Rocket Lake má maximální takt 5,3 GHz, IPC je prý jako u Ice Lake, +18 % proti Skylake

45

Nová CPU Intelu pro desktop, která vyjdou v březnu 2021, budou mít sice stejný maximální takt jako Core i9-10900K, ale výkon na 1 MHz bude o 18 % lepší.

Minulý týden jsme tu měli skoro senzační zprávu, podle které by nové procesory Intel Core 11. generace pro desktop kódově označované Rocket Lake mohly mít takt až 5,4–5,5 GHz. To by bylo velmi významné, protože Rocket Lake má mít nové jádro adaptované z 10nm procesorů Ice Lake nebo Tiger Lake, jež má mít výrazně vyšší IPC než architektura Skylake z roku 2015.

Vypadá to, že takty nakonec budou o trošku nižší, takže předpokládaný výkon musíme o pár procent zkorigovat směrem dolů. Ale je tu důležitější věc – podle aktuálních zpráv má prý architektura použitá v Rocket Lake prakticky stejně vysoké IPC jako ta v Tiger Lake a Ice Lake (vzdor starému 14nm procesu), což bude mít mnohem větší přínos, než samotná frekvence.

Takt prý asi zůstane stejný jako u ES vzorků

Tato informace pochází opět od uživatele twitteru MebiuW, který přinesl minulé informace o taktech Rocket Lake – pro připomenutí sdělil, že ES vzorek modelu Core i9 (Core i9-11900K?) má jednovláknové turbo 5,3 GHz (jako Comet Lake). Ale protože šlo právě o ES vzorek, byla naděje, že nakonec bude u sériového modelu takt ještě vyšší. Ovšem vypadá to, že toto se nevyplní.

MebiuW teď píše, že už má informace i o následném kvalifikačním vzorku (QS), což už je předprodukční procesor, kde jsou na rozdíl o ES frekvence stejné, jako u finálních kusů. Tyto vzorky už totiž mají simulovat sériové modely procesoru pro potřeby testování. Podle MebiuW se už ale Intelu buď nepodařilo, nebo nezdálo být nutné (i tato možnost existuje) frekvence dál zvýšit a maximální jednojádrové turbo tak nakonec zůstane „jen“ na stejných 5,3 GHz. Asi není třeba nad tím nijak plakat, protože jde pořád o extrémní takt.

All-core boost 4,8 GHz

Zatímco jednovláknové turbo má u finálních procesorů soudě dle QS vzorků zůstat stejné jako u ES, Intel prý naopak o něco snížil frekvenci all-core boostu, tedy maximum, na němž poběží všechna jádra naráz (nejde o základní frekvenci, což je minimum, které by mělo být udrženo v rámci TDP neboli limitu spotřeby PL1).

Nejvýkonnější osmijádrový model Rocket Lake prý bude mít maximální all-core boost 4,8 GHz. ES měl zřejmě all-core boost 5,0 GHz. Důvod, proč došlo ke snížení, je možná příliš velký příkon nebo požadovaný proud při takovém boostu. Je možné, že by měl Intel problém vybinovat z výroby dostatečný počet čipů, které by tuto frekvenci zvládly bez překročení limitů stanovených pro socket LGA 1200.

Socket LGA 1200 foto Asus ilustrace 1600
Socket LGA 1200 (Foto: Asus)

IPC je proti Skylake lepší o 18 %

„Snížení“ frekvence na 5,3 GHz může teoreticky zmenšit jednojádrový výkon asi o 3,6 % proti hypotetické konfiguraci na 5,5 GHz. Rozdíl mezi těmito konfiguracemi je tedy jen drobný. Mnohem více výkonu udělá zvýšení IPC, díky němuž by výkon měl být dramaticky lepší než u 5,3GHz Comet Lake. Podle MebiuW má prý Rocket Lake o 18 % vyšší IPC (výkon na 1 MHz) takže by teoreticky se stejnými turbo boosty také mohlo mít o 18 % vyšší jednovláknový výkon.

Toto je údajně zlepšení IPC naměřené v SPECint2017 na ES vzorku Rocket Lake (přesněji na ES2, tedy druhé generaci ES předcházející vzorkům QS, která je více finalizovaná a stabilní než ES první generace).

