Megatest grafických karet III. – duely

0

Úvod, testovací sestava, použité testy

Vím, že někteří možná zavřou článek hned, jak uvidí tabulky místo grafů. Ty z této skupiny, jež alespoň čtou text, zkusím přesvědčit, že tabulka je pro duelové srovnání poměrně vhodná.

V tabulce jsou ve dvou sloupcích všechna testovaná rozlišení i nastavení ve hrách. Vy se ale orientujte podle posledního sloupce. Ten ukazuje procentní rozdíl (jen u průměrných fps, minimální fps jsou uvedeny pro zajímavost a procentní rozdíl mezi nimi nepočítám) mezi výkonem karet v dané hře a nastavení.

Tento sloupec si projděte a u větších rozdílů se zastavte. Tak snadno uvidíte slabiny a přednosti karty, o niž se zajímáte. Ti, kterým nějaký duel chybí (vytvořil jsem několik, které se mi zdály atraktivní a přidal již hotové z minulých testů a recenzí), si jej budou moci snadno sami vytvořit pomocí zdrojové excelové tabulky. Tu poskytnu ke stažení v posledním díle megatestu.

Nepřehlédněte:

Testovací sestava
Procesor
Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,2 GHz (8× 400, 1,325 V)
Chladič
Coolink Silentator @ 900 rpm
Základní deska
Asus P5K-E WiFi AP (Intel P35)
Paměti
Kingston KHX6400D2ULK2/2G @ 960 MHz, 4-4-4-12, 2T, 2,1 V
Pevný disk
Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS)
Mechanika
Toshiba SD-H802A, HD DVD-ROM
Zdroj
Corsair CMPSU-TX750, 750 W
Skříň
Cooler Master Centurion 534 lite
Chlazení
Noctua NF-S12 @ 800 rpm, Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
Regulace
Scythe Kama Meter
Operační systém
Windows Vista Ultimate, 32-bit
Ovladače

ForceWare 169.25 WHQL pro GeForce 8, 174.12 pro G94,
174.53 pro 9800 GX2 a 9800 GTX

Catalyst 8.1 WHQL, 8.3 WHQL pro HD 3870 X2

Použité benchmarky a hry (důležité jsou především aktuální verze u Crysis, F.E.A.R., Lost Planet a World in Conflict, u těchto her se s patchem měnil i výkon):
# 3DMark06, 1.1.0
# 3DMark05, 1.2.0
# Bioshock
# Call of Duty 4
# Call of Juarez DX10 official benchmark
# Company of Heroes DX9 a DX10
# Crysis 1.1
# Enemy Territory: Quake Wars 1.1
# F.E.A.R. 1.08
# Gothic 3
# Half-Life 2: Lost Coast
# Heroes of Might and Magic V
# Lost Planet: Extreme Condition DX10 1.004
# Medal of Honor: Airborne
# Quake IV
# Serious Sam 2
# Splinter Cell: Chaos Theory
# S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
# The Elder Scrolls IV: Oblivion
# Unreal Tournament 3
# World in Conflict 1.005

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, maximum pre-rendered frames: 3 (ForceWare 170 series)
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

Radeon HD 3850 512 MB vs. GeForce 9600 GT

Radeon HD 3850 512 MB vs. GeForce 9600 GT

Spokojit se s Radeonem HD 3850, který se i v 512MB verzi dá sehnat snad i pod 2500 Kč, nebo připlatit pár stovek na GeForce 9600 GT? Výkon RV670 pro je sražen především hrami jako Lost Planet a World in Conflict, zejména zapnutí 4× MSAA v nich není nic pro něj.

Zato takového Quaka 4 si užijete klidně s 8× MSAA, vyhlazování umí Radeon rychleji i v Splinter Cell: Chaos Theory, kdy je G94 zřejmě nucena použít také shader resolve a to, jak známo, tak rychle jako Radeony HD (které ale pro změnu neumí klasický fixní resolve) neumí.

Teplotní srovnání neberte jako dogma, GeForce 9600 GT byla chlazena účinným chladičem Asus Glaciator, kdežto testovaný Radeon HD 3850 měl pasivní chlazení Sapphire Ultimate (s tím jsem ale naměřil nižší teploty než s referenčním aktivem). Kdo více pracuje, než hraje, ten ocení nižší spotřebu Radeonu v režimu nečinnosti. Trumfem GeForce 9600 GT je pro změnu snadné přetaktování.

 

  

 

GeForce 9600 GT vs. Radeon HD 3870

GeForce 9600 GT vs. Radeon HD 3870

Radeon HD 3870 je cenově i výkonnostně nejbližším soupeřem GeForce 9600 GT. Podle specifikací se to zdá nepravděpodobné, ale je tomu opravdu tak. Impresivní rozdíl ve stream procesorech není pro GeForce 9600 GT až takovou koulí u nohy, jak se čekalo.

