Intel vydává první serverové GPU. Karta se čtyřmi čipy má streamovat hry pro Android

26

Intel vydává první GPU akcelerátor pro servery. Jde o nezvyklou kartu se čtyřmi čipy Iris Xe, která má sloužit na transkódování videa. Vedle toho Intel hledá její smysl ve streamování nenáročných her pro Android z cloudu.

Tento měsíc vydal Intel svou první samostatnou grafickou kartu, přesněji řečeno samostatné GPU Iris Xe Max pro notebooky (ale příští rok prý ještě nabere formu grafické karty pro desktopy). Krátce poté teď následuje další GPU, ovšem tentokrát pro servery.

A jde o hodně zvláštní kartu. Nepoužívá nějaký další výkonnější čip, jak byste čekali, ale místo toho je složené ze čtyř malých čipů, stejných, jaké jsou použité v onom notebookovém Iris Xe Max. Role této karty je specifická – tahákem možná nejsou ani tak výpočetní jednotky, jako multimediální akcelerátory. Serverové procesory Xeon nemají integrované GPU a proto také nemohou používat hardwarové enkódování a dekódování videa.

Pro serverové služby, kde by se hodilo, ho teď Intel nabízí právě ve formě této přídavné karty. Kromě zpracování videa se ale nějaké hraní konat také bude – v cloudu.

Čtyři Irix Xe

Tato grafika či možná lépe řečeno akcelerátor dostala označení Intel H3C XG310. Jde o kartu do slotu PCI Express 3.0 ×16 téměř plné délky (Intel uvádí ¾ plné délky) a plné výšky, ovšem je jen jednoslotová. Chlazení by mělo být pasivní pomocí silného průvanu v serverovém šasi – s ničím jiným než rackovým osazením se tedy nepočítá. Podle Intel by typicky v serveru měly být tyto karty dvě nebo čtyři.

Intel H3C XG310 02 Zdroj: Intel

Karta je osazená čtyřmi čipy s architekturou Intel Xe LP, jde o stejná GPU jako v Iris Xe Max, sakumprásk i s pamětí LPDDR4X na 128bitové sběrnici, ovšem zatímco notebooková verze jí dostala 4 GB, zde má každá instance 8 GB LPDDR4X-4266. Konfigurace je stejná – 768 shaderů (96 EU), 24 ROP.

Na kartě jsou čtyři instance tohoto GPU napojené na můstek PCI Expressu (nejspíš PLX), který rozděluje linky ze slotu mezi čtyři čipy. Celková spotřeba je 150 W a napájení je jedním osmipinem.

Intel H3C XG310 03 Zdroj: Intel

Jednu takovouto instanci Intel označuje jako „Intel Server GPU“. Je možné, že čipy bude prodávat i samostatně, takže se mohou objevit i jednočipové serverové karty. Pro toto jednotlivé Server GPU uvádí Intel specifikace. TDP je 23 W a základní frekvence 900 MHz, boostová frekvence je 1,1 Ghz, což je o dost nižší než u notebookové samostatné verze I výkon tedy asi bude horší, tedy na jedno GPU. Specifikace GPU použitých v kartě H3C XG310 by snad měly být stejné.

Intel Server GPU 04 Zdroj: Intel

Cíl je streamování Androidích her

Karta nemá obrazové výstupy, takže v serveru nikdy nebude sloužit k zobrazování a místo toho primárně dvě určení. Tím prvním je použití jejích multimediálních enginů k enkódování, dekódování i transkódování videa, jak už bylo řečeno. Použité čipy dokáží dekódovat H.264, VP9, HEVC a nově i AV1. S výjimkou AV1 umí do těchto formátů i enkódovat. V této roli asi karta nahrazuje starší akcelerátory Intel VCA, které pro tyto účely obsahovaly kompletní Xeony E3 s jejich integrovanými GPU.

Vedle toho je tu ale druhá role, která je nová. Intel se zhlédl v cloudových streamovacích službách, kdy server na svých GPU spouští hru, kterou jejich multimediální enkodéry nahrávají a snímky streamují přes internet do klientských zařízení.

GPU Intel Iris Xe Max nemá asi tak moc výkonu, aby smysluplně mohlo fungovat jako server náročnějších her pro PC, ale podle Intelu se hodí na streamování jednodušších mobilních her platformy Android a pro tuto roli ji jeho marketing nabízí.

Prezentace Intel Server GPU 05 Zdroj: Intel, via AnandTech

Jedna karta H3C XG310 má údajně zvládnout streamovat hru jako Arena of Valor při rozlišení 1280 × 720 snímcích a 30 snímcích za sekundu až 60 uživatelům současně (takže 15 na každé osazené GPU). Typický server s dvěma kartami by měl podle náročnosti hry zvládnout 100 až 160 uživatelů naráz.

