Jezdíte načerno? Dopravní podnik vás má ve statistice (infografika)

12

Dopravní podnik města Brna spustil informační kampaň #jezdimpoctive a spolu s ní zveřejnil i zajímavá data o černých pasažérech. Dopravní podnik má totiž jejich osobní údaje a vyrobil z nich dvě infografiky.

První říká, že načerno nejčastěji jezdí lidé narození od února dále a směrem ke konci roku nepoctivců zase ubývá. Přelom nastává právě mezi lednem a únorem. Podle statistik se přitom nejvíce lidí rodí v červenci a v létě obecně, takže tato statistika není ovlivněna celkovým počtem lidí. Data z této statistiky jsou ale za rok 2015.

DPMB

Druhou infografikou, tentokrát už z roku 2016, je statistika podle jmen. Ta by samozřejmě mohla být ovlivněna jejich zastoupením v populaci, ale podle Dopravního podniku byla pro statistiku provedena i korekce podle četnosti jmen. Každopádně v roce 2016 jen načerno nejčastěji Martin (8. nejčastější jméno v populaci) a Petr (3.), za ženy potom Jana (4. nejčastější jméno).

DPMB

Data jsou za roky 2015 a 2016. Letos jelo v Brně na černo zatím 52 000 cestujících (těch, které chytili). V roce 2016 to bylo 67 982 lidí a rok předtím lehce přes 70 000. Ze statistiky DPMB také vyplývá, že na černo jezdí jen Češi (s českými jmény), respektive cizí jména jsou zastoupena jen v zanedbatelném počtu a do statistiky se zřejmě nevešla.

Dopravní podnik od roku 2017 zavedl slevu jízdného pro obyvatele města. Ta je jakožto dotace zatížena daní, prakticky každý ji musí přiznat finančnímu úřadu a část obdržené slevy zase vrátit. Tato daň je přitom pro různé skupiny obyvatel také různá, ovšem i tak poměrně vysoká. Takto získaný kupón také musíte spárovat s nějakou svou platební kartou, samostatné kartičky pro tyto předplacené jízdenky Dopravní podnik nevydává. Přesto dotaci přijalo již okolo 30 000 lidí a pokud se počet jízd na černo nějak významně ke konci roku nezvýší, bude letošní rok opět o něco poctivější.

Ohodnoťte tento článek!

12 KOMENTÁŘE

  1. Moje jméno tam nemají protože jezdím autem. DPMB ať chcípne, jezdí tady šaliny od komunistů, nový šaliny nevydrží to co ty sovětské a některé z nich už jsou zlkvidované. Za nejmenší jízdenku chcou 20Kč. Kvalita větrání autobusů otřesná, nesystematická, zvenku huj zevnitř hnuj. Chybí jim konkurence, vůbec se nesnaží ale když se podíváte na ty paláce a v čem si jezdí tkz. „manažeři“ na to už samozřejmě peníze jsou: „na ničem jsme nešetřili!“

  2. Třeba u nás je to tak, že se do MHDčka leze jenom předníma dveřma, takže se „načerno“ nesveze nikdo. Je to možná trošku pomalejší, ale zase to ušetří 3/4 miliardy které nikdy nikdo nevymůže zpět, respektive se nikdo nevozí za moje peníze 🙂