Letošní konzole nám musí vystačit dalších osm let [Přehled roku 2013]

0

Kvalita grafických efektů ve hrách v posledních několika letech spíše stagnovala a mnoho hráčů to dávalo za vinu Xboxu 360 a Playstationu 3, pro jejichž archaické hardware jsou hry nejčastěji vyvíjeny a posléze portovány na PC. Na vydání konzolí nové generace tak řada lidí čekala jako na smilování. Jestli jsme se však dočkali toho, v co jsme doufali, to je otázka složitější. Vezměme to ale hezky popořadě, od začátku roku.

Vítěz konzolové války byl znám předem. Úspěch slavilo AMD

Možná i proto patřily aktuality věnované Playstationu 4 a Xboxu One (už v době, kdy jeho finální označení ještě nebylo známé) k poměrně hodně čteným. Ještě začátkem roku jsme zdaleka neměli jasno ohledně hardwaru, který nové konzole bude pohánět. Už tehdy prosakovaly zprávy – pro mnohé těžko uvěřitelné, avšak později doložené jako pravdivé – že jak Xbox One, tak Playstation 4 budou používat procesor a grafické jádro od AMD.

Ačkoliv marže na čipech pro konzole nejspíš nebudou nijak vysoké, pro firmu, která se dlouhodobě potýká s finančními problémy, to znamenalo velký úspěch. AMD si pojistilo stabilní příjmy, ať už by se trh konzolí vyvíjel jakkoliv: kromě Xboxu a PS4 dodává také GPU pro nepříliš úspěšné Nintendo Wii U.

Když byly obě konzole oficiálně představeny (první oznámení od Sony přišlo už v únoru), vyšlo najevo, že hardwarově jsou si podobné jak vejce vejci. Oba výrobci zvolili monolitický čip, který zahrnuje osm slabých procesorových jader na nízké frekvenci 1,6 GHz (Microsoft později frekvenci navýšil na 1,75 GHz) a grafický akcelerátor příbuzný s Radeony HD 7000, a kapacitu sdílené operační paměti stanovili na 8 GB. Pro vývojáře by tak mělo být jednodušší programovat multiplatformní hry.

Veletrh E3: největším nebezpečím pro Microsoft je on sám

Na červnovém veletrhu Electronic Entertainment Expo přišla další řada oznámení. Ačkoliv ani jeden z výrobců si netroufl nevybavit svou konzoli optickou mechanikou, Microsoft s fyzickými médii do budoucna asi moc nepočítá. Dostupností internetového připojení se ale Microsoft nechal trochu unést, když do Xboxu One zabudoval mechanismus DRM vyžadující neustálou konektivitu. Společnost také až příliš ustoupila herním vydavatelům, když oznámila, že hry zakoupené na discích DVD a Blu-ray bude možné přeprodávat jen za poplatek.

 

Než Microsoft podlehl tlaku médií a hráčů a nesmyslná omezení zrušil, na kauze už se stihl přiživit marketing Sony, zatímco představitelé Microsoftu doráželi již tak rozčarované hráče nepříliš promyšlenými výroky na sociálních sítích. Mediálnímu obrazu Xboxu One v té době nepomohlo ani odhalení, že některé předváděcí hry na E3 ve skutečnosti neběžely na vzorcích konzole, ale na PC s procesorem Intel a grafickou kartou Nvidia.

Hardwarové specifikace, které tou dobou už byly známé, vyvolaly u mnoha lidí deziluzi. Pomalý procesor a GPU srovnatelné nanejvýš s mainstreamovým Radeonem HD 7850 zkrátka nebyly tou peckou, na kterou jsme po několikaletém přesluhování staré generace konzolí čekali. Více kritiky schytal (možná ne zcela oprávněně) Xbox One, jehož inženýři obětovali hrubý grafický výkon, aby v čipu mohla být integrovaná rychlá paměť ESRAM a hlavní paměť složená z levnějších čipů DDR3.

Rozčarování hráčů ještě přiživilo zjištění, že hry na novém Xboxu budou zřídkakdy nativně vykreslovány v rozlišení Full HD a namísto toho bude obraz hardwarovým upscalerem dopočítáván ze 720p nebo 900p. Playstation 4 možná zvládne 1080p ve větším počtu her, ale to je celkem bezpředmětné: budou-li do dvou let za snesitelné ceny dostupné 4K televizory, hry v tomto rozlišení nám nenabídne ani jedna konzole.

