Předchozí
Následující

Největší kauza sociálních sítí v historii

Facebook a skandál s informacemi o lidech, to vlastně nezní překvapivě, že? Pojďme se podívat na čerstvě odhalený problém, kde jistá jiná firma od Facebooku získala data týkající se 50 milionů uživatelských účtů. Tato data o lidech byla zneužita v rámci prezidentské kampaně na podporu Trumpa.

Jedná se o největší zneužití sociální sítě, k jakému kdy došlo. Situace je komplikovaná, pokusím se ji srozumitelně rozebrat včetně souvislostí. Nejprve se na věc podíváme tak, jak nám Facebook říká, že se na ni dívá. Dále rozebereme nejdůležitější známé detaily a souvislosti a projdeme si bezprostřední reakce na tuto obří kauzu.

Kauza očima Facebooku

Zuckerbergova firma dne 16. března 2018 na základě zveřejní problému médii, viz dále, oznámila, že ze sociální sítě vylučuje Strategic Communication Laboratories (SCL) – včetně její dceřinky Cambridge Analytica. To je analytická firma založená v roce 2013, jež se zabývá těžbou dat a angažuje se zejména v politice. Facebook potvrdil, že se už v roce 2015 dozvěděl o porušení podmínek používání služby.

Dr. Aleksandr Kogan z University of Cambridge podle něj lhal a poskytl data získaná z aplikace, jež používala přihlášení skrze Facebook, právě Cambridge Analytice. K datům měl podle něj dále přístup Christopher Wylie. Kogan měl data sbírat z aplikace thisisyourdigitallife od těch, kdo souhlasili s tím, aby jim aplikace nastínila jejich osobnost. Stáhlo si ji a použilo kolem 270 000 lidí.

Autor aplikací získal mj. údaje o městech původu, ale také o „lajkovaném“ obsahu a určité informace o přátelích podle toho, co byli ochotni s danou osobou sdílet. Konkrétnější Facebook není. Aplikace thisisyourdigitallife byla odstraněna, Facebook po Koganovi a třetích stranách požadoval, aby byla získaná data zničena. Tvrdí, že Kogan, Wylie a Cambridge Analytica doložily, že data byla skutečně zničena.

Zuckerbergova reakce

Před několika dny Facebook z médií obdržel zprávu, že všechna data zničena nebyla. Facebookové účty tří výše zmíněných subjektů byly pozastaveny, než bude situace vyšetřena. Dne 21. března se k situaci vyjádřil sám Mark Zuckerberg. Podle něj Facebook zodpovídá za uživatelská data a pokud je nedokáže ochránit, nezaslouží si možnost nám sloužit.

Facebook

Zuckerberg v dlouhém příspěvku vysvětluje, co se z jeho pohledu stalo a co se změnilo ve vztahu k aktuálně řešenému případu. Šéf firmy přiznává, že ačkoli Koganovu aplikaci (v roce 2013) využilo kolem 300 tisíc lidí, získala díky tehdejšímu systému oprávnění informace o desítkách milionech účtů. V roce 2014 byla platforma upravena, aby nebylo možné z aplikací získávat data v podobném rozsahu.

Co chce Facebook změnit

Specificky zabránil aplikacím se sbírání údajů o přátelích, kteří k tomu nedali výslovný souhlas. Kromě toho, že Facebook situaci vyšetří, jak již bylo uvedeno, v budoucnu dále omezí možnost sběru uživatelských dat. Např. provozovatelé aplikací nebudou mít k vašim datům přístup, pokud aplikaci nepoužijete déle než tři měsíce.

Více plánované kroky rozepisuje příspěvek firmy publikovaný rovněž 21. března. Facebook osloví ty, jejichž údaje byly zneužity. Bude rovněž aktivně hledat a zneškodňovat aplikace, kde by mohlo ke zneužívání docházet. Upraveno bude přihlašování přes Facebook tak, aby aplikace směly získat pouze jméno, e-mailovou adresu a profilovou fotografii. Pokud bude chtít aplikace víc, bude muset podat žádost Facebooku, jenž o tom rozhodne.