Intel po streamování androidích her vyvinul Linuxový stack nazvaný Project Flip Fast, jehož výhodou je například možnost transferů bloků dat v paměti mezi virtualizovaným hostem (Androidem v kontejneru) a hostitelem (Linuxem) bez potřeby data v paměti kopírovat.

Jak populární je cloudové hraní nenáročných her pro Android, nevím. Ale Intel uvádí, že karty H3C XG310 už jsou dodávány zákazníkům, takže nějaké zájemce zřejmě má.

Prezentace Intel Server GPU 02 Zdroj: Intel, via AnandTech

Galerie: Intel Server GPU a karta H3C XG310

Zdroje: Intel (1, 2), AnandTech

Intel vydává první serverové GPU. Karta se čtyřmi čipy má streamovat hry pro Android
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlas/ů

26 KOMENTÁŘE

  1. Aký to má výkon? Pretože dnes aj lacné mobily majú 250-500 GFlops…

    Ďalšia vec je tá, že niekto z nejakého dôvodu extrémne šetrí na mobile, ale nemá problém vysoliť nekresťanské peniaze za paušál, ktorý by stačil na streamovanie hier?

    • Pod to co jste napsal se podepíšu. Navíc tahle akce se streamováním her je pokus navrátit se do minulosti kdy byly centrální počítače a k nim se připojovaly hloupé terminály. Je to pro mne taková snaha o to vrátit se do počítačového pravěku kde už dávno nejsme.

      • Ak IT sledujete dosť dlho (alebo dosť podrobne), všimnete si, že nič také ako IT pravek neexistuje. Neustále sa recyklujú názvy produktov, dizajn i princípy fungovania. Striedajú sa stále dookola. Len sa na to vždy aplikujú najnovšie dostupné technológie. Dalo by sa povedať, že tu máme permanentné retro.
        A nedivil by som sa, keby to tak bolo aj v iných oboroch.

        • IT se živím už skoro 40 let. Ten IT pravěk je pro mne doba začátků IT kdy byly počítače v místnostech. Od té doby je jasný trend přenesení výkonu na klienta a server dělá jenom takovou podporu. Tenhle trend zvyšování výkonu paměti který má člověk u sebe je zřejmý od doby kdy IBM vyvinulo PC a nerozpoznalo jeho reálné možnosti (naštěstí).
          Streamování je proto pro mne nastolení toho pravěku odchod výkonu z klienta zpět na server. Je to takový anachronizmus. Když se na IT podíváte s odstupem tak to nebudete vidět jako „Neustále sa recyklujú názvy produktov, dizajn i princípy fungovania “ ale uvidíte tento jasný vývoj.

          • Když Ronald Reagan v osmdesátých letech vyhlašoval program SDI (Strategic Defence Iniciative alias „Hvězné války“), za Železnou oponou to patrně značně zapůsobilo jelikož se snažili praktickou realizovatelnost tohoto projektu zpochybnit. Tehdejší šéfredaktor Květů soudruh Codr k tomu v tomto duchu uvedl, že pro realizaci by bylo zapotřebí počítače dosahující výkonu 1000 mld operací/s. Na to si vždy vzpomenu, když u nových GPU výrobci zmiňují jejich výkon v desítkách TFLOPS.

            • Největší šok to je na diskové kapacitě. Za Regana si představit že si koupím terový flash disk do kapsy to byla science fiction.

            • Tehdy bylo zvykem udávat výkon FLOPS ve 2 násobné přesnosti FP64, tak jak je tomu stále u superpočítačů. Takže třeba o něco lepší střední třída RTX2060 má nyní stále jen 0,2TFLOPS (výkon ve FP64 Nvidia obvykle omezuje v poměru 1:32)

          • Ja teda v korporatu pozoruju opet cetralizaci a snahu streamovat pouze rozhrani. At uz kvuli bezpecnosti, nebo treba kvuli praci nad velkymi daty.

            Imho by zrovna v teto dobe byla bez RDP polovina firem v zadeli.

            • Centralizace tím, že se to vše dá na server je a byla pro mne lenost a neznalost těch co spravují infrastrukturu si to správně nastavit a centralizovat správu počítačů a mobilů.
              Když velká společnost rozhraní převede na servery tak to v opravdu velikých instalacích šíleně zatěžuje servery a to se pak nedoplatí nebo to vede k nemalým problémům ve špičkách. Navíc to zcela neodbourá potřebu starat se o stanice u uživatele.

            • @DedekHrib
              Výhodnost řešení záleží případ od případu, každopádně to nemění nic na tom, že trend tu je a nechuť velkých společností nechávat svá data putovat po osobních počítačích roste.

            • MaraOu 16.11.2020 at 17:39

              Ano máte pravdu že „Výhodnost řešení záleží případ od případu,“ bez business case je to ve většině případů fabulování. Ale Vy hovoříte o jiném tématu. Píšete o datech a ta jsou centralizována prakticky vždy a decentralizace směrem ke klientovi prakticky není možné (kromě zvyšování počtu serverů v různých lokalitách).

