Megatest Core i9-12900K: Intelu to vyšlo, Alder Lake zatočí i s nejvýkonnějším procesorem AMD

172
Intel Core i9-12900K
Intel Core i9-12900K
-
Zdroj: Ľubomír Samák

Procesory Alder Laku prinášajú medzigeneračne výrazné zmeny a znamenajú pre Intel akúsi novú etapu. Po dlhej dobe to znovu bude medzi procesormi znovu a pre výber toho správneho zaváži každý detail. Hybridná koncepcia desktopových procesorov je ešte len na začiatku, na začiatku je aj nový výrobný postup Intelu a pritom Core i9-12900K už dostal „do problémov“ aj 16-jadrový Zen 3, ktorý na novú Core i9 výkonnostne väčšinou nestačí.

Předchozí
Následující

Intel Core i9-12900K v detailoch

O všetkých novinkách procesorov Intel Alder Lake sme informovali prostredníctvom správ tak, ako sa počas roka objavovali. Ale ak ste niečo náhodou minuli, nevadí. Od toho je táto prvá kapitola, aby každý získal rýchly prehľad o tom, čím sa budeme ďalej zaoberať.

Alder Lake-S ako prvé desktopové procesory upúšťajú od 14 nm výrobného postupu a prechádzajú na modernú 7 nm technológiu (predtým označovaný ako 10 nm Enhanced SuperFin). Táto technológia by mala byť veľmi podobná 7 nm procesu TSMC, ktorý sa používa na výrobu procesorov AMD. Takže po šiestich rokoch (od procesorov Intel Skylake) je tu konečne veľká zmena v použití výrobného postupu.

Výrazne zmenená je i návrh procesorov ako takých. Jedná sa vôbec o prvé procesory, ktoré používajú hybridnú koncepciu malých a veľkých jadier. Teda niečo ako big.LITTLE u ARM. Najvýkonnejší z procesorov Alder Lake (teda ten, ktorým sa budeme zaoberať v týchto testoch) Core i9-12900K má osem jadier označovaných písmenami „P“ (Performance) a „E“ (Efficient). Výkonné jadrá majú vysokú taktovaciu frekvenciu a vysoký výkon (o 19 % vyššie než u procesorov Rocket Lake a Tiger Lake) a podporujú HyperThreading – dve vlákna na jedno jadro.

Procesor AMD Ryzen 5 3600 spredu a zozadu
Procesor AMD Ryzen 5 3600 spredu a zozadu

Detaily architektúry Golden Cove sme podrobne rozobrali v tomto článku. Úloha týchto P jadier je zabezpečiť výkon v hrách a v jednovláknových aplikáciách. Doplňujúce E jadrá majú potom zaistiť aj vysoký viacvláknový výkon a sekundárne sa podieľajú na behu nenáročných procesov, ako sú služby a úlohy na pozadí. Tieto jadrá majú stále relatívne dobrý výkon (podľa Intelu je IPC podobné ako u procesorov Skylake), ale stačí im výrazne menšia plocha. Čo sa týka priestoru na kremíkovom čipe, tak na jedno jadro P sa zmestia štyri jadra E, preto sa v rámci rozdelenia o nich hovorí aj ako o „malých“ jadrách, ku ktorým máme aj architektonický rozbor.

Menší výrobný postup znamená aj menšiu plochu celého čipu ~209 mm² (to je oproti Rocket Lake zmenšenie o viac než 24 %), s čím prirodzene súvisí aj horší odvod tepla z povrchu. Čip je k tepelnému rozvádzaču spájkovaný, ale to by pre dostatočné chladenie nemuselo stačiť. Preto aby bol prestup tepla do chladiča čo najvyšší, Intel stenčil čip, zúžil TIM a naopak zväčšil hrúbku tepelného rozvádzača. Ten sa zároveň aj trochu predĺžil, čo síce nie je primárne kvôli lepším chladiacim vlastnostiam, ale to takisto neuškodí. Kontaktná plocha IHS má na výšku 38 mm, ktoré ale drvivá väčšina základní chladičov kompletne pokryje.

Nová je pre tieto procesory aj pätica (LGA 1700), pri ktorej sa fyzické rozmery menia po 12 rokoch (od LGA 1156 určenej pre procesory Lynfield). Takže do LGA 1200 procesory Alder Lake bohužiaľ nedáte a je potrebná nová doska. Tá môže podporovať buď staršie pamäte DDR4 (to sa obvykle týka lacnejších dosiek) alebo teraz najaktuálnejší štandard pamätí DDR5. S nimi sme i my testovali a budeme testovať aj do budúcna. Až takého strašiaka, ako sa prepiera po diskusných fórach, rozhodne nejde. Časovanie sa javí byť vysoké, ale dôležitý je vždy koncový výkon, ktorý je naprieč všetkými tými aplikácií veľmi slušný.

Pri pamätiach DDR5 vás môže zaraziť, že diagnostické nástroje hlásia štvorkanálové zapojenia aj keď máte fyzicky iba dva moduly. Je to spôsobené tým, že zatiaľ čo pri pamätiach DDR4 má jeden modul DIMM dátovú šírku 64 bitov a správa sa ako jeden kanál, tak u pamätí DDR5 nastala v tomto zmena. Každý modul je interne rozdelený na dva kanály po 32 bitoch. Ak teda osadíte „dvojkanálovo“ dva moduly DDR5, je to z pohľadu pamäťového radiča zapojenie so štyrmi kanálmi po 32 bitoch (namiesto s dvoma po 64 bitoch). nemusíte si tým ale lámať hlavu, funkčne je to viac-menej ako dvojkanál u DDR4.

S procesormi Alder Lake sa zavádza aj podpora PCI Express 5.0. Túto novú zbernicu bude možné používať na slotoch ×16 (nebo ×8) pre grafickú kartu. S procesormi Alder Lake sa zavádza aj podpora PCI Express 5.0. Túto novú zbernicu bude možné používať na slotoch ×16 (nebo ×8) pre grafickú kartu.

Parametre

Upozornenie: Ešte predtým, než sa pustíme na testy, je dôležité zdôrazniť, že všetky testy prebiehali pod operačným systémom Windows 10. Je to z viacerých dôvodov. Jednak preto, že je Windows 11 stále neodladené prostredie a akékoľvek merania sú veľmi rýchlo neaktuálne, jednak preto, že naprieč inštaláciami rôznych procesorov na rovnakej inštalácii OS údajne dochádza k výkonnostným skresleniam (aj keď to mže byť spôsobené aj nedôkladným čistením pozostatkov zo starej platformy) a do tretice všetky doteraz otestované procesory namerané pod Windows 10 a pri našom rozsahu testoch je samozrejme nereálne v tak krátkom čase, aký máme k dispozícii, pretestovať všetky procesory. Ale aj keby to bolo možné, ten dôvod s veľmi premenlivým správaním sa W11 je pomerne silný a v rámci čo najvyššej presnosti a životnosti výsledkov ešte nejaký čas na Windows 10 zotrváme. Isteže, na Windows 11 sa môže Alder Lake správať trochu inak, pretože má špeciálny plánovač (Intel Thread Director), ktorý využíva spätnú väzbu z procesora. To je ale momentálne jeden z mála kladov W11, aj keď o tom môžeme pravdaže diskutovať.

