Intel vydal teaser na herní grafické karty Xe HPG, příští týden možná bude odhalení

91
Intel Xe HPG ilustrace 1600
Intel Xe HPG
-
Zdroj: Intel

Příchod Intelu do herních GPU (na druhý pokus) možná právě začal, Intel spustil marketingovou přípravu před odhalením grafik Xe HPG.

První samostatná grafika Intelu (Iris Xe Max) na sebe nechala dost čekat, proti původním optimistickým spekulacím o CES 2020 nakonec vyšla až v pokročilém podzimu. Možná by to ale mohla vynahradit druhá generace, která také mimochodem má přinést mnohem vyšší výkony a také podporu pro ray tracing.

Intel už teď spustil první „teasery“ na internetu. To by mohlo signalizovat, že tato herní GPU – která snad opravdu předvedou, jaký je potenciál největšího výrobce čipů v grafické oblasti – už by brzo mohla být aspoň představena, když ne hned vyslána na takřka předsametově prázdné pulty obchodů.

Toto první „navnazení“ na herní grafiku z třetího tábora zatím neukázalo nic konkrétního, takže jde zatím jen o signál, že se pomalu spouští proces směřující k vydání. Intel zveřejnil na závěr streamu z GDC 2021 krátké video, které má naznačit, co od Intelu přijde „později v tomto roce“. V animaci je první generace architektury GPU Intel Xe LP obrazně nabita energií (z laseru či něčeho podobného) a přetransformována v čip, na video označený Xe HPG – což je už dříve vyjevené jméno té výkonnější herní architektury.

Je celkem dobře možné, že toto animované video Intel vykreslil právě na vzorku nového GPU, což bude posléze ještě prozrazeno. Podobně například nechávalo AMD renderovat tyto video upoutávky ještě nevydané procesory, a někteří zaměstnanci, kteří se v něm starali o propagaci, do Intelu přešli.

O Xe HPG jsme zde nedávno měli zprávy: údajně by mohlo jít o GPU s až 512 EU, tedy 4096 shadery a 256bitovými pamětmi technologie GDDR6. Další konfigurace by mohly mít 3072 shaderů se 192bitovou sběrnicí, 2048 a 1536 shaderů v kombinaci se 128bitovou pamětí a nakonec by byly vydané také lowendové verze se 768 a 1024 shadery a 64bitovou sběrnicí. Tato GPU jinak prý mají být 6nm, vyráběná na procesu TSMC, nikoliv v továrnách Intelu.

Na videu Intelu jev jednu chvíli vidět hrana čipu rozdělená na pět řad a snad 18 sloupců (není to bohužel moc dobře vidět) bloků. Není jasné, zda tím třeba Intel už nějak naznačuje něco o konfiguraci GPU.

Avizo na další odhalení 26. března, soutěž?

Zmiňujeme to proto, že na videu jsou nějaké indicie pro ty, kdo si chtějí s marketingem trochu zahrát. V roku vizualizovaného čipu je vidět binární kód 00100011 10100000 11101101 11010000.

Teaser Intel Xe HPG
Teaser Intel Xe HPG (Zdroj: Intel)

To bylo záhy rozluštěno, jde o IP adresu 35.160.237.208, na níž Intel spustil web http://xehpg.intel.com. Na tomto webu Intel zve na „Scavenger Hunt“, což je označení pro hru, kdy dostanete seznam předmětů, které máte najít (a máte je najít). V tomto případě zřejmě na dotyčném webu budete moci zadat kódy a třeba něco vyhrát.

Intel Xe HPG Scavenger Hunt
Intel Xe HPG Scavenger Hunt (Zdroj: Intel)

Tato hra zřejmě bude probíhat spolu s předváděčkou či odhalením grafik Intel Xe HPG dne 26. 3. v 17:00 hodin našeho času. Možná že Intel ukáže kódy někde v prezentaci nebo streamu, který bude vysílat.

Na videu lze také v jednu chvíli přečíst text 79.0731W. V tomto případě ale zatím ještě asi nikdo neuhodl, co by to mělo znamneat, takže nevíme, jestli je to nějaké další vodítko. Úterý 23. března si ale každopádně poznamenejte, protože se ten den možná o grafikách Intelu dozvíme víc.

