
V Intelu došlo k převratu v divizi samostatných GPU. Neznamená to, že by herní grafické karty Arc byly zrušené, ale nějaké disruptivní vlivy se asi vyloučit nedají.
Na konci roku došlo k dost významnému personálnímu zemětřesení v Intelu, přesněji v těch jeho zákoutích, která pracují na projektu jeho vlastních samostatných GPU. Tento projekt současně také prochází významnými změnami, řezy či reformami, které ho asi nezastaví, jak občas komentátoři prorokují, ale mohou dost ovlivnit, jak se bude dál vyvíjet. Velké změny nastávají pro celou divizi GPU i pro jejího šéfa a symbol Raju Koduriho.
Intel pro vývoj GPU vyčlenil ve své organizaci zvláštní divizi Accelerated Computing Group (zkráceně označovanou AXG). Není to tak dávno, co byla ustavena – v červnu 2021, pokud se nepleteme. Jejím úkolem bylo vyvíjet samostatné GPU pro hráče (grafické karty Arc), ale také výpočetní GPU pro servery a superpočítače (architektury Xe HP, Xe HPC). Raja Koduri, kterého Intel v roce 2017 přetáhnul z AMD coby hlavní tvář svého programu GPU, se tehdy stal generálním šéfem této divize (s titulem výkonný viceprezident).
Nicméně, herní GPU Arc měla při vývoji značné zpoždění a nejsou zrovna skvěle konkurenceschopná s předchozími generacemi GPU od Nvidie a AMD, které byly na trhu o rok a půl dříve. Serverová GPU Xe HP byla zrušená a GPU Ponte Vecchio určené pro superpočítač Aurora mají také velké zpoždění (pravda, Aurora je asi zpožděná i rovněž skoro dvouletým zpožděním procesorů Sapphire Rapids). Intel teď zároveň má horší finanční výsledky a vyhlásil, že bude znovu přehodnocovat řadu svých aktivit a některé může omezit či zaříznout. To bývalo často interpretováno jako Damoklův meč visící právě nad divizí GPU, která zatím příliš nevydělává, ale je velmi náročná na vývoj a investice.
Více: Intel má zase špatné tržby, v Q4 dál klesne. Bude propouštět, některé produkty mohou jít na špalek
Změny pro program GPU
Teď Intel oznámil, že divize AXG jako samostatná jednotka zase skončí a její týmy by měly být převedeny pod zbývající jednotky Intelu. Znamená to rozdělení, protože část programu GPU zaměřená na herní oblast bude začleněná do Client Computing Group, což je v podstatě divize zodpovědná za procesory Core pro PC. Naopak výpočetní GPU budou zase začleněná do serverové divize odpovědné za procesory Xeon (Data Center and AI Group).

Připojení herní části bývalé AXG, tedy grafik Arc, do klientské divize nemusí mít nutně nějaké negativní důsledky. Je nicméně možné, že s tímto spojením do vývoje architektur GPU může víc promlouvat procesorová „klika“ a může upřednostňovat takové funkce a vlastnosti, která budou konvenovat hlavně integrovaným GPU v procesorech, zatímco samostatná GPU pro herní karty a notebooky mohou mít menší fokus. Ale je to jen možnost, jestli to tímto směrem opravdu půjde, to říct nedokážeme.
Samotný Raja Koduri tímto, zdá se, bude poněkud degradován. Zatímco v AXG byl generální manažer s titulem viceprezidenta, nyní bude mít titul Intel Chief Architect jako před ustavením AXG. Neměl by striktně patřit jen do jednoho z obou teď rozdělených týmů, protože podle vyjádření Intelu by měl spravovat různé programy jak z oblasti GPU, tak CPU a akcelerace AI. Má zejména jít i o jejich integraci dohromady, jako například v budoucím „XPU“ procesoru pro superpočítače Falcon Shores, které bude spojovat procesory a výkonná GPU do jednoho (AMD tomu říká APU, Intel pro to má označení XPU).

