MediaTek bude mít v mobilních SoC GPU od AMD. Začátek licenčních Radeonů?

0

Je to trošku škoda, ale v mobilní oblasti se i přes trvající snahy moc neuchytili tradiční výrobci herních GPU, AMD a Nvidia. AMD se svými tabletovými APU na bázi x86 nikdy nezaznamenalo úspěch, a ani Tegry od Nvidie se v poslední době v tabletech moc neobjevují – pomineme-li iniciativy jako Shield, které tlačí Nvidia samotná. Nicméně grafiky s výkonnou desktopovou DNA by se mohly zase vrátit. Podle zákulisních informací se totiž firma Mediatek, která má na mobilním trhu docela silnou pozici, rozhodla do svých čipů integrovat GPU založené na Radeonech od AMD.

Informaci, že Mediatek na grafikách pro své mobilní SoC spolupracuje s AMD, přinesl včera web Fudzilla. Pochází údajně od zdrojů přímo z průmyslových kruhů a získat se ji podařilo na veletrhu MWC 2015 probíhajícím minulý týden. Vysoce postavení činitelé AMD spojení s programem GPU jsou údajně s MediaTekem ve stálém kontaktu a práce na tomto projektu už údajně běží delší dobu. Fudzilla uvádí, že obě firmy po oslovení odmítly tyto informace komentovat, zdroje webu prý ale trvají na tom, že toto partnerství běží. V současnosti vyvíjené čipy, kterých se GPU od AMD bude týkat, ale ještě nejsou zralé k oznámení a zveřejněné budou až v zatím neupřesněném budoucím čase.

Mediatek MT6572

Ze zprávy bohužel nevíme, jak přesně bude toto začlenění grafické architektury AMD do mobilních MediaTeků vypadat. Je asi vysoce pravděpodobné, že celkový design čipu bude stále v režii této tchajwanské firmy. Asi nejreálnější varianta je, že AMD poskytne IP a návrh jádra – nejspíše používajícího architekturu GCN – a MediaTek tento blok začlení do vlastního SoC na bázi architektury ARM. Fudzilla o vyvíjených procesorech uvádí jen to, že jsou určené pro mobilní oblast a půjde o highendové modely. Vzhledem k obvyklým přesahům ale není vyloučeno ani to, že se jednou objeví v nějaké Androidí konzoli. Každopádně by v nich ale měla být nízkospotřebová implementace GPU, podobná asi tomu, co je dnes v APU Mullins.

Pro AMD by takováto spolupráce mohla být docela pozitivní. Finanční plody asi nebudou nějak zázračné, nicméně břemeno výroby a prodeje čipů by měl nést MediaTek. Pro AMD by tak spolupráce neměla být spojená s nějakými příliš velkými riziky. Zajímavá je tato zakázka asi hlavně hlavně potud, pokud po ní v delším horizontu budou následovat další podobné kontrakty, ideálně od širšího množství zákazníků. Firma díky konzolovému byznysu není v licencování grafických jader nováček, nicméně v mobilní oblasti etablovaná není.

 

Připomeňme, že možnost licencovat grafickou architekturu nabízí také konkurenční Nvidia. Tato iniciativa, od níž se čekal potenciál k dalekosáhlým změnám na grafickém trhu, ale zatím vyznívá spíše do ztracena. Pokud už má Nvidia nějaké zájemce o licencování GPU, není o nich zatím nic známo, a to ani oficiálně, ani neoficiálně. Ba dokonce to vypadá, že se její licenční byznys nyní orientuje spíše na monetizaci patentů, než na návrhy GPU. Pokud se tedy potvrdí, že na tomto poli uspělo AMD, šlo by o zajímavý obrat. I když je ve hře i možnost, že mu zakázku od MediaTeku získala prostě nízká cena – nižší, než co byla ochotná akceptovat Nvidia.

Zdroj: Fudzilla

MediaTek bude mít v mobilních SoC GPU od AMD. Začátek licenčních Radeonů?

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Včera jsem to dohrál, až na mě sympatické prostředí (temnotu já rád) to byl těžký průměr a Mantle je zatím jeden velký fail, sračkoidní zabugovaný BF4 + tohle, no to za těch pár fps tady u toho fakt stojí teda 🙂

  2. Je mi jedno dajte mi ban,ospravedlňujem sa ale myslím že hovorím za všetkých.

    Predator ty jebnutý kokot chod si do nvidie jebať tieto nezmysly,takýto Nvidiot ako si ty tu snaď ešte nebol.Keď si kokot tak nereaguj na podradné produkty konkurencie ču sú úplne nahovno a strč si svoju nvidiu do piče.Jaj jak si ma vytočil ,a teraz reagujem na všetky tvoje príspevky.S tebou sa nedá rozumne argumentovať tak si už natlač prudukty nvidie do riti a odpal na mesiac.

  3. Je to velká škoda pro AMD, že si neumí vybrat dobré projekty pro demostraci technolgií, které jejich karty umí.

    BF4 nestabilní bug fest, Thief odfláklý remake s tunou problémů s optimalizacemi a nesmyslným příběhem / postavami.

    Budu muset někde zapůjčit AMD kartu, abych si pak vyzkoušel True Audio v novém Thiefu (až na něj bude sleva a bude řádně opatchován) a porovnal ho s Thief Deadly Shadows na EAX 3.0.

    Je mi v tomto AMD velmi líto, technologie adaptovali zajímavé, ale zajistit kvalitní tituly, které je implementují, se jim vůbec nedaří 🙁

  4. No ako pozerám ten AnandTech tak vážne neviem, s R290 a 2C/4T 3,3GHz na vysokých nastaveniach 63,5 FPS, AMD nameralo s R290 a FX8350 69,6 FPS… Takže pri 2x počte vlákien, o 700MHz vyššej frekvecnii benefit + 6 FPS… tú ich celú tabuľku som ešte nevidel ale niečo mi našepkáva že majitelia akokoľvek taktovaných i5-tiek budú stále aj tak na výkone FX8350… a Haswell i3 na vysokých 3,5/3,6GHz budú možno o 2-3FPS pod.

  5. Přijde mně divné to směrování na APU. Vždyť když budu vybírat procesor pro herní PC, tak si vyberu ten, který dává dobré výsledky(stabilní) ve všech hrách a ne jen v pár, které budou pod určitým studiem. Navíc to má pomoci i Pentiím, takže konkurenční výhoda vesměs žádná a koupí výkonějšího procesoru získám výkon i v jiných programech…

    IMHO by Mantle mohlo mít obrovský význam v highendu, kde by dovolilo použít vyšší kvalitu nastavení(víc prvků na scéně?) než grafiky Nvidie a to by mohl být důvod pro nákup grafiky AMD(jako v tom slide s Crossfire na i7) a hlavně výborná reklama, která by byla vidět. I ti co kupují mainstream slintají nad highendem 🙂