G94 těží z rychlejšího zbytku jádra, RV670 jí dá na zadek jen v málokterém herním titulu. V celkovém průměru je Radeon bezpochyby o něco výkonnější, málokterý pokročilejší uživatel však nechá GeForce 9600 GT lenošit na základních taktech.

Rezerva pro přetaktování je u tohoto málo se zahřívajícího čipu i bez modifikace napětí nezřídka kolem 150 MHz (u stream procesorů pak třeba i 300 MHz) a tato injekce umožní kartě měřit se i s netaktovanou GeForce 8800 GT. Přednosti Radeonu HD 3870 vůči GeForce 9600 GT zůstávají podobné jako v případě HD 3850.

Radeon HD 3870 vs. GeForce 8800 GT

Radeon HD 3870 vs. GeForce 8800 GT

Vzpomínám se, že při uvedení Radeonu HD 3870 to vypadalo, že se bude prodávat dokonce o dost dráže než GeForce 8800 GT. Dnes je v průměru o čtvrtinu levnější a v skoro přemýšlíte, jestli nepatří do jiné cenové/výkonnostní třídy než GeForce 8800 GT.

Radeon HD 3870 má teoreticky vyšší výkon v plovoucí desetinné čárce a díky pamětem GDDR4 také vyšší propustnost paměťové sběrnice. Jenže 320 stream procesorů kvůli superskalárnímu uspořádání (5D) v čipu RV670 není vždy plně efektivních, a tak v širokém spektru her může být výkon vcelku podobný jako výkon 112 skalárních a na dvojnásobné frekvenci taktovaný jednotek v G92 GT.

GeForce 8800 GT má naopak výkonnější texturovací (TMU, TEX) a rasterizační jednotky (ROP, resp. RBE). Dokonce tak výkonných, že se (především u výše taktovaných G92 s jejich plným počtem) občas projevuje limitovanost propustností paměťové sběrnice.

GeForce 8800 GTX vs. GeForce 9800 GTX

GeForce 8800 GTX vs. GeForce 9800 GTX

Stará, nebo nová? Pikantní souboj současné a předchozí GTXky umožňuje srovnání mnoha zajímavých aspektů. Ač má GeForce 8800 GTX nižší takt pamětí, její 384bitová paměťová sběrnice (GeForce 9800 GTX má jen 256 bitů) znamená ve výsledku paměťovou vyšší propustnost.

Polovina texturovacích jednotek G80 vypadá jako problém jen do chvíle, než si uvědomíte, že jsou trilineární a u G92 naopak bilineární. Skutečnou výhodou GeForce 9800 GTX je takt jádra a především stream procesorů. Tato výhoda je však nezřídka anulována limitem v paměťové propustnosti, jímž při vysokých taktech G92 v současných hrách trpí.

Není tedy divu, že v nových hrách jako Bioshock či Crysis je nová GTXka rychlejší, jakmile ale zapnete 4× anti-aliasing (MSAA), dojde jí dech a ta stará (dobrá) se stane tou rychlejší.

Radeon HD 3870 X2 vs. GeForce 9800 GX2

Radeon HD 3870 X2 vs. GeForce 9800 GX2

CrossFire, nebo SLI? Tak tento souboj vypadá jen na první pohled. Pořád v něm ale můžete najít stopy výkonu samostatných čipů. CrossFire dvou RV670 od Catalyst 8.3 nevychází v testovaných hrách nějak výrazně méně efektivně než SLI dvou G92, má možná o nějaký ten herní titul větší problémy s tím vůbec být zapnut, ale to je tak všechno.

GeForce 9800 GX2 je jednoduše podstatně rychlejší než Radeon HD 3870 X2, stejně jako v případě srovnání GeForce 8800 GT vs. Radeon HD 3870 je to ve hrách typu World in Conflict či Lost Planet výraznější, v titulech Quake 4 či Bioshock (kde je efektivita RV670 nadmíru dobrá) iksdvojka kus z propastného rozdílu maže.

Stejný rozdíl, jaký najdete ve výkonu, je i v ceně. Ten je naopak relativně vyšší ve prospěch Radeonu HD 3870 X2. Pro řešení AMD mluví i nižší spotřeba v idle a mnohem snažší možnost, jak změnit referenční chlazení za nějaký tišší způsob. Na druhou stranu, když už platit vysokou částku za grafickou kartu, mělo by se jednat o špičkové řešení. Radeon HD 3870 X2 není v průměru nějak výrazně výkonnější než třeba jednočipová GeForce 9800 GTX.

 

GeForce 9800 GX2 vs. GeForce 8800 Ultra

GeForce 9800 GX2 vs. GeForce 8800 Ultra

GeForce 9800 GX2 samozřejmě celkově předčí i předchozí vlajkovou loď Nvidie. Tam, kde naopak ztrácí jsou buď vidět nevýhody SLI (režie na CPU a tím slabší výkon v nižším rozlišení, horší škálování v některých hrách) a problémy s ovladači (propady min. fps s 4× AA) anebo fakt, že propustnost paměťové sběrnice je oproti GeForce 8800 Ultra sotva dvoutřetinová.

