Kompletní test Radeonu HD 6850 a 6870: hry a provoz

0

Vlastní designy HD 6850, referenční HD 6870

Při uvedení nové řady Radeonů se AMD stala nehezká lapálie. Do řady testů se dostaly Radeony HD 6850, které měly aktivní plný počet stream procesorů, tedy 1120 namísto 960. K čemu přesně došlo a co to pro recenzenty znamenalo už jste asi ostatně viděli v našem dřívějším článku. Konečně se k nám dostala karta od jednoho z mála nepostižených výrobců a nabízíme vám nejen výsledky karty se správnými parametry, ale i to, jak moc by vyšší počet stream procesorů ovlivnil výkon HD 6850.

Asus Radeon HD 6850 DirectCU

Radeon HD 6850 od Asusu nemá referenční design. Netýká se to jen chladiče, ale celého tištěného spoje.

       

Na záslepce jsou dva DVI konektory, jeden DisplayPort a jeden HDMI. Jeden ze dvou DVI portů má významná omezení, nepodporuje dual-link DVI (30″ LCD na něm tedy nepoběží v rozlišení 2560 × 1600), a co bude asi většinu lidí pálit víc, jde o DVI-D bez podpory analogového výstupu.

Chlazení zabírá prostor dvou slotů. Kryt chladiče je ještě o pár milimetrů delší než tištěný spoj.

Dvě tlusté 8mm heatpipe jsou v přímém kontaktu s jádrem. Přes ně se odvádí teplo do žebrování, které je pod krytem pod a kolem axiálního ventilátoru. Axiální ventilátor je připojený čtyřpinovým konektorem a podporuje monitoring otáček a pwm regulaci.

Přídavné napájení je vyvedené do strany. Na tištěném spoji je podobně jako u jiných 6850 vidět příprava na druhý přídavný PCI-E power konektor.

Ocelový plech na vnější hraně karty není pro parádu, omezuje deformace tištěného spoje, který se jinak při dotažení chladiče může výrazně prohýbat.

Karta je o pořádný kus delší než Radeon HD 6850 od Sapphire. Včetně krytu chladiče má od záslepky délku bezmála 25 cm.

Uvnitř balení je kromě nejnutnějšího příslušenství v podobě jedné DVI-I – D-sub redukce, CrossFire můstku a redukce pro přídavné napájení ještě obal na CD.

Karta je od výrobce mírně přetaktovaná, namísto referenčních 775 MHz běží na 790 MHz. Na výkon karty to má minimální vliv, rozdíl se pohyboval kolem 0,3-0,5 fps při snímkových frekvencích kolem 60 fps a vyšších. Při testování jsem (mimo jiné kvůli srovnání se „zmetkovou“ HD 6850 s 1120SP) takty nastavil na referenční.

Sapphire Radeon HD 6870

HD 6870 od Sapphire se nikterak neliší od referenčního návrhu AMD a vlastně se dá říci, že na něj vsadila na začátku většina výrobců. Mění se jen samolepka. I tato karta nese 1 GB GDDR5, na rozdíl od referenčního HD 6850 má však dva napájecí konektory.

Sapphire Radeon HD 6850

V minulém testu jsem vám ještě nestihl ukázat fotografie rozebraného Radeonu HD 6850 od Sapphire. Chladič má měděnou základnu, z níž vedou dvě heatpipe, vapor chamber si Sapphire zřejmě schovává na další modely s jádrem Barts.

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Ve srovnání tentokrát není karta v referenčním provedení, kvůli malému počtu 1GB modelů na základních taktech a jejich ceně (často jsou dražší než přetaktované verze) je do grafů zařazená přetaktovaná 1GB verze MSI GeForce GTX 460 v provedení Cyclone, se kterým mám já i Mirek dobré zkušenosti a který nabízí kromě mírně vyšších taktů (jádro běží na 725 místo 675 MHz, paměti jsou na referenčních taktech) i mnohem lepší provozní vlastnosti jen za malý příplatek.

MSI N460GTX Cyclone OC recenze

 

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30″, 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7-920 (20× 200 MHz = 4,00 GHz, Turbo Boost a HyperThreading vypnuty)
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS F3)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1200 MHz, 7-7-7-20-2T, 1,66 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 (1300 rpm) + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 1000 rpm

Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač (a noční klid), jediným zdrojem hluku je tichý disk v silentboxu a ventilátor zdroje:

  • hlučnost okolí: 35,5 dBA (měřeno cca 20 cm od grafické karty, sestava je mimo skříň)
  • pevný disk: WD10EVDS v boxu Acutake Dark Disc 2
  • zdroj: EnergyKnight SS-500ET (OEM Seasonic)
  • chladič CPU: pasivní

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF 9.1.1.1
  • ATI Catalyst 10.10 pro Radeon HD5850, HD 6850, HD 6870
  • Nvidia GeForce 260.89 pro GeForce GTX 460

Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7-920 děkujeme společnosti Intel

