Krizová mapa Česka: každý se může stát reportérem ČT

0

Česká televize dnes spustila nový projekt krizovamapa.cz. V případě, kdy Česko sužují přírodní nebo jiné katastrofy, má toto místo spojit občany, kteří zde najdou potřebné informace nebo naopak nové informace dodají. Tedy jakási nárazová občanská žurnalistika.

ČT k tomu vyburcovalo „obrovské zapojení diváků do krizového zpravodajství ČT24 při povodních v roce 2010“. Nový nástroj bude pomocnou rukou divákům, redaktorům i záchranným složkám a humanitárním organizacím.

Lidé budou moci sami sdílet informace prostřednictvím sociálních sítí, e-mailu nebo formuláře na webu, poskytovat fotografie a videa. Tým Krizové mapy Česka bude tato data filtrovat, ověřovat a tvořit z nich užitečnou mapu.

Na projektu s Českou televizí spolupracuje světová dobrovolnická síť The Standby Task Force, která pomáhala OSN v Libyi či při záplavách v Pákistánu. Mapa vznikla na platformě Ushahidi, která už byla využita k mapování násilností v Keni a Gaze, případně při zemětřesení na Haiti. K dispozici je webové prostředí, ale také aplikace pro Android a iOS. Mapa nefunguje stále, ale jen v případě krizových událostí.

Pokud budou sněhové kalamity nadále atakovat Česko, případně při rychlé změně počasí dojde k velkým záplavám, zřejmě bychom se mohli dočkat prvního spuštění. Zatím máme k dispozici první screenshot, jak aplikace vypadá. Web krizovamapa.cz je zatím neaktivní.

Krizová mapa Česka

Stále usilujeme o to, abychom poslání televize veřejné služby naplňovali, jak nejlépe nám dostupné technické prostředky umožní. Kodex ČT nám v bodě 19.2 přímo ukládá v případě vážného ohrožení bezpečnosti, zdraví nebo majetku obyvatelstva přednostně svým vysíláním napomáhat záchraně lidských životů, zdraví, majetkových hodnot a životního prostředí. Pomocí Krizové mapy Česka jsme nyní schopni zastat toto poslání jako organizátoři určité kolektivní inteligence, jaká už prokázala svou mimořádnou sílu u nás i v zahraničí,“ zdůrazňuje generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Odehrává-li se nějaké neštěstí, přírodní či technogenní katastrofa, každá informace – byť zdánlivě nedůležitá – může být velmi cenná. Potvrzují to naše zkušenosti s krizovým zpravodajstvím při povodních v roce 2010, kdy se během kontinuálního zpravodajství ČT24 připojily desetitisíce diváků prostřednictvím sociálních sítí. Lidé prokázali zájem stát se součástí veřejné služby a pomáhat. Klíčové ale je, jak s těmito informacemi v emotivně vypjatých momentech během neštěstí naložíte, jak je dokážete vyhodnotit a správně využít, vyloučit fámy a dezinformace. To je extrémně náročný proces ve velkém časovém presu, když už situace nastane. Dlouhodobá práce na tomto know-how je proto podle nás zásadní,“ podotýká výkonná ředitelka divize ČT Nová média Pavlína Kvapilová.

Systém je funkční. Nadále však pokračujeme s jeho rozvojem, aby byl ještě propracovanější. Přitom soustřeďujeme kontakty, které mohou přinést užitek v těžkých momentech,“ dodává.

Zdroj: ČT

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář