Interview s šéfy Gigabyte: o zvukových kartách a aktuálních novinkách

0

Letošní Computex byl velmi bohatý na novinky, ať už se jednalo o procesory Intel Haswell, základní desky pro tyto procesory nebo APU AMD Richland. Součástí našeho programu bylo rovněž interview s hlavami společnosti Gigabyte:

Gigabyte interview Computex 2013
Gigabyte interview Computex 2013

  • Jackson Hsu (product manager – product planning division) – vlevo
  • Henry Kao (vice president – motherboard business unit) – uprostřed
  • Raymond Tseng (division vice president – inovation and creation value center) – vpravo

Okolo novinek se rovněž točilo poměrně velké procento otázek. Na interview s námi byli také kolegové novináři z Ruska, Turecka a Řecka.

Gigabyte interview Computex 2013
Gigabyte interview Computex 2013

Měli jsme připraveny celkem tři otázky. Bohužel se kvůli omezenému času na celé interview dostalo pouze na dvě. Zpracovali jsme však stručně i některé otázky od zbylých novinářů a nutno říct, že odpovědi zástupců byly často poměrně zajímavé. Následující odpovědi jsou přeložené z odposlechu a téměř doslovné, tudíž vše, co je napsáno, řekli i zástupci Gigabyte (tučně jsou naše otázky).

Přemýšleli jste někdy o výrobě vlastních zvukových karet, které by se objevovaly v balení vybraných modelů základních desek? Dedikované zvukové karty jsou totiž často lepším řešením než integrované a mnoho lidí integrovaným řešením nevěří.

Jackson Hsu: „Přemýšleli jsme o tom celou dobu. Každé řešení má své klady a zápory. Například pokud oddělíme zvukovou kartu od základní desky, u lidí, kteří mají high-endovou sestavu se dvěma či třema grafickýma kartama, už není pořádně místo pro zvukovou kartu. Ale souhlasím s vámi, že bychom dedikovanou zvukovou kartu mohli udělat vyspělejší, byla by jednodušší na návrh a nezabírala by tolik místa na deskách. Ale rozhodně budeme tuto volbu do budoucna zvažovat. Myslíte, že by to zákazníci přijali?“

To nedokážu odhadnout, ale mnoho lidí v České republice (co se v těchto věcech vyznají) nevěří integrovaným řešením a myslí si, že jsou špatné. Proto, když chtějí lepší zvukový výstup, tak automaticky pořizují dedikované zvukové karty.

Henry Kao: „Souhlasím, ale tohle byla situace předtím, než Gigabyte uvedl nové řešení integrovaných zvukových karet. To je důvod, proč jsme k tomu změnili přístup. Pokud se podíváte na nový návrh zvukových řešení od Gigabyte, tak je lepší než u mnoha základních dedikovaných karet. Důvod je ten, že jsme věnovali hodně úsilí tomu, abychom zjistili proč a co se nelíbí lidem na integrovaných řešeních. Došli jsme k tomu, že ostatní výrobci nevěnují dostatečné úsilí a prostředky na jejich vývoj a pouze předstírají, že jsou dobré, protože by to znamenalo zvýšení ceny základní desky. Audio komponenty na našich základních deskách jsou s novými verzemi stále dražší a obecně používáme velmi drahé řešení (čip Core3D od společnosti Creative údajně stojí okolo 15 USD, pozn. red.), dokonce lepší, než je na mnoha dedikovaných zvukových kartách. Každopádně Gigabyte musí vždy udělat něco odlišného. Nečekáme výsledky hned, ale chceme postupně přesvědčit lidi, kterým jde o kvalitu zvukového výstupu, že Gigabyte odvádí opravdu vynikající práci.“

Raymond Tseng: „Říkal jste, že existují lidé, jimž rozum velí, že integrované komponenty nejsou dobré. My to však zkoumáme již pět nebo šest let a jistě si pamatujete první herní řadu základních desek, kde jsme použili síťový čip Bigfoot Killer, který stojí okolo 30 až 40 USD. Pro nás není podstatné integrovat celou zvukovou kartu na základní desku, jako jsme to již dříve udělali, ale přinést uživatelům kvalitní řešení. Pokud umístíme stejné součástky, co jsou na dedikovaných kartách, na základní desku, myslíte, že to změní jejich názor? Důvod, proč Gigabyte používá lepší řešení, je poučit koncové zákazníky, ukázat jim, jak dobré je. Jenom je zkuste nechat se poslechnout zvukový výstup z integrovaného řešení Amp-Up a změní názor. A jak řekl Henry, vložili jsme do toho hodně úsilí. Oddělili jsme napájení pro zvukovou část a umístili ji na izolovanou oblast kvůli menšímu rušení. Zkuste si poslechnout ukázku ve vedlejší místnosti. Myslím si, že zákazníci postupně změní názor na kvalitu integrovaných řešení.“

Rád bych se ještě vrátil k tématu základních desek s procesory BGA, tedy napevno napájenými. Můžeme od Gigabyte očekávat základní desky s „integrovanými“ procesory Intel Haswell na běžném retailovém trhu?