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-X58A-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí desítek balení teplovodivé pasty Noctua NT-H1
děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za

poskytnutí her Battlefield Bad Company 2 a Dragon Age: Origins děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty 5: World at War (DX9)

 

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu běžím kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Nové karty jsou otestovány v DirectX 11 režimy, všechny včetně starších pak společně v DirectX 10. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia II

Do metodiky jsme nově zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

 

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám následující nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon: Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u Ligny. Fraps nastavuji na 62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím pohled hned na zcela nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), H.A.W.X. 2 (DX11), World in Conflict (DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 benchmark

Čerstvě uvedený preview benchmark Tom Clancy’s H.A.W.X. 2, který v naší metodice nahradí původní H.A.W.X., podporuje DirectX 11 a dokáže i opravdu intenzivně zaměstnat teselátory. I z tohoto důvodu se snad ještě před jeho uvedením ozvalo samotné AMD s komentářem, že je benchmark nachystaný pro karty Nvidie a záměrně vypuštěný těsně před uvedením nové generace Radeonů se záměrem poškodit je. Na vině má být zbytečně jemná teselace polygonové sítě, která pkartám GeForce nedělá problémy, zatímco Radeony výrazně brzdí. AMD slibuje, že v době uvedení bude zjednána náprava v ovladačích.

Nic to ale nemění na tom, že pokud tento úžasně vypadající benchmark, který teselaci smysluplně využívá, v současnosti spustíte, dopracujete se následujícím výsledkům. Zda a jak se bude situace lišit u plné hry teprve zjistíme, prozatím vám nabízím dílčí výsledky, ze kterých je zřejmé, že GeForce má v tomto testu nad Radeony abnormální náskok. Kvůli zmíněné kontroverznosti výsledek prozatím nezapočítávám do celkového skóre. Aby byla k dispozici teselace, je nutné spouštět DX11 verzi exe souboru z adresáře hry. Vše je nastaveno na maximální detaily a se zapnutou teselací. Průběh loguji samozřejmě i FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty (průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

Unigine Heaven 2.1

Unigine Heaven 2.1

 

Hlučnost

Hlučnost

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).

Asus Radeon HD 6850 DirectCU

Bez zátěže je karta zbytečně hlučná. Bohužel už při 20 % výkonu ventilátoru běží otáčky nad 1500 ot./min a je znát slabý mírný aerodynamický hluk, ještě víc ale vadí cvakání motorku. Už v mírné zátěži se k němu ale přidává aerodynamický hluk. I při intenzivní zátěži se otáčky ventilátoru drží relativně nízko a hlučnost chladiče už je nadprůměrná, konkurenční Sapphire byl ale o něco tišší. Oproti referenčnímu chlazení s radiálním ventilátorem jde o podstatně lepší řešení.

Sapphire Radeon HD 6870

Pro tuto kartu platí totéž, co pro většinu referenčních chladičů. V klidu o sobě dává mohutný radiální ventilátor vědět především vrčícím motorkem. Při mírném zvýšení otáček začíná rychle růst aerodynamický hluk.

Spotřeba, teplotní testy

Spotřeba

Je měřena spotřeba celého PC (bez monitoru, viz kapitola Testovací sestava) pomocí zásuvkového wattmetru FK Technics. Nastavení jednotlivých her pro pro měření spotřeby a teploty je popsáno v následující kapitole.

Moderních karet z vyšší střední třídy jsou si spotřebou bez zátěže už velmi blízké. Výrazněji z řady vybočuje snad jen GeForce GTX 460 v nereferenčním provedení od MSI. Ani GTX 470 na tom, pokud vezmeme v potaz chování při zátěži, není bez zátěže zase tak špatně.

 

Teplota

Výkon/watt

Nastavení pro jednotlivé hry:

  • Crysis: ambush, enthusiast, DX10, 1920 × 1200 px
  • Far Cry 2: ranch medium, ultra, DX10.1, 4× MSAA, 1920 × 1200 px
  • Oblivion: testovací pozice zde, max. detaily, HDR, 4× MSAA, 2560 × 1600 px
  • Anno 1404: max. detaily, 4× MSAA, 2560 × 1600 px
  • Metro 2033: chase, DX10, 1920 × 1200 px, very high, 4× MSAA

Další grafy jsou s paušálním odečtem 140 W jakožto odhadované spotřeby PC bez monitoru a bez grafické karty. Poměr výkon (jednotka snímky za sekundu) / spotřeba minus 140 (W) by měl vyjadřovat přibližnou spotřebu samotné grafické karty a ještě více odrážet to, co chceme analyzovat: efektivitu GPU vzhledem k odběru elektrické energie.

V těchto grafech se ukazuje největší slabina jinak velmi zajímavé grafiky – GeForce GTX 470. GeForce GTX 460 pak za Radeony zaostává o poznání méně. Pozoruhodný je i náskok starší HD 5850, která fungovala nejefektivněji.