Článok pokračuje dalšími kapitolami:

Předchozí
Následující

172 KOMENTÁŘE

    • „nebyl důvod netestovat Intel na win11 a amd na win10 …“

      Mě to taky napadlo, ale on je tam problém: teď když třeba Tom’s Hardware testoval vliv těch patchů na AMD, tak mu vyšlo, že Ryzeny jsou ve všech hrách pod Windows 10 o pár procent rychlejší než jak jdou pod W11. Takže při srovnání by možná paradoxně byly zvýhodněné.

      Windows 11 by možná vyřešilo pár těch problematických testů, na které jsme narazili, ale pak by byla nejistota kolem všech těch ostatních výsledků. Metodicky nejlepší by bylo přejít na Windows 11 u všech procesorů, ale na to ještě asi zase je dost brzo.

      • já rozumím, ale tohle není úplně vypovídající … desítky s malými jádry neumí … u her je to asi jedno, tam se stejně asi moc nezapojí … já si ty testy projdu, až mě to (něco) přejde 😀 … nakonec nejlépe vypadá 12600k, cena, alespoň dnes 7400, výkon nad 5800x při stejné spotřebě … v recenzích ho nazývají „little monster“ 😀

            • Kde inde? 🙂

              Jedine v tých troch prípadoch, ktoré sú uvedené v závere, je v „tvrdej“ viacvláknovej záťaži pod očakávaniami. Z toho ten HandBrake x264 nebude mať na sveomí scheduler, keďže využívané sú všetky jadrá, ale slabo. A Y-Cruncher s Stockfish zase nepracuje na P, ale iba čisto na E jadrách.

        • Desítky neumí s malými jádry intelu, jedenáctky zase neumí obsloužit starýho zena. Tak co jako teď? Navíc Win10 je už doceal stabilní, pokud indové nepodělají nějakej update. Win11 je zatím jedna velká beta…. Jeden den něco otestuješ, druhej už je všechno jinak a všechny testy můžeš zahodit.

        • gogo: stejně si to nekoupíš, tak co řešíš ? win11 tu podle známého windows zákona nebudou moc dlouho a přijde oprava na WIN12 ale ty budou použitelné tak za pět let nejdřív…. Děláš jak kdyby jsi vstoupil do počítačového světa před pěti minutami.

          • Název bych viděl spíš na Win 22 nebo WinFu … :-); nvidia to zvládla v mojí kategorii dobře 760; 960 (860 byla jen m nebo se už stařecky pletu), 1060 (dodnes) a pak nám čísla uletěla 1660; 2060 ;3060 …

            Připomnělo mi to Autodesk 5 -10; 11; 2008 v roce 2007 a pak 15x předělání balíků a názvů.

          • Crho, proč si myslíš, že mám problém koupit si AL? Protože ty jsi v podstatě hardwarová socka, tak všichni? Pobavil … neser se už do mě s těmi zelenými chujovinami, Jardo, hleď si svého skylake čtyřjádra, jistě ti poslouží ještě řadu let …
            … pokud se ti zdá moje reakce přehnaná, pak ne, není, už mě to tvoje přimrdlé podjebávání nebaví …

            • Jedninej kdo je tu hardwareová socka jsi ty. Stalkuješ pod článkem u nejvýkonějšího procáku kterej si stejně nekoupíš a když ano, tak nemáš systém na kterém by jsi ho provozoval a i kdyby jsi se plácl přes kapsu a vzal si to u HomeCreditu na splátky tak stejně tím nic nezískáš. Tolik k tomu mému pětijádru, které jsem koupil jako nadčasové aero. Až mi přestane stačit a bude upgrade.

            • ach jo, teď jsi mě usvědčil, chudáku pošahaný 😀 … ale taky sám sebe … ať se daří „hambo“ debile …

        • souhlasím, nejlíp vychází 12600K a ještě snad 12700K , lepší je použít DDR4 paměti, ale jeden musí mít na paměti, že až přijde Raptor Lake, což bude bratru za cca rok, tak bude opět potřeba vyměnit platformu ( a pak možná použít ty DDR5 ) a s tím musí ten kdo si pořídí Intel CPU počítat….

      • asi jak ktere, treba gamer nexus mel video W11 vs W10 pro Zen + patch/nepatch a v tech hrach to jednoznacne nebylo, nektere byly prave rychlejsi na W11, takze jestli tomshardware vyslo ze vsechny jsou na W11 pomalejsi, tak pak je otazka proc to vyslo jinak

        • Asi budem za barbara, ale svoju podporu dávam THW. Steve Burka považujem za prehypovaného arogantného prda, ktorý si nestojí za slovom. Už po tom, čo zhodil všetkých recenzentov chladičov, ktorí testujú na procesore, len preto, že si zostrojil parádnu rezistorovú záťaž (a potom od nej sám upustil a prešiel na procesor) u mna dosť klesol. A úplne sa zakopal nedávnym výberom peňazí na metodiku na testy ventiltory, z ktorej nič neukázal. Na to som FAKT zvedavý… ak v totmo smere nenaberie trochu pokory, tak má „poprdeli“, ako na Slovensku zvykneme hovoriť. 🙂

          Na HWCooling.net pracujem na vývoji metodiky na testy ventilátory už stvrtý rok, takže budem mať k tomu čo povedať. Len teda dúfam, že Steve zase nebude čarovať s tou jeho kamerou na vizualizáciu vetra, co je samozrejme vec iba na efekt (nič praktické). Ale to som ťažko OT, len som chcel vyjadriť tú nedôveru v Gamer Nexus.

          • Zase ale objevili problem kdy pri zmene procesoru se vraci L3 bug 🙂 me to zajima ciste technicky, nejak jsem po tom nepatral, ale obecne mi W11 slapou spise lepe nez W10, pominuli to strasne GUI a dalsi duvody proc radeji neupgradovat.

            • To sú tí, čo testujú spotrebu Radeonov na PCATe Nvidie? 🙂

            • jop 😀 byl pak tweet – Those who followed our Nvidia overhead testing might find this interesting. I finally looked into power usage comparing ‘total system’ with ‘graphics card’ power and as expected Nvidia GPUs do increase CPU power and therefore tools like Nv PCAT are cheating a bit on power usage.

            • první i druhý jsou těžce pro amd, jakékoliv výstupy z jejich testů bych nebral ani jako pobavení, protože svými pseudotesty ovlivňují řadu potenciálů … příznačné je, že doslova každý amd fanatik (tím nemyslím tebe mittar) předhazuje jako první recenze těchto chudáků …

    • Ale byl důvod testovat pod Win 10. A tím důvodem je, že oprava řešící nižší výkon nižší výkon AMD pod Win 11 se vypne po výměně CPU. To jde sice zásahem opravit, ale to vydrží jen do restartu. Tedy spolehlivá je pouze po výměně CPU nová čistá instalace a to silně zdržuje. Proto by by testování sice možná zlepšilo výkony Intel CPU, ale AMD by zase penalizovalo. Normální testování pod Win 11 bude možné, až to bude opravdu vyřešeno. Podle mne by možná nejlepší bylo alespoň aplikace otestovat také pod linuxem, ten žádnou architekturu nebrzdí.

