Každá sleva něco stojí

0

Bláznovství do slev vyvolané Grouponem

Jedním z nejžhavějších trendů poslední doby na poli internetového byznysu jsou hromadné slevy. Jistě jste už o nich něco zaslechli i vy. A bylo by možná s podivem, kdyby ne. Jedná se totiž o malý zlatý důl. Díky relativně nenáročným vstupům si totiž slevový server může založit prakticky každý. A přitom tímto kanálem netečou zrovna malé peníze.

Celý princip je přitom úplně jednoduchý. Obchodník si vymyslí slevovou akci na své zboží nebo službu. Například, že steak v jeho restauraci nebude stát 200 Kč, ale jenom stovku. Aby se mu tahle cena vyplatila (a přinesla mu dostatečnou propagaci), bude si ten steak muset koupit aspoň 50 lidí. Dobře, žádný problém. Slevový server tedy tuto akci zveřejní na svém webu. Aby se tedy sleva uskutečnila, bude si ji muset objednat během určité doby (standardně pár dnů) dostatečné množství zákazníků.

Slevomat

Pokud se tedy najde dostatek zájemců, sleva je aktivována. Nyní už stačí danou částku převést na účet protistrany. Do vaší emailové schránky dojde během okamžiku odkaz na stažení tzv. voucheru, tedy slevového kupónu. Až jeho unikátní kód vás opravňuje k využití dané slevy respektive k využití zakoupené služby. S vytisknutým kupónem tedy o týden později hrdě vstoupíte do restaurace a s dobrým pocitem ušetřené stokoruny si sníte svůj vytoužený steak. Ve výsledku jsou tedy spokojení všichni. Poskytovatel slevy má plnou hospodu nových zákazníků (kteří se možná vrátí), slevový server má svoje procenta a vy máte svůj steak za polovinu běžné ceny. Malá ekonomická idylka.

Jak to všechno začalo

Popsaný princip byl zpočátku postaven na základní myšlence, že nejlepší reklamou jsou osobní reference zákazníků. Obchodník tedy vyhlásil slevovou akci limitovanou relativně velkým počtem zájemců. Sami zákazníci tak měli osobní zájem na tom, aby se daný počet zúčastněných našel. Proto kontaktovali své známé a lanařili kamarády. Firma díky tomu nemusí investovat do reklamy a zákazníci se přesto jen hrnou. Této zajímavé myšlenky se později chopily zprostředkující subjekty, tzv. slevové servery.

Ty za nemalou provizi (desítky procent) nabídky obchodníků sdružují a prostřednictvím svých webů a svého marketingu zajišťují přísun zákazníků. Světovým gigantem na poli hromadných slev je v současnosti americký Groupon. Ten byl spuštěn již v listopadu 2008, svého největšího rozmachu však dosáhl v dalších dvou letech. Z nenápadné služby se vyklubal kolos čítající dnes přes 250 poboček fungujících ve více než 500 městech po celém světě.

GrouponPůvodce všeho – Groupon.com

Tomu odpovídá neuvěřitelných padesát milionů registrovaných uživatelů, díky kterým společnost dosáhla v roce 2010 obratu přes 760 milionů amerických dolarů. Potenciálu tohoto byznysu už si všiml nejeden investor. Po odolání celé řadě lákavých nabídek se chystá Groupon vstoupit na akciový trh a jeho hodnota se odhaduje až na 25 miliard dolarů.

Po počátečních úspěších se stal Groupon také terčem nejednoho bezostyšného napodobitele. Například ruský BigLion prakticky jen přeložil web svého vzoru a bleskurychle rozjel svůj východní byznys. Čínský Groupon.cn se pro jistotu nenamáhal ani s jiným jménem.

Hromadné slevy po česku

Hromadné slevy po česku

Úspěch Grouponu samozřejmě nemohl zůstat dlouho bez povšimnutí ani v našich luzích a hájích. Prvními vlaštovkami v tomto oboru byly koncem roku 2009 servery BigBrands a FashionDays. Ty se na první pohled tváří jako uzavřené komunity s exkluzivním členstvím. Získat vstup však není při troše snahy nijak obtížné, vše je jen promyšlený marketingový tah.

