Konec 20 % času pro vlastní projekty, Google už prý bokovky netoleruje

0

Google je už roky známý tím, že svým zaměstnancům dával volný prostor, aby v pracovní době mohli pracovat na vlastních projektech, třeba i s využitím technologií mateřské firmy. Každý zaměstnanec tak mohl až 20 % pracovního času dělat na věcech nesouvisejících s jeho hlavními úkoly. Tak třeba vznikl i Gmail, reklamní systém AdSense, zpravodajský agregátor News a spousta dalších drobností.

Změna politiky nastala po návratu Larry Page do čela Googlu
Změna politiky nastala po návratu Larry Page do čela Googlu (foto: Google)

Magazín Quartz teď s odvoláním na jednoho bývalého zaměstnance, který si nepřál být jmenován, tvrdí, že tato politika Googlu se výrazně změnila (čti zrušila). Potvrzuje to i diskuze jiných zaměstnanců na Quoře. Google se údajně snaží provoz co nejvíce zefektivnit a všechny síly vrhnout do důležitých projektů, které vydělávají nebo přinášejí jiný užitek.

Konec „20 % času“ sice ještě není oficiální firemní strategií, ale všechno k tomu směřuje. Zaměstnanci údajně musí žádat své vedoucí, aby mohli pracovat na různých bokovkách. Ti jim to ale nechtějí povolovat, protože v Googlu funguje účinný způsob, jak měřit výsledky jednotlivých manažerů. Ty se pochopitelně odvíjejí od toho, jak pracují jejich týmy. Proto je nevhodné, aby jim podřízení trávili jeden den v týdnu nad nesouvisejícími úkoly.

Strůjcem změna je zřejmě Page

Tato změna podle všeho nastala na jaře 2011, kdy se do čela firma vrátil Larry Page. Od té doby jsme už zažili spoustu úklidů, tedy zrušení nevydělávajících či jinak nepotřebných služeb. Ukončen byl iGoogle, Google Reader, Picnik, Notebook nebo Knol. Schytala to i laboratoř Google Labs, jež produkovala různé doplňky a zlepšováky pro hlavní služby.

Líhní důležitých vedlejších projektů se stala laboratoř Google X, v níž se angažuje i Sergej Brin a nově také Andy Rubin (zakladatel Androidu). Právě z X vzešly autonomní vozidla, chytré brýle Glass nebo v poslední době stratosférické balóny, které budou ve světě šířit internet. Na další vynálezy se můžeme těšit.

Google je čím dál větší korporací, kterou ženou dopředu peníze a tlak akcionářů. Na hraní a rozvíjení kreativity si tak zaměstnanci budou muset najít chvilky ve volném, nikoliv pracovním čase. Neplatí to ve všech případech nebo u všech oddělení/manažerů. Všelijaké legrácky a easter eggy nacházíme ve službách Googlu neustále. Ostatně i některá animovaná nebo interaktivní loga, tzv. Doodly, musela zabrat programátorům spousty hodin, přitom se jedná o zbytečnosti. Vyšší návštěvnosti vyhledávače nepřinesou, slouží jen pro pobavení a připomenutí toho, že v Googlu nedělají jen suchaři.

Legrační pohovory neměly smysl

Se změnou zaměstnanecké politiky ale možná souvisí i změna pracovních pohovorů. Laszlo Bock, viceprezident Googlu přes lidské zdroje, nedávno v interview pro New York Times prozradil, že dřívější improvizované pohovory byly k ničemu, naprostá ztráta času, která uchazeče nedokázala filtrovat ani nic předpovídat. U pohovorů jste například mohli dostat otázku, kolik golfových míčků se vejde do letadla. Na tom si měl Google ověřit, jak se lidé postaví k řešení nových problémů a jaké mají nápady. Nábor nových lidí se už bude řídit standardnějšími postupy.

Zdroj: Quartz

Ohodnoťte tento článek!