Hlavní navigace

O2 má neomezený mobilní internet za 499 Kč, ale má to několik háčků

Sdílet

Zdroj: Redakce

O2 včera zveřejnilo nový ceník (zde v PDF) svých internetových tarifů. Zmizela z něj bezdrátová služba Optimal Air (a firemní varianty), která za 499 Kč nabízela připojení přes 2G/3G/LTE o rychlost 20/2 Mb/s se Smart FUPem 30 GB. Místo ní přibyla nová Optimal Air Fix, která je mnohem zajímavější.

LTE jako VDSL

Za 499 Kč měsíčně s dvouletým úvazkem nebo 757 Kč bez úvazku nabízí 20/2 Mb/s bez omezení přenášených dat. Jde o skutečnou alternativu pro VDSL, které stojí stejně. Už žádný Smart FUP, internet pojede stále plnou rychlostí v závislosti na kvalitě příjmu a kapacitě vysílače. Operátor poctivě uvádí typickou rychlost rovnající se 80 % té inzerované, tedy 16/1,6 Mb/s. Minimální garantovaná je 16/16 kb/s, agregace je 1:50 (co neznamená, že se o rychlost dělíte s 50 lidmi.)

Jen pro fixní použití

Říkáte si, proč takový tarif nepoužít na mobilu? Operátor na to samozřejmě myslel. V podmínkách stanuje, že tarif funguje na zvláštních datových SIM kartách bez hlasových služeb. V dokumentu se ale překvapivě nepíše nic o tom, na jakých zařízeních se karta smí používat.

V minulém ceníku se staršími tarify měl bod: 13. Tarify je možné užívat pouze prostřednictvím modemu určeného pro tuto službu. Užívání služby prostřednictvím nepovoleného koncového zařízení je považována za zneužití služby a O2 je v takovém případě oprávněna účastníkovi službu ukončit.

Teď tam ale podobnou klauzuli nemá. Pouze zmiňuje možnost, že pokud si zároveň s tarifem koupíte stolní modem Zyxel LTE 4506 (5149 Kč) nebo TP-Link MR200 (2379 Kč), lze tarif do 30 dnů od zřízení služby ukončit bez smluvní pokuty.

Teoreticky tedy lze zakoupenou kartu (aktivace a odeslání stojí 99 Kč) použít i v mobilu, tabletu nebo notebooku. S takovým zařízením ale nebudete moci cestovat. To zakazuje další bod podmínek: 12. Mobilní internetové připojení, které Službu Internet Air Fix je možné užívat pouze na sjednané adrese umístění služby. Předchozí tarify přitom cestování umožňovaly.

Proč to nejde i u mobilů?

Nabídka je to hezká, ale logicky se musím ptát, proč lze neomezená data mít doma, a ne v mobilu? Jaký je v tom pro operátora rozdíl? Už jsem toto chování operátorů kritizoval loni v létě v článku Nejsou data jako data. Operátoři si za jeden megabajt účtují až 46 Kč. Pořád je to aktuální téma.

Ale abych si sám odpověděl. U mobilního internetu chybí konkurence. Máme tři síťové operátory (Air Telecom promine), kteří drží partu a všichni mají téměř do puntíku stejné tarify. Jenže u internetu do domácností je situace jiná. V Česku je kabelovka, optika, xDSL, bezdráty (Wi-Fi, WiMAX) a ti nejšťastnější si mohou vybírat z několika různých nabídek, které soupeří cenou a parametry. A teď se k nim přidává i O2 s tarifem Air Fix.

PS: Na webu je zatím starý tarif s omezením na 30 GB.

Vyjádření O2

Doplněno (9:01) – Operátor nám dnes zaslal reakci, v níž tarif upřesňuje. Bude nabízen jen těm, kteří na dané adrese nemají dostupné VDSL.

K 1.2. jsme spustili pilot pro Internet AIR FIX, na kterém si chceme otestovat reakci trhu a zatížení LTE sítě v reálném provozu. Internet AIR FIX je určený pro připojení domácnosti nebo firmy k internetu, a to jako doplněk ke klasickému DSL v lokalitách, kde není v tuto chvíli dostupná naše fixní konektivita. Pokud tedy zákazník projeví zájem o internet na doma, kolegové zkontrolují jeho adresu a pokud bude v dané lokalitě chybět naše konektivita nebo tam bude DSLko s nízkými rychlostmi, budeme nabízet tuto variantu (typicky samoty, vesnice, místa hodně vzdálená od ústředen).

Stejně jako pevný xDSL internet je tedy určený pro použití na konkrétní adrese, není možné s ním cestovat a převážet ho. Navíc díky tomu, že bude služba fixovaná na konkrétní lokalitu a bude tedy čerpat mobilní data pouze z konkrétních základnových stanic ve svém okolí, dokážeme daleko lépe řídit provoz a zatížení mobilní sítě.

Po skončení pilotu budeme vyhodnocovat, jaký má služba dopad na provoz sítě v dané lokalitě. Zároveň budeme řešit i zákaznickou zkušenost. Zákazníkům doporučujeme, aby modem umístili v blízkosti oken, kde je nejlepší signál. V případě, že by nebyli se službou spokojeni, mají v rámci měsíční garance spokojenosti možnost od smlouvy odstoupit.

Byl pro vás článek přínosný?