Koduri má v současnosti zdravotní problémy, při cestování musel být hospitalizován a operován pro problém s vyhřezlou ploténkou a ischiasem. Takže je možné, že určité omezení jeho působnosti souvisí i s tím a má za cíl snížení zátěže pro organismus. V práci by teď minimálně jeden měsíc neměl být, takže přeorganizování divize zodpovědné za GPU možná proběhne, zatímco bude mimo.
Vývoj herních GPU nekončí, Battlemage a Celestial na cestě
Intel oficiálně sdělil, že tyto změny neznamenají, že by byly zrušeny herní grafiky Arc, jejich roadmapu firma bude dál naplňovat a výslovně potvrdila (plánované) uvedení příštích generací. Ty mají kódové označení Battlemage (druhá generace Arc) a Celestial (třetí). Čtvrtá generace Druid přímo zmíněna nebyla. Ale je možné, že se Intel prostě neobtěžoval všechno vyjmenovávat, a neznamená to, že by si tímto vyhrazoval právo si čtvrtou generaci ještě rozmyslet, kdyby to po prvních třech přece jen chtěl s hráčskými GPU zabalit.
Více: Herní GPU Intelu se jmenují Arc. V Q1 2022 vyjde „Alchemist“, pak Battlemage, Celestial, Druid
Zdroj: Tom’s Hardware
Tohle mi připadá jako příprava na další grafický funus. Škoda. Mohli být tři výrobci grafik. Je vidět, že u AMD asi dobře věděli proč se Koduriho zbavili. Intel na to už asi začíná přicházet.
Mnoho povyku pro nic. To rozdělení je jen administrativní, případně „politické“ (schování ztráty). Stejně jako stejní lidé dělají na vývoji jádra CPU a je jedno, jestli je následně použito pro klientský procesor nebo pro serverový, podobné to bude tady. Ostatně tomu odpovídá i to, že budou mít stále jedno vedení.
Je to tak, vlastně se to čekalo. Lidem, co si přenášeli hry na 5,25” a znají historii Intelu, bylo jasné, co Arc bude. Žádné haló, jen očekávaný neúspěch.
No trochu Vás opravím. My „co si přenášeli hry na 5,25” a znají historii Intelu“ stále doufají, že se ten starý dobrý Intel vrátí. Ale ano tahle událost zase zabila to moje naivní očekávání a je to bohužel zase ten z té nové historie Intelu „očekávaný neúspěch“.
Já teda začínal v roce 1985 s kazeťákem, ale jinak souhlas. 😉
„Mnoho povyku pro nic. To rozdělení je jen administrativní, případně „politické““
Tento komentář mi připomíná jednoho rusa, který válce neříká válka, ale speciální vojenská operace -> zlehčování reálné situace, ale Holeček to stejně nepochopí.
Tak z toho rozdeleni je asi celekm jasne citit, ze fokus, ktery Intel predtim grafikam dal, bude nejspis ‚uzadnen‘. Ten signal je asi dost jasny.
Nerekl bych, ze zruseni divize a jeji rozpusteni je ‚nic‘. Vliv to samozrejme ma. Raja ztratil typ kontroly, kterou mel s pozici sefa divize. Tu ted nema. Finalni rozhodovani o tom co se a jak bude delat, budou mit jini lide. Uz tohle je obrovska zmena oproti stavajicimu stavu. A vubec bych si nebyl jisty tim, ze je to zmena k ‚lepsimu‘ ve smyslu vyvoje ded.graf. karet. Zaroven rozdeleni tymu, vzdycky prinasi s sebou jine priority, atd. jeste k tomu v ruznych divizich, ktere maji spolu nejak spolupracovat. Coz nevesti nic pozitivniho.
Osobne bych se klonil ve vysledku k drbum, ktere tvrdi, ze to co Intel uz ma rozdelano (a do ceho hojne investoval) tak zkusi dovest do finalniho produktu. Viz Battlemage, mozna jeste jedna architektura zatim, ktera je uz taky rozpracovana. Co bude potom..kdo vi…
Vím, že vám to moc nemyslí, ale o tom, že by to byla změna k lepšímu, jsem nenapsal ani slovo.