Aktualizace: tento kód je GPS souřadnice a už k ní na videu byla nalezena i druhá, 43.0823N. Tato kombinace ukazuje do řeky uprostřed Niagarských vodopádů. Je možné, že toto odkazuje k nějakému kódovému označení, které pro projekt Intel interně používá, ale význam může být i nějaký jiný.

Zdroje: Intel, VideoCardz (1, 2)

Intel vydal teaser na herní grafické karty Xe HPG, příští týden možná bude odhalení
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94%) 10 hlasů

91 KOMENTÁŘE

    • Jen pro vaši představu: Účetní škatulka s názvem „Marketing, general and administrative“ (podrobněji to společnosti nerozvádějí) tvoří u Intelu v posledním čtvrtletí 8,8 % tržeb a u AMD 9,5 % tržeb.

          • Takto to je že Intel dává do reklamy skoro šestinásobek proti AMD. To co jste presentoval je taková reklamní manipulace která v okolí vzbuzuje pocit, že AMD dává do reklamy více peněz než AMD. Proto jsem reagoval.

            • No v „Marketing, general and administrative“ jsou zahrnuté prakticky všechny další náklady firmy, které nejsou přímo na výrobu produktu, takže je nesmysl to porovnávat, protože vůbec nevíte, koli z toho jde na tu reklamu a propagaci a kolik na základní chod společnosti, mzdy a tak.

            • DedekHrib:
              Mým cílem nebylo ukázat na to, že AMD dává do reklamy víc než Intel, ale naopak ukázat, že tyhle náklady má Intel srovnatelné s AMD. Ale vidím, že na někoho působí ten rozdíl 0,7 % jako červenej hadr na bejka.

            • Jan Olšan 19.3.2021 at 11:13
              Souhlasím s Vámi a protože toho tam je hodně a ne jen náklady na reklamu a tak jsem operoval se setinásobkem (což je poodle mého vnímání nejblíže aby si udělat člověk obrázek tedy srovnáním jablek Intelu i jablek AMD) a neargumentoval jsem že Intel dívá na reklamu Intel o 1,5 miliardy více než AMD (to je pro mne argumentační faul).

              S těmito čísly přišel pan Holeček a v tomhle s nám souhlasím, že to je nejbližší číslo a proto jsem mu ho nerozporoval.

            • Radek Holeček 19.3.2021 at 11:32

              pane Holečku ta čísla pro mne nejsou žádným hadrem ani červeným ani modrým. Jenom jsem ten Váš Výrok posunul blíže neutrálnímu vnímání.

              Intel fan prezentuje Intel 8,8 % AMD 9,5 poté začne tvrdit, jak je to vyrovnané. Modrý trol bude tvrdit, že Intel dává méně peněz na reklamu.
              Nabídl jsem Vám neutrální pohled kdy má intel šestinásobný objem prostředků na reklamu což si myslím je neurální presentace čísel.
              A nyní červenému vnímání čísel. AMD trol bude tvrdit, že Intel dává o 1.5 miliardy USD více než AMD a jak to má to nebohé AMD ustát. To je faul protože Intel má širší portfolio a proto ty prostředky logicky musí mít větší a navíc to číslo v (výdaje na reklamu a marketing) účetnictví ani nenajdete.

            • DedekHrib:
              Ta čísla jsem psal jako reakci na Samuel07, který se tváří, jako by Intel do té reklamy dával bůhví kolik.
              A bych bych rád, abyste mi neříkal „Intel fan“. Jsem akcionář Intelu a uživatel AMD. Čísla jsem vám tu uvedl ta, která společnosti uvádějí ve svých zprávách o hospodaření. A dokonce jsem hned v prvním příspěvku upozornil na to, že nejsou úplně validní proto, že náklady na marketing spadají do větší kategorie.
              Srovnávat náklady v absolutní hodnotě je dost divné. Když řeknu, že LYNX dá do reklamy 5 milionů a Lenovo 5 miliard, neřekne vám to vůbec nic o tom, která společnost reklamu využívá více. Proto je celkem rozumné to k něčemu vztáhnou a tržby se asi nabízejí jako první.