          • Víte problém je v tom, že mladá generace Slovákům opravdu nerozumí. Moje babička se nerada koukala na slovenské inscenace v televizi. Měla problémy jim rozumět. Já jsem dítko federace a porozumění slovenštiny mi dala federální televize i slovenské knihy na českých pultech. Dnešní mladí už nemají slovenskou řeč ani v televizi ani v knihách.

            Nevěříte? taky jsme nevěřil. naši slovenští příbuzní se na nás jeli podívat. Cestou se stavili na jídlo. dali si braučové. Mladá servírka si je vyslechla a odešla. Po chvilce se objevil její starší kolega a zeptal se co si přejí. Ta mladá nerozuměla a styděla se to přiznat.

            Slovenští národovci to prostě podělali. Udělali slovenštině medvědí službu rozdělením federace. Paradoxní je, že i slovenští vydavatelé vydávají některé knihy v češtině. Osloví i ty Čechy co neumí slovensky. Slováci jim rozumí. Kniha je pak použitelná i pro český trh. Víte oni se dabují do češtiny i některé slovenské filmy nebo seriály.

            • v celku souhlas, až na pár detailů … „Dnešní mladí už nemají slovenskou řeč ani v televizi ani v knihách.“ … knih je všude dost a slovenské kanály jsou snad všude, nejsou blokované … akorát mladí nemají zájem … na východě území problém není, smíšená manželství atd atd … západ je na tom asi hůř … naštěstí ty jazyky jsou si tak blízké, že základ pochopí snad každý a nějaká slovíčka … čert to vem …

            • No nevím, tohle by predse melo fungovat i vice versa, ze slovenske deti co nezazili federaci nebudou rozumet cestine. A znam slovenske decka, co nemaji zadny problem. Vzdyt to je na 85% stejny jazyk, kdyz nerozumim i par slovum, tak pouziju mozek a domyslim si.

    • Jsem na Slovenčinu zvyknutý, jednak jsem z jihu Moravy a na Slovensko mám kousek a taky mám slovenské kamarádky a kamarády. Jsou jiné jazyky, které mi vadí víc. Stejně jako v poslední dobou stále častější anglické výrazy v češtině, tam kde k tomu není žádný logický důvod. Máme krásný jazyk, tak si ho chraňme. Ale zrovna jazyk našich bratrů je bezproblémově pro spoustu Čechů srozumitelný.

      • Máš v podstate pravdu. A my to máme ešte lepšie a lepšie vám rozumieme, lebo my staré rozprávky a filmy sme nepredabovali do slovenčiny a stále sa vysielajú v pôvodnom českom jazyku. U vás je tuším na to nejaký zákon a predabovali ste československú tvorbu v slovenčine nahovorenú. Preto naše deti od mala rozumejú češtine. Vaši mladí už majú trošku problém. Preto nemala problém ísť študovať ku vám dcéra aj syn. Na univerzite vôbec nerobia problémy so slovenčinou. Môj syn má skôr sám problém občas so slovenčinou, nevie správne slovo a skôr ho povie po anglicky, ale na slovenský výraz si nespomenie. Na internete seriály pozerá v angličtine, aj rôzne knihy číta v angličtine a pomaly zabúda na slovenčinu.

    • jo to jo, ve velkých rozlišeních rozdil sotva 1FPS, u malých rozlišení rozdíl 10FPS nepoznáš, protože jich tolik neumí ani 144Hz obrazovka vykreslit. Jsme na konci hw vývoje. soft už se nemá kam posouvat, několikátý pokus o přechod na 3D opět nevyšel.

      • Nejsme a řeknu ti, kdy tam budeme.

        Hry – Až budou zcela fotorealistické, díky dnešní metodě skenování pomocí fotogrametrie a umělé inteligence už se tam blížíme.
        Workload – Kvantové počítače, údajně nějaký ten prototyp schovávají třeba v IBM.

        Do té doby minimálně se jede dál. Ale jede se blbě, protože tahle neefektivita je strašný trend, který je třeba zase rychle zkrotit. Narážíme už pomalu na limity křemíku? Dost možná.

            • Nemáš pravdu.
              Vytáhnu jeden ne tak starý příběh, kdy JVC/Sony vyvinula a dodala na trh videosystém VHS. Tenkrát to byla bomba, magnetická páska a na ní šikmo pod docela ostrým úhlem četla otáčející se hlava šikmozapsané záznamy. Protože ten systém byl jednoduchý, obsahoval řadu chyb, kdy se hlava musela přesně synchronizovat se stopami, což se někdy nedařilo a tak obraz ujížděl. V případě přetáčení byly v obrazu vidět pruhy šumu. A kazeta byla docela velká. Bohužel to zaplavilo svět.
              Zanedlouho přišla firma Grundig se svým řešením videokazet, kdy kazeta měla o mnoho menší rozměr než VHSka. A při přetáčení nebyly vidět pruhy a obraz byl kvalitnější.
              A co se stalo? Nic, trh byl přesycen VHS a po dokonalejším Grudingu neštěkl ani pes.
              Tak jak dneska se uchytilo stahovaní filmů s rozlišením 1080p a větší rozlišení si stahují jen filantropové a fajnšmekři. 8K ? 16K ? Unreal nikdo nechce stahovat 500GB aby si přehrál jeden film, když stejnou službu mu udělá film o velikosti 5GB. O množství uložených filmu na jednotku disku nemluvě. O 3-D filmech, které opakovaně dostávají na prdel a opakovaně to lidé pohřbívají.
              Tím chci říct, že vždy máme nějaký bod nasycení, kdy člověk nedokáže rozlišit-ocenit vyšší kvalitu.
              A proto mluvím o tom, že docházíme do stejného bodu, kdy už nepůjde udělat kvalitnější grafiku, kdy už pro nás lepší grafika nebude mít žádný užitek. Když se lidé spokojí s nějakou grafikou tak už nebude tlak na programátory aby zlepšili grafiku, a to se promítne do nezájem o výkonnější grafiky. Jasně můžeme se bavit o fotorealistické hře, ale to je ono, já za sebe tvrdím, že to lidé odmítnou pokud to nebude nějak běžně dostupné, s dnešním internetem, disky apod…. pokud hra bude mít velikost 500TB, kdo si ji zahraje? Možná tak přes vzdálený stream. Ale to je za hooodnnněěěě dlouho…..