Do obýváku se tlačí noví soupeři: Steam Box a Shield

V září se do souboje o místo v obývacím pokoji přihlásil další soupeř, se kterým se předem nepočítalo. Zatímco Xbox One a PS4 mají k PC hardwarově blízko, Steam Machines od Valve, pro něž se ještě před vydáním vžil pracovní název Steam Box, jsou PC. Běží na nich ale operační systém Steam OS uzpůsobený pro používání na televizoru a patří k němu gamepad Steam Controller s dotykovými plochami, na kterém lze hrát i typicky myšoidní hry.

Ačkoliv prototypy nesou výkonnou grafickou kartu od Nvidie, v plánu jsou údajně i konfigurace s integrovanou grafikou Intel. Pro hráče, kteří nechtějí laborovat s nastavením grafiky a rovnou hrát v bezproblémovém nastavení, proto asi Steam Machine nebude to pravé.

SteamMachines

V budoucnu bude možné hry i streamovat ze stolního počítače a tímto oslím můstkem se dostávám k zařízení, které to umí také. Nvidia možná z trucu, že se neuchytila v žádné z „velkých“ konzolí, vytvořila přenosnou konzoli Shield s procesorem Tegra 4 a operačním systémem Android. Kromě toho, že na cestách se na Shieldu dá hrát pohodlněji než na dotykovém displeji telefonu či tabletu, na něj též v domácí síti lze streamovat hry z počítače (s grafickou kartou GeForce) a lze jej použít i pro streamování na televizor (byť je to poněkud krkolomné a ne zcela levné řešení).

Steam Machines ale přijdou na trh až v roce 2014 a Shield se do Evropy vůbec nedováží. Většina pozornosti se tak v roce 2013 pochopitelně upínala na Playstation 4 a Xbox One. Druhý zmíněný sice v ČR také nekoupíte, na rozdíl od Shieldu je to však alespoň v plánu: podle dosavadních informací bychom se ale měli dočkat zhruba v březnu.

Padaly prodejní rekordy, konzolím se ale nevyhly závady

Ačkoliv v průzkumech veřejného mínění a počtu předobjednávek měl Playstation 4 před Xboxem One převahu, obě konzole se prodávaly jako rohlíky a počet prodaných kusů byl omezen tím, kolik se jich fyzicky stihlo vyrobit a dodat. Sony po prvním dni hlásilo milion prodaných kusů jen v Severní Americe, Xbox One na tom nebyl o mnoho hůř. Ani jednomu zařízení se nevyhly porodní problémy, byť oficiálně postihující jen velmi omezený počet kusů. Některé Playstationy 4 odmítaly nabootovat (závadě se velmi rychle začalo přezdívat „modrá linka smrti“), Xboxy One měly problémy s optickými mechanikami.

Killzone: Shadow Fall vyšel jen na PS4, více exkluzivních titulů ale nabídl Xbox One

Těm, kdo byli z obou konzolí zklamaní, dali zapravdu analytici s odhady výrobních nákladů. Xbox 360 i Playstation 3 se v prvních letech prodávaly se ztrátou, aby si hráči tak nadupaný stroj vůbec mohli dovolit. Oproti tomu maloobchodní cena Playstationu 4 v době vydání prakticky přesně odpovídá ceně komponent a montáže a u Xboxu One to bude podobné. Spíše než vysoká cena nebo nízký výkon ale konzole zaostávají v počtu her. Těch je zatím pomálu a většinou jsou to tituly vyvíjené souběžně pro konzole minulé generace.

Není tedy divu, že v porovnání ceny a užitné hodnoty zatím vítězí Xbox 360 a Playstation 3, při jejichž koupi vám zbyde ještě dost peněz na kvalitní hry. Nenechte se však mýlit: konzole roku 2013 budou v nadcházejících letech nejvýznamnější herní platformou a za pár let možná opět budeme psát fatalistické předpovědi o soumraku hraní na PC.

Letošní konzole nám musí vystačit dalších osm let [Přehled roku 2013]

Ohodnoťte tento článek!