            • hřibe hřibe … snad nechceš vykládat (ty ne, nikdy, já vím), že náklady na režii amd s 11 tisíci zaměstnanci jsou podobné, jako intelu se 110 tisíci zaměstnanci? … tady máš ty x násobné rozdíly … podle mě dají ti dva čistě na reklamu cca stejné číslo v dolarech … milion plus – mínus …

            • Radek Holeček 19.3.2021 at 14:13
              Máme tady tři modely na určení toho jak srovnat marketing AMD : Intel
              1. 9.5 % : 8,8 % – Holeček
              2. 1 : 6 – Moje maličkost
              3. X : X + 1,5 mld USD – Rudý trol

              Tvrdím, že nejméně špatně je 2 viz výše. Zkuste navrhnout jiný lepší výpočet srovnání nebo si vyberte z uvedeného a zdůvodněte si to.

            • gogo1963 19.3.2021 at 14:54

              Tohle je diskuse o vyjádření nákladů ma marketing u dvou společností. Samozřejmě co jsem uvedl nerespektuje vše a není to stoprocentně spravedlivé ale nenapadá mne jiný lepší způsob vyjádření. Zkuste mi navrhnout a zdůvodnit něco lepšího. nemám problém si nasypat popel na hlavu a nechat se přesvědčit o lepším řešení když takové najdete.

            • Je hezke, jak se jedno a stejne cislo da pouzit a zonglovat demagogicky s jeho vyznamem podle toho jak se to hodi. Pokud budu mit dve armady, jedna o 100 lidech a jednu o 600, tak je zcela zrejme, ktera bude mit prevahu. Podobne je to v tech marketingovych cislech. I kdyz to a u AMD dela dokonce o skoro 1% vetsi pomernou cast, v absolutnich cislech je znacne mensi. Proto jeji moznost ovlivnovat trh, bude znacne mensi.

            • tombomino 20.3.2021 at 9:37

              Ano je tomu tak. Nikdo nelže a je to jen prostá matematika základních škol. Přesto, že je to matematika základních škol tak je fůra lidí kteří se tím královsky živí a snaží se vnutit nám některý z těchto pohledů za účelem manipulace. Pracují v odvětví která označujeme jako PR nebo reklama či marketing.

            • Myslím, že není důležité, kolik kdo je schopný do reklamy/marketingu nasypat, ale jaký je výsledek. Pokud mám jednu armádu o 100 lidech a druhou o 600 lidech, na první pohled je ta větší lepší – pokud ovšem ta menší není vyzbrojena automatickými střelnými zbraněmi a ta větší čepicemi namočenými do betonu 😉 Osobně je mi to ale naprosto jedno a žádná modrá, rudá nebo zelená reklama mne nemůže donutit koupit si něco, co si sám nerozhodnu/neprověřím. Ostatně, viděl někdo z vás v poslední době nějakou reklamu tohoto typu? Já si nic nevybavuji…

            • @miki
              Ze Vam je to jedno a ze Vy v tom nic nevidite a ze vy si myslite, ze Intel muze pouzivat „klacky a sutry“ neni opravdu dulezite. Realita (jak jindy spravne pise Holecek) je o penezich a bude presne s temi 100 a 600 vojacky, jak jsem psal vyse. Ale chapu, ze souhlasit by asi bylo moc jednoduche a primocare.
              Neni to jen o reklame, ale celem soukoli aktivit, ktere Intel pro PC OEM bussines dela a na ktery AMD nema prostredky a kapacity, aby mu mohlo konkurovat.

            • @tombo
              Proč by mě osobně mělo zajímat „celé soukolí aktivit“ Intelu pro PC OEM bussines? Jaký to má vliv na to, co si rozhodnu koupit? Z mého pohledu víceméně koncového uživatele (byť zajímajícího se o HW) a reklamy cílené na tento typ zákazníka jsou AMD i Intel pro mne neviditelné. Pokud si vezmu oficiální prezentace novinek obou firem, což předpokládám sledují spíše lidé se zájmem o HW než BFU, pak mi přijdou ty od Intelu v aktuálním technologickém svrabu jako máchání těmi čepicemi (proto můj názor, že nerozhoduje jen kvantita „100 vs. 600“, ale i kvalita). Omlouvám se, že s vámi v tomto ohledu jednoduše a přímočaře nesouhlasím, ale jsme na diskuzi, ne v národní frontě.