Mělo by to odpovídat architektuře Ice Lake nebo Tiger Lake. AnandTech ve svém testu u Core i7-1065G7 (Ice Lake) naměřil IPC o 14 % vyšší v SPECint 2017 (v FPU testu o 21 %, celkově o 19 %), takže Rocket Lake by mělo mít srovnatelné IPC, dokonce možná vyšší než Ice Lake. Ale AnandTech nemá zcela přesnou metodiku a netestuje při konstantním taktu, takže je tu možná určitá chyba měření.

Ovšem každopádně se zdá, že by Rocket Lake nemělo být chudý příbuzný 10nm architektur, jenž od nich dostal jen část jejich výkonnostních triků. Dříve se uvádělo, že by IPC mohlo být vyšší třeba jen o 10 %; má-li MebiuW pravdu, tak se toto nevyplní. S IPC stejně vysokým. jaké má Tiger Lake a Ice Lake. a zároveň 5,3GHz maximální frekvencí budou tato CPU mít rekordní jednojádrový výkon. Bude pravděpodobně i před Zenem 3, jenž poskytuje dost možná velmi podobné IPC, ale má nevýhodu o 400 MHz nižších taktů.

Galerie: Předchozí uniklé informace k desktopovým procesorům Intel Rocket Lake pro socket LGA 1200

Zdroje: MebiuW (1, 2)

Rocket Lake má maximální takt 5,3 GHz, IPC je prý jako u Ice Lake, +18 % proti Skylake
Ohodnoťte tento článek!
3.9 (77.5%) 16 hlas/ů

45 KOMENTÁŘE

  1. Podle mě se tu nejvíce hraje na TDP. Je to 14nm? Je. Bude to topit i s novou architekturou? Nebudeme si hrát na věštce, ale spíš jo než ne.

    O výkon bych tolik strach neměl, i ty IPC nárusty pravděpodobně sedět budou, pokud udělali smysluplný rehash. Asi nejsem sám, kdo si při cenách Zen 3 nepřeje nic jiného, než aby se Intel vzpamatoval po letech letargie.

  2. „prumerne“ IPC bude mit nejspis Zen3 stale vyssi, kdyz Zen2 mel v casti aplikaci vyssi IPC nez Skylake a Zen3 pridava +19% (oproti RL +18%). O neco nizsi IPC RL oproti Zen3 bude pravdepodobne dorovna vyssi frekvenci, takze v realu asi z toho vyjde plichta pri 1T uloze. Samozrejme na ukor spotreby Intelu, v MT az extremni.

    • Podle mě v produktivitě Zen 3 pořád povede díky konečně sjednocenému přístupu do cache. Co se týče her, tam to bude obdobný výkon, ale jak píšeš, za cenu nesmyslu ve spotřebě, který se od komety moc nezmění, proces zůstává stejný.

      To, na co by se směrem OD spotřebitele mělo hrát do mainstreamu je hlavně 8 jader, protože toastery je budou mít a využívat včetně 16T. 6jádra i moderní pak budou ztrácet, samozřejmě za předpokladu, že se s tím vývojáři postupně naučí dělat. Nesázel bych na to moc, jak je pozoruju posledních 10 let.

      Nečekám nějaký závratný výkon od konzolí samozřejmě, majitelé 3600 se v následujících letech nemusejí bát vůbec ničeho, ale myslím, že je čas se hnout zase o kousek dál a do mainstreamu přinést tu osmičku.

      • no já bych podle postupných áchacích úniků na téma nové konzole a jejich výkon i celkem sázel na to, že těch 8C/16T bude bezezbytku využito už velmi brzo. Takový 2+ roky starý BFV dokáže využít 12T, když se mu dá prostor.

        • Jasně, ale uvádíš jeden případ (další je tuším call of dúdy a pár dalších výskytů). Zbytek funguje tak, že se zatíží jedno jádro na max, pak do těch čtyř přes 80% a zbytek si jede pohodu. Mluvím samozřejmě o současnosti, třeba s tím právě konzole teď pohnou. I proto bych rád, abychom my svými peněženkami vyslali ten signál výrobcům, že když už máš 8 core CCX, tak taky těch 8 core prodávej za rozumnou cenu a vydej sakra aspoň 5700(x).

          Intel určitě bude posléze adekvátně reagovat, jak cenově, tak časem architekturně.

