Poslední česká recenze Kingdom Come: Deliverance

17
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance

Už je to tak, na Cnews vůbec poprvé recenzujeme hru. Zanedlouho to sice bude již rok od vydání středověkého českého RPG Kingdom Come: Deliverance, ale pořád se vyvíjí a je to trochu jiná hra než v únoru. KCD je navíc teď všude v pěkných zimních slevách, takže kdo pořízení odkládal, teď má příležitost levně nakoupit.

O hře se už dnes ve světě skoro nemluví a trestuhodně jí unikla nominace v anketě The Game Awards na nejlepší RPG. Takto velkých a propracovaných her na hrdiny letos opravdu moc nevzniklo. Kredit KCD sráží asi to, že hra vyšla ve špatném stavu. Obsahovala spousty chyb, nebyla dobře optimalizovaná a hlavně v ní nebyli žádní černoši.

Formu po vydání nemůžu hodnotit, neboť tehdy jsem KCD pouze spustil, abych se ujistil, že s mojí grafikou opravdu nepoběží. Na podzim, kdy jsem upgradoval počítač, již KCD prošlo hromadou aktualizací ladících problémy a přidávajících nový obsah. Vyšla i dvě placená rozšíření, další dvě se chystají na příští rok. Jak tedy hra vypadá v prosinci 2018?

Bylo nebylo…

Jindřich ze Skalice je obyčejný kluk. Chodí do hospody a s kamarády občas provede nějakou lumpárnu. Rád by se jednou podíval do světa, ale ví, že se stejně usadí doma a po otci převezme kovářskou dílnu. A když vše půjde podle plánu, vezme si místní šenkýřku Blanku. Jenže osud mu nakonec rozdal jiné karty.

České království už po smrti Karla IV. není tak silné. Syn Václav je spíš požitkář než vladař a z trůnu by jej rád sesadil jeho bratr a uherský král Zikmund. V Čechách hledá spojence, obsazuje strategická místa a zbavuje se těch, co jsou na straně Václava. Skalice, resp. jejich pán Racek Kobyla, stojí za českým králem. Zikmundova armáda proto skalický hrad zboří, vesnici vypálí a každého, kdo neuteče, zabije.

Jindřich toto řádění přežil, ale sledoval přitom, jak umírali jeho rodiče, sousedi i milovaná dívka. Druhý den do Skalice vrátí, aby pohřbil matku a otce. Dočká se další rány. Banda lapků mu ukrade mistrovský meč, který s otcem ukoval pro pána Kobylu. Sám přitom ještě málem přijde o život. Po několika dnech blouznění se probudí u mlynáře v Ratajích a začne spřádat plány na pomstu.

Z vesnického hňupa rytířem

Příběh a úkoly ve Skalici slouží jako klasický tutoriálový prolog, v němž se naučíte základní herní mechaniky a osvojíte ovládání. Hra skutečně začíná až v Ratajích, kde Jindřich a další přeživší včetně Kobyly najdou azyl. Dostanete dva hlavní úkoly. Získat zpátky meč a najít velitele vojska, který Jindřichovi zabil rodiče. Cesta ke splnění obou questů je ale „dlouhá“ a „trnitá“.

Uvozovky proto, že v obou případech bude záležet, jak se ke hře postavíte. Na YouTubu najdete speedruny, kde borci KCD proletí za dvě hodiny. A pak jsou takoví, kteří ve hře stráví přes sto hodin, užívají si všechny vedlejší úkoly a aktivity, aby postavu vylepšili na maximální úroveň. Sám se řadím do druhé skupiny, ale postavu se mi rozhodně nepodařilo „vylevelit“ na maximum.

V jednotlivých činnostech se zlepšujete tím, že je vykonáváte. Můj Jindra například až do konce hry neuměl moc dobře bojovat se zbraní, což by u titulu, ve kterém se máte stát rytířem, mohla být velká nevýhoda. Ve skutečnosti ale krev prolévat nemusíte. Povinně musíte zabít jen jednu postavu a tento pacifistický průchod vás pak odmění patřičným achievementem. Mám ho!

