Hlavní navigace

Jak nakupovat na internetu a nenaletět podvodníkům

12. 10. 2011

Sdílet

Zdroj: Redakce

19 lidí, 270 000 Kč v čudu

Ve včerejších Odpoledních novinách (čas 9:55) na Nově jste mohli vidět reportáž o dalším velkém případu internetových podvodů. Pan Grozdanov, vystupující pod přezdívkou „grozdik“ podle mluvčí jihlavské kriminálky přijal od 19 lidí částku přes 270 000 Kč, ale zboží jim nedodal. Grozdik zřejmě nejčastěji prodával na aukčním portálu Aukro.cz, kde jeho podvody potvrdilo 13 lidí (dle systému hodnocení). V reportáži mluvila žena o nedodaném notebooku a jeden muž o telefonu v hodnotě 16 000 Kč.

Aukro
Negativní hodnocení a komentáře na Aukru

Jedná se o už rok starý případ, který na Nově vyhrabali až teď. Na tom není nic zvláštního. Co mě však překvapuje, první negativní komentář kvůli nedodanému notebooku (zřejmě paní z reportáže) grozdik obdržel už 6. října 2010. Pak už se to s ním vezlo, nereagoval na telefonáty a začalo si stěžovat více lidí. Aukro mu zřejmě stále neodstavilo účet, když se jeden negativní komentář objevil ještě 8. ledna 2011. (Mezitím však měl jeden bezproblémový obchod.) Čekal bych, že bude mít Aukro účinnější mechanismy a výstražné systémy při takovém množství negativní reakcí. V tuto chvíli je však účet grozdik zablokován.

Oživeno 14. 11. 2011 (16.30): Tiskové oddělení Aukra nás upozornilo, že účet uživatele „grozdik“ by zablokován už 30. září na základě upozornění Policie ČR. Negativní komentáře a stížnosti nakupujících přišly až později. Aukro tedy reagovalo včas.

Každopádně teď už případ řeší policie a my na Cnews s tím více dělat nemůžeme. Vlastně můžete, naučit prevenci.

Desatero rad pro bezpečné nakupování

1. Srovnejte cenu

Pokud nakupujete, vždy se snažte najít co nejnižší ceny. Obchodník vás může na titulní stránce lákat 90% slevou, která je ale ve skutečnosti pouze virtuální. Jde o častý trik hlavně v letácích kamenných obchodů. Naštěstí nemusíte prohledávat všechny e-shopy zvlášť, stačí využít srovnávačů, které agregují obsah ze zaregistrovaných obchodů.

Mezi nejznámější patří Zboží.cz, Heuréka.cz, Srovnáme.cz nebo Monitor.cz.

U většiny srovnávačů si můžete nastavit hledáček, který vás upozorní, až bude zboží někde skladem, spadne pod určitou cenu atp. Produkty můžete procházet ručně přes kategorie, případně konkrétní zboží vyhledáte. Pak jen seřadíte nabídky podle ceny a hlídáte, aby produkty byly skladem.

2. Požadujte fotografii a popis

V aukci nebo obchodě vybírejte také podle toho, zda prodejce uveřejnil fotografii a podrobný popis. V e-shopech obvykle najdete pěkné produktové fotky a vychválený popis od copywritera. Na tom není nic špatného, spíš je podezřelé, když tyto údaje chybí. U prodejce v aukcích vyhledávejte reálné fotografie. Ty načančané produktové vám o stavu zboží nic neřeknou, jedná-li se o produkty z druhé ruky. Můžete použít formulář a laskavě požádat prodejce o zaslání fotek e-mailem. Pokud vyhoví, má u vás plus. Pokud se začne vymlouvat, raději se mu vyhněte.

U akcí je rovněž důležitý popis. Použité zboží může mít vady, u nového zboží budete chtít vědět parametry. Aukce „Prodám sekačku na trávu za 3000 Kč“ bez dalších detailů je podezřelá. I když prodejce nemusí být podvodník, je přinejmenším vůl, když se nesnaží vlastní produkt náležitě vyzdvihnout a popsat. Prodat neznamená pouze inkasovat peníze. Důležitá je i příprava.