        • Aneb mantra červeného náboženství a přidružených oveček už od dob FX. Tehdy mi taky říkali, ber FX, 8 jader, futerproof, všechny hry poběží časem pod DX 12 a bla bla bla. Teď to samé, akorát do toho míchají konzole. Dlouhé roky mám 6 jádro od Intelu na 5 Ghz a nikdy nikde jediný problém. Ale tihle Tyntynové a spol. stále pojedou to své červené PR pod každým článkem, většinou jako první komentář, aby vhodně nastavili směřování diskuze, popř. zvládali udělat (obvykle u AMD GPU) zavčas damage control. Neříkám, že se tak časem nestane, že více a více her využije 10+ jader, ale nikdo nevíte kdy, tak nedělejte stále chytráky a vědmy a nenapovídejte už léta lidem v diskuzích, když nemáte a ani nemůžete mit tušení, jak se to bude vyvíjet. Stejně jako jsou tyhle Tyntynové chytří teď, tak byli i před 6 a více lety. Bacha na ně… ví vše nejlíp a k tomu obvykle i x let dopředu. A jen červená to může být.

          • Na co mas jako „spravni Intel“ 6 jader a to uz dlouhe roky, kdyz FX se svymi 8jadry bylo „cervene PR“?
            Nemel jsi radeji sudlat na i3 se 2C/$t a nebo jeste lepe na „vyrocnim“ pentiu s 2C?
            Hlavne pozor na ty „tynyty“..ja bych rekl, hlavne pozor na nekoho jineho, ktery nedokaze rozlisovat mezio tim, co je“damage control“ a uvahou, ktera je vzhledem smerovani novych konzoli docela realna a najdes ji „viset“ i na spouste webu, ktere se hrama zabyvaji..ale to by tady jinak ten prispevek ani nenapsal 😀
            Ta hlavne, ze umis ‚rozlisit‘ ten ‚damage control‘, ale byt tebou, radeji se jeste podivam do slovnicku, co to vlastne v prekladu znamena 😀

            • Tak tos hodně netrefil a ještě ze sebe udělal trubičku. Wow, takhle se ztrapnit. Přečti si to ještě párkrát, třeba se zastydíš. Psal jsem o damage control v souvislosti s AMD gpu, kde se tyhle Tynytove a Blbominove nejčastěji nachází právě za účelem včasné damage control. O jádrech v kontextu konzolí byla řeč úplně v jiné části mého komentu. Chápu, že porozumění psanému textu zatím v těch vašich speciálních třídách neprobíráte, ale časem se snad díky lepší inkluzi dočkáš…

            • „Psal jsem o damage control v souvislosti s AMD gpu,“
              .. No mozna si ty „tydyte“ precti komentar Tynyta
              „no já bych podle postupných áchacích úniků na téma nové konzole a jejich výkon i celkem sázel na to, že těch 8C/16T bude bezezbytku využito už velmi brzo. Takový 2+ roky starý BFV dokáže využít 12T, když se mu dá prostor.“
              .. nevim jak ty, ale ja vidim komentar k vykonu CPU. Pak vidim v predchozim prispevku odkaz na 3600. Takze tvuj „damage control“ (uz jsi se podival do slovnicku co to znamena? 😀 ) na tema GK je dost mimo. ALe tak treba mas nejakou medicinsky kvalifikovanou poruchu vnimani, ze v tom vidis „damage control ke GPU“
              „Chápu, že porozumění psanému textu zatím v těch vašich speciálních třídách neprobíráte, ale časem se snad díky lepší inkluzi dočkáš…“
              .. ano, to sedi, ty chapes, jen neco jineho..podivej se do zrcadla a rekni jsi, jsem trouba, ktery nechape psany text, ktery se potrebuje se na urovni „tydyta“ zviditelnit a vidim ve vsech ostatnich stejne „tydyty“ jako jsem sam 😀

          • dragonie pěkně jsi to napsal 🙂 Každý strůjce svého štěstí a ať si každý koupí co chce za své peníze, jen taky teda nemám rád když pak kdokoliv tlačí to svoje do každé diskuze, ale s tím nikdo nic nenadělá, tak to bylo a bude. Ač jsem nějaký ten rok na intelu (I5-9600K) tak musím uznat, že AMD udělalo pořádný progres z tebou uváděného FX do současného stavu 😉 PS GPU mám Nvidii, takže pro některé zde na diskuzích vše špatně 🙂

