Kdy se vyplatí přejít na rozlišení 4K?

42

Větší rozlišení znamená více pixelů, a tedy více informací na displeji. Při stejné velikosti obrazovky pak vyšší jemnost. V ideálním světě by jemnost odpovídala minimálně rozlišení lidského oka, až v případě zařízení pro virtuální realitu pak jeho násobku.

4K je zkratka, jejíž použití není vždy úplně přesné, respektive se často zaměňuje se správnějším UHD (Ultra HD). Rozlišení 4K, neboli True 4K používá filmový průmysl a činí 4096 × 2160 px. Vedle toho Ultra HD je násobkem Full HD, tedy 3840 × 2160 px a používá se u televizorů i počítačových monitorů. Označení 4K se ale již zažilo a Nvidia jej u nových grafických karet řady GTX10xx hodně propaguje. Podle ní jde o další velkou věc v gamingu, oficiálně však o 4K při 60 snímcích hovoří až u nejvyšší GTX 1080Ti.

Dlouho bylo nejčastější „počítačové“ rozlišení 1366 × 768 px, za což mohou výrobci notebooků a jejich snaha ušetřit. Jeho označení HD je trochu zavádějící. Podle statistiky webu Statcounter však stále vede se skoro 28% podílem a druhé Full HD používá necelých 20 %. Rozlišení Ultra HD se ve statistice vůbec neobjevuje. Statistika ovšem nerozlišuje notebooky a stolní počítače.

zdroj: Statcounter.com
zdroj: Statcounter.com

Jaké ppi potřebujeme a co je to ppd?

Apple přišel s rozlišením Retina a jeho 326 ppi má zhruba odpovídat schopnosti lidského oka rozeznat jednotlivé body ze vzdálenosti, z jaké se běžně díváme na displej mobilu. Velikost bodu je v případě Retiny 0,077 mm a lidské oko jej z 25 centimetrů nerozezná.

Jemnost okolo 300 ppi platí pro smartphony a tablety (a přesto jich mnoho nabízí trošku zbytečně i vyšší rozlišení na úkor baterie). U televizorů a počítačů se ale na displej díváme přeci jen z větší vzdálenosti a není potřeba dosáhnout až na 300 ppi. Ono to ani není reálné, museli byste mít rozlišení 8K na displeji o velikosti 27″ – potom byste se mohli na obrazovku dívat zblízka a mít obraz ostrý jako na iPhonu. Na monitor se však většinou díváte ze vzdálenosti 50 centimetrů, což je jako když natáhnete ruku s mobilem před sebe.

Zde nastupuje jednotka ppd (pixel per degree, neboli pixel na úhel), která pro zmíněnou Retinu udává hodnotu 57 ppd. Vzorec pro to je 2×d×r×tan(0,5°), kde d je vzdálenost od displeje a r rozlišení. Tedy úhel zorného pole, ve kterém by v ideálním případě měl být zhruba jeden pixel na úhlovou minutu.

Image: FindTheBest
Pixel na úhel. (zdroj: graphiq.com)

U stolního monitoru se předpokládá vzdálenost 50 cm, takže po výpočtu získáte 4K displej jemnosti Retiny (57 ppd) na úhlopříčce 30″. Pro 4K na menším 27″ monitoru by to stejné platilo, pokud byste se na něj dívali ze 45 centimetrů. Matematický výsledek odpovídá i realitě, kdy 4K je nejlepší na monitoru od 30″ výše, kvůli ceně se však prodávají spíše 27 a 28″ úhlopříčky. (Pro televizi byste u 4K potřebovali ze dvou metrů sledovat třímetrový obraz).

Zásadním nepřítelem takové kombinace jsou ovšem aplikace v čele s Windows. Správně škálovat prvky tak, aby byly nejen jemné, ale i čitelné, nezvládá pořádně ani Microsoft. Možnost zvětšit měřítko, tedy velikost textu a aplikací na 125 a více procent zafunguje často jen na některé prvky a zbytek aplikace pak vypadá rozbitý.

rozmaz-2rozmaz-1

Vysoká jemnost displeje je pak v praxi využitelná jen na filmy a hry, kde žádné prvky nejsou. Situace se ale postupně zlepšuje a v posledním buildu jsem mezi svými aplikacemi už nenarazil na větší problém.

