Intel v Q1 2014 utržil 12,8 miliard USD. V mobilní oblasti pořád neprorazil

0

Když jsme v lednu (januári) naposled referovali o finančních výsledcích Intelu, měla za sebou procesorová jednička rok, během nějž jí poklesl obrat a také zisk. Také rok 2014 má být dle prognózy společnosti spíše nerůstový. Na to, jak se Intelu bude dařit, už máme první náhled, společnost totiž právě oznámila své finanční výsledky za první čtvrtletí roku (Q1 2014).

První kvartál roku bývá obvykle na tržby nejslabší. Zatímco v poslední čtvrtině loňska firma utržila 13,8 miliardy USD, za první čtvrtinu letoška její obrat dosáhl jen 12,8 miliardy. To je mimochodem přesně v souladu s předběžným odhadem či chcete-li plánem. Neprojevily se tedy nějaké známky ukazující na prohloubení krize trhu s PC či oslabení pozice Intelu oproti táboru ARM.

Ze zmíněné utržené částky pak vzešel čistý zisk ve výši 1,9 miliardy USD, což na jednu akcii dělá 38 centů. Chcete-li srovnat s minulým rokem: v Q1 2013 dosáhl Intel tržeb ve výši 12,6 miliardy a čistý zisk tehdy činil 2 miliardy/0,40 USD na akcii. Tržby se tedy meziročně zvedly o 1 %, zisk ale o 5 % klesl. Hrubá marže v uplynulém čtvrtletí mírně klesla na 59,7 %.

Logo společnosti Intel

Popis toho, jak si vedly jednotlivé divize, bude tentokrát poněkud komplikovanější. Intel totiž přeorganizoval svou účetní strukturu a tržby nyní dělí mezi více sekcí. Místo divize PC, serverů (datacenter) a „other Intel architecture“ bude nyní Intel hlásit výsledky pro více oddělení.

PC Client Group – čili divize PC, notebooků a hardware pro ně, nově ale také například i set-top-boxů – zůstává hlavním chlebem Intelu. Přinesla „do kasy“ tržby v hodnotě 7,9 miliardy USD. Oproti minulému kvartálu jde o 8% pokles, způsobený však zejména sezónními vlivy. Oproti stavu z minulého roku si divize pohoršila jen o 1 %.

Naproti tomu Data Center Group (servery a procesory pro ně, úložiště, síťová a komunikační infrastruktura) utržila 3,1 miliardy, což je oproti Q4 2013 propad o 5 %, oproti Q1 2013 ale zlepšení o 11 %. To ukazuje, jak jsou pro Intel Xeony čím dál lukrativnější. Část Mobile and Communications Group, zodpovědná za telefony a tablety, vykázala tržby jen 156 milionů, což je drsný propad o 52 % oproti Q4 2013 a 61 % oproti Q1 2013, i když si nejsem jistý, zda výsledek nezkresluje reorganizace. Číslo ale ukazuje, že se společnosti do toho trhu nepodařilo signifikantně proniknout.

 

Nová divize Internet of Things Group (internet věcí, pod tuto skupinu bude patřit akvizicí získaná firma Wind River) utržila za Q1 2014 482 milionů USD. Software and services (služby a software, sem patří například McAfee) utržily 553 milionů USD. V účetnictví pak má Intel coby poslední položku ještě sekci „vše ostatní“, ke které ale čísla o obratu nemáme. Do ní spadlo to, co se jinam nevešlo – například přežívající divize netbooků a „nových zařízení“, ale také třeba sekce nevolatilních pamětí (NAND). Do tohoto chlívečku se jinak započítávají i různé jednorázové či externí příjmy či třeba náklady na akvizice.

Multičip Intel (generace Arrandale)
Multičip Intel (generace Arrandale)

Na právě probíhající druhé čtvrtletí má Intel takovouto prognózu: obrat by měl dosáhnout 13,0 miliardy USD (s tolerancí 500 milionů nahoru či dolů, společnosti se ale nejspíše povede do odhadu trefit či ho mírně překonat). Hrubá marže má být zhruba 63 procent s tolerancí pár procentních bodů. Pro celý rok 2014 Intel nadále počítá se zhruba stejnou úrovní tržeb, jako měl za rok 2013.

Zdroje: Intel (1, 2)

Ohodnoťte tento článek!
Pokrývač aktuálního dění v PC hardwaru pro Cnews.cz * * * Má rád: sranda, levný hardware, x86, nemoderní umění, slušnost, ekologie, Tolkien * * * Nerád: trollové, nespravedlnost, snobí hardware, prosciutto * * * Očkovanej a vděčnej doktorům.

1 komentář

  1. Reklamu samotnou hodnotit nebudu. Spíš mě zaujalo, to co jste napsal o reklamě Samsungu pane Fialo. Nalákal jste mě, abych si spot pustil, ale nějak jsem neshledal, že by byl „prošpikovaný sexistickými a rasovými stereotypy“.

    Je snad sexistické, že v reklamě prezentují ženu, která není moc zběhlá v technice? Existují výjimky, ale většinou to tak je. To není nijak urážející.

    Kde je v reklamě sexistický stereotyp, to bych ještě možná vytušil, ale co ten rasový stereotyp? To netuším vůbec?

    Měl jste snad na mysli stereotyp mladého asiata, který často hraje hry?

    Nepřehání se to už trošku s tou politickou korektností? 😀

  2. Nic proti, ale nejlepsi vykon podal redaktor: „…intelektuální zážitek na úrovni Atlasu mraků…“

    1* 😀

    edit: Premysleni nad ismy necham ostatnim, nemajicim dostatecne vypocetni kapacity k implementaci duleziteho rozpoznavaciho smyslu. Ptam se, zda/li je to zamer a odvetny uder internetovym vseznalkum, tudiz je redaktor hrube okolim podcenovan, nebo zdali se jdna o shodu nahod a je naopak mnou precenovan – kazdopadne, nektere otazky je lepe nechat nezodpovezene ;-D

  3. Příjde mi to ničem. Reklamy samy o sobě trapné a pro mne příležitost si dojít během filmu na WC. Třískat kladivem do konkurenčního produktu je ubohost, zejména pro lidi, kteří ani na tu starší grafiku finančně nedosáhnou. Pak to opravit tím, že nerdíkovi rozmlátím PC a daruju mu highend s šesti monitory, to je jak v pohádce o kouzelném dědečkovi.

    Asi jsem nepochopil a bohužel s realitou to nemá nic společného. V současné situaci AMD bych finance investoval do vývoje – kvalita se snad prodává sama, ne?

    Jo aha, zapomněl jsem na Jobse – je jedno, že je reklama mimo mísu, trapná, kontroverzní atd… Hlavně, že se o tom mluví