Filmy a hry si nikdy nebyly blíž. Podívejte se, jak vznikal Mandalorian

1
Star Wars: The Mandalorian
Star Wars: The Mandalorian (foto: Disney)

Vysokorozpočtový seriál The Mandalorian rozšiřující kánon Star Wars využil novou filmařskou techniku. Producenti Disneyho se spojili s experty z Epic Games a pro tvorbu virtuálních exteriérů i interiérů využili Unreal Engine 4 známý zejména z her. A aby toho nebylo málo, přímo na place se pracovalo s obrovskými LED stěnami, které scenérie rovnou zobrazovaly. Takhle vznikla více než polovina seriálu.

Herci tak nemuseli stát před modrým nebo zeleným plátnem, na které by se pak naklíčovaly efekty, ale mohli přímo reagovat na měnící se prostředí. Štáb zase dokázal v reálném čase pozadí upravovat rovnou při natáčení a ušetřil čase strávený v postprodukci. LED stěny přitom mají i další výhodu. Reálný obraz se rovnou odráží od lesklých materiálech či se lomí na skleněných površích připravených rekvizit.

Engine přitom sleduje pohyb kamery a posouvá obraz i na stěnách, aby se dosáhlo reálného paralaxního efektu. To je velký rozdíl oproti desítky let staré technice, kdy se za herci promítaly neměnné obrazy. Typicky při jízdě autem bylo na pozadí puštěno video se silničním provozem.

V loňském blogovém příspěvku na webu Epic Games technologii ukázali podrobněji. Režisér může scénu upravovat přímo z iPadu, kupříkladu nechá zapadnout slunce a celé pozadí potemní. Pomocí VR brýlí si může ještě před natáčením otestovat, jak bude prostředí vypadat a měnit přitom ohniskové vzdálenosti objektivů. Pomocí ovladačů zase dokáže přidávat rekvizity, či je upravovat. Protože je na place několik LED panelů, ten v záběru může zobrazit virtuální zelené plátno pro dodatečnou práci grafiků, ale okolní panely již osvětlují herce, takže na jeho brýlích i motorce jsou vidět reálné odrazy.

Epic navíc zmiňuje i potenciální nevýhody i limitace. Jeden operátor musí vždy provádět korekce barev tak, aby pozadí přesně odpovídalo povrchu na zemi. Když se tedy do studia naveze písek, nesmí být na kameře poznat hranice mezi digitálním a skutečným povrchem. Jeden z filmařů zmiňuje také efekt moaré, který vzniká, když se na digitál fotí nebo natáčí povrch s nějakou pravidelnou mřížkou (typicky pruhovaná/kostkovaná košile či obraz na monitoru, v tomto případě LED panelech). Při natáčení prý ale není vidět, poněvadž se ostří na postavy a předměty před stěnou, zatímco pozadí je mimo rovinu ostrosti.

Zdroj: Unreal

Filmy a hry si nikdy nebyly blíž. Podívejte se, jak vznikal Mandalorian
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94%) 10 hlas/ů

1 komentář