Okolo dat uvedení nových generací grafik ATI a Nvidia panuje velký zmatek. Je to přece jen už dlouho, co některý z výrobců uvedl něco skutečně nového a hlad po novinkách je velký. Možná i proto se hardwarové weby množí spekulacemi či zcela nesmyslnými informacemi o DirectX 11 GPU společností AMD i Nvidia.

Uvedení Radeonů HD 5800 (projekt Evergreen, pravděpodobné kódové označení pro 5850 a 5870: Cypress Pro a XT) je přece jen blíže a těch snad už správných informací je přece jen více. Nemyslete si ale, že 10. září zaplaví všechny webové magazíny recenze nových karet a začnou se objevovat v obchodech. 10. 9. je sice pořádáno představení nové generace pro několik novinářů a významných partnerů na staré letadlové lodi USS Hornet kotvící u kalifornského Oaklandu (San Francisco Bay Area), v Evropě by současně měl být pořádán nějaký uzavřenější „launch“ snad jen a pouze pro obchodní partnery AMD.

Teprve poté AMD a její partneři poskytnou karty novinářům na recenze a informační embargo pravděpodobně vyprší kolem 20. 9. (při mailové komunikaci s AMD jsem byl ujištěn, že na recenzi Radeonu HD 5800 před uvedením budu mít ještě dost času – a to byla odpověď z 31. 8.) Koncem měsíce by se tak mohly objevovat nějaké karty v obchodech, na dostupnost ale budeme po problematickém Radeonu HD 4770 vyráběném týmž 40nm výrobním procesem u TSMC zvědavi.

Nvidia je kolem své nové generace jako obyčejně tajemná jako hrad v Karpatech. V podstatě to hlavní, co víme, je to, že všechna ta spekulativní čísla vyprodukovaná jako seriál útržkovitých aktualita na Hardware-Infos, následně překompilovaná Theo Valichem na Bright Side of News a odsud povětšinou převzata na další weby (i na EHW, vždy však s nedůvěřivým komentářem), jsou smyšlená. Žádný ze zmíněných webů nezná ani název karty, dokonce ani kódové označení.

Čip nové generace GeForce je totiž vyvíjen primárně jako GPGPU (a tedy ne jako GeForce, ale Tesla), od této architektury bude pak herní grafika odvozena. Dosud žádný web se zaručeně nejžhavějšími novinkami nepřinesl kódové označení Fermi, po skončení GPU Technology Conference konané koncem září v San Jose už tomu bude myslím jinak.

Na této akci podle všeho totiž Nvidia odhalí svou novou Teslu a architekturu Fermi. Něco jako texturovací jednotky nebo ROP bude samozřejmě zcela nepodstatné, počty stream procesorů, paměťová sběrnice a dosažitelné takty však budou zřejmě oznámeny a asi nebudou ani moc daleko od frekvencí herního derivátu. Uvidíme-li na GTC také snímek jádra (die-shot) nebo nějaké schéma čipu, určitě se (zvláště třeba při známé šířce paměťové sběrnice) dobereme i k počtu ROP či texturovacích jednotek. Skutečně všechny novinky zahrnuté v novém herním GPU Nvidia budou odtajněny nejspíše až v první půli listopadu.

Z Nvidie je opravdu těžké nějaké informace s předstihem dostat. Jedinou odpovědí českého zastoupení na dotaz ohledně pořádání Editor’s Day ve stejný den, kdy AMD představí své DirectX 11 Radeony na Hornetu, je ta, že Theo Valich nemá pravdu v tom, že by se jednalo o nějaký Editor’s Day a nic dalšího není možné komentovat.

Přečtěte si také:

Ohodnoťte tento článek!