Facebook má 2,1 miliardy aktivních uživatelů
Facebook má 2,1 miliardy aktivních uživatelů

Usnadněna by měla být správa aplikací připojeních k uživatelskému účtu. Posledním krokem bude rozšíření programu vyplácení odměn ze hledání chyb na upozorňování na případy zneužití uživatelských dat aplikacemi, resp. jejich tvůrci a tvůrkyněmi.

Kdo je Cambridge Analytica a jaké jsou její cíle?

Díky zdroji, který promluvil pro list The Observer, známe detaily. Souběžně report s detaily 17. března zveřejnily The Guardian a  The New York Times. Zatímco Facebook neurčitě přiznal, že byla zneužita data v řádu desítek milionů účtů, šlo o konkrétně o přibližně 50 milionů účtů. Něco podobného se nikdy nestalo, rozsah je obrovský.

Zapletená firma Cambridge Analytica se podílela na kampani, když se Donal Trump ucházel o prezidentské křeslo, ale znát ji můžete také z referenda Velké Británie o vystoupení země z Evropské unie. V Británii je firma vyšetřována kvůli podezření, že mohla pomáhat ovlivňovat lidi právě v této kampani, jak bylo oznámeno nezávislou britskou autoritou ICO, která chce v souvislosti s novou kauzou prohledat kanceláře Cambridge Analyticy.

K vlastníkům firmy patří Robert Mercer, americký investor a konzervativec. Sám podporoval odchod Británie z EU a služby Cambridge Analyticy nabídl bezplatně populistické pravicové straně United Kingdom Independence Party. Analytická firmy dále pomáhala organizaci Leave.EU, která vedla kampaň za vstoupení Británie z EU, s těžením informací o lidech z Facebooku. Organizace přitom volební komisi nesdělila tuto účast.

Kampaň za zvolení Trumpa

Cambridge Analytica se také podílela na kampani Donalda Trumpa, jak již bylo uvedeno. O tom, jak firma funguje, promluvil Christopher Wylie, jenž rovněž získal přístup k datům 50 milionům amerických uživatelů a uživatelek Facebooku. Bývalý zakladatel Cambridge Analyticy, jenž ji opustil koncem roku 2014, pro The Observer doslova řekl, že ve firmě zneužili Facebook pro vytěžení milionů uživatelských profilů.

Mapa Facebooku

Na základě těchto dat pak vytvořili modely (psychologické profily, chcete-li), díky nimž pak bylo relativně snadné zneužívat slabiny lidí. Podle Wylieho byla na tomto způsobu práce celá firma založena. Podle New York Times jsou vytěžená data stále k vidění na síti, Facebook je teď není schopný zajistit. Wylie tvrdí, že se mu Facebook ohledně vrácení dat ozval – jeho snahu popsal jako prakticky nulovou, Facebook nepoužil jiné prostředky pro řešení zneužití dat.

S ohledem na rozsah vytěžených dat je na místě otázka, nakolik dokázala práce firmy ovlivnit výsledky americké prezidentské kampaně v roce 2016. Je zřejmé minimálně to, že měl Trumpův tým v čele se Steve Bannonem, jenž dokonce nějakou dobu pracoval jako viceprezident rady představenstva Cambridge Analyticy, velkou výhodu – dobře si našel a takříkajíc „vytěžil“ určitou voličskou skupinu.

Kulturní válka

Wylie řekl, že pro Cambridge Analyticu bylo důležité vyhrát bez ohledu na pravidla. Lidé ve vedení byli odhodláni vést kulturní válku v USA – připomínám, že vlastníkem podniku je republikán a Trumpův podporovatel Robert Mercer. Analytická firma měla představovat arzenál zbraní vhodných do této války.