            • Bavime se o marketingovych penezich a Vas názor na to, co Intel dela nebo nedela je irelevantni. Vy nic neovlivnujete. Vase soukrome pc Intel nezajímá. Je zajima prodat milion chipu ne jeden. A na tech milion jsou zamereny peníze na marketing i s jejich cinknutymi testy, podpoře OEm, atd. Neni to o ‚Vas‘ je to o ‚Nich‘.
              Pokud to stale nechápete, je to v pořádku, ale tak nejak je asi zbytečné se o tom dále bavit.

  1. Jsem zvědav. Bohudík ji (tu kartu) nebude dělat Intel ve svých továrnách. Tak by to mohlo znamenat další nové grafiky nezatížená problémy výroby Intelu v téhle mizérii. Bohužel ji bude dělat TSMC a to znamená asi ořezání kapacit pro „výrobce“ ověřených karet od Nvidie a AMD.

    Takže se těším na recenze a na to jak se to projeví v tlačenici u výrobních kapacit TSMC.

  2. No ohľadne toho textu „79.0731W“ mi ako prvé napadlo, že sa jedná o časť zemepisnej polohy, respektíve zemepisná šírka (width). Ak si to preložíme na polohu, tak takáto zemepisná šírka prechádza územím Ruska, Kazachstanu, Tadžikistanu, šuchne sa o územie Uzbekistanu, ďalej cez Kirgižskamimo, Afganistan, Pakistan a prechádza do Indie, neďaleko mesta Bombaj (Mumbai), resp. časťou „Navi Mumbai“, konkrétne cez „Kharghar“.
    Ďalej pokračuje smerom na Maledivy blízko miesta z názvom „Sea Maldives Vew Point“ a ďalej do indického oceánu až smerom k Antarktíde.

    Práve to územie v okolí Nového Bombaja (považované za moderné Smart City) mi v spojení s Kodurim, by mohlo byť považované ako vodítko, a tá narážka na „NAVI“ by mi prišla vážne vtipná. Hľadal som v tom okolí nejaké to „LAKE“ (jazero), ale našiel som neďaleko iba Pandavkada Falls. Všetko to znie miestami zaujímavo, ale samozrejme, len v prípade ak sa jedná o časť súradnice zemepisnej šírky 🙂

    Ale zrejme sa jedná len o súradnice v tej hre Scavanger hunt. Každopádne sa Intel snaží zaujať našu pozornosť a hrá na základnú vlastnosť človeka, zvedavosť, prípadne predstavivosť.

    • Tak celá táto moja špekulácia stroskotala na zlej súradnici 73.0731 namiesto 79.0731 (asi trpím miernou formou dyskalkúlie)…ale hrám s nimi ich hru 😀 …inak údajne ide o tieto súradnice 79.0731W a 43.0823N (miesto v Barentsovom mori), takže sa isto jedná o súradnice z tej hry 🙂 Škoda, že sa nikto nepridal, mohli sme spolu vymyslieť pekný konšpiračný príbeh 🙂 .

    • Napadlo mě totéž, že by to mohla být zeměpisná souřadnice. Jen tedy s tím rozdílem, že to W bych interpretoval jako „západní délku“ nikoli jako „východní délku“, o což se snažíte vy.
      A 79 stupňů západní délky prochází USA.

      • to Radek: tiež ma to najskôr ťahalo na tú západnú šírku „W“ akože (west), ale google ju označuje ako mínus 79.0….(-79.0…), takže preto som zvolil východnú šírku. A v neskoršej doplnenej súradnici som už prehliadol to „N“, čo by ma už naviedlo na to že „W“ západná šírka „N“ severná dĺžka.

        Ale Koduriho by potešilo, že som blízko súradnice 73.0731E (to bola tá dyskalkúliou postihnutá súradnica) vyhľadal v Indii „Pandavkada Falls“ 😀 …keby ste si chceli kuknúť 19.06347605377652, 73.0513467284037

  3. Prefíkaný Raja to načasoval úplne perfektne, pripravte si zásoby šampáňa, v druhej polke roku 2021 to bude prenáramne nedostatková komodita….
    Minulý rok presakovali informácie/rumors o možnom využití integrovanej grafiky v procesoroch Intel pri spárovaní so samostatnou grafikou Xe v zmysle navýšenia výkonu…To by mohla býti ohromná fičúrka hlavne v rámci nových Intel procesorov s DDR5.