GeForce 8800 GT: standardní vs. AMP! Edition

GeForce 8800 GT: standardní vs. AMP! Edition

Následující tabulka velmi pěkně odhalí, které hry a která nastavení nejlépe reagují na přetaktování GPU, pamětí či dokonce na obojí:

GeForce 8800 GT AMP! Edition vs. GeForce 8800 GTS-512

GeForce 8800 GT AMP! Edition vs. GeForce 8800 GTS-512

Jak vám potvrdí následující tabulka, přetaktovaná GeForce 8800 GT si s netaktovanou GTS opravdu mnoho nezadá. Můžete jen sledovat, kde jsou největší rozdíly a kde se tedy projeví o něco vyšší výpočetní síla 128 (i když trochu níže taktovaných) stream procesorů:

Zotac 8800 GTS-512 Zotac 8800 GTS-512

 

GeForce 9600 GT vs. GeForce 8800 GT

GeForce 9600 GT vs. GeForce 8800 GT

GeForce 8800 GT je i na standardních taktech jasně rychlejší než GeForce 9600 GT. GeForce 9600 GT se v porovnání daří jen v několika (většinou starších, s výjimkou zřejmé opravy MSAA v Call of Juarez DX10) hrách s anti-aliasingem. To bude však zřejmě dílo nového beta ovladače Nvidie.

512 vs. 256 MB u Radeonu HD 3850

 

512 vs. 256 MB u Radeonu HD 3850

Následující tabulka se pokusí o jakési shrnutí duelu 256 vs. 512 MB videopaměti v hrách. Všechny hry, kde došlo k výraznějším rozdílům jsou znázorněny tučně, rozlišení a nastavení, kde k odlišení došlo, pak rovněž.

Je hezké pozorovat, jak se plní předpoklady. V nejnovějších DirectX 10 titulech je 512 MB videopaměti poznat zpravidla již v 1680 × 1050 bez anti-aliasingu, ale to samé platí například i pro staršího Quaka 4, jehož ultra nastavení 512 MB přímo vyžadují, jinak dojde ke zpomalení (což se projevilo). Kombinace anti-aliasing a vyšší rozlišení pak ukazuje přednosti 512MB frame bufferu už takřka všude.

Naopak 256 MB se k mému překvapení příliš neprojevilo v Oblivionu ani na absolutně maximální detaily, k obratu situace by došlo po nainstalování rozšíření pro kvalitu textur jako např. Qarl’s Texture Pack. Z tabulky v podstatě vyplývá, že investice do 512MB verze se u tak výkonné karty jako je Radeon HD 3850 nevyplatí jen těm, kdo by chtěli zůstat ve 1 280 × 1 024 px a anti-aliasing zkoušet jen na nenáročných hrách, případně hledat kombinaci nižší detaily textur a nějaké to vyhlazování.

V některých testech (hlavně v 3DMark06 single-texturing, který je limitován propustností paměťové sběrnice) lze pozorovat zřejmě agresivnější časování pamětí u 256MB verze a tím i nepatrně lepší výkon.

 

 

 

 

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. ref. GeForce 8800 GT 512 MB

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. ref. GeForce 8800 GT 512 MB

Podrobné srovnání s referenční 512MB GeForce 8800 GT (ta má nižší takt GPU a vyšší takt pamětí) poprvé zřetelně odhaluje, kdy začíná docházet k problémům s velikostí paměti:

    

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. ref. Zotac GeForce 8800 GT AMP! 512 MB

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. ref. Zotac GeForce 8800 GT AMP! 512 MB

AMP! Edition od Zotacu má podobně taktované jádro G92, ale mnohem vyšší takt pamětí. Výkonností rozdíl je brutální.

  

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. GeForce 9600 GT 512 MB

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. GeForce 9600 GT 512 MB

GeForce 9600 GT je levnější než 256MB GeForce 8800 GT a má podstatně méně stream procesorů i nižší takt GPU než karta od Gigabyte. Paměti má však taktovány výše a hlavně má 512MB framebuffer.

 

 

512 vs. 1024 MB paměti u GeForce 9600 GT OC

512 vs. 1024 MB paměti u GeForce 9600 GT OC

Zotac AMP! Edition: 725/1750/1000 MHz – jádro/SP/paměti
MSI OC: 700/1750/950 MHz – jádro/SP/paměti

1GB GeForce 9600 GT od MSI je tedy o něco níže taktovaná než AMP! edice od Zotacu, přesto se 512 MB paměti pozitivně projevuje v několika herních titulech i v nižším rozlišení. V titulech jako Company of Heroes, World in Conflict nebo i Quake 4 to má na svědomí nastavení maximální velikosti textur. Pokud se obejdete s o stupeň menšími texturami, bude výkon na 512MB verzi stejný. 

 
 

 

Megatest grafických karet III. – duely

Ohodnoťte tento článek!