Tyto a podobné servery nabízejí svým členům každý týden několik cenově velmi zajímavých akcí zaměřených především na oblečení, služby a elektroniku. Slevy nepotřebují ke své aktivaci minimální počet zákazníků, a tak se jedná vlastně o klasické slevy, jen v relativně slušné výši. Ten pravý boom se rozpoutal až na jaře loňského roku.

Ve stejný den, 12. dubna, byly spuštěny servery Slevomat a VykupTo. U nich už můžeme skutečně hovořit o prvních serverech poskytujících hromadné slevy. Nicméně současná praxe již limity pro aktivaci slevy buď postrádá úplně, nebo je počet nastaven tak nízko, že jistě bude překonán. V důsledku jsou tak uskutečněny všechny zveřejněné slevové akce.

SlevomatČeská jednička – Slevomat.cz

I přes počáteční nejistotu se oba servery ze svých spartánských podmínek vyšvihly na prosperující firmy. Ba co víc. Jejich úspěch byl tak raketový, že si velmi rychle našel celou řadu následovníků. Do konce září bylo slevových serverů více než dvacet, okolo Vánoc se jejich celkový počet přehoupl přes stovku a dnes jich napočítáte více než dvě stě. Již od podzimu hlásí ekonomové a další odborníci přicházející konsolidaci na trhu se slevami.

A kde nic tu nic, uklidnění stále nikde. Servery přibývají a přibývají. Pořizovací náklady jsou totiž skutečně nízké. Skript pro fungování tzv. klonu grouponu pořídíte v řádech pár set dolarů. Naproti tomu vidina zisků je více než lákavá. Odlišit od záplavy jiných se pokouší nové projekty mimo jiné svou jasně vymezenou cílovou skupinou. Potkat tak můžete například server zaměřený na maminky s dětmi nebo třeba na adrenalinové zážitky.

Slevových serverů je na českém webu již přes 200! Konsolidace trhu stále nikde

Přestože na vstup do tohoto odvětví je již skutečně pozdě, objevují se na scéně stále noví hráči. A každý takový snižuje podíl na trhu nejznámějším představitelům slevové mánie. Slevomat si své dominantní postavení udržel od samotného vzniku tohoto trendu a drží si ho nadále. I když jeho podíl na trhu již spadl pod 20 % a je otázka, kdy se jeho sestupný trend zastaví. Kýžená konsolidace trhu, při které se má vykrystalizovat menší počet těch nejsilnějších, totiž stále nepřichází.

Podobně na tom jsou i další velcí hráči. Kromě již zmíněného serveru VykupTo se jedná především o Zapakatel a NebeSlev. Uvádíme samozřejmě pouze výčet pár momentálně nejzářivějších hvězdiček. Z nižších příček se na zavedené servery tlačí ty novější a procenta se zde přelévají téměř ze dne na den.

Nevídaně vysoký počet poskytovatelů slev z ryze praktického hlediska zas tak překvapivým není. Přestože účetní uzávěrky za uplynulý rok ještě k dispozici nemáme, zisky minimálně velkých hráčů půjdou do desítek milionů. Prozatím můžeme vycházet pouze ze statistik, které uvádějí samotné servery na svých stránkách, a jejich zveřejněných odhadů. Podle nich by se měl celkový obrat tohoto odvětví za rok 2010 (tedy od dubna) pohybovat mezi 350 a 400 miliony korun.

Objem prodejů za rok 2010

Což je na zcela nový trh nebývale velká suma, která však zdaleka není konečná. Křivka obratů neustále strmě roste, a přestože se trh s přibývajícím počtem subjektů rozmělňuje, číselně velcí hráči neustále posilují. Například Slevomat plánuje za rok 2011 dosáhnout obratu v řádech desítek milionů eur.

Slevy neznají přátele

Slevy neznají přátele

Všechno pochopitelně nejde jenom dobře a objevila se již celá řada problémových serverů. Asi nejznámějším případem je ryze podvodný slevový portál i-slevy.cz. Ten nalákal stovky klientů během prvních pár dnů provozu na nebývalé slevy. Dálkové autíčko jezdící i po stropě za pětinu běžné ceny a další akce podobného rázu připravily řadu důvěřivců o více než 300 000 korun. Trestní oznámení se nadále množí, pachatel se však ztratil někde ve vlnách internetového moře.