          • Stejne jako 640kb musi stacit kazdemu 😀 Ja bych netvrdil, ze vykon jednou bude uz zbytecny. Vzdycky jde danna uloha udelat rychleji. Ted na 8c/16t procesoru napriklad enkoduju 4k videa rychlosti +- 1:1 (tj. hodina videa = hodina encode pri 1pass). Klidne si umim predstavit, ze na tom zminovanem 50+ jadru by byl encode hotovy za 2 minuty…

    • Jj, na CopmuterBase to majú veľmi pekne spracované. A ejhľa, vyvracjú aj ten nezmysel o „jedinom správnom OS“ na testy Ader Lake. 🙂

      Na Widnows 11 samozrejme prejdeme, ale nebude to o mesiac ani o dva. Do roka však snáď ( pokiaľ už vtedy nebude W11 pod intenzívnou výstavou) určite. Svoju prácu si vážim (je to fakt drina prejsť v takomto rozsahu testov) a stavať na vode fakt nehodlám. Dosť si zakladám na presnosti a tu by som z testu an test nemal dobrý pocit/istotu. Je to asi trochu podobné ako Resizable BAR. Ten sa tiez vyvíja a v priebehu času je to vidieť. Takže kto testuje grafické karty iba s povoleným ReBARom a snaží sa vytvárať nejakú väčšiu databázu, tak to skreslenie naprieč testami je tam celkom výrazné.

      Testovať každý proceosor na inom OS, to by som nedal. Na takúto fušerinu by mi chýbala motivácia a odhodlanie na to sa kusnúť a dolovať dáta 60 hodín v kuse s jednou 4-hodinovou prestávkou na spanie. Lepšie podmienky na to neboli. 🙂

      • uz len zo zahrievania a spotreby handbrake vs CB23 je jasne, ze je nieco zle… konkretne HB nevie pod win10 vytazit dany procesor. Chvalim pouzitie win10, stale je a este dlho bude najpouzivanejsi OS pre PC, avsak ak sa zaroven nerobi aj test win11 ako to ma tomshw, tak je to proste zle.. potencial procesora sa vyuzije az s win11, a treba to zaratat do celkoveho skore 🙂
        2. chvalim pouzitie vzduchoveho chladica, aj ked nie uplne toho co by som si predstavoval (NH-D15). Dosiahnute frekvencie ukazuju, ze procesor brzdi.

        • Všeko je uvedené v texte záverecnej kapitoli. HandBrake je jednou z tých troch situácií (a to je z toho siahodlhého výpisu testov zanedbateľné číslo), kde skončil výkon vysoko pod očakávaniami. Respektíve iba s kódovaním x264, s x265 bolo všetko v poriadku aj v HB. Zrovna by som si ale vsadil na to, že pod W11 by to dopadlo úplne rovnako a s plánovačom to nemá nič spoločné (záťaž je totiž na všetkyćh jadrách, ale slabá…). Budem sa tomu ešte venovať a uvidíme. NH-D15 nie je zase o toľko výkonnejší chladič ako NH-U14S.Dosiahnuté frekvencie sú v poriadku. Aj pri vysokých tpelotách sa all-core držia stabilne na 4,7 GHz (pri používaní inštrukcií AVX2), repsektíve 4,9 GHz (bez AVX2).

  1. V prvom rade vďaka za obsiahlu (možno až priveľmi) recenziu.

    A po ďalšie, Intel vydal za tie €€€ veľmi dobé CPU a naviac pri tejto i9tke nebude ani vadiť cena dosky či DDR5.

    Pri (podľa ďalších recenzií) takisto veľmi vydarených i5/i7 už ale ceny dosiek a RAM budú dosť miešať karty výhodnosti a zmysluplnosti. Inak byť ochotný dať tie €€€ za CPU resp. mať preňho využitie tak i9 12900K by som sakra zvažoval proti 5950X…

    • „naviac pri tejto i9tke nebude ani vadiť cena dosky či DDR5.“
      Vám možno nie. Ale iným zase áno. Súčasné DDR5 neprinášajú extra benefit. Budúce vysokotaktované zase budú podstatne drahšie a to už môže byť problém. Tu nejde o to, že aj so vzduchovým chladičom nebude throtlovať. Bude ale pri trvalej záťaži pracovať pri dosť vysokých teplotách. Bude treba riešiť odvetranie skrine, väčšiu skrinku. Pri tej spotrebe treba aj výkonnejší zdroj.

  2. V prvom rade díky za outsourcingovanú recenziu: Intel Core i9-12900K v tisícke testov: AMD je zase dvojka
    zdroj: https://www.hwcooling.net/intel-core-i9-12900k-v-tisicke-testov-amd-je-zase-dvojka/%5B/size%5D

    Klobúk dolu, bola to nesmierna piplačka všetko to pretestovať proste de ja vu s niekdajším ehw testlabom…

    Prelúskal som naprieč svetom a testovacími zostavami a konfiguráciami recenzie a neuveriteľné sa stalo skutočnosťou 16 jadrový desktopový procesor s 8 veľkými P-jadrami Golden Cove a 8 MALÝMI atómovými E-jadrami Gracemont sa väčšinou pozeral do zrkadla na konkurenčný 16-jadrový desktopový procesor, ktorý má o 33,33% viac vlákien/threadov a až o 60,88% viac total cache.

    • Intel Alder Lake (RECENZE): Král je mrtev, ať žije král?
    zdroj: https://www.alza.cz/intel-alder-lake-recenze

    • Recenzia Intel Core i9-12900K a Core i5-12600K: Opätovné získanie hernej koruny
    zdroj: https://www.tomshardware.com/news/intel-core-i9-12900k-and-core-i5-12600k-review-retaking-the-gaming-crown

    • Testujeme Intel Core i9-12900K – taká revolúcia v procesoroch už dlho nebola!
    zdroj: https://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/intel-core-i9-12900k-test-procesora.html

    • Recenzia Intel Core i9 12900K a Core i5 12600K: búrka je tu. Radikálna zmena architektúry prináša svoje ovocie.
    zdroj: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-intel-core-i9-12900k-i5-12600k-review

    • Intel Impérium vracia úder
    zdroj: https://www.golem.de/news/core-i9-12900k-alder-lake-im-test-das-intelperium-schlaegt-zurueck-2111-160611.html%5B/size%5D

    • Intel je spät a AMD má problémy… 12900K recenzia a benchmarky!
    zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=H-sACJDqsJ0

    Inými slovami je to proste zmena paradigmy procesorov x86 aneb nateraz ŠACH MAT

      • mám strach, že se do 18.12 zas něco pokazí a neodstartuje a nebo odstartuje a vybuchne a nebo odstartuje doletí na oběžnou dráhu a tam se panel neotevře do požadovaného úhlu. Prostě nevěřím, že nám dovolí naši mimozemšťí „bohové“ dívat se do hloubky vesmíru pod pokličku.