Henry Kao: „Pro entry-level a speciální použití má Gigabyte mini-ITX desky a dále máme i Brix, který je taktéž pro procesory s pouzdrem BGA. A ten není pouze entry-level. Můžete mít verzi třeba i s Core i7. Ale opět záleží na tom, pro co to má být použito. Pro každé zákazníkovy potřeby nabízíme jiné řešení.“

 

Není to tak dávno, co se objevily spekulativní novinky o tom, že budoucí generace nových procesorů Intel nebudou mít pouzdro LGA, ale BGA a budou tedy už jen a pouze napájeny na základních deskách. Henry Kao i Raymond Tseng nás však ujistili, že základní desky s paticí pro procesory budou vždy, byť třeba v omezené míře, ale budou. Možnost výměny procesoru je stále velmi důležitá a pokud nabídnete zákazníkovi základní desku s připájeným procesorem a základní desku s paticí plus procesor, tak si vybere s paticí.

Otazný je i současný stav, respektive vývoj trhu s PC. Ani jeden ze zástupců Gigabyte se však neobává toho, že by v nejbližší budoucnosti (v dalších pět až desíti letech) zaznamenal trh s počítači nějaký velmi drastický pokles, který by nakonec vedl k tomu, že by všechny počítače byly nahrazeny tablety, chytrými telefony, atp. Připouští, že si tyto zařízení určitou část trhu vezmou, ale mělo by se to postupně stabilizovat. Podle jejich slov bude vždy určitá část lidí potřebovat pořádný výpočetní výkon, například na úpravy videa v rozlišení 4K, které se v poslední době tak rozvíjí.

Asi nejočekávanější odpověď byla na dotaz, jak si vlatně Gigabyte momentálně stojí a zda se nebojí růstu Asrocku. Ještě minulý rok byl na tom Gigabyte tak, jak to všichni známe, tzn. Asus na první příčce, Gigabyte těsně druhý, Asrock třetí následovaný čtvrtým MSI. Situace se podle Henryho Kaa změnila v lednu tohoto roku, kdy se Gigabyte stal jedničkou: „Zároveň se zvýšil oproti předchozím letům náskok prvních dvou na další výrobce. Rozdíl již není v řádech několika málo milionů, ale přes 10 milionů kusů, což je hodně. Defakto lze říci, že je na trhu „první liga“ a pak až „třetí liga“ výrobců. Nicméně je velmi dobře, že tu ostatní společnosti jsou. Gigabyte s Asusem nejsou schopni uspokojit poptávku všech zákazníků, zejména v segmentu DIY. Vemte si třeba výrobce pamětí, kde je na trhu obrovské množství výrobců a dokáží se uživit. Z čeho mám opravdu radost je, že menší výroci přebírají naše technologie, návrhy, specifikace, čímž ušetří. Toto má pozitivní vliv na celý trh.“

Na otázku od ruského kolegy, co stojí za celosvětovým úspěchem značky Gigabyte, Henry Kao odpověděl, že to je díky Ultra Durable, respektive kvalitním součástkám, skvělému výkonu a hodně přikládal i servisu. Dle jeho slov lidé věří značce Gigabyte. A v high-endu se snaží nezaspat a stále přinášet nové technologie a vyspělosti poweruserům, lidem, kteří takové věci využijí/potřebují.

Zajímavý byl dotaz ohledně prostředků, jaké Gigabyte věnuje na vývoj. Podle toho, co řekl Henry Kao, to jsou nějaké čtyři až pět procent z celkových příjmů, což je zhruba 60 až 80 mil. USD (pro lepší představu 1,2 až 1,6 miliardy korun).

Poslední otázka se týkala události Gigabyte Open Overclocking Championship aneb šampionátu v extrémním přetaktování. Ten už se totiž posledních pár let nekonal a od Gigabyte jsme od jeho zrušení už žádné soutěže podobného formátu neviděli. Odpovědí bylo, že je mnohem lepší pořádat více menších akcí v různých částech světa a dostat tak do extrémního přetaktování více lidí, než pořádat globální soutěž, do které se moc lidí nedostane. Mezinárodní soutěže tedy prozatím zůstanou jen v online formě, kdy overclockeři taktují např. doma a výsledky následně odesílají na různé weby.

Ohodnoťte tento článek!