Ale samozřejmě jsem čekal, že primitivní antiinteláci ozvou, protože když něco udělá Intel, je to samozřejmě špatně. To, že přechází na stejné rozdělení grafik, jako má AMD, to je vedlejší, že?
Odpískání samostatných grafik pro klientské počítače je samozřejmě otázka času u všech výrobců. V notebookovém segmentu, který ho tvoří většinu, to přijde s okamžikem čipletových procesorů, které budou moci mít grafiku dle přání výrobce notebooku. A desktopový segment pomalu umírá. U něj to dopadne tak, že většina bude používat stejnou koncepci jako v noteboocích, a ten zbytek přejde na grafiky primárně určené do serverového segmentu. Naopak v serverovém segmentu se akcelerátorům na bázi grafik (a je jedno, jestli se tomu bude stále říkat grafická karta) dařit, protože AI se prosazuje v takové míře, že už není cesty zpět.
Ostatně i v tom povídání pro Tom’s Hardware Intel říká, že grafiky jsou to, na čem hodlá mít v budoucnu založený růst.
Nijak vám ale neberu, že tomu nevěříte. To je vaše volba. Já tomu věřím. A jsem ochoten na to dát i část svých příjmů. Jen za letošní rok jsem akcie Intelu přikoupil za víc, než je průměrná roční mzda.
„To rozdělení je jen administrativní, případně „politické““
.. tak, ze jste svym zpusobem arogantni primitiv, dokazujete vasim ‚milym‘ zpusobem vicemene kazdym svym prispevkem.. Nicmene aspon by jste si mohl byt vedom, co pisete, nez se vasim ‚ryzim‘ zpsobem pustite do nekoho, aby jste ukazal, jaky jste arogantni genius 🙂
„To, že přechází na stejné rozdělení grafik, jako má AMD, to je vedlejší, že?“
.. ja nevim jak vy Holecek, ale pokud chci mit jednotny vyvoj a jednotnou kontrolu, dochazi z pravidla k tomu, co udelal intel 2021..ze vytvori jednotne tymy a jendotne vedeni. To je rekneme jeden z postupu, ktery takovemu cili napomaha. To, ze neco ma AMD je hezke, ale AMD ma zabehnuta reseni, nepotrebuje se ‚dostat‘ na trh (byt Intel se tam snad ani nedostatva, ten to jednoduse natlaci OEM partnerum), nepotrebuje si udelat image z 0 na 100, atd. Tudiz Vas primer je sice zajimavy, nicmene prakticky o nicem nevypovida. Potazmo, zaver si z neho delate akorat takovy, jaky sam potrebujete. Samzorejme v momente, kdy se spekuluje, mylit se nebo pravdu muze mit kazdy 🙂
„A desktopový segment pomalu umírá.“
.. jen technicky detail..primarne se uvadeji desktopove grafiky, jejiz orezane verze se potom dodavaji do notebooku. V principu je to ale jedno, jestli je to desktop nebo notebook. Je to jednoduse dedikovana grafika a ty opravdu ‚neumrou‘ a to minimalne v horizontu nasledujicich 10 let.
„Naopak v serverovém segmentu se akcelerátorům na bázi grafik “
.. o serverovem trhu neni v mem komentari ani „pip“ 🙂
Ve vašem komentáři není o serverových grafikách nic? Tak v tom případě se z vašeho pohledu u Intelu nic nemění. K žádnému rozdělení nedošlo a vy žvaníte z cesty, jako ostatně vždycky.
Jinak odlišné vedení ty týmy měly i teď, ale chápu, že někdo jako vy, si toho nevšiml. Teď měl Intel grafiky pod dvojím vedením. Integrované grafiky spadaly pod CCG, zatímco všechny ostatní byly v samostatné divizi. Přitom je samozřejmě nedělali úplně odlišní lidé a dost velká část vývoje je společná.
Ale jak už to chodí s lidmi jako vy. Vy nepřemýšlíte. Vás nezajímají fakta. Pro vás jsou podstatné jen ty pohádky, co si někde přečtete a pak je hýkajíce blahem neustále opakujete.
