Je smutné, že nejočekávanější věc od Applu je bezrámečkový iPhone [komentář]

7
Takhle by mohl vypadat iPhone 8 (zdroj: iDrop)

Applu vděčíme za mnohé. Přestože v některých případech všechny ty skvělé technologie nevynalezl, byl alespoň tím, kdo je masově prosadil a inspiroval ostatní společnosti. Odstartoval éru počítačů s grafickým rozhraním, rozjel byznys se supertenkými notebooky, oživil zájem o tablety, změnil svět hudební distribuce i poslechu. A samozřejmě přišel s iPhonem, který dal smartphonům lepší dotykové ovládání a softwarový obchod, na který si rychle zvykli vývojáři i uživatelé.

Je to otřepané klišé, ale po smrti Jobse už Apple není tak dravý, žádné výrazné evoluce (natož revoluce) u něj nejsou vidět. Novými produkty jsou jen hodinky Watch a chystaný domácí reproduktor HomePod. Tím Apple jen dotahuje konkurenci, která už podobná zařízení dávno má.

Chybí tomu ale to NĚCO, co by ona konkurence musela okopírovat. Jasně, Apple své produkty dokáže vzájemně propojit jako nikdo jiný, ale snadné zapojení do ekosystému alespoň pro mě osobně není důvodem, abych si musel koupit nové hodinky nebo přehrávač. Neřeší žádnou mou potřebu ani nevytvářejí novou potřebu.

Revoluce dneška

Revoluce už dnes nepřicházejí ze dne na den. Jsou to plíživé záležitosti postupně vyvíjející se k dokonalosti. Velkou věcí jednou bude virtuální realita, ale stále se čeká na lepší hardware. Vznikají virtuální (krypto)měny, ale jejich roztříštěnost a složitost brání v rozšíření mezi prostý lid. Raketovým tempem se vyvíjí umělá inteligence a robotizace. Máme tady cloud computing, který z počítačů dělá službu.

Vznikají kvantové počítače, které by mohly zásadně urychlit výpočty velkých dat. Tím by zlepšily předpovědní modely, pomohly s výzkumem vesmíru, subatomárních částic, vývojem léků, studiem lidského genomu atd.

A přes to všechno je nejočekávanějším produktem Applu iPhone 8 s bezrámečkovým OLED displejem a možná bezdrátovým nabíjením? Není to málo? Samozřejmě nemůžu Applu zazlívat, že se zabývá jen spotřební elektronikou a s ní spojeným softwarem/službami. Jde mu to dobře, uživatelé i investoři jsou spokojení, tak proč něco měnit.

Na výzkum a vývoj dává málo

Apple je však nejziskovější firmou světa, sedí na 250 miliardách dolarů v hotovosti, takže očekávání veřejnosti musí být velká. Chceme další revoluce. Je toho však Apple schopen dosáhnout? Zajímavým vodítkem je článek Bloombergu, který dal dohromady náklady firem na vývoj a výzkum za posledních 12 měsíců.

Firmy nejvíce investující do výzkumu a vývoje
Firmy nejvíce investující do výzkumu a vývoje

Cupertinští jsou vysoko, ale ne nejvýš. Za rok dali na R&D 10,8 miliardy dolarů. Alphabet (Google) je to 14,5 miliardy, nad Applem je i Intel, Samsung, Microsoft nebo Huawei. A první místo suverénně ovládá Amazon, který na výzkum a vývoj dal 17,4 miliardy dolarů. V absolutních částkách nejsou rozdíly tak dramatické. Pokud jde o poměr k ročním tržbám nebo zisku, je na tom Apple mnohem hůře. Ostatní firmy totiž do R&D investují větší sumy i při násobně horších výdělcích.

Můžeme argumentovat tím, že Apple má nejefektivnější inženýry, kteří se navíc věnují zlepšování jen několika málo produktů. To je velký rozdíl oproti Microsoftu nebo Googlu, kde je zase obrovský rozptyl produktů a nápadů. Některé z nich sice brzy skončí, ale zkušenosti zůstanou a pomohou rozvíjet jiné oblasti. U Applu je vše centrálně řízené. Google a Microsoft nechávají ve svých „garážích“ lidi pracovat i na vlastních projektech, z nichž některé nakonec skutečně použijí v nových produktech či vylepšení těch starých.