3. Důvěřuj, ale prověřuj (e-shopy)

Pokud nemáte reference svých blízkých nebo zkušenosti z dřívějška, přesto vás láká nakoupit v novém obchodě, hledejte vyplněné kontakty: adresu, jméno firmy nebo podnikatele, IČO a telefonní číslo. Podle toho můžete zjistit v obchodním rejstříku (www.justice.cz) nebo živnostenském rejstříku (www.rzp.cz), zda subjekt opravdu existuje.

Na stránkách si také všímejte, jestli na nich najdete loga APEK (Asociace pro elektronickou komerci) nebo SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek). Tyto obchody by měly být bezpečné.

Co je důležité: na telefonním čísle si můžete zkontrolovat, zda je uvedené zboží opravdu skladem. Někdy prodejce jen nestihne aktualizovat databázi, někdy může být úplný ignorant. Zboží skladem znamená, že je okamžitě k prodeji, ne že bude skladem za 14 dní!

4. Kde nebo u koho nejlépe nakupovat (aukce)

U akcí si všímejte předchozích hodnocení prodejce. Pokud nemá žádné, zkuste najít stejné zboží za stejnou cenu u zkušenějšího prodejce. Jestli má nějaká negativní, projděte si uvedené důvody, proč nebyli někteří spokojeni. Někdy se jedná o banality, ke kterým nemuselo ani dojít, jindy to může být třeba hodně dlouhá doba dodání (zboží vám nechávají přeposílat z DealExtreme apod.), špatně zabalená a poškozená krabice, případně úplná ignorace, a tedy krádež. Prodejci s desítkami úspěšných obchodů jsou obvykle neškodní, i když mají jedno dvě negativa.

5. Zboží převezměte osobně

Pokud to jde, vždy zkuste produkt vyzvednout na prodejně či jiném výdejním místě. V případě aukcí se můžete domluvit na osobním předání. Někteří prodejci s tím dělají problémy (a v aukcích tuto možnost neuvádějí), ale pokud bydlíte poblíž a pro zboží si dojedete, tak i obchodníkovi odpadnou starosti. Výrobek si můžete hned prohlédnout a nezaplatit.

6. Neplaťte kartou / na účet, volte dobírku

Jsme u šestého bodu, ale zatím vás určitě nikdo neokradl. To hrozí až teď. E-shopy většinou jako výchozí možnost placení volí dobírku, ať už poštou nebo alternativní kurýrní službou. Platit předem na účet nebo kartou nemusíte, někdy ale můžete ušetřit pár korun za dobírku. Pokud si obchodem nejste jisti, dopředu nic neplaťte. Navíc také hrozí, že zboží nemusí být skladem (viz bod 3), i když na stránkách to tak bylo uvedeno. Pak přijdete o peníze, ale balík může přijít kdoví kdy.

U aukcí je standardem platit předem na účet, případně kartou pomocí platebních bran nebo peněženek jako PayPal, PayU nebo Paysec. Pro prodejce je totiž jednodušší mít peníze hned na účtu a navíc on je také v pozici, kdy nemusí kupujícímu důvěřovat. Proto plaťte předem, jen pokud jste si jisti (předchozí zkušenosti se stejným prodejcem, dobré reference…).

Hlavně si musíte určit cenovou hranici, kdy jste ochotni přijmout fakt, že obchodník může být podfukář a zboží nedodat. Pokud v aukci koupíte jeté ponožky za 10 Kč, příliš vás tato ztráta trápit nebude. U notebooku za x tisíc korun se už musíte ujistit, jestli vám to za případně oplétačky u policie stojí. V takovém případě volte dobírku nebo osobní předání, nikoliv platbu předem.