              Protože tohle je debata o streamování her tak to je zcela jiné téma. V tomto případě se stále více výkonu přemísťuje na klienta a server je hlavně na poskytování dat. To je jasný trend.

            • Já si dovolím nesouhlasit. Herních streamovacích služeb je již relativně dost a vypadá to, že se stále kontinuálně rozvíjejí, jde tedy také o trend. Google Stadia, GeForce Now!, PlayStation Now, pokud vezmu ty nejznámější. Uvažují o tom i herní studia – Epic například minulý rok otevřel v Německu vývojové centrum, které se soustředí na streamované hry. Se službou streamování her si tak můžou zahrát ti, co nemají z nějakého důvodu výkonný HW, nebo si chtějí zahrát i na cestách. Třeba GF Now! jsem měl možnost vyzkoušet na letitém notebooku a funguje to překvapivě dobře.

            • Platit a krmit kvůli streamovani videa vzdálené plochy výpočetní karty nvidia nebo amd je ekonomicka kravina. Ty karty mají poddimenzovany engine na streaming a žerou jako přímotopy. Speciál na streaming je prostě potřeba a Intel to ví . Nemám tu firmu rád, ale takový produkt na trhu chybí.. Nvidia i Amd by se měly chytit za nos, že dávno nevydala upravené chipy s posilenymi videoencodery.. klidně zdesateeonasobenymi. Ony ty obvody jsou totiž relativně malé.. proti tomu zbytku, který v tomto speciálním případě moc nepotřebujete.

            • MaraOu + DedekHrib: souhlasím, že centralizace je na postupu, ale naráží na možnosti infrastruktury, zejména nákladů na spojení. Ono se to nezdá, ale nakonec stejně spousta dat proudí lokálně – ať už nová data do centrálních datových skladů, nebo obráceně výstupy do lokálních procesů (tisky, apod.)
              A BTW, zrovna RDP je jeden z nejděravějších protokolů, takže ona ta „bezpečnost“ dat centralizací vytváří další, nové, plochy pro potenciální útok. Totéž se v menší míře týká alternativ, jako je citrixí HDX/ICA apod.

            • @tynyt
              Ale no tak kvuli bezpecnosti snad bezi RDP,Citrix, atp. vzdy pod VPN? ne. A pokud cekate utok z vnitrni lokalni site, tak to uz je trochu jiny level 🙂

    • čekal jsi snad něco jiného? CB je „bench“ čistě výpočetní, tam žádné koprocesory a optimalizační černá magie nepomůže, tam ten CPU to prostě musí odpočítat.
      Pokud vezmeme v úvahu plusy (5nm) a minusy (max 10W) Apple M1, tak je to i tak poměrně dobrý výsledek, nicméně na x86 platformu to nemá a mít nebude, ta je stále o kus dál, pokud se jedná o hrubý a neoptimalizovaný výpočetní výkon.

      • Ted k tomu pripocti Cezanne a TigeLake-H, ktere ten vykon jeste vic zvednou a pokud Jabko nevyda nejakou variantu se silne zvysenym TDP a/nebo s vice jadry, tak zustane v hrubem vykonu daleko za x86 platformou. Coz je myslim trochu zklamani na to, jake to ma mit „IPC“ a jak to melo byt napred vuci vsemu, co „x86“ v soucasnosti ma.

        • Tak nějak – jak jsem psal, hrubý odhad je, že při 2x větším počtu jader (a tím i +/- 2x větší spotřebě okolo 20-25W) se Applí ARM dorovná v MT na mobilní Zen2 se stejným počtem jader. To vše na hypermoderním 5nm. Proti Zen3 už nejspíše neobstojí.

          Navíc je tu ještě další velká otázka: jak dlouho (a zda vůbec) bude Apple schopen „šlapat do pedálů“ a svou platformu výkonově rozvíjet. Jedna věc je uvést jeden „big bang“ produkt, který v určitý moment bude vypadat slibně, a druhá věc je stabilně takovou platformu rozvíjet a inovovat tak, aby výkon rostl. Zatím to z větší části dělali jen tak, že zmenšovali výrobní proces, a tím rostl výkon, přidávání koprocesorů a cache považuji tak trochu za minoritní inovace. No a 6xALU, na to samozřejmě nesmíme zapomenout. 🙂

  2. Platit a krmit kvůli streamovani videa vzdálené plochy výpočetní karty nvidia nebo amd je ekonomicka kravina. Ty karty mají poddimenzovany engine na streaming a žerou jako přímotopy. Speciál na streaming je prostě potřeba a Intel to ví . Nemám tu firmu rád, ale takový produkt na trhu chybí.. Nvidia i Amd by se měly chytit za nos, že dávno nevydala upravené chipy s posilenymi videoencodery.. klidně zdesateeonasobenymi. Ony ty obvody jsou totiž relativně malé.. proti tomu zbytku, který v tomto speciálním případě moc nepotřebujete.