Apple se moderním trendům nevyhýbá, ale není tím vedoucím inovátorem. Do virtuální reality naskočí až letos. Se strojovým učením koketuje u Siri. Rozvíjí Pay a letos přinese P2P platby, což by jednou mohlo nahradit klasické banky a karty. Kolem iOS už vyrostla spousta zařízení spadající do kategorie internetu věcí.

Apple Watch, HealtkKit, CareKit a ResearchKit mají potenciál změnit zdravotnictví
Apple Watch, HealtkKit, CareKit a ResearchKit mají potenciál změnit zdravotnictví

Jedinou zřejmou dlouhodobou vizí jsou ovšem hodinky Watch. Apple ukázal chytré hodinky jako poslední, ale stále věřím, že to bude on, který jim dá smysl. Samsung a spol. dělají z chytrých hodinek počítače na zápěstí (což nikdo nepotřebuje) nebo sportovní měřiče (kde však profíci stejně používají Polary, Garminy, Suunto…). Apple Watch se čím dál více zaměřují na využití ve zdravotnictví. Zatím obsahují jen velmi málo senzorů, ale platforma HealtKit ukazuje, že se do budoucna počítá s rozšířením. A pak by hodinky skutečně mohly zachraňovat životy díky dlouhodobém sledování zdraví uživatele.

Think different už neplatí

Jak už jsem uvedl o pár odstavců výše, Applu opravdu chybí někdo, jako byl Jobs. Někdo, kdo nejede na jistotu a nebojí se riskovat. Někdo, kdo řekne: „Co kdybychom tuhle zavedenou věc udělali jinak a lépe.“

Podobným vizionářem a stejně nekompromisním manažerem je dnes Elon Musk. S mnohem menšími investicemi pomohl vytvořit vzor pro všechny elektromobily (Tesla), vylepšuje zisk a ukládání energie fotovoltaiky (SolarCity) a revolučním způsobem změnil cesty do vesmíru (SpaceX). Představte si, co by dokázal s jablečnými 250 miliardami dolarů.

Ohodnoťte tento článek!

7 KOMENTÁŘE

  1. Jde o reklamní článek, protože samotné slovo apple zvyšuje čtenost nebo to má autor trochu pomotané v hlavě? Jediné co apple kdy „vymyslel“ je dobrý marketing a vyleštění h*vna na takový index lesklosti, že se o něj lidé perou i když jsou ho doslova tisíce tun.

    „Applu vděčíme za mnohé. Přestože v některých případech všechny ty skvělé technologie nevynalezl, byl alespoň tím, kdo je masově prosadil a inspiroval ostatní společnosti.“ Jen v některých případech? Není to náááhodou v drtivé většině? Ano masové prosazení cizích nápadů je pravda, ovšem jaksi za ně nikdy nezaplatil a ještě všechny žaloval jak kradou. Něco jako bureš, všetci kradnů jen ja optimalizuju, tak apple se „inspiroval“ a ostatní kradli, když udělali hranatý tablet, jaký zkoušeli už před mnoha lety, ale marketingově neuspěli.

    „Ostatní firmy totiž do R&D investují větší sumy i při násobně horších výdělcích.“ Vcelku jasný důkaz, že apple nic nedělá, a ono i to jeho R&D oddělení bude spíš armáda patent troll právníků a leštičů.

    „Jedinou zřejmou dlouhodobou vizí jsou ovšem hodinky Watch.“ To by mě zajímalo z jaké indície toto pochází, jelikož když vezmou ipod nano, dají tomu jiný rámeček a pojmenují hodinky „hodinky“ tak to je vize jak brno. Navíc když největší tuning jsou pozlacené pásky s diamanty, jeden by brečel jak jsou ti apple inženýři efektivnější.