Ze začátku vám jde všechno špatně a nedivil bych se, kdyby to spoustu svátečních hráčů odradilo. Jindra pomalu běhá a hned se zadýchá. Neumí se prát. Lukem by netrefil ani vrata od stodoly. Kůň jej shazuje ze sedla. Coby kapsáře jej hned odhalí. A při vylamování zámků zlomí leda tak paklíč.

Každý Jindra bude jiný

Stačí ale dané činnosti provádět stále dokola a budete se zlepšovat. Řada činností se navíc rozvíjí současně. Sběrem bylinek pro alchymii se zvyšuje síla, protože prakticky provádíte dřepy. Lovením zajíců v lese posílíte výdrž i střelecké schopnosti. Dočasně vám schopnosti zvýší i alkohol, ale ten má zase negativní účinky.

Trénovat vás mohou také další postavy ve hře, ale budete muset zaplatit. Zlepšit se můžete i čtením knih o lovu, boji, bylinkách apod., ale musíte se nejdříve naučit číst a pak knihy kupovat. Nebo krást. Pokud ale ve městě roste kriminalita, stráže jsou pozornější a častěji vás budou prohledávat. Tady zkrátka všechno souvisí se vším.

Dovednosti a schopnosti přijdou vhod i v dialogových volbách. Můj Jindra měl maximální výřečnost, uměl se ze všeho vykecat. Hodí se i charisma odvíjející se od toho, jak luxusní máte oblečení či zbroj. Musíte jej ale pravidelně čistit, jinak body klesají. Nebo můžete jednat agresivně, pak ale musíte mít silnou postavu, zbraň a ideálně být od krve.

Všechny možnosti využijete, když vás při páchání nekalostí přistihne strážný. Výřečností jej přesvědčíte, že máte tajný úkol. Při využití charismatu sdělíte, že jednáte ve službách ratajského pána. Můžete ale také pohrozit silou. Ostatní postavy mají také úroveň výřečnosti, charismatu a síly, takže je přesvědčíte jen tehdy, pokud je vaše úroveň vyšší.

Ze zločinu se lze také vyplatit nebo jít bručet do vězení. Načapání při zločinu je věc, která vám ve městě sníží reputaci. S nízkou reputací budete mít v obchodech horší ceny a někdy se s vámi postavy ani nebudou chtít bavit. Zlepšit ji můžete plněním úkolů či „vyresetovat“ tím, že půjdete do vězení.

Hráli jste již Kingdom Come: Deliverance?

Různý přístup k úkolům

Vaše schopnosti a dovednosti uplatníte v dialozích, rozmanitý je ale také způsob plnění questů. Hra vám napoví, co máte udělat, skoro vždy ale existuje i alternativní varianta (-y). Často musíte získat nějaký předmět. Ten můžete buď ukrást, nebo od vlastníka koupit, vyhrát v kostkách či se domluvit na splnění dalšího podúkolu.

O kousek výš jsem psal, že až na jednu postavu jsem ve hře nikoho nezabil. Dle herních pravidel je to pravda, fakticky ale mou rukou zemřelo více lidí. Ve městech vám budou dávat úkoly, abyste okolí čistili od táborů lapků nebo kumánských žoldáků, kteří zde zůstali po tažení Zikmunda. Nepřátele můžete zabít v boji. Nebo je navštívíte v noci, kdy většina z nich bude spát, a zákeřně je zapíchnout. Nebo se můžete jako já proplížit do tábora, otrávit jim víno a kotlík s jídlem. Smrt otravou totiž není zabití.

Takto se můžete zbavit většiny postav ve hře. Každá totiž někde bydlí, pracuje, má svůj denní a noční rytmus. Můžete je vystopovat domů a tam okrást či zabít. Po Ratajích se pohybuje Máchal, kterého jsem omylem jednou zmlátil a on mi od té doby pořád utíkal. Problém byl, že se chodil dívat na místní rytířský turnaj. Když jsem v něm bojoval a na kolbišti jsem se dostal kousek k němu, mise kvůli němu skončila. Pár kapek jedu a Máchala už nikdy nikdo neviděl a já mohl turnaj s velkým štěstím vyhrát (fakt mi to bojování nešlo).

Smrt je jen relativní

Po pár dnech Máchal zase ožil, takže smrt ve hře není trvalá, což mi trochu zkazilo dojem z jinak dobře fungujícího světa. Vadilo mi také to, že hodně vedlejších postav má stejné obličeje, což je ale problém většiny her. Vídat stejné ksichty je rušivější než poslouchat stále stejné hlasy. Nedomyšleně působí také systém zločinu. Pokud něco ukradnete, daná věc bude v inventáři dočasně označená zvláštní ikonkou. Stráž nebo obchodníci ale tyto čórky poznají, i když všechny jablka, sekery, boty atd. jsou úplně stejné.

Technických problémů jsem ale ve verzi 1.7x již nepozoroval tolik, jako se mluvilo na jaře. Neměl jsem problém s dokončením žádného úkolu v základní hře ani DLC, což je věc, kterou se mi nepodařilo ani v Zaklínači 3, edici GOTY.

Chyby tam ale jsou. Postavy, se kterými mluvím, se na mě někdy nedívaly či byly rovnou otočené směrem ke zdi. Viděl jsem jezdce, který rajtoval ve vzduchu (bez koně). Občas je problém přesně kurzorem zaměřit některé předměty. Někdy je znát, že dialogy byly točené v jinou dobu či s jiným nastavením, hlasy stejné postavy znějí jinak. Kůň se může zaseknout o nepochopitelné překážky. Většinou jde o drobnosti. Nejvíce mě rozptylovalo doskakování textur. I když jsem měl nastavenou maximální dohlednost, při běhu nebo jízdě na koni se kousek přede mnou objevovaly stromy, postavy apod.

Uvěřitelný příběh

Nejsem naivní, takhle komplexní hru nelze udělat chyb. A když už tam jsou, tak by je měl vyvažovat dobrý zbytek. V případě Kingdom Come: Deliverance je ten zbytek velmi dobrý. Bavilo mě zasazení do skutečných reálií. Místa odpovídají historickým záznamům, spousta postav ze hry skutečně žila. Ve hře vám postavy řeknou spoustu informací o dané době, hodně se toho dočtete i v místních knihách. Avšak uuku na srdce, odehrávat se Jindřichův příběh ve středověkém Bulharsku, nejspíš by mě to tolik nepohltilo.

Pořád ale zbývá pěkně podaný příběh kluka, na kterém nestojí budoucnost světa. Není žádný vyvolený. Řeší každodenní problémy své nebo svého okolí. Tím lokálním hrdinou se samozřejmě stává, ale je uvěřitelnou postavou, která klidně mohla před šesti sty lety žít. Vytknul bych hodně opakujících se úkolů, kdy děláte jen poslíčka a lítáte z města do města. Ne všechny dějové zvraty mi přišly tak působivé, jak by mohly být. Ale stejně si po letech budu pamatovat jen to skvělé špičkování s Janem Ptáčkem, pijatiku s farářem Blahutou nebo absurdní úkoly místního šarlatána.

Postavy jsou vůbec silnou zbraní KCD. Každá z těch hlavních má svůj minipříběh a za ty desítky hodin jsem je dokonale poznal a pochopil, proč a jak se chovají. Navíc jsou skvěle namluvené/zahrané. Trefa to byla v případě Toma McKeye, který dal hlas a tvář Jindrovi. Vypadá sice obyčejně, ale to k tomu vesnickému ňoumovi sedí. Když ale začne mluvit, uvěříte mu každou hlášku. Tónem, jakým mluví, ihned poznáte jeho aktuální sebevědomí. Tedy i to, jestli má v dialogu navrch. Vůbec proto nemám problém, že hra nevyšla s českým dabingem.