  4. Vy jste pacienti, ta snaha porad z amd delat vetsi firmu nez je a porad zduraznovat jak je amd chudak.
    Na procenta z trzeb to mozna vypada stejne, ty vydaje.
    Ale finacne je to jina. Je snad jasny, ze Intel vydelava vic, takze jeho 10% vrazenych do PR jsou snad uplne jiny penize nez od amd ne.
    Tohleto prekrucovani za kazdou cenu od amd fans ve skutecnosti amd jen skodi.
    Takova zaslepenost.
    Dobry, amd udelalo jednou za 10let dobry procik. Fajn. Ale porad je to vedle intel mala sracka. To je tak tezky si to priznat?
    Nebo proc lidi maji tu touhu porad delat z amd neco vic nez je?
    Pisu to sem obecne.
    AmKDEckari se v tom najdou. (Ty zaslepeny)

  5. Držim palce nech to intelu vyjde. Nie, že by som ju nutne chcel a intel si ju určite nechá mastne zaplatiť. Ale znova 3ja výrobci ktorý to myslia vážne s grafikamy je super správa. Ešte keby vstal z mŕtvych Matrox by bolo fasa 👍

    • Taky se tesim, uz jenom jsem zvedavy na cenu, protoze pokud Intel opravdu chce mit herni grafiku, tak se soucasnymi Intel ovladaci by musel jit s cenou snad na polovinu ceny konkurence. A vytvorit ovladace na hry je beh na hodne dlouhou trat. Takze se i tesim na oznameni cen, bud to bude komedie nebo utok na ceny od Intelu, ktery NVidii a AMDecku zpusobi pekne vrasky na cele.

        • Souhlas, take si myslim, ze start rozhodne nebude zadne terno – ostatne jako u kazdeho noveho produktu (alespon v IT), ale jsem rad, ze tu pribude dalsi vyrobce diskretnich grafik.
          Kazdopadne si i myslim, bez urazky, ze Redmarx bude cekat dal ;D

          • Pravdepodobne ano. Mam v PC grafiku GTX 1080 a tudiz potrebuju neco s vyssim vykonem, jinak to pro me nema smysl.
            U NVidie jsem teda nahranej, protoze RTX 3060 nema smysl zadny pro me a i RTX 3060Ti prinasi jen male navyseni vykonu. Takze minimum pro me je RTX 3070 a ty jen tak nebudou, myslim, ze bez sance je sehnat za „nebazarovou“ 😀 cenu v tomhle roce.
            Co se tyka AMD, tak zrejme minimum pro me RX 6700XT a i u te je nejakych 20% nad soucasnou grafikou dost sporne, jestli je to upgrade, ktery bych si predstavoval. RX 6800 a 6800XT se obavam, ze taky jen tak nebudou.
            No a Intelu zase neverim, ze dokaze jit vykonem alespon na tu RX 6700XT, spis se obavam, ze to bude mene a teda pro me naprosto nezajimave.

    • Matrox je z pohledu 3D mrtvý už 20 let – tam není šance, že by se vrátil. Oni si žijí ve své bublince multi-monitorových řešení pro profesionální aplikace, stala se z nich SW firma.

      Co se týká Intelu, tak zopakuju, že uvést karty je jedna věc, mít pro ně funkční drivery věc druhá. Jsem tedy hodně skeptický, zejména když vím, jak se Intel chová při podpoře jiného svého HW, a když si pamatuju, jak spektakulárně odstřelili i740 nebo v nedávné době Kaby-G – tady se prostě nic nemění, modus operandi je stále stejný, a já bych nákup takového HW zcela určitě neriskoval.

      • Ja som i740 mal ako integrovanu grafiku v i810 čipete pre socket 370 C400A@450Mhz. Doska bola od QDI a nemala ani AGP slot. Strašná grafika to bola, skoro všade graficke bugy, alebo hra vôbec nešla spustiť.
        Ale na Intel HD Graphics 4600 som už nevidel niake takéto problémy okrem nedostatku výkonu. Takže si myslím, že by to mohlo byť už v pohode.

