Je tu nový 3DMark. Time Spy testuje, jak jdou grafikám novinky v DirectX 12

0

Už je to docela dlouho, co existuje benchmark 3DMark Fire Strike. Syntetické testy sice nejsou hry (což ilustruje rčení o „hraní 3Dmarků“), ale testy této značky jsou velmi oblíbenou srovnávací metrikou. Nyní k nim přibývá nový, který nese jméno Time Spy a je založen na pokročilém nízkoúrovňovém API DirectX 12, uvedeném před rokem s Windows 10. Time Spy by alespoň přechodně měl být hodně zajímavý, jelikož má využívat mnoha různých důležitých aspektů nové platformy a být tak do značné míry demonstrací jejích možností.

Time Spy využívá současně vykonávaných asynchronních shaderů pro vyždímání plného potenciálu dostupných výpočetních jednotek (podobně jako to dělá HT u procesorů Intel). Tuto techniku zpopularizovala hra Ashes of the Singularity ve spojení s architekturou GCN od AMD, ale umějí ji použít již také GeForce s architekturou Pascal. Podporuje také explicitní multi-GPU, tedy formu CrossFire/SLI přímo řízenou herním programem a nikoliv ovladači GPU – tento test tedy budete moci spustit i s větším množstvím GPU, než výrobci obvykle podporují (určitě bude zajímavé vyzkoušet škálování třeba s čtveřicí duálních GPU v systému). Podporován je režim „linked“, tedy jen kombinace stejných GPU, a vykresluje se metodou AFR.

3DMark Time Spy
3DMark Time Spy

Test také bude používat vícevláknové vykonávání v kódu, běžícím na CPU a díky DirectX 12 bude vykreslovat razantně větší množství objektů, textur a efektů než předchozí test Fire Strike. Srovnání můžete vidět v tabulce. To také znamená vyšší náročnost, takže nejnovější GPU by měla zápasit už při výchozím rozlišení 2560 × 1440 bodů.

3DMark Time Spy dá grafice zabrat o dost víc než Fire Strike
3DMark Time Spy dá grafice zabrat o dost víc než Fire Strike

Po stránce hardwarových funkcí je nicméně Time Spy naprogramován jen s použitím „feature levelu“ 11_0, nepoužívá žádné novější speciality. Tudíž běží na všech kartách, které DirectX 12 podporují – od Radeonů HD 77xx/78xx/79xx a GeForce GTX 650–690 s architekturou Kepler. Patrně by ho spustily i karty Fermi, ale Nvidia k nim nakonec (nebo zatím?) avizovaný ovladač pro DirectX 12 nedodala.

Docela zajímavý – tedy alespoň pro jedince postižené sklonem k nostalgii – je i obsah tohoto grafického dema. Staví totiž na scénách, které vykreslovaly různé předchozí testy. Time Spy je ukazuje ve formě jakýchsi muzejních exponátů ve vitrínách, které před vámi ožívají. Záživné by to tudíž mohlo být zejména pro ty z vás, kdo pamatujete všechny 3DMarky i z „dřevních dob“ (verze 99, 2000, 2001 a tak dále).

 

Asynchronní shadery posouvají GeForce GTX 900 dozadu

Na webu se už objevily první testy, pořízené s demem Time Spy, například na serverech PCWorld, AnandTech, PC Perspective. Pár výsledků jsme zde převzali do galerie. Tato čísla se zdají potvrzovat určité zaostávání grafik s architekturou Maxwell. V 3DMarku Time Spy se obecně propadají proti tomu, jaký výkon byste čekali na základě her v DirectX 11. Minimálně z části to bude proto, že použití asynchronních shaderů na Maxwellech nepřináší žádný výkon navíc. Proti Radeonům (GCN) a Pascalům budou grafiky s touto architekturou tudíž zastarávat (či už zastarávají), jelikož v nových hrách využívajících tento zlepšovák jim bude několik procent výkonu chybět.

Testy vybraných grafik v 3DMarku Time Spy (Zdroj: AnandTech)
Testy vybraných grafik v 3DMarku Time Spy (Zdroj: AnandTech)

V dražších edicích Advanced a Professional lze asynchronní shadery vypnout, takže lze zhodnotit, kolik kterým grafikám pomáhají. Výkon, který vyvolená GPU s touto funkcí získávají, se pohybuje od 5 % do 7 % k dobru u Pascalů (GTX 1070/1080), u Radeonů je přínos ještě o něco vyšší. Například AnandTech hlásí 10,8 % pro Radeon RX 480; PC Perspective jen 8,5 %, ale zase 11,1 % pro R9 Nano a 12,9 % navíc pro Fury X. Je ale samozřejmě možné, že skóre v Time Spy se časem budou vyvíjet s optimalizacemi ovladačů. Přínos by také mohl být uměle omezen dostupným výkonem CPU, jelikož například pro GTX 1080 ve SLI vyšlo jen malé zlepšení.

Výkonnostní přínos z asynchronních shaderů pro různá GPU (Zdroj: PC Perspective)
Výkonnostní přínos z asynchronních shaderů pro různá GPU (Zdroj: PC Perspective)

Zdroje: Futuremark (1, 2), AnandTech, VideoCardz

Je tu nový 3DMark. Time Spy testuje, jak jdou grafikám novinky v DirectX 12

Ohodnoťte tento článek!