prodejů notebooků vždy okolo 6,5 %. Kovidové roky přinesly nárůst prodejů o 28,6 % v prvním roce (o 22,1 % vůči plánu) a o 24,4 % v druhém roce 2021 (dalších 18,9 % vůči plánu). Bavíme se tady o 50 milionech kusech navíc oproti plánu mezi roky 2019 a 2020. To je 41 % jednotek navíc v horizontu dvou let, na to odvětví nemůže reagovat.

              Dále ale výrobci musí nyní držet ceny rozumně aby vůbec prodávali, snižují si proto marži. Suroviny jsou kvůli válce dražší. Kupříkladu neon nezbytný pro litografii procesoru pochází z valné většiny právě z východní Evropy, kde se jej těží z celého světa nejvíce.

              Tak samo jsou problémy s dodávkami ostatních materiálů, spousta z nich je z Číny a Čínsko-Americke vztahy teď hold nejsou nejlepší. Ta válka a Ukraině má bohužel na výrobu čipů nezanedbatelný dopad.

              PS: Pokud by některý výrobce nezvýšil výrobu a některý jo, trh se vykompenzuje a ten jediný který zvýší by neupadl do recese po konci plodného období, ale ukrojil by ostatním kus trhu. Gigantický kus trhu.

              Ještě dodatek, sumarizace:
              – kovid zvýšil poptávku o desítky milionů kusů ročně
              – navyšovala se výroba
              – vyčerpávaly se zásoby nerostů skladem
              – materiály byly dražší kvůli větší poptávce a horší dostupnosti
              – výrobci musí snížit marži
              – s ekonomickými obavami klesly poptávky koncových uživatelů a firem (v roce 2022 o 10 milionů kusů)
              – snížení marže a prodejů a celková ekonomická nejistota trhu snižuje hodnotu akcií

              No a jsme doma a máme Intel, AMD a Nvidii v číslech, které nesvědčí 🙂

              PS2: před kovidem byl nárůst prodejů zcela stabilní v meziročních horizontech, absolutní bordel v tom udělal kovid

            • Redmarx 25.2.2023 at 9:14
              “ Jeden tu totiž furt otravoval s tím, jak nakoupil akcie Intelu, jak je to skvělá investice, jak na tom vydělává.”
              Tak to jsme asi oba dva četli úplně jiného Holečka. Ale asi jsi to mohl pochopit i takto.

            • Píšeš tu ale dokola věci, které se tu už x krát probíraly v článcích i diskusích (nárůst prodejů PC/ntb z důvodu home office/distanční výuky, nárůst poptávky po konzolích/herních gpu z důvodu lockdownů atd.), nula nových informací…
              https://www.cnews.cz/uz-i-amd-ma-problemy-trzby-hluboko-pod-ocekavanim-prodeje-ryzenu-se-propadly-o-53/#comment-270240

              Raději přečti znovu a lépe co jsem spal.. „akorát ji Covid lehce pozdržel a ZINTENZIVNIL“ Jestli tvrdíš, že bez Covidu by rozhodně žádná krize nepřišla, tak je to tvůj názor. Můj je jiný. Přesně jak jsem psal, Covid tuhle bublinu zintenzivnil, viz praktické vynulování úrokových sazeb FEDem v 3/20 a začátek kvantitativního uvolňování. Bezprecedentní „tisk“ nových peněz https://fred.stlouisfed.org/series/M2SL
              Stačí si ty data srovnat s nějakým akciovým indexem, např. SPX. Vlády taky cpaly v covidu nesmyslné peníze lidem i firmám, tyhle přebytečné peníze se projevily nafukováním investičních assetů do větších či menších bublin (akcie, nemovitosti). Od 03/20 do 12/21 se index SPX nafoukl o 100%. Mám několik firem, každá dostala v létě 2020 obrovské úlevy na soc. pojištění zaměstnanců, o které jsme vůbec nežádali a nebyly potřeba, protože se nás Covid téměř nedotknul. V US pro jistotu stát rozdával šeky lidem napřímo, nějakých $3500 celkem na osobu. Státy se chovaly naprosto nekoncepčně, mimo jiné podržely nad vodou i firmy, které by za normálních okolností skončily a trh se sám pročistil. Teď po uzavření penězovodů (ukončení QE, navýšení úrokových sazeb) budou dopady o to větší.

            • Pánové Aznohh a Jakub Gulec tomu říkám pěkná diskuse. Rád jsme si Vše příspěvky přečetl a ne jenom jednou.

              Jenom si říkám, že mezi Vámi nevidím rozpor. Pouze každý píšete o něčem trochu jiném.

            • @Dedekhribb
              No ale kvůli tomu, že něčí příspěvek vypadá fundovaně, ještě nemusí být pravdivý. Narážim v tomto případě jen na jednoho diskutéra.

              Já třeba tvrdím, že nic z toho není pravda a covid nic neovlivnil. Mnohem víc počítačů se postavilo na bitcoinovou mánii a taky tu teď nikdo neběhá a nevykřikuje, že za všechno může bitcoin. 😀

              Počítače se prostě kupují z různých důvodů, občas se kupují víc a občas míň. No a když je krize, vysoká inflace a lidi nemají co žrát, tak se kupují nejmíň. (V potravinách došlo v ČR meziročně 2021-2022 k poklesu tržeb o 10%, přitom se rapidně zdražovalo, takže to jako lidi najednou mohou jíst méně?) Pak asi není divu, že klesá prodej PC, které jsou v tomto ohledu druhotné. Vliv čehokoli jiného je nepodstatný.

            • Redmarx 26.2.2023 at 13:37

              Ale to není o vypadání. Oni opravdu o tom co se děje ve světě přemýšlí. Možná pravdu nemají ale jsou to zajímavé postřehy které mna zajímají.

