Jak budou vypadat nové Radeony HD 8000? (blogpost)

0

Kombinace letních veder, okurkové sezóny, na léto vždy klesající návštěvnosti a vzrůstajícího nadržení na novou generaci karet, která se určitě zanedlouho, už někdy koncem roku (protože je to tak každý rok, že), objeví, je v těchto dnech smrtící. Po internetu se šíří zvěsti o nové generaci Radeonů. Proč?

Bylo, nebylo, za nějakým tím pohořím a státní hranicí…

Pravděpodobnost, že budou karty za půl roku, kdy vyjdou, vypadat tak, jako v prvních „prognózách“, je limitně blízká nule a informační hodnota těchto raných odhadů je srovnatelná s příspěvky na diskuzních fórech, kde se uživatelé baví tím, že na základě dosavadních zkušeností odhadují, jak budou karty nové generace vypadat (někdy i včetně renderů či schémat vysněných karet, které se občas na IT webech taky „ujmou“).

Rozdíl je v tom, že zatímco takové příspěvky na fóru nikdo vážně nebere, když to vypustíte jako článek na známém magazínu a přidáte k tomu nějakou tu omáčku, už je z toho „na každém šprochu…“.

Postupným upřesňováním z unikajících informací se nakonec i 3DCenter.org obvykle ještě před oficiálním uvedením dostane k těm správným hodnotám. Nejsou v tom sami, podobně to dělají i jiní, někteří to pak ještě dorazí dovětkem… „a dopadlo to přesně tak, jak jsem vám (celou dobu) říkal“.

Ruka ruku myje

Je to úžasný systém, 3DCenter.org má článek, ve kterém je uvedeno, že dané údaje odhadují, takže je z obliga (v tom posledním o Radeonech to třeba vyjádřil i vlnovkou před údajem v tabulce), a jejich článek je šířený a citovaný po celém světě.

Další weby, teď už bohužel včetně těch uznávaných, se zase zmíní o tom (přesněji vymluví se), že informace zveřejnil jiný web, oni jej jen citují a uvádějí, že informace nejsou oficiální a nemusíte jim věřit, takže jsou taky z obliga. A v tomto případě se k tomu ještě přidává němčina, kterou už dnes zřejmě většina zahraničních autorů prostě jen protáhne strojovým překladem, což na srozumitelnosti také nepřidává. 

 Vlnovky se z tabulek tak nějak vytratí, a aby byl článek hodnotnější a daný web na něm měl i svou přidanou informační hodnotu, přihodí i nějaké ty sofistikované výpočty a vlastní komentáře (jako třeba že když se počet tranzistorů zvedne ze 4,3 na 5,1 miliardy, je to, považte, o 18 % víc, nebo třeba že ten vyšší výkon bude zapotřebí, protože je nutné vydrtit konkurenci, která je teď v něčem lepší).

Inverzní tichá pošta

Články ze třetí či další vlny už informace přebírají jen od oněch osvědčených webů, čím populárnější web, tím lépe. Často se pak už dozvíte třeba to, že se objevily detaily o nových kartách řady HD 8000 (což v titulku vypadá rozhodně lépe, než když na férovku napíšete, že někdo jiný zkoušel hádat, jak by to mohlo vypadat) a jako na zdroj už se převážně odkazují jen (pokud vůbec) na renomovanější web, od kterého zprávu přebrali, takže celá zpráva nakonec vypadá tak nějak důvěryhodněji.

Podobně tomu bylo třeba naposled u „fotografií HD 7950 GHz Edition“, kde už většina webů jako zdroj zprávy uvádí jen Benchmark.pl (a v lepším případě i fórum Expreview), přestože i polský web je z obliga, protože přece zprávu jen přebral jinde (oZeros) a ještě výslovně uvádí, že jde o neoficiální informace.

Dva šestipiny a nálepka GHz Edition? Na fotce z čínského fóra? To musí být důkaz o přípravě nové verze HD 7950!

Na rozdíl od populární dětské hry na „tichou poštu“, u které se původní zpráva postupně komolí, se informace procházející tímto procesem s každým článkem v řetězci jeví přesnější a přesnější.  A protože jsou už pro weby třetí vlny původním zdrojem weby důvěryhodné a poslední vlna probíhá až řadu dní po původním článku, s původním článkem ji už nikdo nespojuje a vytrácí se z toho to „tak nějak my odhadujeme, že by to mohlo být“ a stává se z toho „tak to asi bude“.

Ve finále se v těch posledních článcích v řadě vycházejících z informací renomovaných webů jako Guru 3D (ten už původní zdroj informací neuvádí, protože je tajný, nebo se jej zřejmě nepovedlo vypátrat) dozvíme, že nové Radeony ponesou modelové značení HD 8000, budou o 40 % výkonnější, největší čipy budou mít 5,1 miliardy tranzistorů, což je 18 % navýšení, a spekuluje se o tom, že budou mít 2560 stream procesorů, 160 TMU, 32 nebo 48 ROP a 384b sběrnici.