We-WibePokud se obchodníci chtějí odlišit od konkurence, bývá dobrou metodou kreativita. Proto se v poslední době objevuje stále více netradičních a opravdu originálních nabídek. Zajímavým počinem byla nabídka serveru Vykupto, který nabídl 50% slevu (téměř tisíc korun) na erotickou pomůcku We-Vibe II. I přes veškeré „remcání“ v příslušné diskuzi týkající se jednak ceny, jednak zdánlivě přemrštěné podmínky minimálně pěti set zájemců si tímto dárkem zpříjemnilo Vánoce celkem 2099 kupujících.

Ani konkurenční boj jednotlivých serverů neprobíhá vždycky dle pravidel fair play. Pokoutné nabírání tisíců fanoušků pomocí klikání na falešná videa stálo již několik slevových serverů jejich stránku na Facebooku. Na danou situaci si nejednou veřejně postěžoval zakladatel serveru Slevomat, Tomáš Čupr. Právě on byl iniciátorem únorového založení Asociace slevových serverů. Jejím prvním krokem bylo vytvoření kodexu slevových serverů, který stanovuje jasná pravidla pro každého poskytovatele hromadných slev. Cílem této aktivity je samozřejmě předejít nekalým praktikám konkurence.

Levně se najíst, levně zhubnout

Hromadné slevy nejsou ale úplně pro každého. Nejčastěji je využívá mladší generace již zvyklá nakupovat na internetu. Většina zákazníků se tak pohybuje ve věku od 18 do 35 let. Častěji také nakupují ženy než muži. Zřejmě z toho prostého důvodu, že více slyší na slovo sleva. Obecně však zákazníci slevy milují, a speciálně v Česku. Obchodníci předhánějící se v nejrůznějších akcích a tlačících ceny extrémně nízko si nás tak zkrátka vychovali. Průměrný český zákazník jen nerad kupuje něco bez slevy, snad jen s výjimkou základních potravin. I díky tomu se staly hromadné slevy v Česku takovým fenoménem.

Nejčastějším zlevněným artiklem jsou služby, a to nejrůznějšího charakteru. Pro každého tu zkrátka čeká něco. Muži nejčastěji nakupují jídlo, ženy naopak nejrůznější wellness služby. Společně se pak zástupci obou pohlaví mohou vydat do fitcentra nebo na víkend do hor. Vyvrácena byla i tradující se fáma, že slevy využívají spíše nemajetnější zákazníci. Podle nedávno vypracované studie americké agentury MyType jsou výrazně častějšími zákazníky slevových serverů lidé vzdělaní, movití a uvědomělí.

Například lidé s ukončeným vysokoškolským vzděláním využívají hromadných slev o celých 78 % častěji než ostatní. Naopak lidé chaotičtí, odtažití a méně aktivní si ke slevám hledají cestu podstatně hůř než opačně profilující se respondenti. Další důvod, proč slevy alespoň vyzkoušet.

Coffee beansÚplně první hromadnou slevou českého internetu byla nabídka fair trade kávy. Ze 100 voucherů nutných k aktivaci slevy si jich 70 koupil sám zakladatel serveru

Šetřete s přehledem

S přibývajícím počtem slevových serverů i samotných slevových akcí samozřejmě rostla poptávka po nástroji, který by do nastalého chaosu vnesl alespoň trochu pořádku. A tak se na scéně objevily takzvané agregátory. Jedná se o weby zobrazující současně nabídky většího množství slevových serverů. Tuto změť slevových akcí umožňují agregátory příhodně filtrovat. Můžete si tak vybírat slevy platící ve vašem městě nebo třeba jen určitý druh služby.

Nabídky můžete libovolně prohledávat i řadit. Uvědomělí uživatelé si k agregátorům našli cestu velmi brzy, zpříjemňuje jim totiž výrazným způsobem život. Vybrat si tu pravou akci přímo na míru snad už nemůže být pohodlnější. Samozřejmě i agregátory si přijdou na svá procenta. Ty navštěvované se však serverům rozhodně vyplatí, lákají jim totiž další obrovské množství potencionálních zákazníků. Prvním takovým slevovým filtrem byly stránky SlevaX, brzy po nich se přidal snad nejznámější český agregátor Skrz. Podobných serverů je na českém internetu dnes již téměř stovka. Z nejznámějších můžeme jmenovat například ZlatéSlevy, Slevín, Sleviště nebo SlevyDnes.