Titulky jsou dobré a všiml jsem si jen pár chybek. České slovo občas uslyšíte i ve hře, ale když Angličan v zápalu boje řekne „khurhva“, zní to spíš rušivě. V hospodách navíc slyšíte české písničky. Hudba je ve hře obecně velmi dobrá. Se správnou chvíli dobře dramatická a ani po sto hodinách mě nezačala otravovat.

Až na zmíněné problémy s texturami nemám problém ani s grafikou. Animace postav mají velké rezervy, obličeje jsou hrozně strnulé. Hra je silná hlavně v přírodě. Krajina vypadá nádherně, srnky poskakující v lese působí jako živé a zážitek je to hlavně při úsvitu či večerní zlaté hodince, kdy příroda hraje všemi barvami. Naopak v poledni nebo dešti je vše takové nevýrazné, barvy vybledlé. Tak jako ve skutečnosti, kdy ne vždy je pořád všechno fotogenické nebo přehnaně kýčovité.

Geralt, nebo Jindřich?

Hra Kingdom Come: Deliverance na mě zapůsobila. Pořád se nabízí srovnání se třetím Zaklínačem, který je nejpodobnější hrou, byť jde o fantasy a na rozdíl od KCD hrajete z pohledu třetí osoby. Obojí jsem shodou okolností hrál letos, takže mám zážitky ještě pořád čerstvé. Polský epos je pro mě hrou dokonalou snad ve všech ohledech. Nejvíce na ni ale oceňuji to, že i vedlejší úkoly jsou pořád nápadité a stejně dobré jako ty hlavní. Navíc obě DLC jsou vynikající a takhle propracované příběhy nenajdete ani v leckterých samostatných hrách.

Zaklínače 3 si už ale nejspíš nikdy nezahraju, protože by mi další průchod nedal nic navíc (což neplatí pro druhý díl, kdy klidně třetina hry bude odlišná). KCD si ale nejenže budu někdy chtít zase zahrát, ale už jsem to i rozjel. Napodruhé jsem se pustil do hardcore módu se všemi negativními perky, takže hra je o dost těžší a složitější. Tentokrát ale nechci být tichošlápek a elegán, ale postrach okolí a šermířský virtuóz.

Hraním hlavních příběhových linek jsem se dostal asi do třetiny. Ověřil jsem si, že i s těmi klacky pod nohami se to dá hrát. Své kouzlo má orientace v terénu bez kompasu a „mapy“, ale nakonec mě odradilo, že v tomto režimu chybí rychlé cestování. V KCD se pořád lítá z místa na místo a mě už nebavilo znovu chodit místy, která jsem dokonale znal. Jednou se k tomu ale vrátím. (Při prvním průchodu bych ale každopádně hardcore mód nedoporučoval.)

Kdybych měl KCD ohodnotit číslem, dám 90 %. Na debut nového studia, byť založeného zkušenými lidmi, je to skvělý výsledek. Zaklínač 3 by měl 100 %.

Poslední česká recenze Kingdom Come: Deliverance
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90.41%) 98 hlas/ů

17 KOMENTÁŘE

  1. Zaklinace 3 (GOTY) hraju prave ted. Dobra hra, dost mozna nejlepsi hra co jsem kdy hral, ovsem na 100% teda rozhodne neni. Ve hre chyby i nejasnosti jsou. Nelibi se mi napriklad, ze mnohe ukoly na sebe navazuji, ale v menu hry to nikde nepoznate a ukoly se radi nahodne. Ve vysledku uz mam 3 vedlejsi ukoly, ktere se nepodarilo splnit. Ale zase tam vidim velkou znovuhratelnost, protoze pokud to clovek bude hrat podruhe a jinak, muze se stat, ze nektere ukoly splnit pujdou a jine nez ted zase ne.
    Chyby jsou i v samotnych ukolech, kdy se stane, ze napriklad plnim ukol doporuceny plnit v levelu 12, ale na konci na me vybehne prisera z levelu 24, kterou neubiju a ukol musi pockat na doreseni nez vyleveluju postavu na patricnou uroven. Zaklinacovi 3 bych teda dal tak 9/10 bodu.

    KCD uz mam koupene v narozeninove sleve na GOGu, za mnohem lepsi cenu nez se prodava ted ve sleve. Hrat se to chystam az po dohrani Zaklinace 3. Zajimalo by me na jakem hardwaru jsi to hral a na jakem nastaveni hry vcetne rozliseni?

    Pro zajimavost Zaklinac 3 na nejvyssi detaily s vypnutym NVidia Hairworks na 60FPS (VSync) bez propadu na 2560×1440 na hardwaru i7-6700, GTX1080, 16GB RAM (pameti ale staci 8GB, zabranych mam jeste o neco mene).

    • Mně se podařilo odehrát celou hru s dvěmi nesplněnými úkoly, z toho jeden jsem nesplnil záměrně. I když by hra mohla hráči říct, že po tomto úkolu se mu znepřístupní úkoly x až y, dá se žít i bez toho.

      Ohledně těch lvl – ani jednou se mi nestalo, že bych úkol nezvládl splnit. Ze začátku to ještě šlo, ale když člověk plnil všechny vedlejší úkoly, ke konci hry už jsem úkoly určené pro lvl 24 absolvoval s postavou 30+ lvl a úkoly se tak staly dost jednoduchými. V nastavení se sice dá nastavit, že lvl příšer se přizpůsobí lvl postavy, ale pak zase člověk všude potkává otravné topivce na lvl 30+.

    • Za mě Zaklínač 10/10, protože je to opravdu nejlepší hra co kdy vyšla.
      To že na úkoly na sebe navazují, ale nejsou tak označeny, bych naopak bral jako plus…kurňa nemusí hra informovat o všem ne? O čem by to pak bylo?
      Můj příklad: když sejmu Keiru, tak je přece logické, že za ní později nemůžu jít s prosbou o pomoc a hlavně jsem to nemohl ani předem vědět, že jí budu “potřebovat” pro boj s Divokým honem.
      Takže tohle určitě není mínus…přece nechceme hry, co nás budou vodit za ručičku ne?
      Pro mě je to tak více reálné. Nikdo není děd vševěd 🙂
      Navíc, to že některé úkoly člověk nesplní jej vlastně může i “donutit” k nové hře a tedy nové větvy v příběhu atd.

      Jinak to co píšeš o lvl, tak mě se nestalo. Když jsem šel na úkol s potřebným levelem, nikdy tam nebyla potvory, kterou bych nezvládl.
      Joo, co se mi stalo bylo, že když jsem po splnění úkolu vyběhl z jeskyně, tak hned na hřebenu jsem narazil na potvoru s lebkou….tedy bez lvl info => neutečeš = smrt. Ale to bylo už mimo úkol.
      Všeobecně jsem v Zaklínači nenarazil na žádné chyby (nic co by utkvělo v paměti), takže za mě opravdu 10 bludišťáků 🙂

  2. Lukáši, mám trochu pocit, že jste se nechal unést… asi zejména sympatiemi k české hře v českém prostředí. Ta hra na 90 % není ani s přimhouřenýma oběma očima… teď max 75 %, čerstvě po vydání (kdy se všechny hry recenzují, pro fér srovnání, zejména s rozsáhlým Zaklínačem 3) tak 45 %… ale chápu, každý to vidíme subjektivně a je fakt, že já jsem té hře moc šancí nedal, protože mě neskutečně její nedopracovanost iritovala…

    • Ono to je těžké hodnotit. Pokud Vím tak KCD běží na unreal engine a z toho co jsem měl čest nastudovat, je vytvoření lesa celkem jednoduchou záležitostí. Lukáš si ale hlavně stěžuje na chování postav a jejich animace a tu opravdu UE nemá zvládnutou a když jsem se snažil vytvořit vlastní animaci již existující postavičky, musel jsem to vypnout abych se nepoblil. A bylo mi z toho ještě dva dny zle. UE toto opravdu nemá zvládnuté, je to odfláklé a nedokonalé. Prakticky se s tím nedá pracovat. Nedá se vytvořít kostra, nějaký hlavní kořen hry a k tomu přiřazovat další operace, úkoly, větvění se zpětnými smyčkami. UE všechno vkladá do jednoho nepřeberného guláše typu rozevíracího menu, na kterou něco lepíte a prakticky jste vázani na konkrétni nadefinovanou věc a nemůžete tak kombinovat. Dávám Vávrovi za pravdu v tom, že cokoliv chtějí opravit může rozdrbat něco jiného a proto musí hru při každém zásahu přetestovat jestli se nerozbilo něco jiného. Je to obrovský problém UE a divím se, že to neřeší. Prakticky jsem se na animacích zasekl a nechce se mi řešit něco, co už dávno bylo vyřešeno v jiných hrách a v jiných enginech znovu. Stvořili sice dobrý a komplexní nástroj na tvorbu her, ale nechali mu hardcore programovatelnou volnost, kterou bych nazval spíš prázdnost. A bohužel musím konstatovat: “zlatej Valve Hammer Editor”, UE musíte všechno programovat od začátku a to včetně úplných kravin. A způsob nelogického rozvržení práce s jednotlivými prvky, je ubohost sama o sobě.

  3. Vcelku zabavna hra, odohral som len nieco cez 30 hodin, ale tak ako po vydani tak aj dnes, za ten neskutocny stuttering a lagy 5/10 – plne pochopitelne z reakciami hracov na metacritics, steame, atd… Co som hladal po roznych diskusiach, hadzu to na chovanie cryenginu pri nizsich fps, fyziku, ai… takze som to hral na minimalnych/strednych detailoch pri cca 100fps… vyzeralo to zle, rozmazane, vzdialene objekty sa zobrazuju na poslednu chvilu, ale celkom plynule to stale nebolo. Kvalitu hry silne zraza pouzita technologia… inak by som tomu tych Lukasovych 90% dal

    • to je divné, nic takového nezaznamenávám. Lagy? Vůbec. Stuttering? Vůbec. Jediné, co se mi občas stane, je to, že se některé postavy vykreslí ve “spodkách” a bez pokrývky hlavy, a až když jsem u nich, tak se dokreslí zbytek . Ale to se děje až teď, když mám hodně rychlého koně a do vesnice dorazím tryskem (ne klusem).
      Co máš za HW? Já jedu na i7-4790k bez OC, 16GB RAM, RX580 4GB, 10000ot. disk. A samozřejmě W10. Samozřejmě jedu na maximální detaily ve FHD.

  4. KCD mám sice pořád nedohraný (kvůli nedostatku času), ale hra si mě získala už od začátku skvělou atmosférou a uvěřitelným příběhem. A je fakt, že kdyby se to odehrávalo kdekoliv jinde mimo naše území, tak bych si hru s největší pravděpodobností ani nepořídil.

    Od verze 1.4 jsem na vážnější chyby nenarazil, na Ryzenu 1600 s Radeonem R270 v 1080p hra běží jako z praku. Doporučuju všem, co se tolik nezaobírají technikáliemi, ale silný příběh je pro ně základním kamenem proto, aby si hru opravdu vychutnali.