              Tak to nemáte pravdu s „Já třeba tvrdím, že nic z toho není pravda a covid nic neovlivnil. “ Covid tlačil na objednávání počítačů přes home office a dokonale vyčistil obchody. To je fakt a to jaké měli kolegové obstarávající HW v době kovidu to bylo neuvěřitelné. I obyčejné kamery byly podpultovkou. Nemáte pravdu.

    • Předpokládal bych, že se ztenčováním finančních zásob a případném dlohodobém poklesu zisku Intel kromě snížení dividendy poleví i v odkupu akcií. To může být další faktor tlačící cenu akcie dolu.

  2. Já když tady čtu některé komentáře tak se musím smát 🤣 chápu že lidé kteří se o investování nezajímají nechápou co je to volatilita trhu a že díky tomu se dá hodně vydělat. Já teda technologické firmy nenakupuji ale AMD před 6-7 rokama byla skvělá příležitost to samé ASML. Ale to že se někomu portfolio z mensilo o 40% tak je většinou jen příležitost levně dokoupit a pak si užít větší výnos 🙂 Ja teda nakupuji cyklické sektory hlavně Banky Tak je to pro mě zajímavější hlavně i dividenda kolem 10% mnohdy v čistém a ceny odhad vývoje se dá trochu predikovat dle ČNB a úrokových sazeb 😊 ale člověk by měl nakupovat hlavně to čemu rozumí. A držet se strategie. Pro mě USA je taky o kurzovém riziku. Ale fandím všem kteří něco dělají většina jen brečí a stěžuje si ale nedělají proto nic.

  3. jo to nejak preziju, ac dividenda levneho Intelu je fine, dulezite je aby Intel vydrzel nez pujdu do duchodu a nez umru, je to jeden z mejch koniku duchodoveho pilire

    aktualne je Intel za ceny ktere byli i mezi roky 2000-2015 a ma aktualne hodne klesajici trend, dalsi nakupni order ma u nej na 24 a jestli bude klesat podobne jako minule tydny, tak nekdy pristi tyden se order naplni, no krize nam nektere tituly celkem slusne srazi cenove, ac teda u Intelu by ferovka byla asi nekde okolo 10-12 za kus, tedy na polovine

      • tak cena akcie Intelu me vesmes nezajima, Intel jsem bral pred lety jako dividendovku aby generoval prubezne fiat na dalsi pravidelne investice do akcii, cca 5% mel slusnou dividendu, na cenu mam jinou cast portfolia s rustovkama, Teslu, nvidii, fcb, prave tsmc a dalsi

        u TSMC by me pokles ceny trosku mrzel, ale vesmes ja nehodlam akciove portfolio rozpoustet driv nez za cca 20 let, do te doby ho chci jen budovat, takze cena akcii me vesmes bude zajimat az v te dobe, ted by me pokles mozna i pomohl k dalsimu nakupu, sice ted na TSMC nemam zadny nakupni order nastavenej, ale pokud by kleslo rekneme k 30, asi bych par kousku navic vzal, a trosku tak nejak cekam ze i bez mozneho utoku Ciny bude celkove akciovej trh klesat, podle me si recesi ted jen oddalujem a stejne prijde

  4. Takhle to ale nefunguje. Tyhle bubliny se nafukují poptávkou. Pokud jedna velká firma zvýší výrobu, ostatní ji musí zvýšit i když počítají se ztrátou. Protože v opačném případě by došlou v dlouhodobém horizontu ke ztrátě pozice na trhu a to by bylo ještě dražší, než dočasný pokles akcií o 20 %.

    Mám to podložené čísly. Před kovidem byl roční nárůst prodejů notebooků vždy okolo 6,5 %. Kovidové roky přinesly nárůst prodejů o 28,6 % v prvním roce (o 22,1 % vůči plánu) a o 24,4 % v druhém roce 2021 (dalších 18,9 % vůči plánu). Bavíme se tady o 50 milionech kusech navíc oproti plánu mezi roky 2019 a 2020. To je 41 % jednotek navíc v horizontu dvou let, na to odvětví nemůže reagovat.

    Dále ale výrobci musí nyní držet ceny rozumně aby vůbec prodávali, snižují si proto marži. Suroviny jsou kvůli válce dražší. Kupříkladu neon nezbytný pro litografii procesoru pochází z valné většiny právě z východní Evropy, kde se jej těží z celého světa nejvíce.

    Tak samo jsou problémy s dodávkami ostatních materiálů, spousta z nich je z Číny a Čínsko-Americke vztahy teď hold nejsou nejlepší. Ta válka a Ukraině má bohužel na výrobu čipů nezanedbatelný dopad.

    PS: Pokud by některý výrobce nezvýšil výrobu a některý jo, trh se vykompenzuje a ten jediný který zvýší by neupadl do recese po konci plodného období, ale ukrojil by ostatním kus trhu. Gigantický kus trhu.

    Ještě dodatek, sumarizace:
    – kovid zvýšil poptávku o desítky milionů kusů ročně
    – navyšovala se výroba
    – vyčerpávaly se zásoby nerostů skladem
    – materiály byly dražší kvůli větší poptávce a horší dostupnosti
    – výrobci musí snížit marži
    – s ekonomickými obavami klesly poptávky koncových uživatelů a firem (v roce 2022 o 10 milionů kusů)
    – snížení marže a prodejů a celková ekonomická nejistota trhu snižuje hodnotu akcií

    No a jsme doma a máme Intel, AMD a Nvidii v číslech, které nesvědčí 🙂

    PS2: před kovidem byl nárůst prodejů zcela stabilní v meziročních horizontech, absolutní bordel v tom udělal kovid