          • Tak naposled, ze soucitu k těm, kterým nebylo od přírody a genů moc dopřáno. Jedna část se týkala Tydytova komentu k CPU a konzolím a druhá se týkala obecně rudé armády a její damage control pod diskuzemi, obvykle pod GPU články. Což jsem v textu výslovně zmínil a přehlédnout to mohl jen retardér. Rozumím, že i mezi námi jsou na duchu a rozumu chudí jedinci, jako jsi Ty, ale že se pouští i do diskuzí pod odbornými články, to mě zaskočilo. Ale dobrá zkušenost… díky za ní.

            • Hele, kdyz chces psat o „chudych duchem“, tak by jsi se za
              a/ mohl naucit regovat na prispevek, pod ktery prispivas, jinak delas ze sebe „tydyta“ presne v tom duchu, o kterem sam pises
              b/ pokud mas nutnost se zvetsnit a napsat nejake „obecne moudro“ (mysleno svoje moudro), tak byva zvykem jej napsat do separatniho threadu, aby to mateni z toho „moudra“ nebylo tak velke a pripadnes si nezmatl i sama sebe
              c/ odopovidat sam sobe do threadu a zacinat slovy „Tak naposled, ze soucitu k těm, kterým nebylo od přírody a genů moc dopřáno.“ .. zbytek asi neni potreba komentovat 😀

            • TOMBO nejsem zadny grammar nazi, ale to tvoje „zvetsnit“ 😀 😀 ty ses lopata 🙂 priste nereaguj v afektu, v klidu napis odpoved a jeste jednou si to pak po sobe precti 😀 btw taky sem tam napisu hrubku, ale tahle me rve oci 😀

            • To nema s afektem nic spolecneho…
              v tom bohuzel nemuzu slouzit, jelikoz gramaticke hrubky jsem delal odjakziva a cim delsi dobu jsem stravil v zahranici, tim jednodussi je je pak delat, jelikoz ztracis kontakt s jazykem. Takze pokud ti to rve oci, tak nemuzu slouzit 🙂
              Jinak reseni gramatickych chyb, misto obsahu, mne na technickych webech neprestava udivovat..

            • j tomu věřím … sám jsem měl nutkání občas ti napsat k těm příponám „ovi, ovy“, pak jsem cuknul, evidentně ti jde angličtina lépe, než čeština, takže naco řešit prkotiny … a když rozluštíme Snajprův sanskrt, pak už cokoliv 😀

            • Ja to tak mam.. uz od dob, kdy jsem hned po VS zacal jezdit na projekty do Nemecka.. Od te doby se to jen zhorsilo 😀

          • Tak řekni, kde a kdy jsem komu doporučoval nákup FX procesoru (jediný model, který měl podle mě kdy smysl, byla laciná FX6300/6350 jako základní herní CPU, a to pouze pro případy, kdy se extrémně šetřilo)? Jako obvykle lžeš, postavil sis klasickýho strawmana, kterého následně s gustem upálíš.

            Ale zrovna od tebe, mauditova úlisného poskoka, nelze nic jiného čekat, takže nejsem vůbec překvapen.

        • njn otázka je, kdo, kolik hráčů na těch super strojích hraje pořád nové a nové hry … zahraje den a hodí do koše … proč nedělají online hry pro 10 a víc jader? Hned by byl větší odbyt těch dražších cpu … buď to nejde portovat zpátky protože engin, nebo nevím … dělat hru pro 20 vláken, kterou si jednou za život zahraje pár tisíc hráčů, nebo to bude propadák a nebude ji hrát nikdo … nedivím se, že se jim moc do toho nechce …

        • Stejně úplně ne, pár kaček za rok to hodí. I Zen 2 byl podstatně levnější než konkurence a ještě měl lepší provozní vlastnosti za cenu mírného snížení herního výkonu ve Full HD. Proč ne?

          Jinak neříkám, že Kometa je úplně špatná řada, jen že si ji Intel nelogicky zlikvidoval vlastní hrabivostí na B deskách. Tím nahnal vodu na mlýn úplně zbytečně a nepochopitelně AMD. Zvlášť když další řada bude v březnu a na sezónu nebude mít nic. Co to má za logiku toto uvažování? Corporate suit IQ 200 play.