        • otazka jestli ma smysl se divat do vesmiru nebo radeji pitvat mikrokosmos … jsme uz pripraveni na to, ze je vse treba jen simulace? 😀 jako doufam, ze to dobre dopadne, budou to nervy, ono i po startu nebude zdaleka vyhrano a jestli se jim to ve vesmiru spravne nerozbali tak potes koste

    • Klasické pomyselné spätné zrkadlo v pretekárskom automobile kde keď sa napr. Intel Core i9 12900K s 8C+8c / 24T pozrie tak poväčšinou v ňom uvidí AMD Ryzen 9 5950 s 16C / 24T a 64MB L3 cache (2x 32MB).
      O tom sú tie aj tie vyššie uvedené recenzie a ich názvy pre toho a tých, ktorí nepochopili…

        • najednou pbo … když jsem psal o pbo ohledně spotřeby, byl jsem odkázán někam do zádele … teď se najednou hodí … pak tedy i ta spotřeba, poměr výkon/spotřeba je jinde … a co se týče slibovaného „V-cache“ zenu, dovolím si pochybovat, že bude v řadách pod 5900x a že bude levnější … už vidím, jak někdo upgraduje 5900x za 5900x s cache navíc, kvůli 5 fps … přesně takhle totiž o tom píší na pc-helpu místní fanatikové …

          • kvuli 5 fps ti nikdo upgradovat nebude, tedy nikdy nerikej nikdo, ale spise nebude, nicmene plno lidi ma 3600 treba a nevidim duvod proc tam pak nesupnout treba 6900X, ono hodne bude zalezet jestli to pujde taky do X470 ci nepujde, to se jeste nevi, ja treba realne uvazuju o 3950X > 6950X … byl bych na hlavu padlej upgradovat na ADL, o trosku lepsi single a strasne provozni vlastnosti v multi kde to sotva dobyha, to fakt ne a hlavne prakticky do vsech desek das i nejvyssi CPU i nejnizsi APU, dat 241W do cehokoli jineho nez Z690 s poradnyma mosfetama taky nema smysl a to mam NH-D15 kde pro moje ticho je cokoli nad 180W proste zaber

          • Ty si dobrý trtko. Intel pustí brutálne napájanie procesora, využije všetky prostriedky, aby predstihol o pár mizerných percent AMD, tak prečo by nemohlo urobiť AMD to isté a zapnúť pri testoch PBO??? Veď je to to isté ako trvalé PL2.

            • nerozumíš o čem píši, drž raději pusu … já nemám nic proti PBO … chybí ti kontext …

        • Srovnáváš 5950X s 12600K, tedy očividně herní procesor s productivity procesorem?

          Nebo mluvíš o 12900K z recenze, protože pak to srovnání chápu.

          Právě proto jsem uvedl příklad 12600K, protože tam je ten power draw nejbizarnější.

          Winter is coming, early adopters můžou vypnout topení a ušetřit dřevo a uhlí. Akorát ten účet za elektřinu no…

            • Tam to celkem chápu, to není procesor do mid gaming sestav a ergo se relativně rychle jeho provoz zaplatí.

            • je přetaktován, co řešíš? Na co by ho kdo taktoval, když i bez toho nemá konkurenci? Kolikrát horší fps s tím boostem, jako bez … podívej se i na ostatní grafy

            • Protože je to K procesor a protože proto si kupuješ CPU s odemčeným násobičem?

              Intel dokonce na rozdíl od rudochů specificky procesory dělí.

              Ten nárůst není omluvitelný a dá se vysvětlit buď chybným návrhem architektury nebo nastupujícími limity křemíku. Vzhledem k velikosti jádra.

              Už před vydáním jsem psal, že věřím, že raw výkon bude nejspíš v pohodě, ale že mě osobně zajímá spíš efektivita. A ta je tristní.

            • tak přetaktuj Ryzen na stejné takty, taky je odemčený … už s pbo jde na limitu, pokud mu přidáš víc, vypaří se … škoda slov …

            • Znovu opakuji – AMD prodává s premium cenovkou K procesory? Ne, prodává X procesory, které jsou mírně nahnané (pre binned) z výroby, to je celé.

              K čemu je ti K procesor, který když nataktuješ bere 300 W?

              Nechápeš rozdíl, nebo nechceš chápat?

              Nepamatuješ, jak jsme tu psali, že Rocket je žravej, protože je to backport a AL pořeší? Nepořešil nic, naopak.

              Zapoj hlavu.

            • co mám zapojovat? Kromě současného jsem měl vždycky Káčko, nikdy jsem ho netaktoval, bral jsem ho kvůli vyšším taktům v základu a lepším provozním vlastnostem … 99% lidí Káčka netaktuje … co se Intelu týče, tady už to taky funguje jinak, v podstatě máš nataktováno z výroby, proto to K … můžeš kolem toho psát eposy třeba týden, jinak to nebude …

  3. Já akorát žasnu, že si Intel v době rychlých armových procesorů s velmi nízkou spotřebou dovolí vydat takového žrouta, s výkonem, který až tak větší není (ty testy výkonu na watt mluví jasně). Čekal jsem, že alespoň při polo-idle aktivitách, na kterých reálně běžný uživatel tráví většinu času (prohlížení webu, atd.) bude spotřeba nízká, protože se budou využívat jen „efficient“ jádra, ale spotřeba při idle je děsivá.

    Snad s výjimkou hráčů tak bude pro většinu běžných uživatelů lepší si koupit za 18 tisíc Kč Mac Mini s M1 (příští rok s M2 na 3nm výrobním procesu) a má klid (doslova 😉

    • mozna by chtelo krom otestovani vykonu otestovat i schopnost prepinani do uspornych stavu, krome CPU by to mela umet i pamet a hlavne i PCIE sbernice, pokud vse funguje pak je spotreba v idle hroziva, ono i AMD pri prechodu na X570 zvedlo idle spotrebu sestavy, evidentne to je nejaky nestastny trend pro ktery nemam vysvetleni kdyz soucastky jsou vyrabeny noveji a idle ma sve rezimy uz leta

    • „spotřeba při idle je děsivá“ — s tým si dovolím nesúhlasiť. Spotreba Ci9-12900K mimo záťaže je práveže nižšia ako u R9 5950X (v rámci ktorého tu spotrebu dvíha jeho I/O čiplet): https://www.cnews.cz/wp-content/uploads/2021/11/intel-core-i9-12900k-g324.html
      Vyššiu efektivitu než Ryzen 9 má táto Core i9 aj pri jednovláknovej záťaži pri používaní P jadra. To je pri o trochu vyššom výkone úspornejšie ako jadro Zenu 3. Alebo pri výrazne vyššom výkone má porovnateľnú spotrebu. Nižšiu efektivitu v jednom vlákne má Alder Lake snáď len sporadicky v ojedinelých prípadoch.

        • Aha, je možné, že som tu niečo prehliadol a reč nebola o procesore… priznám sa, že to neviem, aký je rozdiel v spotrebách celých zostáv. Z690 má výrazne vyššiu spotrebu ako X570 a i napriek tomu výrobcovia dosiek v rámci čipsetových chladičov nepoužívajú ventilátor (tak ako na X570)?