Shrnutí výsledků a verdikt

Shrnutí výsledků

Zatímco v testech Radeonů HD 6850 s 1120 stream procesory se mohlo podle výsledků zdát, že AMD odladilo karty tak, aby nabídly když ne vyšší, tak alespoň stejný výkon jako HD 5850, z grafů s reálnou HD 6850 už je zřejmé, že za HD 5850 zaostává výrazněji. Ale nelamentujme předčasně, dalším důležítým faktorem je cena.

HD 6870 už výkonem starší HD 5850 s malým odstupem překonává. V rozlišení 2560×1600 bodů (na které se ale pořád hodí spíš výkonnější karty) dokonce předběhla i GTX 470. Ovšem platí totéž – důležitá je také cena.

Když se podíváte, kolik jednotlivé karty stojí, rázem vás choutky na HD 5850 přejdou. Ceny jsou z 1. 11. 2010 ráno a odpovídají nejlevnějším modelům skladem v Alfa Computer, Alza.cz či CZC.cz (výjimkou je testovaná HD 6850 od Asusu, která nebyla skladem nikde) a jsou včetně DPH. Neexistující HD 6850 s 1120 stream procesory jsem ocenil stejně jako běžnou HD 6850.

Radost z Radeonu HD 6870, který by za jiných okolností byl zajímavou náhradou HD 5850, jeho cena také kazí. U srovnávaných karet má druhý nejhorší poměr cena/výkon a při současných cenách se dá označit spíše za alternativu k dnes už nepříliš výhodné HD 5850. Připlácet bezmála jeden a půl tisíce za zhruba 15% navýšení výkonu je v této cenové kategorii celkem luxus.

Na grafech poměru výkon/cena se na špici vyšvihla bohužel neexistující karta. Po ní vede s minimálním náskokem gigabajtová MSI GTX 460 Cyclone (pro jistotu opět připomínám že jde o mírně přetaktovaný model.)

Za pozornost ale určitě stojí i jeden z dalších výsledků, totiž GeForce GTX 470. Nebývá zvykem, aby téměř nejvýkonnější jednoprocesorová karta excelovala i v poměru výkon/cena.

I když už asi všichni vědí, že u řady HD 6800 nebylo záměrem AMD představit výkonnějšího nástupce modelů 5800, asi jen málokdo není zklamán tím, že jsou nové karty pomalejší než Radeony HD 5800. Ani zdůrazňování, že karty s jádrem Barts nemají být nástupcem HD 5800, na tom moc nezmění.

Naopak velmi pozitivní je, že jsou nové karty cíleny do zajímavějšího (čti cenově dostupnějšího) segmentu. Zejména u HD 6850 to znamená, že se AMD po dlouhé stagnaci cen konečně začalo zase ubírat směrem k lepšímu poměru cena/výkon a co víc, i Nvidii nové karty vyprovokovaly ke snižování cen. V případě (českých) cen Radeonu HD 6870 už se ale nedá říci, že by šlo o výrazný posun k lepšímu. Zejména s ohledem na celou mediální masáž kolem toho, jak jsou nové karty sice pomalejší, ale zato výhodnější, je zarážející, že až na minimální nárůst výkonu nabízejí při stejné ceně prakticky totéž co HD 5850.

Dá se říci, že síly jsou docela vyrovnané a spíše než výkon nebo poměr cena/výkon budou při výběru rozhodovat další vlastnosti. V čem nové Radeony (stejně jako modely z předchozí generace) mají nad GeForce navrch jsou provozní vlastnosti, či konkrétněji spotřeba v zátěži, a také konektorová výbava. To, že jim naopak schází podpora PhysX a CUDA, je asi zbytečné zdůrazňovat.

Co mě u zatím všech testovaných Radeonů příliš nepotěšilo, je chlazení. V zátěži je sice hlučnost až na referenční chlazení HD 6870 dobrá, bez zátěže jsou ale chladiče zbytečně hlučné. V případě Sapphire HD 6850 to bylo jen vrčící motorek (což může být i problém konkrétního kusu), u Asusu už se k vrčení přidával i aerodynamický hluk od zbytečně rychle běžícího ventilátoru.

Asus Radeon HD 6850 DirectCU, 1 GB

+ výkon dostatečný pro drtivou většinu her
+ výborný poměr cena/výkon
+ nízká spotřeba
+ nepříliš hlučný v zátěži
+ vysoká rezerva pro přetaktování
+ voltage tweak
+ cena
– vrčící motorek u ventilátoru bez zátěže
– větší rozměry karty
– horší poměr výkon/watt než HD 5850

Sapphire Radeon HD 6870, 1GB (ref.)

+ jen o málo pomalejší než GTX 470
+ dobrý poměr výkon/watt
+ spotřeba
– jen o málo výhodnější než starý HD 5850
– v základu vysoké takty brání lepšímu přetaktování
– bez zátěže vrčí motorek
– v zátěži hlučný
– rozměry karty

Kompletní test Radeonu HD 6850 a 6870: hry a provoz

Ohodnoťte tento článek!