John Carmack o hraní na Linuxu: nativní porty nemají smysl, raději vylepšit Wine

0

Valve již v létě minulého roku oznámilo, že hodlá podporovat Linux, aby měli hráči alternativu k Windows 8. A společnost se dala do portování platformy Steam a svých her. John Carmack, zakladatel a ředitel herního studia id Software, ale nadšení Gabea Newella nesdílí. V pondělí si na současný trend postěžoval na Twitteru:

Jeho tweet vyvolal mnoho reakcí a protože s omezením na 140 znaků není možné svůj postoj dost dobře obhájit, diskuze se přelila na Reddit. Tam Carmack vysvětluje, že portovat hry na Linux není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát, a že emulace Windows a microsoftích rozhraní je podle něj smysluplnější cesta. Celý jeho příspěvek si můžete přečíst zde.

Jako programátor by prý Carmack pracoval s Linuxem docela rád, problém je ale obchodního charakteru. Linux není dostatečně velký trh, což si id Software samo ověřilo na Quake Arena a Quake Live. Samotné portování prý trvá týden nebo dva, následné poskytování oficiální podpory je ale daleko náročnější a dražší.

 

Zenimax, vydavatelství, které id Software vlastní (společně s Bethesdou nebo Arkane Software), nevydává nativní porty ani pro Mac OS, který je nainstalován na přibližně sedmi procentech osobních počítačů na světě (Linux má oproti tomu 1,21 %). Tuto práci pro něj dělá firma Aspyr. Carmack popisuje, jak obchodní model funguje, a vyzývá ostatní diskutující, ať udělají nabídku hernímu vydavateli, pokud Linuxu tolik věří.

„Nabídněte nějakou garanci a slibte, že vytvoříte port a budete poskytovat podporu. To je to, co Aspyr dělá pro Mac, a co Loki dělalo pro Linux. Ale pokud vydavateli z první desítky nenabídnete alespoň šesticifernou sumu, nepočítejte s tím, že vám vůbec odpoví na e-mail. Ono to může znít zvláštně – kdo by odmítl 20 000 dolarů? – ale realita je taková, že na každý obchod je nutno vyčlenit nějaké právníky, finance, manažery a nějaké podpůrné zdroje, bez ohledu na objem transakce. A ubírat čas něčemu, co je v řádu desítek milionů dolarů, často není obhajitelné.“ 

„Skutečně si myslím, že nějaký druh emulace je pro hraní na Linuxu tím správným technickým řešením,“ píše dále Carmack. Emulace má prý zbytečné stigma a dobrá emulační vrstva by na výkon měla mít menší vliv než rozdíly v kvalitě ovladačů. id Software ale jako jedno z mála studií používá grafické API OpenGL, které existuje i pro Linux.

„Překládat Direct3D do OpenGL by už obnášelo více neefektivních řešení, ale přijít na to, jaké konkrétní problémy tam jsou a pak udělat nějakou vrstvu interoperability s D3D jako rozšíření OpenGL je daleko jednodušší, než dělat desítky nativních portů, zcela refaktorovaných pro maximální výkon.“ Kdyby se prý vývojáři dokázali držet sady nejlepších praktik, vytvořit verzi pro Linux by pak nebylo o mnoho náročnější než podporovat Windows XP.

„Se správnou osvětou a Steamem jakožto monetizovanou distribuční platformou je tohle schůdná cesta vpřed,“ uzavírá Carmack svůj příspěvek. Má pravdu, a nebo je emulátor právě tím, co hráče od Linuxu odrazuje?

Zdroj: X-bit labs

John Carmack o hraní na Linuxu: nativní porty nemají smysl, raději vylepšit Wine

Ohodnoťte tento článek!