          • no ja to tak pochopil, pokud myslel jen CPU tak to je efektivni v idle .. nicmene to neni ani tak dulezite pro zakaznika jako spise pro inzenyra, pro zakaznika hraje roli pak to co to zere ze site cele, tudiz Z690 + 12900K .. nekomu uz treba vadil skok ve spotrebe pri X570 a bylo by zajimave tedy videt jaky je trend, jestli nam desktopy budou v idle stale vice a vice papat proud to neni uplne idealni

            • v idlu má systém s 12900k o 7Watt víc, než sestava s 10400f, o 1Watt víc než 5950x … co je na tom špatně?

            • uplne vsechno, naprosto nechapu proc v idle maji pocitace zrat vic jak 10-15W .. i kdybych teda prihodil jeste 5W na CPU a 5W na grafiku, v idle proste ocekavam minimalni spotrebu, na co pak to podtaktovavani sbernic a vubec vseho od ssd disku az po hdd mame … jako 80W pri nic nedelani? cekal jsem po X570 jestli to proste je jen nejaka AMD konina, ale kdyz je na tom Intel uplne stejne, pak to je evidentne trend ktery se mi hrube nelibi at je to AMD ci Intel

            • a to jeste musim co chvili vracet ve Win nastaveni spotreby minimalni stav CPU na 0 .. protoze si to z nejakeho duvodu at AMD ovladace ci Windows vraci na 99 .. pri nule jsem na minimu nejakych 2600 a pri 99 jsem na minimu nejakych 3400 a fakt nerozeznam jestli ty cores se rozjedou na plno rychleji nebo pomaleji, ze AMD ma takove ci makove vnitrni nastaveni ze to na tech 99 je spravne .. at si je, me to dela rozdil par stovek mhz pri minimu, par wattu, ale ja proste PC nevypinam ci jen obcas, takze za ty roky to proste svoje udela a ideal by byl kdyby krom uplneho vypinani cores to umelo jit i pod 1Ghz, nevidim duvod proc se na to vyprdli, jestli se jim nechtelo kazdy kus testovat i na tak nizke frekvence, protoze by to bylo o dost vice prace a min kremiku by proslo, nevim, pro me cokoli na 50W je spatne, cokoli nad 40W neni ideal, ale evidentne uz zcela normalni stav

            • mohl bych se nekdy mrknout jak na tom jsou treba USB porty, je jasny kdyz k tomu prdnu svitici klavesnici, ze ta si taky neco vezme, ale nechce se mi verit, ze by byly porad pod plnym proudem, jasne neco tam jit musi aby po pripojeni probehla komunikace a inicializace, ale snad to tam nepousti porad, dyt ty pocitace dnes v idle zerou vic nez notebooky pri praci se zapnutym displejem (neherni)

            • asi proto, že v průběhu testů je všechno nastavené na max, vypnuty šetřící funkce, eist a podobné ptákoviny … a co koukánm na grafy, jak ryzeny, tak intely mají 50-55W idle … ne 80 … v čase testování … určitě by se to dalo poštelovat

            • jo oni tam maji vodu … tak to je uz asi jasne, ASUS ROG RYUJIN II 360 si vezme hezky kousek elektriky … no to Intel PC tam zere 80W v idle prave

      • Nechci tady odkazovat na konkurenční weby, ale na DIIT dělal novinářskou recenzi přímo autor a měřil i spotřebu sestavy – při idle měl Alder Lake 80W (Ryzen 5950X – 57W) a při výkonu Aida Stress test měl 339W (Ryzen 5950X 215W). Ty rozdíly jsou značné a jestli je to vina procesoru nebo čipsetu a základní desky je úplně jedno: platforma jako celek je velmi neefektivní i vůči Ryzenům, natož vůči Armu.

        • No, meranie a hodnotenie spotreby procesorov zásuvkovým wattmetrom… ako to napísať kulantne… je dosť nepresné a skresľujúce. Na meranie spotreby hotových zostáv či notebookov je, povedzme, fajn, ale v testoch procesorov takáto vec IMO nemá čo robiť. A keď, tak až v rámci sekundárnych meraní a poriadny kalibrovaný power meter s nejakou triedou presnosti, niečo ako Extech 380801. Obyčajné wattmetre, ktoré merajú každý inak, sa vážne brať fakt nedajú. 🙂 Tiež som sa s nimi kedysi chvíĺu trápil a nakoniec ich vyhodnotil ako nevyhovujúci nástroj na čokoľvek. Na hrubú orientáciu oberu zariadenia z elektrickej siete ok, ale na takéto jemné porovnania…

          • Ano, z hlediska zkoumání vlastností architektury konkrétních procesorů to opravdu není relevantní měření. A já to tak i beru, že teď ty procesory vyšly a mělo by se detailně benchmarkovat nejlepší proti nejlepšímu.

            Ale z hlediska praktického použití – kdy se platforma používá jako celek – ta informace z wattmetru ze zásuvky relevantní je. Stejně jako pro mnoho čtenářů bude užitečné srovnání spotřeby platforem s procesory Core i5-12600K s DDR4 pamětmi a Ryzen 7 5800X (které jsou podle výsledků benchmarků výkonnostně podobné, i cenou za platformu – Intel má nižší cenu procesoru, AMD desky), kde se výsledky mohou lišit proti high-endovým variantám obou platforem.

            • Wattmeter je nepresné a nespoľahlivé zariadenie na takéto účely. Na pripojenie bojleru pre orientačnú spotrebu, ktorá je rádovo v jednotkách kW ok, ale na testy proceosorov je to nezmysel (som ochotný diskutovať o čomkoľvek, ale s týmto nech na mna nikto nejde, že wattmeter stačí :)). Keď už merať spotrebu celej zostavy, tak na úrovni kompletne všetkých vodičov, ktorými je napájaná základná doska. Ale to sú už veci, ktoré majú byť obsiahnuté v testoch a porovnaniach základných dosiek, nie procesorov. Na Cnews budeme čoskoro testovať aj základné dosky a takéto merania sú v pláne – pod kontrolov bude každý vodič. 🙂

              Navyše, by ma zaujímalo, ako tie merania tí, čo používajú wattmeter, vyhodnucujú. Vzorkovať do tabuľky to dáta nevie, odčítanie nejakej jednej hodnoty je zase nezmysel, pretože odber v čase kolíše… potom je tu ešte možnosť to natáčať na kameru a za sebou idúce vzorky prepisovať z videonahrávky. To je ale extrémne prácne, nepohodlné a pritom furt nepresné. 🙂

          • OK, tvé vlastní výsledky měřené v CB23 na EPS jsou pro ADL 310W a pro Ryzen 9 cca 140W – Což víceméně odpovídá tomu nepřesnému měření. Při započtení bulharské konstanty zahrnující nepřesný wattmetr, účiník, apod. mi ale i tak vychází, že orientačně je to výsledek velmi podobný tvému přesnějšímu grafu. Jediné co je vidět z tvého přesnějšího měření, je lepší efektivita samotného AMD CPU.

            Ano, tvůj „dar přítele Lasera“ je rozhodně úctyhodný, ale „dar přítele Messera“ zafungoval IMHO taky.