„.. Vy nepřemýšlíte. Vás nezajímají fakta ..“
Když už jsem u těch fakt:
Už ses stihl doučit biologii?
Už víš jaké funkce plné mozeček?
Ty vole, ten Holeček je pohádkář, něco si domyslí a pak napíše, že tomu ještě věří. Něco si přečte a domýšlí si, jak to ten Intel vlastně myslel. Ano, může to být tak, ale taky nemusí.
Nic, to nemá cenu, blbec si o ostatních taky myslí, že jsou blbci, protože nerozumí jeho chorému mozku.
Holecek z Vas by mohli udelat rovnou buben, jak dunite 😀
šach-mat. 😁
“ .. Jen za letošní rok jsem akcie Intelu přikoupil za víc, než je průměrná roční mzda ..“
To se ses teda moc přes kapsu nepraštil.
To ti ty akcie, co už máš, nevynesly víc?
Akcie Intelu během letoška ztratily víc než aktuálně stojí, u AMD je to ještě více. Akcie AMD jsou na jejich 2,5 letem minimu, akcie Intelu na 8 letem minimu.
https://www.google.com/search?q=intel+stock&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ano také si to myslím „to co Intel uz ma rozdelano (a do ceho hojne investoval) tak zkusi dovest do finalniho produktu. “ Ponížení významnosti Koduriho jasně deklaruje nespokojenost s výsledky a proto to s největší pravděpodobností bude jak jsem psal “ příprava na další grafický funus.“.
V podstatě rozdělili lidi, kteří zmršili diskrétní grafiky, část přidali k vývojářům výpočetních akcelerátorů, druhou část k vývojářům integrovaných grafik. A vydali těšínské jablíčko, zprávu o dalším vývoji herních čipů, kterého se nejspíš nedočkáme.
Můžeme čekat zmršení integrovaných grafik nebo akcelerátorů? Či snad obojího? Uvidíme.
To je zajimavé jak se ten scénář s Indy ve vedoucích pozicích vždy opakuje. Nejdřív je to obrovská pomoc, navíc lidumil sám o sobě, všude se ukazuje a sbírá na své konto úspěchy lidí kolem sebe. Pak se něco pokazí (čti: je to neschopný tlučhuba) a to přijde dlouhodobá nemoc a všem kolem sebe ukazuje, jaký je chudák.
Asi jsem za ty roky v korporátu nabral averzi ke stylu práce a kultuře jisté etnické skupiny, ale predikce (ne)úspěchu mi vycházejí. Takže toto klopýtnutí Intelu jsem čekal, žádné překvapení.
Jan Olšan, člověče, podle toho vašeho popisu pod jménem bych očekával, že jste alespoň trošku rád, že žijete v ČR. Co je sakra “zatímco samostatná GPU pro herní karty a notebooky mohou mít menší fokus”? To nemáme českou alternativu? Co třeba: “zatímco na samostatná GPU pro herní karty a notebooky nemusí být zaostřeno/zacíleno/mohou být upozaděny”?
Je mi jasné, že některá slova je težké překládat, ale jakožto český publicista byste se měl snažit i o prezentaci rodného jazyka, “chlape mizerná” 😉
To abychom ze slovníku vyhodili i takovou věc jako … brýle.
Na druhou stranu, některé věci, které se poušeli zavést obrozenci taky nemusím.
Nosočistoplena
Klapkocinkobřink
Jneže „fokus“ je patvar, který má spoustu jiných českých alternativ. Přeloženo do češtiny znamená „fokus“ „soustředit se“, nebo viz RemMes. Brýle mají jakou alternativu?
Kontaktní čočky?
die Brille, die Augengläser
brýle, skřipec, monokl, lorňon
optika, popelníky, …
Když se podíváte po zemích Evropy, tak najdete slovo odvozené z latinského oculus (SK okuliare), nebo doslovně oční sklo (EN: eye glasses/glasses ,HU: szemüveg).
Historický vliv němců se zkrátka nezapře. I to CZ-Quertz je vlastně jen německá klávesnice doplněná o české znaky.