Japonci vytvořili superjemný displej pro VR brýle nové generace

6
Sony PlayStation VR
Sony PlayStation VR

Japan Display Inc. (JDI), společný podnik Sony, Hitachi a Toshiby, představil nový displej určený pro VR brýle. Jde o IPS LCD s úhlopříčkou 3,25 palce a RGB rozlišením 2160 × 2432 px (pro jedno oko). Jemnost tak dosahuje 1001 ppi. Jen pro představu, panely v PS VR mají 386 ppi, HTC Vive dosahuje 447 ppi, Oculus Rift 461 ppi a HTC Vive Pro 615 ppi.

Všechny zmíněné nicméně používají panely založené na technologii organických diod. A jen PS VR používá OLED s RGB mřížkou, ostatní používají Pentile, který má o třetinu méně subpixelů. Novinka JDI by tak měla být viditelně ostřejší, i když už se nejspíš blížíme hranici, kdy další zvyšování ppi nebude dávat smysl.

JDI slibuje 120Hz obnovovací frekvenci a rychlou odezvu 2,2 ms (gray-to-gray). Velkovýroba a komerční dostupnost pro tvůrce VR brýlí je naplánovaná až na březen 2019. Sony by teoreticky tyto panely mohlo využít u druhé generace brýlí a PlayStationu 5.

Otázkou zůstává, jestli bude mít herní konzole tolik výkonu, aby dokázala takové brýle uživit. Celkové rozlišení 4864 × 2160 px je ještě více než u 4K, takový obraz bude navíc muset vykreslit až 120× za sekundu.

Japonci vytvořili superjemný displej pro VR brýle nové generace

Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 8 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. “ i když už se nejspíš blížíme hranici, kdy další zvyšování ppi nebude dávat smysl“

    Nie je to tak úplne. Ešte by som k tomu pridal, že to platí iba pri aktuálnom FoV. Ak bude FoV väčšie, čo sa musí udiať (z dnešných cca 110° na aspoň 180° a ideálne 220°), tak sa bude musieť úmerne k tomu zvyšovať aj hustota pixelov, aby sa udržala rovnaká kvalita obrazu.

    • Otázkou je, jestli jde vyrobit čočky (šošovky), které by zvětšily FoV při současné velikosti displejů (aniž by to výrazně nedeformovalo obraz), nebo bude třeba zvětšit i samotné panely (pak by ppi mohlo zůstat stejné).

      • Pimax prezentuje, že má myslím 220° FoV, ale ako sú na tom v realite neviem posúdiť. Neskúšal som ich. Ludia na nete ale písali, že je to super a dosť veľa to robí pre imerziu. Zatial sa málokto sťažoval po vyskúšaní Pimax VR headsetu. Plus displeje majú 4K na oko, takže aj obraz je ževraj citeľne lepší oproti aktuálnym setom. Takže vyrobiť to ide. Otázna je cena a to ako to pôsobí v reále.

    • Idealne by boli cocky, ktore by stred obrazu roztiahli menej (zostalo by vacsie dpi) a okraje viac (mensie dpi). SW by tomu samozrejme musel byt prisposobeny. Tak by sa dali vyuzit aj displeje s mensim rozlisenim na idealne suvisle vnimanie obrazu, povedzme 4K by mohlo stacit na 180 stupnov.

  2. Konečně. Mám GearVR kde je na jedno oko k dispozici 1280x1440px a je to celkem tragédie. Mřížka displeje vyloženě ruší. Playstation VR s rozlišením 960×1080 musí být ještě horší… Naproti tomu 2160x2432px už se zdá být mnohem použitelnější, škoda jen že to je ještě běh na dlouhou trať.