        Hej, ten Matrox viem ako funguje. To bolo skorej take povzdychnutie 🤞

        • Ja jsem sveho casu zkousel rozjet Crysis na 4600 :)) Kupodivu to i nejak jelo v 720p low, ale melo to chyby v obraze.. Kdyz se kouknes na pocatecni testy IceLake s jeho prvni verzi Iris Plus, tak v te prvni serii testu to melo ve hrach hodne chyb. Myslim, ze podobne to bylo i se Iris XE v TL-U. Jak je na tom ted nevim, ale min. na zacatku je to dost zabugovane. Korunu tomu dala „samostatna“ DG1, ta byla zabugovana totalne..
          ALe treba se Intel pochlapi, nicmene u Koduriho bych byl opatrny..

  6. Alder Lake bude mať implementovaný hardwérový plánovač, což je perfektná informácia. IPC +20%, dvojnásobný výkon
    v multi, 20 liniek na procesor, PCIe 5.0 atd.
    Alder Lake naštartuje revolúciu aj v RAM, DDR5 by mali začínať na 4.8GHz, pričom 10% overclock je povinnosť, to sme na bajočko 5.3GHz, 20% navýšenie frekvencie je vysoko-pravdepodobné, to sme na niekde na 5.8GHz a konečne 30% pretakt znamená +6000 MHz, to nemá chybu :
    https://videocardz.com/newz/exclusive-intel-12th-gen-core-alder-lake-s-platform-detailed

            • Už od loni se ví, že ten „Warhol“ má být refresh Zenu 3/Vermeeru (to o 6nm procesu je nejspíš chyba, podle roadmapy je to pořád 7nm) a celou dobu platí, že Zen 4/Raphael bude až v roce 2022.

              Ta otázka je podle mě ve skutečnosti o tom, jestli označí Warhola za Ryzen 6000X, nebo za Ryzen 5000XT (pak by generace 6000 vyšla až v tom roce 2022 se Zenem 4).

            • Pokial listujem po nete, AMD fans skloňujú Zen 4 ihneď po Zen 3.
              Napríklad pár príspevkov vyššie PDSFab automaticky zaradil proti Alder Lake Zen 4….
              Ak teda bude Zen 3+, proti Zen 4 bude pravdepodobne nasadený
              Raptor, poťažmo Meteor Lake ?

            • „AMD fans skloňujú Zen 4 ihneď po Zen 3.“
              Na internetu se najde jakákoliv blbost, co si člověk vymyslí. Warhol je taky Zen 3, takže hned po něm (za rok) Zen 4 opravdu vyjde 😀

              „automaticky zaradil proti Alder Lake Zen 4….“
              Část roku 2022 si to bude konkurovat. Je otázka, kdy ten Raphael (Zen 4) vyjde, jestli třeba v červnu, nebo v listopadu…

            • Pokial Zen 4 Raphael výjde v listopadu 2022, moc si z Alader Lake nepokecá….
              A bezprostredný nástupca súčasných Ryzen 5000 /Zen3+/ má výjsť
              kedy ? Bude to už DDR5/PCIe 5.0 ?

            • 6950X pokud vubec bude tak ma byt jen Zen3+ … doufam ze bude, asi by me to motivovalo dat posledni tecku te moji WS 🙂 ale kdyz ne, tak 5950X asi nic, leda by se casem dostala na nejakou zajimavou cenu az bude Zen4

            • Sakra mittar, ťa nepoznávam, toľká kopa pesimizmu.
              Končíš s PC ?

            • Ani ne, ale myslim, ze si klidne muzu dovolit rok dva preskocit s tim co mam, jako jsem technologickej nadsenec, ale nebudu tocit kazdy rok, mozna pujdu do 5nm grafiky, ale protoze pak uz to bude u novych CPU znamenat otocit celou sestavu, tak klidne naskocim az do rozjeteho vlaku uz. Dneska je to 4 roky co jsem do pracek dostal prvniho Ryzena a asi jsem se dostal do bodu, kdy me ten vykon asi staci, tu grafiku mozna, 4k je hroznej zrout vykonu.

            • Tak to ja som stejne techno-nadšenec, akurát je to finančne fest
              náročné…
              Jak sme spomínali Fuji, kúpil som k zoom objektívu svetelnú, po prepočte 24mm mňamku a smerový mikrofón a 1150 EUR v čudu…