Zleva: 4K 100% měřítko, 4K 150% měřítko, downscale na Full HD (Místo jednoho pixelu se jednoduše použijí čtyři)

1-4k1002-4k1503-fhd100

1-4k-1002-4k-1503-fhd100

Dalším problémem je výkon. U mobilů žere vysoké rozlišení akumulátor ideální kombinací je 4,5″ displej s HD rozlišením (jaká má Xperia Compact a iPhone SE), ale co se většinově prodává dobře víte. U stolních počítačů uvádí Nvidia podporu 4K již u starších grafik od GeForce GTX 650, ale až s grafikami GeForce řady GTX10xx s jádrem Pascal máte jednak dostatek výkonu na hraní v tomto rozlišení, a také ty správné porty.

Konektory a jejich propustnost

Kromě dostatečného výkonu potřebujete pro rozlišení 4K i ty správné verze konektorů. Na analogový D-Sub můžete zapomenout, DVI by jej čistě teoreticky zvládlo v režimu dual link, ale reálně 4K získáte až s HDMI nebo DisplayPortem. Obecně je DisplayPort lepší téměř ve všem, ale častěji se setkáte právě s HDMI. (Rozlišení 4K při rozumné snímkovací frekvenci získáte u starší řady GTX 9xx jen přes DisplayPort 1.2)

geforce_gtx_1080ti_3qtr_front_left_1488313915
Verze konektorů bývá spojena s čipem. Vysoké rozlišení na vyšších frekvencích je u Nvidie dostupné od řady GTX10xx

Již první verze DisplayPortu uměla 4K při 30 Hz, od verze 1.2 zvládá až 75 Hz a DisplayPort 1.3 umí 4K při 120 Hz. HDMI je pro snímkovou frekvenci 30 Hz potřeba alespoň ve verzi 1.4, ideální je však novější HDMI 2.0 s propustností 18 Gb/s (podporuje 4K při 60 Hz). Je důležité se na podporu těchto portů zaměřit i u monitoru a podporu musí mít samozřejmě kabel.

Hry v rozlišení 4K vypadají lépe a překážkou je jim jen výkon, potažmo cena. Běžně prodávané herní počítače (vyzkoušeno na špičkové sestavě HAL3000 s grafikou GeForce GTX1080) bez problémů zvládnou většinu nových her v rozlišení 4K, případný downscaling na Full HD pak vyřeší i ty nejnáročnější hry.

Monitory: ideálně 30″

4K monitory budou sice dražší než ty s QHD rozlišením, ale kvalita obrazu může být lepší (neplatí to vždy) i proto, že jde o čtyřnásobek Full HD. Přepočet nižšího rozlišení tak bude jednodušší. Filmy jsou ve Full HD nebo 4K, hry mohou mít rozlišení i 1440p, ale celkově je 4K určitě lepší volbou do budoucna. I pokud v současnosti nemáte grafiku vhodnou na hraní ve 4K, vyplatí se pořídit monitor, který by to uměl. Grafika je v herním počítači komponenta, která se mění častěji.

Tip: 4K IPS herní monitor Acer Predator

Obyčejné Full HD monitory začínají sice už na 2000 Kč, ale nejlevnější slušný 24″ monitor s rozlišením Quad HD pořídíte okolo šesti tisíc a 28″ 4K za devět tisíc. Mezi těmito dvěma už není takový rozdíl a větší plocha je zkrátka lepší. U panelu je dobré se také dívat po jeho frekvenci, a pokud nejste ortodoxní hráči akčních her, vyhnul bych se matrici TN. Dostatečně rychlou odezvu mohou mít i panely typu IPS či VA.

U 4K je stále trochu problém s nedostupností modelů, které by měly 144 Hz panel, jenže na takovou frekvenci by pomalu nestačilo ani rozhraní DisplayPort 1.4. Zatím seženete spíše 60Hz panely. Hráči čistě akčních her se tak kromě TN panelu zřejmě zaměří ještě na rozlišení QHD. Určitě je ale dobré vzít takový monitor, který podporuje modul pro synchronizaci s vaší grafickou kartou. V případě Nvidie je to podpora technologie G-Sync.

Tip: Hráčské 4K monitory s G-Sync HDR a 144Hz panelem budou příští měsíc

U televizoru bych dnes už neváhal a 4K pořídil. Samozřejmě pokud nesledujete pouze terestrické vysílání, na které stačí i malá obrazovka. U počítače je to složitější, nicméně pod QHD bych už nešel. Základním předpokladem pro vysoké rozlišení je kromě výkonu počítače a podpory frekvencí hlavně úhlopříčka. 4K se zkrátka pojí s pořádně velkou plochou.

graf-ppd-retina
Graf závislosti ppd na úhlopříčce a rozlišení

Zhruba do velikosti 27″ se více vyplatí Quad HD (2560 × 1440 px), výhody 4K začínají kolem 30″, čemuž brání jen cena. Pořízení 4K může zabránit jen nedostupnost monitorů s vysokou obnovovací frekvencí, ale ani tu nepotřebují všichni a navíc takové modely budou hodně drahé.

