Komplexní motivy vzhledu odejdou. Co bude po nich? Mozilla má plán pro hezčí Firefox

Aktuálně existují dva typy motivů vzhledu. O jeden Firefox na podzim přijde, současný systém však má k uspokojivému stavu stejně daleko. Proto v Mozille vznikl plán, jak se s motivy vzhledu ve Firefoxu vypořádat.

3
Mozilla Firefox
Mozilla Firefox

Loni na podzim Mozilla začala přemýšlet, jak zlepšit systém motivů vzhledu ve Firefoxu. Na základě zpětné vazby nastínila, jak si nyní představuje budoucnost. Momentálně Firefox podporuje dva typy, a sice klasické těžkotonážní motivy, které dokáží prohlížeč kompletně proměnit k nepoznání. O něco mladší je systém odlehčených motivů vzhledu, které ponechávají prohlížeči základní rysy v podobě původní sady tlačítek, ale na jejich pozadí přidávají tapety.

Že je situace ideální, protože lze vzhled proměňovat jen lehce, nebo naopak úplně? Tvorba lehkého motivu vzhledu v podstatě jen spočívá v nahrání tapety web s doplňky. Pozměnit lze barvy některých prvků, především písem na panelech, nicméně možnosti úprav jsou velice omezené. Kdo chce vytvořit komplexní motiv vzhledu, musí zase dodat vypracované kaskádové styly, obrázky a ikony v kompletním balení – pokrýt musí celý prohlížeč.

Současná situace

Problém spočívá v tom, že první možnost tvůrcům a tvůrkyním motivů vzhledu příliš svazuje ruce, zatímco druhá je příliš náročná. Člověk musí perfektně znát prohlížeč a držet krok s vývojem Firefoxu, což může být nejen časově náročné. Z uvedeného vyplývá, že ideálem by byla dnes neexistující prostřední možnost, která by nebyla tak komplexní, ale nabídla by možnost výrazněji zasáhnout do vzhledu programu.

Klasické motivy vzhledu umožňují komplexní proměnu prohlížeče
Klasické motivy vzhledu umožňují komplexní proměnu prohlížeče

Pro srovnání, aktuálně se na webu s doplňky nachází 500 komplexních motivů, ale jen 60 z nich je kompatibilní s aktuálním Firefoxem. Lehkých motivů je k dispozici přes 400 000. Neméně zajímavá jsou čísla používanosti. Komplexní motivy používá 0,089 % uživatelek a uživatelů Firefoxu, což jsou necelá 4 % používanosti lehkých motivů. Do toho se Mozilla zbavuje klasických doplňků, které nahradí jednodušší WebExtensions. Tyto doplňky však ke komponentám uživatelského prostředí nemají přístup.

Jak z toho ven?

Mozilla proto chystá nový systém změny vzhledů, kde základem bude dokumentace prvků, které lze ovlivnit. Organizace bude tento systém udržovat, aby nebyla narušena kompatibilita. Při tvorbě motivů pak bude možné měnit jen vybrané části prohlížeče, byť bude prostor také pro výrazné modifikace. To tedy zní jako rozumný kompromis.

Firefox bude rovněž podporovat motivy určené původně pro Chrome. (Podporuje ostatně i doplňky pro Chrome.) Později budou možnosti tvorby motivů rozšířeny, aby byli uspokojeni i ti náročnější. Na této úrovni však stále nebudou možné podobné totální proměny, jaké umožňovaly kaskádové styly.

Lehké motivy vzhledu jsou dle mého názoru vkusnější
Lehké motivy vzhledu jsou dle mého názoru vkusnější

Proto Mozilla zájemcům a zájemkyním stále ponechá volné ruce v editaci kaskádových stylů. Tato možnost ale bude považována za experimentální. Kdo se rozhodne pracovat s kaskádovými styly, musí vzít na vědomí, že udržovat takový motiv vzhledu je náročnější. Tyto zásahy navíc budou omezeny jen na testovací verze Firefoxu. Mozilla dále umožní API WebExtensions, aby zasahovalo do vzhledu. Tyto možnosti budou v podstatě shodné s výše představeným novými možnosti tvorby motivů vzhledů.

To, co jsem popsal, jsou ovšem plány. Práce by Mozilla chtěla stihnout do půlky listopadu, kdy vyjde Firefox 57, jenž navíc zcela odstraní podporu pro stávající komplexní motivy vzhledu.

Komplexní motivy vzhledu odejdou. Co bude po nich? Mozilla má plán pro hezčí Firefox

Ohodnoťte tento článek!

3 KOMENTÁŘE

      • Nech bejt. To máš čoveče uživatele a uživatelky, co je pro ně vzhled čehokoliv naprosto fatální a nejzásadnější věc v ekosystému počítače, tak se nediv že se tím jak vypadá obrázek a ikonka zabývají celé týmy „badatelů“. V opačném případě by je mohl pupušek obvinit z diskriminace čtyřprocentních, kdyby mu nevyrobili ikonku s pejskem a tapetku vyvedenou v padesáti odstínech růžové … a to ani nechci pomyslet o jak zásadní téma by přišel IT bulvár 😉