
Dnes mezi největší viníky virové nákazy počítače nepatří trhliny v softwaru, skrze které by se binární záškodníci mohli provléct, ale uživatele samotní. Dle NSS Labs je šance, že si nevědomý uživatel stáhne škodlivý software sám až čtyřikrát vyšší, než nakažení skrze bezpečnostní díru a dle statistické kanceláře EU Eurostat byla skoro jedna třetina uživatelů v roce 2010 nakažena, ačkoliv byli chráněni bezpečnostním softwarem.
Firma NSS Labs proto pravidelně v minulosti testovala známé webové prohlížeče právě na odolnost proti sociálnímu inženýrství, stejně tak učinila i v druhém kvartálu roku 2011, tentokrát se zaměřila na Evropu. Jaké jsou tedy výsledky devatenácti dnů nepřetržitého testování s více než 5000 škodlivými stránkami, 706 potenciálně škodlivými a v průměru 34 novými adresami každý testovací den?
Výsledky se moc neliší od předchozích podobných testů: prohlížeč Internet Explorer z testů vyšel jako jednoznačný vítěz, zejména verze IE9, která díky SmartScreen filtru zachytila 92 % hrozeb a díky nové reputaci aplikací i zbylých 8 % do plného počtu, čímž se stala jednoznačným vítězem na poli ochrany proti sociálnímu malwaru.
Špatně na tom nezůstal i Internet Explorer 8 s 90 % zachycených škodlivých stránek. To samé se však nedá říci o Safari 5, Chrome 10 a Firefoxu 4, kteří shodně nasbírali 13 %. Firefox se přitom oproti minule pohoršil ze svých 19 % ve třetím kvartálu v globálním testu, takže buď neudržel krok, nebo proti Evropským hrozbám nabízí slabší ochranu. U Chrome 10 je tato hodnota ovšem nárůst oproti 3 % z globálního testu v Q3 2010. Stejně tak je tomu u Opery 11, která zachytila 5 % hrozeb a poprvé tak nabídla alespoň nějakou ochranu proti sociálnímu inženýrství.
Na závěr je třeba dodat, že firma NSS Labs provedla testy nezávisle a neobdržela pro tyto testy finance od žádného z výrobců prohlížečů.
Zdroj: NSS Labs
Cloud computing je budoucností? O tom nejsem moc přesvědčen protože pak by z počítačů byly jen tupé prohlížeče. Navzdory této budoucnosti je stále hlad po výkonu i když to kazí herní vývojáři tím jak degradujíé hry svojí neschopností rozumně využít jádra procesorů, ignorací nových DX verzí či ořezáváním PC her aby to běhalo i na zastaralých konzonzolách.
Proč to Microsoft říká? Pochybuji o jejich přesvědčení o cloudingu ale je mi jasné, že toužé po tom aby se lisdé zbavili svách starých XP systému a MS si užil jejich peněz.