L4 cache Haswellu bude nakonec integrovaná grafická paměť?

0

Nedávno jsme vás informovali
o dohadech serveru VR-Zone, podle nichž měl Intel v plánu do některých
verzí procesorů architektury Haswell integrovat vyrovnávací paměť čtvrté
úrovně. Ta měla údajně sloužit zejména k urychlení grafické části
procesorů, jejichž příchod na trh je plánován na příští rok. Nová vyrovnávací
paměť se přitom neměla nacházet přímo na čipu; místo toho by s ním byla
pouze propojená v pouzdře procesoru.

Minulý týden se ovšem na toto téma
rozhovořil také redaktor stránky SemiAccurate Charlie Demerjian.
Z nejmenovaných zdrojů se údajně dozvěděl, že integrovanou paměť můžeme
v čipech architektury Haswell skutečně očekávat, nepůjde však o další
úroveň vyrovnávací paměti, nýbrž o variaci na technologii Sideport,
s kterou se před lety vytasila AMD u grafik, integrovaných tehdy ještě
v severních můstcích čipových sad. Pokud se tedy informace zakládá na
pravdě, budou mít procesory pod rozvaděčem tepla připájenou svou vlastní,
vyhrazenou grafickou paměť.

Ta má mít
údajně velikost pouze 64 MB, což znamená, že bude nadále nutno zapřáhnout i
určitou část operační paměti počítače, zato však bude pracovat o poznání
rychleji. SemiAccurate tvrdí, že tato paměť má být ke grafice připojena „velmi
širokou“ sběrnicí, takže ji grafická karta bude moci použít pro nejkritičtější
data, zatímco zbytku bude muset stačit sdílená hlavní paměť.

Ačkoli jde o zprávu nezaručenou, některé
detaily dávají smysl. Podle starších spekulací by Intel rád v Haswellu
významně zvedl grafický výkon, a to
pětinásobně vzhledem k současnosti
. Jak většina hráčů ví, zvyšování
výkonu grafického jádra rychle přestává přinášet ovoce, pokud se zároveň
nezvyšuje propustnost paměťové sběrnice – a ta je u grafik integrovaných
v procesorech nevyhnutelně omezena rychlostí operační paměti. Jsou zde
tedy důvody pro to, aby se Intel pokusil této bariéře zčásti vyhnout přidáním
vyhrazené grafické paměti, připojené k vlastnímu řadiči a integrované
v pouzdře procesoru. Tato technologie bude ostatně podle jiných dohadů
použita pro procesory budoucích herních konzolí a AMD by ji v budoucnu
snad mohla přinést i na trh osobních počítačů.

Varianty platformy Shark Bay

SemiAccurate se však dle mého názoru mýlí,
když této technologii připisuje dramatické výkonnostní dopady. Pokud se
integrovaná paměť objeví, dost možná jejím cílem nebude vyšší výkon, nýbrž
snížení spotřeby – vzhledem ke stagnaci stolních počítačů má totiž Haswell
políčeno
zejména na notebooky
. Již zmíněný Sideport u grafik AMD sice přinášel
určité zrychlení
, jeho původní úlohou ovšem bylo umožnit přepnutí procesoru
do úsporných režimů, zatímco je obrazovka počítače aktivní. Pokud totiž grafika
neměla vlastní paměť, musela při každém obnovení přistupovat do operační paměti
a probouzet kvůli tomu procesor. Paměť Sideport tedy vlastně sloužila jako úsporná
technologie.

Integrovaná grafická paměť v Haswellu
bude tedy pravděpodobně (pokud vůbec bude…) mít stejnou úlohu. Na tuto možnost
ukazuje již malá kapacita, kterou SemiAccurate uvádí. Slova o velmi široké
paměťové sběrnici jsou tak dle mého soudu s vysokou pravděpodobností
mylná. Koneckonců by to vyžadovalo komplikovaný řadič, a nejspíš i vyšší
množství paměťových čipů pod rozvaděčem tepla, kde – ruku na srdce – toho
volného místa zas tolik nebude.

Pokud tedy Haswell tuto technologii
skutečně přinese, nebude se asi jednat o žádnou revoluci. Herní výkon procesorů
AMD A8 a A6 ostatně naznačuje, že sdílená paměť zatím nepředstavuje kritické
omezení. Na druhou stranu je tento scénář myslím pravděpodobnější než přidání
vyrovnávací paměti. Grafická paměť by měla být užitečnější, vždyť vzhledem
k situaci na trhu se Intel bude na grafický výkon soustředit stále více.

Zdroj:
SemiAccurate

Ohodnoťte tento článek!
Pokrývač aktuálního dění v PC hardwaru pro Cnews.cz * Má rád: sranda, levný hardware, x86, nemoderní umění, slušnost, ekologie, Tolkien * Nerád: trollové, nespravedlnost, snobí hardware, prosciutto