Kdy se vyplatí přejít na rozlišení 4K?

Ohodnoťte tento článek!
3.5 (70.2%) 51 hlas/ů

42 KOMENTÁŘE

  1. Já jsem naprosto spokojen se svým 32″, 2560×1440, 144Hz, s prohnutým panelem, jakožto s hlavním monitorem. 🙂
    Na hry naprostý ideál, grafikou se nezabývám, Netflix mi ve FullHD stačí a nemusím ani řešit škálování, protože při 100% je vše velké akorát.
    Oči mám od monitoru většinou 80-90cm, při čtení se někldy nahnu blíž tak na 60cm.
    Druhý monitor mám FullHD 28″, tam už ty pixely jsou vážně větší, ale když jsem na tom dřív hrával, tak ve hrách mi to tak nepřišlo.

  2. Každopádně ona ta otázka „kdy se vyplatí“ je taková…
    Vyplatí se koupit si ten nejnovější 4K 144Hz G-Sync HDR monitor za 60 tisíc? A k tomu si postavit systém, s vodou chlazenou 1080Ti přetaktovanou na 2100MHz (nejlépe 2x v SLI), aby ten monitor k něčemu byl? No, pokud mi to není moc drahé, tak určitě vyplatí, neboť to je to nejlepší co na hraní existuje .
    Ale v praxi je vhodnost konkrétního typu monitoru naprosto individuální – kdo má jaké požadavky, priority a finanční možnosti.

    Jinak mi v článku chybí zmíněné ultra-wide monitory. Pro toho, kdo chce hlavně hrát a zároveň nemá zájem mít více monitorů, tak je to dnes asi dost jasná volba. Já jsem zůstal u 16:9 čistě protože jsem na druhý monitor zvyklý, ale při hraní ho vypínám.

      • „Ale v praxi je vhodnost konkrétního typu monitoru naprosto individuální – kdo má jaké požadavky, priority a finanční možnosti.“

        Ja s timhle co napsal jednoznacne souhlasim. Znam lidi co poznaji 144Hz, samotnemu mi staci tech 60Hz.

        S cim s nim nesouhlasim je doporuceni ultra-wide na hrani. Prijde mi to ohyzdne, jak jiz jsem tu psal, mam 32″ 2560×1400 a je to pro me ideal, nechtel bych nic sirsiho.

      • Proč jako fanatický? 😀 Já spíš ironicky poukazoval na titulek, protože když si kupuju věci do PC sestavy za účelem zabavy, tak se špatně mluví o tom co „se vyplatí“. Pokud na to mám rozpočet tak mají smysl i drahé kompenenty, pokud ho nemám nebo nechci dávat víc peněz, tak se poohlížím úplně v jiné kategorii.

        Obecný recept neexistuje, to bylo gró přísvěku…

  3. Peknej clanek, ono kdyz se chce, tak taky umis. 😉

    Jinak jeste jeden parametr, ze kazdej mame jiny oci. Ja jsem slepej, mam novej monitor 32″ a rozliseni 2560×1440. Protoze o televizi nemam zajem a z duvodu nutnych poplatku CT ji nechci, tak vyhlizim do obyvaku druhy monitor 50″ 3840×2160, bohuzel teprve zacala vyroba onech „4K“ na 42″. Ted mam z obyvaku v PC pripojen monitor 42″ 1920×1080 a da se to, ale tesim se az jednou prijdou ty velky 50″ a tam uz je potreba vyssi rozliseni.

  4. Mám 32 palcový FHD monitor, koukám na něj přesně z metru, spočítal jsem si to ppd a vyšlo mi asi 17,5. Přesto jsem naprosto spokojený. Třeba na manželčině 15,6 palcovém notebooku s FHD rozlišením, nic nevidím.
    Takže já na 4K přejdu až v okamžiku, kdy cena slušného 43 palcového monitoru klesne pod 10 tisíc, což by odhadem mohlo nastat někdy příští rok.

    • Budes se koukat z 0,5m na 43″ monitor? Jinak to UHD nema moc smysl pri te uhlopricce.

      Ja a vzpomnel jsem si jeste, ze na mobilu jsem mel 1280×720 a ted mam 1920×1080, aby mobily maji priblizne stejne velky displej a ja to nizsi rozliseni od vyssiho nepoznam. Takze uz fullHD na mobilu je tezkej overkill, cokoli vic je jen nesmysl s rychlejsim vyplacanim baterie.

      • Když se na současný monitor koukám přesně z 1 metru, nevidím důvod, proč bych se na budoucí monitor koukal z půl metru. Na stole taky potřebuju něco dělat. 32 palců ve FHD mi vyhovuje (protože na něj koukám z toho metru, když se na něj podívám z 30 cm, tak už vidím jednotlivé pixely). Není mi tedy moc jasné, jaké rozlišení by měl mít ten 43 palcový monitor podle vás, když 4k nemá smysl.

          • Já mam 40″ 4K a koukám na to z půl metru až 1 metru, a bez problému. Aspoň mam obří plochu kam se mi vejde hodně oken vedle sebe. Jinak původně to bylo pořizovaný kvuli tomu, že potřebuju mít pc monitor a něco na filmy v jednom stroji.

        • Neverim, ze to das, ikdyz teda to, ze koukas z 1m jsem v tvem prispevku prehledl, nevim, abych rekl pravdu ale zda se mi to moc ta velikost.

          Kamos mel 32″ na stole a koukal z 0,5m a nedal to, monitor vyuzil jinak a koupil 27″. Ja mam tez 32″ a divam se z 0,6m a prijde mi to jako maximum mozneho.

          Tech 43″ z 1m nevim, ale prijde mi to furt moc.

          Jinak na 32″ mi prijde jako optimum tech 2560×1440.
          Klasiku 1920×1080 bych videl tak maximum do 24″, ale zase je to o te vzdalenosti, ze ktere clovek kouka.

          Od 42″ monitoru misto TV jsme vzdaleni 2,5m a presto, ze je to 1920×1080, tak je to uplne v pohode. Ale prave plan je casem jit do 50″ mozna i 55″ ale vic z duvodu mista ne a tam uz bych i na tech 2,5m chtel mit tech 3840×2160.

      • Jak muzes mit radost z neceho co sam nepoznas? Rozmarilost by byla, kdyz jsem kupoval 32″ monitor a mel jsem pred sebou dva stejne, jeden s panelem 3840×2160 a druhy s 2560×1440. Nepoznal jsem rozdil, sahl jsem tedy po tom s nizsim rozlisenim, ktery byl i levnejsi, radost jsem mel stejnou jako kdybych byl rozmarily a sahl po tom s vyssim rozlisenim.

        • tento měsíc za červen vyfakturuji 514.000Kč z toho mi zbyde nějakých 440.000Kč, fakt si myslíš, že nějakej 4K G-sync 31″ monitor je absurdní? Prostě si jej koupím, z radosti, proto že vy si ho nekoupíte…

        • No vidíte, já třeba poznal rozdíl mezi mobilem, co měl FullHD a 2k rozlišení. Zatím jsem si koupil 32″ FullHD monitor, který je docela použitelný. Pixely jdou sice vidět, ale hrát nebo koukat na filmy se na tom dá v pohodě. Navíc mám jenom GTX 1070, takže vyšší rozlišení by mi ta grafika stejně neutáhla na plné detaily. Možná s další generací grafik si koupím 3x 32″ 2K monitory, dám na výšku a vytvořím si tak plochu 4320x2560px. To už by další generace grafik od nVidie snad zvládnout měla. Každopádně mám k tomu monitoru napojenou i PS4 Pro a je to fakt pecka.

      • otázka je položena jasně … kdy se to vyplatí. Tj. bavíme se tu o ekonomické návratnosti. Takže pokud Vám ta radost dokáže generovat zisk navíc … tak ano, není to rozmařilost, ale dobrý ekonomický kalkul.

  5. Takže u TV na které se kouká ze 2 – 5 metrů doporučujete přecházet na 4k ?

    To jako proč?

    I 55″ TV, na které se člověk kouká ze 3.5m je k nerozeznání FULL HD/4k. Vyzkoušeno na kvalitní fotografii…

    • Čistě matematicky 55″ televize ze vzdálenosti 2 metry poskytne „retina rozlišení 57 PPD“ už při Full HD. Při 4K by se dalo dívat už ze vzdálenosti 92 centimetrů. U televize je ten vjem kvality ale trochu jiný než u statického obrazu.

  6. Plati mozno pre filmy a fotografie (plus samozrejme AA), ale ak mam ciernu kresbu na bielom pozadi, vidim body a zuby i na 24″ 4k zo vzdialenosti asi 70cm. A to nosim okuliare. Takze – sediva je teoria, zeleny strom zivota a za „dokonalost“ budem povazovat az 8k 32″ a aj to si este nie som uplne isty. Ale s AA je tych 4k na 24″, resp, 5k na 32″ (co je rovnake ppi) uz dostatocne. 4k na 32″ je _malo_.