SkrzSkrz.cz – všechny slevy na jednom místě

Co nás čeká dál

A co nás čeká dál?

V první řadě by to měla být ona již tolikrát zmiňovaná konsolidace trhu. Kdy ale přijde a jak bude vypadat, je stále ve hvězdách. Dalším dlouho očekávaným faktem je postupná ztráta zájmu a upadnutí slevového fenoménu. Osobně se domnívám, že Češi mají slevy natolik rádi, že od nich jen tak ruce nedají. Úpadku se tedy škarohlídi budou dožadovat marně.

Příležitost si uvědomili i čeští internetoví magnáti Centrum a Seznam. Na začátku března spustili vlastní slevové servery Amplion a Tip

Velká očekávání se kladou také na dva zbrusu nové hráče na slevovém hřišti. Na počátku března totiž spustili své projekty jak Seznam, tak Centrum. Centrumácká služba Amplion se zatím ohání především mohutnými slevami, seznamácký Tip zase unikátním systémem. Z obou však zatím nečiší ani zmínka, že by měly konkurovat zavedeným velkým serverům. Ale třeba zákazníky časem přesvědčí o opaku.

GrouponSlevovému serveru č. 1 se nevyhnulo ani pár skandálů. Poslední z nich se týkal reklam stahujících si z globálních problémů, jako jsou Amazonské pralesy nebo lidská práva v Tibetu. Groupon se nakonec omluvil a nepatřičné reklamy stáhl

Další peckou, která by mohla zamávat českým trhem se slevami, by mohl být dlouho očekávaný vstup Grouponu do Česka. Již notnou dobu se spekuluje, který fungující český server si Groupon vybere pro svoji akvizici. Možná, že se však americký obr rozhodne proti všem očekáváním jinak, vstoupí na český trh s vlastní nabídkou slev a utká se s místní zavedenou konkurencí.

Novinky se nechystají jen na českém trhu. Velký boom se očekává v samém rodišti slevového trendu. Poté, co se Googlu nepodařilo zlákat majitele Grouponu ani na 6 miliard amerických dolarů, chystá se založit vlastní, konkurenční službu. Ta má zpočátku fungovat pouze na území Spojených států a podle nepotvrzených informací by si měla říkat Google Offers. Přetáhnout zákazníky od konkurence a také přilákat nové hodlá zcela jednoduchou strategií. Sleva bude nastavena tak vysoko, že na ní poskytovatel služby bude s jistotou tratit. Zviditelnění firmy na webu Google Offers by však mělo být víc než dostačující, takže se to z dlouhodobého pohledu i jí vyplatí.

Na český trh možná již brzy vstoupí původce celého slevového šílenství – americký Groupon

Budoucnost tohoto dynamického a dravého byznysu je tedy tentokrát opravdu více než nejasná. V hlavách hlavních hráčů však již jistě zrají další plány, jak rozhýbat velké peníze v malé zemičce. Změny, převraty i uklidnění ale jistě nakonec přijdou. Stačí si na ně počkat. Do té doby jedna rada na závěr. Slevových serverů se nebojte, ale buďte obezřetní. Jsou to zkrátka jen obchodníci, jako všichni ostatní okolo.

Slevy si vás najdou samy

Ani mobilní operátoři nechtějí zůstat pozadu a už se také seč mohou snaží ukousnout svůj díl tohoto šťavnatého koláče. Na slovo sleva Češi jednoduše slyší, a tak přišli už dříve s nejrůznějšími akcemi. Novinkou je obchodní spojení Vodafonu s našim největším slevovým serverem. V časově omezené nabídce měli zákazníci tohoto operátora možnost stáhnout cenu jakékoli akce na Slevomatu ještě o dalších 8 %.


Tento článek a spoustu dalšího skvělého čtení najdete v aktuálním čísle Extra PC 4/11.

Každá sleva něco stojí
Ohodnoťte tento článek!