Ostatně Koganova aplikace thisisyourdigitallife nabízela lidem, aby za poplatek vytvořili osobnostní test. Získaná data měla být použita pouze pro akademické účely – to byla velká lež. Aplikace nebyla součástí Koganovy práce na univerzitě, její vznik zaplatila Cambridge Analytica, jak uvádí list The New York Times.

SCL, mateřský podnik Cambridge Analyticy, navíc získal kontrakty od amerického ministerstva bezpečnosti. Wylie The Guradianu řekl, že firmy již dohromady sestavily psychologický profil 230 milionů Američanek a Američanů a že takovou skutečnost považuje za šílenou. Dále uvedl, že je nesprávné nazývat Cambridge Analyticu čistě firmou orientovanou na datovou vědu. Označil ji za plnohodnotný propagandistický stroj.

V tuto chvíli je jasné, že počátečním odhalením teprve začíná proces hledání dalších souvislostí a důsledné rozplétání kauzy, která bude jistě mít řadu dopadů. Teď jsme si jen rozebrali základní kostru kauzy včetně základních souvislostí.

Článek pokračuje v další kapitole.

Předchozí
Následující

9 KOMENTÁŘE

  1. Jeden z nejhloupejsich clanku autore, ktere zatim napsal.

    Co se skutecne stalo:
    Facebook uvolnuje API, aby mohly byt vytvareny aplikace, ktere budou podporovat rust Facebooku pribiranim novych uzivatelu.
    Nejakej chytrak vytvoril na zaklade dostupneho API aplikaci, ktera stahla verejne informace uzivatelu.
    Takova aplikace ovsem Facebooku v ziskavani ovecek nepomuze, proto jim to Facebook zarazil zrusenim uctu.

    Nikdo nic neukrad, akorat jedna firma nefungovala ocekavanym zpusobem a nepomahala Facebooku ziskat penize z uzivatelu ale pouzila je vlastnim zpusobem.

    Pak se toho chytli aktivisticke organizace typu Mozilly a rekli si, ze by mohli sejmout dve mouchy jednou ranou – Facebook a politicke oponenty.
    Proste umele vymyslena kauza.

    • Závidím lidem jako je Redmarx. I když je v 99% případů úplně mimo, pevně věří tomu co píše a myslí si, že ví všechno nejlíp a ostatní jsou hlupáci. Tyhle lidi musí žít nesmírně spokojený život. 😀

    • Mimochodem tato problematika už je nějakou dobu známá proto nechápu proč je teď z toho takový skandál. Před cca rokem se jedna firma chvástala tím, že podporovala brexit a kampaň kačera Donadla na základě social engineeringu akorát nespecifikovala přesně jakou metodiku používá pro sběr informací.

      Facebook je nejjednodušším zdrojem (nikoliv však jediným) a pokud se nemýlím tak všichni jejichž data byla zneužita kliknutím na odkaz souhlasili se zpracováním osobních informací pomocí třetích stran. Neříkám, že je to takhle správné, ale jakákoliv opatření facebooku nezamezí sbírání osobních informací, protože firmy které se tím živí si vždycky cestu najdou.

      Myslím si, že pokutu by měli dostat ti lidé, kteří na tento odkaz kliknou a na své veřejné části facebooku mají celý svůj život a nejlépe i citlivé informace. Bylo by to mnohem poučnější a v budoucnosti by se možná zamysleli nad ochranou svého soukromí.

    • GDPR – může být udělena pokuta až 20 000 000 EUR nebo jedná-li se o podnik, až do výše 4 % celkového obratu celosvětově za předchozí finanční rok, podle toho, která hodnota je vyšší…maximální výše pokuty může být udělena jak menší společnosti s pěti zaměstnanci, tak velké nadnárodní korporaci

  2. Vtipem je, že to co je tu popsáno tak není moc pravda… TO co Facebook sdílel a vysvětloval problém bych i já těm co to vymysleli dal pěstí. Proto Mozilla šla teď proti Facebooku a to byli docela dobří přátelé. Co se týče FB, tak nedávná kauza o nelegálním prodeji citlivých dat také svědčí o tom co to je za firmu.