            • gogo: Já jsem do konce dočetl. A můžu jen zopakovat, že to hrubé srovnání je při porovnání s tím „jemným“ měřením velmi dobře srovnatelné, jinak řečeno, „primitivní“ způsob měření čínským wattmetrem na zásuvce je použitelný.

            • teď nevím, jestli ti dávají slabé tabletky … nechtěl bys ještě točit dynamo? To je taky použitelné a ušetříš …

            • Jediné, co se levnému wattmetru dá vytknout, je fakt, že není řádně kalibrovaný. Nicméně pro relativní porovnání spotřeby to stačí.

    • Ta idle spotřeba mě osobně hodně zajímá, ale moc se nedá porovnávat napříč recenzema, nebo když jo, tak to chce se podívat na větší množství. Problém je v tom, že se může hrozně lišit napříč deskami podle toho, v jaké se testuje. Zvlášť když je v press kitu nějaká hodně highendová, tak na ní může být hodně špatná idle spotřeba.

      Idle závisí na hrozně moc věcech. Jestli jsou zapnuté C-Stavy pro jádra a pro package (u Ryzenů se dají i pro fabric, tuším), nastavení low current idle/normal current idle, nastavení kravin jako je RGB (jestli deska svítí v defaultu). Spotřeba závisí i na pamětech. Třeba u toho Alder Lake ji teď bude moct trošku snižovat ta funkce Dynamic Memory Boost, ale desky ji nejspíš nemají zapnutou defaultně.
      No a pak se k tomu přidává scheduler ve Windows, kdy třeba mezi tím, jak bude funět ventilátor při běhu webového prohlížeče dokáže udělat hodně velkej rozdíl to, jestli dáte schéma vysoký výkon, minimální potřeba, nebo rovnováha (aspoň teda mě teď, absolvováno na Ryzenu 9 5950X s ne úplně nejbrutálnějším chladičem, zkoušel jsem Feru 2 a NH-D9L :).

    • A to ešte nieje všetko na guru3D kde ho neobmedzovali na spotrebe tak to lietalo na 469W 😀 tie trojvrtulove vodniky tam niesu pre srandu 😀 ešte že to je len 8 jadro, taky plnokrvnik 16 jadro s 32 vlaknami to už by bola ina sranda 😀

      • OMG. O nízkém výkonu jsem nenapsal ani čárku, to sis tak trochu vyfabuloval.
        300W přímotop, který dorovná rok starou 140W konkurenci nazýváš tedy ty osobně jak?

        Kdysi se tu poměrně často používal pojem „výkon co tu už byl“ 😜

        A znova ti to klidně napíšu: kdyby ten ADL překonával při 300W ten Ryzen stabilně o 50%, tak bych i uvažoval nad tím, že to je posun ve výkonu, jenže ona je to plichta.

        • Mně je spotřeba top modelu v loadu fakt volná 🙂 Když už bych kupoval nový stroj, mířil bych na i5/i7. To zaprvé a za druhé mi komp nejede naplno 24/7. Troufám si říct, že to tak má většina lidí.

          A ano, ten výkonový posun je minimální. Ale očekávat neustálý nárůst výkonu v desítkách procent s každou novou generací jak CPU, tak GPU (ideálně ještě za stejnou cenu), je mimo.

          • Když budeme hledat pořádný posuv tak ten je nejen ve spotřebě ale i v pořizovací ceně celého systému.

            Navíc to že si intel není jistý v kramflecích ukazuje i relativně nízká cena vlastního procesoru.

          • OK, uvidíme, jak jsem mimo u Zen3D a Zen4. 😉 Tam totiž těch min. 2×10% nahoru čekám. Ceny bych neřešil, podstatná je spotřeba, protože cokoli nad 140W (už mých 105W u 3800X je dost problém) je prostě moc.

            Ono totiž je to tak, že buď ten výkon potřebuješ, a pak řešíš kolik to žere (protože to žere elektřinu, hučí to a topí to), nebo nepotřebuješ, a pak je to salonní diskuse salonního levičáka se salonním pravičákem. Gamesníci si stejně budou kupovat 12600/12400, nebo ekvivalent od AMD.

            • Nikdo te nenuti mit 3800X na 105W. V BIOSu se to da na tech procesorech omezit.
              Mimochodem v tom je cely vtip. Mam omezen jak 3800X, tak 5800X na cca. 90W (jde mi tam o teplotu, ne presne o ten prikon). Oba procesory jsou v pohode a maji presne ten vykon, ktery potrebuju.

              Ciste teoreticky, kdybych si koupil Alder Lake a omezil ho na 90W, dostanu lepsi vykon nez 3800X nebo 5800X? No obavam se, ze ne, takze take nechapu, nad cim fanousci tak hykaji?

            • Redmarx 5.11.2021 at 20:20

              Pochopte tohle je o emocích a ne o rozumu. Jejich milovaná ale okolím zostuzovaná značka se dostala nad nenáviděné AMD.

            • To je dojemné, jak je pro vás příkon nejdůležitější parametr CPU. Greta by z vás měla radost 🙂

              Hříbku, není článek o Intelu, kde by sis společně s T-squadem nekopnul, takže bych na tvém místě ohledně nějakého fanouškovství držel hubu a krok.

            • Jaycop 5.11.2021 at 22:01

              Zkoušejte si tyhle manipulativní techniky na někom jiném. Kdo a kdy kromě Vás tady tvrdil, že je „příkon nejdůležitější parametr CPU.“?

            • Rede, než začneš plácat ty svoje kraviny, alespoň si projeď recenze … půlku z těch kravin bys nenapsal … blábolisto, kecálku … píši tady poněkolikáté, přečtěte si testy od Wallosseka na „igorslab.de“ ten testuje, nepouští benchmarky … zatím ty testy nejsou kompletní, ale základ tam je …
              jeho „The layman is amazed and the expert is surprised“ napoví víc … kam se na AL v efektivitě hrabe tvůj 5800x …

      • Ano, jenže tak i onak to prostě na ten Ryzen nemá, protože ten při těch 140W podává výkon jaký překoná Intel až s 300W.
        Intel chtěl překonat AMD za každou cenu, to se mu o fousek podařilo, jen ten výsledek spotřeby poměrně jasně ukazuje, že na něj nemá. Totéž tu přece bylo v opačném gardu u FX9590BE, a tehdy si tento procesor zcela po zásluze žádné ocenění neodnesl, a to žral na dnešní poměrny směšných 220W.

          • Vy vlaštovko. Tohle není vlaštovka je křečovitý výkon Intelu aby něco o trochu lepšího dali na trh. Za sebe říkám, že je to plichta. Rozhodně bych to nenazval výhrou Intelů.

            A jen tak mimochodem ony ty Tyntovi pověstné vidle do tohohle volšového procesoru letící od AMD k Intelu jsou jistě na cestě.