Dorazí to pak čtenáři, kteří se pod takovým článkem s vážnou tváří začnou dohadovat, kolik taková karta bude muset stát, aby si ji koupili, a jak tím který výrobce tomu druhému co nenatrhne…

A je to tak v pořádku, protože je všude po cestě přece uvedeno, že to nakonec nemusí být pravda. A že to vůbec čtete a ještě tomu věříte, je už jen vaše blbost, protože je tam přece napsané, že to pravda být nemusí. Ostatně, kdo by se za pár šupů v autorácích, které za takovou novinku dostane, prohraboval dvě hodiny desítkami článků, co na dané téma vrátí Google a dohledával, odkud se to vzalo, když se to dá jen přeložit z toho posledního a uvést jej jako citovaný zdroj, posichrovat to ještě douškou o neoficiálních informacích, a být také z obliga. 

 Jelikož to celkem dobře funguje a s úspěchem prochází, asi se na tom v dohledné době moc nezmění.

Nejhorší je na tom to, že něco podobného už není doménou diskuzních fór nebo různých amatérských blogů psaných nadšenci, ale podobným věcem už dávají prostor i weby považované za renomované (i když to renomé mají u nás občas hlavně kvůli tomu, že… Já kdybych, pánové, před vás postavil dvě krabičky od sirek, ale dvě naprosto stejný krabičky, a o jedný z nich vám řekl, že je z USA…)

Kepler bude mít…

Nejinak tomu bylo i u GeForce řady 600 s architekturou Kepler. Podle ranějších zpráv ze 3DCenter.org jsme tu měli mít v highendu ve druhém čtvrtletí letošního roku highendové jádro GK100 s odhadovanými 1024 stream procesory a 512b sběrnicí a v mainstreamu jádro GK104, které bude mít architekturu Kepler nebo směsici Fermi a Keplera s 640–768 stream procesory a 80–96 TMU a paměťovým rozhraním o šířce od 256 do 384 b. A GK104 jako mainstreamový čip rozhodně neměla ohrozit pozici Radeonů s jádrem Tahiti.

Záplava zpráv o chystaných Radeonech: nové čipy, kódová označení, detailní specifikace!

A obdobné je teď i u poslední vlny spekulačních článků o Radeonech HD 8000. Konečně se tedy podíváme na to, čemu se možná budeme moci za pár měsíců smát, tedy na tabulku zveřejněnou už před měsícem na 3DCenter.org. Jde o kompilát uniklých informací (kódová označení nedávno prosáklá skrz údaje v ovladačích či název nové rodiny čipů získaný dříve z únorové prezentace při Financial Analyst Day 2012) a sofistikovaných odhadů tamějších redaktorů odvozených od parametrů stávající generace GPU.

Nezlobte se, že to ze 3DCenter.org ani nebudu opisovat, nebo překládat, za tu námahu to v této fázi fakt nestojí. V článku najdete drtivou většinu informací, které jsou i v následně vydaných novinkách (40% nárůst výkonu, odhad plochy čipu, od něj odvozený odhad nárůstu počtu stream procesorů), jenom s tím rozdílem, že tady je ještě u těchto údajů uvedeno, že jde jen o vlastní odhad a vysvětleno, proč právě tolik, zatímco na dalších webech už se se stejnými čísly vesele operuje, někdy už pomalu jako s „neověřenými uniklými informacemi, které se ale přece jen ještě nemusí potvrdit“.

 

