Intel vydá desktopové herní grafiky Arc později, až v Q2 2022. Neoficiální obrázky chladiče

15

Bohužel se zdá, že výkonnější samostatné grafiky Intelu pro hráče se zase o kus odkládají. Aspoň ale máme nějaké obrázky ukazující, jak budou vypadat jejich referenční verze.

Doteď jsme měli informace, že samostatné grafiky Intelu – tedy ty výkonnější herní pod značkou Intel Arc – přijdou na trh v první čtvrtině roku 2022, což bylo určité zpoždění, protože loni Intel avizoval vydání v roce 2021. Vypadá to ale, že desktopové karty, které většinu hráčů budou zajímat nejvíc, se ještě opozdí a tento termín nestihnou. Ohlášené vydání prý asi bude platit jen pro mobilní verzi, která půjde na trh dřív.

V srpnu Intel oznámil samostatné herní grafiky Arc s tím, že první generace „Alchemist“ s 6nm čipy architektury Xe HPG (první generace) vyjde v Q1 2022. Mezitím se objevily i informace o tom, o jaké karty by mělo jít. Jenže leaker Moore’s Law is Dead, který o nich porůznu různé novinky vynášel, teď uvádí, že toto vydání v prvním kvartálu roku 2022 platí jen pro verzi těchto GPU určenou pro notebooky. Intel pravděpodobně v lednu nebo později v Q1 2022 vydá mobilní verze procesorů Alder Lake a grafiky Arc „Alchemist“ budou tedy zřejmě uvedené s nimi.

Jenže verze pro desktopová herní PC, tedy samostatné karty PCI Express ×16, mají ve skutečnosti vyjít později, a to až v Q2 2022, tedy někdy v rozmezí dubna až června příštího roku. Není jasné, zda je to zdržení, nebo bylo takto vydání desktopových karet vždy plánováno až na Q2, je možné že jsme byli jen zmatení tím, že Intel uváděl datum uvedení GPU jako takových (i když zatím jen pro notebooky) a chybně jsme to vykládali jako čas dostupnosti i desktopových karet.

Nicméně vydání až v Q2 znamená, že se reálný příchod samostatných herních karet opět trochu přiblížil vydání další generace grafik AMD Radeon (s architekturou RDNA 3) a Nvidia (s architekturou Lovelace). To už budou 5nm GPU, u nichž by mohl hodně narůst výkon.

Intel tedy bude s opožděnými kartami, které asi budou konkurenceschopné hlavně proti nynější generaci grafik GeForce RTX 3000 a Radeon RX 6000, poté odsunut hlouběji do levného pásma karet. Zatím není vůbec jasné, kdy by měla poté přijít další generace grafik Arc „Battlemage“ a zda se s ní Intelu podaří skluz na Nvidii a AMD zkrátit.

GPU Intel Arc generace Alchemist
GPU Intel Arc, generace Alchemist. Vlevo SOC2 s 1024 shadery/96bitovými pamětmi, vpravo SOC2 se 4096 shadery a 256bitovými pamětmi (Zdroj: Intel)

Pozitivní efekt na nedostatek grafik se odkládá

Bohužel se také odsouvá úlevný efekt, který mohlo vydání těchto GPU vnést do situaci na trhu, kde jsou herní grafiky teď velmi špatně dostupné a poptávka šroubuje jejich ceny na částky klidně dvojnásobné proti tomu, kolik by měly oficiálně stát. A to navíc tato zvýšená poptávka byla už promítnuta i do těch původních oficiálních cen, které jsou pravděpodobně také u některých modelů vyšší, než by si firmy dovolily za běžné situace.

Pokud by grafiky Intelu vyšly nyní, zvýšila by tato alternativa počet GPU, které přichází na trh. Zřejmě by tím nedostatek byl zmírněn a ceny by mohly klesnout. Na tento pozitivní vliv ale tedy budeme čekat ještě aspoň půl roku, v nejhorším případě skoro tři čtvrtě.

Neoficiální obrázky karet Arc

Moore’s Law is Dead jinak také publikoval obrázky toho, jak by měla zhruba vypadat referenční verze a chladič výkonnější varianty grafik Intel Arc „Alchemist“. Jde tedy o karty založené na výkonnějším čipu SOC1, které budou mít 3072 až 4096 shaderů a až 16 GB paměti GDDR6 na 256bitové sběrnici. Karty mají dvouslotové chlazení s dvěma axiálními ventilátory a kryt stříbrné barvy. Můžete vidět, že design zřejmě vychází z prototypu, který už unikl na jaře – všimněte si například motivu logo Intel na hřbetu karty.

Neoficiální rendery referenčního provedení grafické karty Intel Arc Zdroj: Moore's Law is Dead, via VideoCardz

Karta by prý mohla mít LED iluminaci okolo ventilátorů (ovšem údajně snad je jen modrá, nikoliv nastavitelná RGB/ARGB). Napájení má být pomocí jednoho osmipinu a jednoho šetipinu, přičemž karta se 4096 shadery má mít maximální TDP 225 W. Nereferenční verze by mohly ovšem používat dva osmipiny.

Neoficiální rendery referenčního provedení grafické karty Intel Arc Zdroj: Moore's Law is Dead, via VideoCardz

Tyto obrázky ale nejsou oficiální rendery Intelu, které by zachycovaly zcela přesně podobu chystaných karet. Jde jen o neoficiální ilustrace pro představu, vytvořené podle popisu toho, jak mají grafiky Arc údajně vypadat, nebo možná podle snímků, které leaker kvůli riziku identifikace zdroje nechtěl ukázat. Pokud ale Moore’s Law is Dead autora renderů správně informoval, snad by měly ukazovat, jak bude chladič zhruba vypadat.

Galerie: Neoficiální rendery referenčního provedení grafické karty Intel Arc (Zdroj: Moore’s Law is Dead)

Zdroje: Moore’s Law is Dead, VideoCardz

Intel vydá desktopové herní grafiky Arc později, až v Q2 2022. Neoficiální obrázky chladiče
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88%) 5 hlasů
Pokrývač aktuálního dění v PC hardwaru pro Cnews.cz * * * Má rád: sranda, levný hardware, x86, nemoderní umění, slušnost, ekologie, Tolkien * * * Nerád: trollové, nespravedlnost, snobí hardware, prosciutto * * * Očkovanej a vděčnej doktorům.

15 KOMENTÁŘE

  1. Intel ARC – 30.6.2022, to jest Q2 2022 presne dle slibu.
    Za me je to pozde, do te doby nejakou grafiku potrebovat budu a zvlast jestli koupim predrazenou NVidii, uz na Intel grafiku nebudu mit, takze nic a to jsem jeden z mala, co by do neozkouseneho Intelu sel.

  2. Tohle je dosti silná fabulace „Pozitivní efekt na nedostatek grafik se odkládá“. Záleží na tom kdo využije rezervované kapacity Intelu. Když je dostane Nvidia tak pozitivní efekt nastává. Kdyby je dostalo AMD jistě by se z toho opupínkoval Intel protože by jistě přihodili další procesory do serverů.

    Otázka je kdo ty kapacity využije.