            • v křeči jsi tady akorát ty, Hřibe … přečti si testy Wallosseka, troubo, pak vykládej doma kolem compu, co se děje …

            • Pan Jaroslav Crha 5.11.2021 at 11:52

              Pro mne to bude vlaštovka od Intelu až bude mít nějaký konkurenceschopný výrobní proces. Případně si tu vlaštovku nechá vyrobit u konkurence. Proto také píši že je to křeč v tom smyslu, že se Intel křečovitě snaží udržet krok s AMD s tím, že drasticky zasahuje do architektury aby z ní vyždímal co se dá.

            • gogo1963 5.11.2021 at 12:27

              Hmm a jak mi tuhle moji teorii o křeči Wallossek vyvrátí? Mohl byste být konkrétnější?

            • nauč se číst a čti, požádej někoho, ať tě naučí chápat a pochopíš … že to nejde? pak proč bych se tady měl snažit já?

            • gogo1963 6.11.2021 at 7:50

              Přesně to jsem si myslel, že tuhle moji teorii o křeči Wallossek nevyvrátí. Vaše vyhýbavá odpověď mi to jenom potvrzuje.

              Tady nejde o moji snahu ale o Vaši neschopnost proti argumentace.

            • Na to zapomeň, intel má procáky dokonalejší s větším počtem tranzistorů a AMD se musela domluvit s ďáblem a použít lepší technologii aby intel dohodnila, protože byla před bankrotem a Samsung už klepal na dveře. Nechybělo málo a místo RTX mohl z 8nm linky Samsungu sjíždět ZEN. První vlaštovka je myšleno, první procák x86 ve verzi kombinovaných jader.

  4. Kdybych měl použít jedno slovo pak bych řekl, že je to v tomhle souboji titánů pocitově plichta (a mohu se mýlit).
    Jsem překvapen, jaké jsou rozdíly v jednotlivých výkonových testech napříč technickými weby. Tady takřka ve všech parametrech vede vlošový procesor. Jinde tomu tak není. Co je za tím?

    Plusy
    Podpora nového paměťového standardu zvyšuje rychlost
    Podpora nové sběrnice zvětšuje propustnost

    Mínusy
    Podpora nového paměťového standardu navyšuje cenu HW
    Podpora nové sběrnice navyšuje cenu HW
    Šílená spotřeba prodražuje provoz

    Otázky
    Jak se projeví tenhle režim svářečka na životnosti procesoru?

    Zaplat pánbůh má Intel jenom roční zpoždění. I tohle donutí AMD vydat něco nového. Tajně doufám, že vývojáři od AMD dodají nové paměti, a hlavně i novou sběrnici. Obávám se, aby se tímhle nově nastoleným volšovým trendem nenechali inspirovat u AMD.

  5. Já bych jen chtěl všem místním specialistům na výkon Ryzen9 5950X, že tento procesor se nepřetaktovává, ani se nepoužívá PBO, ale podtaktovává se.. zhlediska napětí..a dále se optimalizuje. Pak si nový Intel namaže na chleba jak výkonem v MT tak spotřebou. Mám netaktovací desku od Acrocku 570X Creator, starý chladič z AM3 sestavy Noctua 14C, OK potuněný novými black steroxy, ale ten chladič neuchladí trvali víc jak 135W.
    Takže je libo víc jak 28000 bodů v Cinebench R23?
    Obrázek testu v odkazu, dělal jsem ho už v květnu a proceror není žádný top binning, spíše slabší průměr..
    JInak Intel podle mne zabojoval. Ale kvůli problémům s chlazením bych si ko nekoupil. Protože u mne jede procesor 24/7 na plný dekl..
    Můj výsledek je za pomoci aplikace CTR 2 od 1usmus, hledejte na Patreonu. Jinak dnes tam běží nový projekt Hydra.
    Přijde, mi že mnoho lidí zastydlo při myšlence, že přetaktování je jenom mučení ubohého procesoru zvýšenou voltáží. Jenže to je hlavně Intelí přístup. Možná by bylo na čase aby se naučili pracovat s procesory AMD.
    Pustit si PBO umí každej, ale to asi není úplně to…
    A teď mudrujte, máte o čem.

    obrázek zde
    https://ctrlv.link/6MbC

    • 1) mluvíš o procesoru který mají lidé v rukách a tuneři si s ním už notnou dávku času hrajou.
      2) a ty tady vytáhneš nějaký DODO dodělej si doma undervolt procáku od firmy, která tvrdí že 110°C pro procáky je v pohodě a nehrozí jeho zničení.
      3) oproti intelu, kterej ještě komunita nějak pořádně nerozpitvala, nevyzkoušela, nepotunila, nepotrápila ? Ani nevíš co všechno umí.
      4) Že intel potřebuje vyšší napětí pro OC moc neberu, to jsou jen kecy.
      5) a potom, uživatel intelu koupí intel, nasadí intel do patice a v pohodě pracuje, hraje a nijak se o procák nestará. To u AMD procáku potřebuješ celou alchymistickou laboratoř a propojení s nějakou hydrou aby jsi z toho udělal použtelný procesor.
      Tak včíl mudruj.

      • Ale prdlajs, lidi jako Ty se tu ještě nedávno rozplývali nad tím jak se Intely nechají taktovat.
        Teď nenataktujete nic, protože z toho máte svářečku.
        I kdybyste se na hlavu postavili, tak s tímhle Intelím konceptem z toho nic víc jak svářečku neuděláte.
        Bolí to co? Jistě.
        Prosím Kupujte ty svářečky. Chceme aby nám lidem s hlavou AMD zlevnilo.
        Jo a na mining je to úplně nepoužitelný. A že nevíš co se dá efektivně těžit na CPU je jen tvuj problem.
        A ještě tady nelži, AMD uvádí provozní teplotu 90C. Ale to bys musel na jejich oficiální stránky.

  6. nerozumím, honění péra pro pár % výkonu, ale topení a žrout je 12900k pořádný. To by mě jako zajímalo daleko více. Nehledě na drahé desky, sry ale pro Intel v tomto nevidím snad vůbec nic. Pokud potřeboval Intel roky aby toto vydal a rádoby předhonil AMD, tak je to ještě víc zoufalejší.

  7. Koupil jsem před časem do jednoho počítače Ryzen 5 3600 a desku Asus s chipsetem B150. V dobré víře, že na moderní výrobní technologii bude efektivnější než Intel a jeho výkon bude pořádnou rezervou. Opak je ale pravdou, počítač ohromně topí i v režimu idle ihned po zapnutí v samotném Biosu. Zkoušel jsem nový bios, chladič Noctua, ovladače od AMD, snížit napětí, úsporný napájecí režim – nic. Jediné řešení vyhodit a vyměnit za Intel. Pro mě teda zklamání. Měl jsem pak ještě nějaké small factor PC od HP, kde Ryzen 5 tolik nehřál a jel dobře, ale nevím teda, raději ne. S intelem nikdy v tomhle problém nebyl, nebo v nějaké nestabilitě, sám mám i7-10700K a jede o 20 stupňů chladněji i na pasivním CPU chladiči.