  Evergreen
(Radeon HD 5000)
Northern Islands
(Radeon HD 6000)
Southern Islands
(Radeon HD 7000)
Sea Islands
(Radeon HD 8000)
HighEnd RV870/Cypress
2,154 Mrd. Tr. auf 334mm² in 40nm
1 Raster-Engine (mit verdoppeltem Raster-Setup), 1600 VLIW5 SE, 80 TMUs, 32 ROPs, 256 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 5870 @ 210% Performance-Index bei 158W Spieleverbrauch
RV970/Cayman
2,64 Mrd. Mill Tr. auf 389mm² in 40nm
2 Raster-Engines, 1536 VLIW4 SE, 96 TMUs, 32 ROPs, 256 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 6970 @ 240% Performance-Index bei 205W Spieleverbrauch
R1000/Tahiti
4,3 Mrd. Tr. auf 365mm² in 28nm
2 Raster-Engines, 2048 (1D) SE, 128 TMUs, 32 ROPs, 384 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 7970 @ 340% Performance-Index bei 211W Spieleverbrauch
Venus
Prognose:
~5,1 Mrd. Tr. auf ~410mm² in 28nm
2 Raster-Engines (mit verdoppeltem Raster-Setup) oder 3-4 Raster-Engines, ~2560 (1D) SE, ~160 TMUs, 32 oder 48 ROPs, 384 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 8970 mit ~30-40% Performanceplus
Performance RV840/Juniper
1,04 Mrd. Tr. auf 166mm² in 40nm
1 Raster-Engine, 800 VLIW5 SE, 40 TMUs, 16 ROPs, 128 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 5770 @ 110% Performance-Index bei 87W Spieleverbrauch
RV940/Barts
1,7 Mrd. Tr. auf 255mm² in 40nm
1 Raster-Engine (mit verdoppeltem Raster-Setup), 1120 VLIW5 SE, 56 TMUs, 32 ROPs, 256 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 6870 @ 190% Performance-Index bei 137W Spieleverbrauch
Pitcairn
2,8 Mrd. Tr. auf 212mm² in 28nm
2 Raster-Engines, 1280 (1D) SE, 80 TMUs, 32 ROPs, 256 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 7870 @ 260% Performance-Index bei 127W Spieleverbrauch
Oland
Prognose:
~3,2 Mrd. Tr. auf ~230mm² in 28nm
2 Raster-Engines, ~1536 (1D) SE, ~96 TMUs, 32 ROPs, 256 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 8870 mit ~20% Performanceplus
Mainstream RV830/Redwood
0,627 Mrd. Tr. auf 104mm² in 40nm
1 Raster-Engine, 400 VLIW5 SE, 20 TMUs, 8 ROPs, 128 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 5670 GDDR5 @ 70% Performance-Index bei 51W Spieleverbrauch
RV930/Turks
0,72 Mrd. Tr. auf 118mm² in 40nm
1 Raster-Engine, 480 VLIW5 SE, 24 TMUs, 8 ROPs, 128 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 6670 GDDR5 @ 80% Performance-Index bei 53W Spieleverbrauch
Cape Verde
1,5 Mrd. Tr. auf 123mm² in 28nm
1 Raster-Engine, 640 (1D) SE, 32 TMUs, 16 ROPs, 128 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 7770 @ 145% Performance-Index bei 74W Spieleverbrauch
Mars
Prognose No.1:
~1,7 Mrd. Tr. auf ~135mm² in 28nm
1 Raster-Engine, 768 (1D) SE, 40 TMUs, 16 ROPs, 128 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 8770 @ mit ~15% Performanceplus
Prognose No.2:
~2,0 Mrd. Tr. auf ~160mm² in 28nm
1 Raster-Engine, 896 (1D) SE, 48 TMUs, 16 ROPs, 192 Bit SI
Top-Lösung: Radeon HD 8770 @ mit ~35% Performanceplus

Ale 3DCenter.org a jeho následníci naštěstí nejsou jediní, kdo o chystaných kartách informuje. Exkluzivní, jinde nezveřejněné informace nabízí třeba Fudzilla. Web, který naopak občas nějaké ty neoficiální, ale nakonec pravdivé informace skutečně má, se k novým Radeonům HD 8000 tentokrát vyjádřil s nadhledem. Ve spekulačním článku o chystaných Radeonech se dozvíte řadu překvapivých informací, jakože se budou nové Radeony jmenovat HD 8000, a je šance, že druhou generaci 28nm čipů spatříme před koncem roku a s určitostí část z plánovaných GPU skončí v APU. Dále že se mluví o tom, že budou podporovat DX11.1 (ale není jasné, jestli rovnou všechny HD 8000), a konečně, že s jistotou budou výkonnější než HD 7000 a že termínem uvedení předběhnou druhou generaci 28nm karet Nvidie.

Mé, dnes už celkem bohaté, zkušenosti mne ale utvrzují v tom, že dokud někdo nemá pár dní před koncem informačního embarga oficiální prezentace od výrobce GPU, nemá valný smysl cokoliv dopředu hádat (nedej bože s půlročním předstihem). Výrobci nás až příliš často u nové generace převezou něčím, s čím jsme nepočítali. Pro příklad nemusíme chodit daleko, naposledy to byl přechod na architekturu VLIW-4 u HD 6950 a HD 6970, nebo GCN se SIMD u HD 7000, a konečně u GK104 zrušení hot-clocks a následné navýšení počtu stream procesorů na trojnásobek oproti highendovému jádru předchozí generace.

Někdy ani ti výrobci do poslední chvíle nevědí, jak budou definitivní parametry karet a jejich výkon vypadat, protože se takty a konečně i ceny karet ladí tak, aby to v době uvedení odpovídalo situaci na trhu a pokud možno rozcupovalo (nebo v horším případě alespoň nějak vybalancovalo) aktuální nabídku konkurence.

Jako vždy tak můžeme s jistotou zatím říci jen to, že nové karty budou o něco rychlejší, s lepším poměrem výkon/watt, přinesou nové technologie, a ve finále (už máme zkušenosti, že hned s uvedením tomu tak nutně být nemusí) budou znamenat i lepší poměr cena/výkon než modely předchozí generace a dostanou vyšší nebo uplně jiné modelové značení.

P. S. Jenom připomínám, že v nadpisu je otazník, a v textu uvádím, že to nakonec možná může být i pravda. Takže kdybyste sem zavítali někdy za půl roku a ukázalo se, že 3DCenter.org měl pravdu a měl přesné informace, jen to nějak namašlil, aby nepráskl zdroj, tak jsem taky… z obliga.

Zdroj (snad původní, pro většinu údajů): 3DCenter.org

Jak budou vypadat nové Radeony HD 8000? (blogpost)

Ohodnoťte tento článek!