Už zmíněné Aukro.cz poskytuje Program ochrany Kupujících. Pokud narazíte na podvodníka (zaplatíte, ale zboží nepřijde vůbec nebo se liší od popisu), můžete si vyžádat odškodnění až do výše 20 000 Kč. Je však třeba do 30 dnů kontaktovat zákaznický servis a hlavně problém předat Policii ČR pro podezření ze spáchání přestupku nebo trestného činu. Až vám přidělí jednací číslo případu, předáte jej Aukru v období od 30 do 120 dní od konce aukce. Aukro také nově spustilo program certifikovaných prodejců Aukro+. U nich nemusíte ve výše uvedených případech (+ nově při obdržení padělku) ani kontaktovat policii, aukční portál si vše vyřídí sám. Více zde.

7. Co dělat po převzetí zboží poštou/kurýrem

Po převzetí byste měli kurýra požádat, aby se zdržel, než zboží zkontrolujete. Pokud je balík viditelně poškozen už při předání, případně zboží nevyhovuje kupní smlouvě (je poškozeno, chybí nebo přišlo něco jiného), musí s vámi kurýr sepsat protokol. Vy nic neplatíte, na náklady prodejce jde zboží zpět.

Ne vždy je možné chybu odhalit hned: mobil nebude mít nabitý akumulátor, hudební CD nehraje, kopačky se rozpadnou po prvním tréninku… (viz bod 9)

8. Předejte zkušenosti

Pokud obchod proběhl hladce a jste spokojení, vždy v aukcích ohodnoťte prodejce. Zkušenosti a hodnocení jsou doslova k nezaplacení. Taky jste jistě rádi, když už nakupujete s bezpečním u někoho, kdo už má dobré reference. Pokud se vám něco nelíbilo (délka dodání, zabalení…), uveďte to do verdiktu.

Hodnotit lze i e-shopy. Asi nejpropracovanější systém má dnes srovnávač Heuréka.cz. I když v něm nevyhledáte nejlevnější zboží, často vás do Heuréky nasměruje samotný prodejce, která bude rád za zpětnou vazbu. Na tomto portálu se známkují nejen produkty, ale i jednotlivé obchody. Podle nich lze vybírat ty důvěryhodnější a všímat si nejen hvězdiček, ale také komentářů. Nedávno byly vyhlášeny výsledky soutěže ShopRoku 2011, v nich také naleznete obchody, u kterých se nemusíte bát utrácet.

Heuréka
Hodnocení e-shopu na Heuréce

9. Reklamace a vrácení

Každý e-shop musí mít na webu uveden reklamační řád, tedy jak postupovat a na co máte nárok v případě, že prodané zboží neodpovídá stavu uvedenému v kupní smlouvě. Česky: když to nefunguje. Naše legislativa nařizuje prodejcům, aby u zboží poskytovali alespoň 24měsíční záruční dobu (u použitého zboží může být 12měsíční). Výjimkou jsou potraviny (8 dní záruky), krmiva (3 týdny), prodej zvířat (6 týdnů), opravy (3 měsíce), zhotovení na zakázku (6 měsíců), stavební práce (18 měsíců) a stavby (3 roky).

Při nákupu online však platí ještě jedno pravidlo: od smlouvy můžete do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit bez udání důvodu. Neplatí to pro zboží, které se rychle opotřebí, u produktů na zakázku, hudebních/filmových nosičů, softwaru nebo novin, časopisů a jiných periodik, u nichž byl poškozen původní obal. Odstoupení od smlouvy byste měli podat písemně s dodejkou. Nesmíte však zapomenout, že prodejce musí odstoupení do 14 dnů obdržet, nelze jej zaslat pošlou v poslední den. Prodejce vás však o tomto právu musí informovat. Pokud ne, prodlužuje se lhůta na tři měsíce od obdržení zboží.

10. Hlášení na Policii ČR

Poslední bod, do kterého se snad díky předchozím krokům nedostanete. Pokud prodejce nereaguje, předejte případ Policii ČR pro podezření ze spáchání přestupku nebo trestného činu. Ne vždy se nakonec podaří od pachatele peníze získat zpět, ale alespoň už nebude škodit dalším.

Další informace hledejte na

Byl pro vás článek přínosný?