    Apple je z mého hlediska jedna z vůbec nejhorších největších firem západního světa, všechno krade (tedy inspiruje se) daně platí menší než místní pekárna a zisky stále raketově rostou. Brzdí výzkum nesmyslnými troll patenty a vytváří tak další jemu podobné trolly. Za každou cenu očerňuje koho může, ale pak nemá problém si od něj koupit miliony SoC nebo displejů, protože jediné co apple má je armáda skládačů lega, která za misku rejže dělá applu obrovské zisky, které si celé nechá a ze strachu z jakýchkoli daní podplácí koho může a manipuluje s hotovostí tak, aby neprosákl někde dolar. Jasně chová se tak více společností, ale apple je nejvíce vidět a je hlavou tohoto chování s největším podílem. Useknout hlavu tomuhle monstru a zbytek pochcípá.

  2. Apple sice v posledních řekněmes 15 letech nabídl mnoho zajímavých konceptů a produktů. Např. propojitelnost různých typů zařízení, minimalistcký deising, SW jako iTunes, apod.

    Ale bohužel musím dát za pravdu názoru, že prim hraje dokonalý marketing, který dokáže z docela zajímavého produktu udělat fenomén, za který jsou lidé ochotni dát i několikanásobek ceny, než za stejně výkonné produkty konkurence. Stačí se podívat na parametry macbooků a iMaců, to je prostě směšné. O „popelnici“ Mac Pro radši nemluvit…

    • Marketing umí dokonale, ale bez kvalitního produktu by nefungoval, alespoň ne v delším horizontu. Není právě úplně důležité, aby se jednalo o nejvýkonnější produkt na trhu, to je jen jedna věc, která může být součástí marketingu a potencionálního fenomenálního úspěchu, vtip je v tom, že jejich produkt je kvalitní a zajímavý ve více aspektech, zejména i v těch, které marketingově fungují, tedy těch „dělat něco jinak, mít něco jiného, něco co vypadá dobře, co funguje snadno, co je vždy stejné, co má kvalitní design a podobně“, výkon osloví jen okrajovou skupinu uživatelů, např. telefon by měl být zajímavý i jinak. A pokud je produkt takto zajímavý po několik generací a let, tvoří se pak marketing a zájem snadno. Sám za sebe můžu říct, že se řadím spíš mezi geeky, kteří na marketing a trendy záležitosti neslyší, zajímají mne funkce, ale telefon od Apple a notebook mám z toho důvodu, že prostě nemají konkurenci v tom celkovém pohledu a celkové užitnosti produktu. Spojují nadstandardní kvalitu zpracování, výkon a estetiku a není důvod si kupovat konkurenční produkt, který je vždy lepší jen v jednom, dvou parametrech, ať je to výkon anebo nějakou specifickou vlastnost, a zároveň (a hlavně) mají celou řadu nedostatků, počínaje nekvalitním zpracováním, nehezkým designem, poruchovostí, neaktualizovaným a neergonomickým OS – prostě vždy se něco najde… stačí se podívat na výrobce Notebooků, tenký notebook bez kompromisů po léta nikdo neudělal, prostě ne, nejde to ze záhadného důvodu od Apple ani zkopírovat, byť tam dají lepší součástky, má to lepší displej, není to ono.

      • „nejde to ze záhadného důvodu od Apple ani zkopírovat“ Hodně dobrá hláška, bravo. Tomu se říká produkt brainwash marketingu. Jsou sice mnohem lepší počítače, ale ten shit nejde zkopírovat, jasně. A je zajímavé kolik lidí ten ultra super OS od apple vymění za windows. Ale jinak jako dokonalost sama, třeba rozšíření RAM nebo výměna disku, oh wait. Připojení více zařízení, tak zase nic. Sluchátka? Hm, tak ne no. Kvalitní produkt jak má být, jak by řekl autor článku, inženýři z applu jsou tak efektivní, až na tom nic nezbyde.

          • Má smysl vést úvahu na základě racionálních argumentů o vstupu(vystoupení) do(ze) sekty? Myslím, že taky moc ne.

          • S tím souhlasím… Někteří lidé se drží win, jen protože musí kvůli programům (v mém případě AAE a Vegas). Rád bych přešel k Linuxu a měl spolehlivost v rukou (případě věděl co muj system dělá). Hackintosh je krajní nouze, ale tam zase nemáš takovou volnost…