Microsoft konečně prozřel. Office pro iPad nicméně měla přijít dříve

0

Přinejmenším média se nezřídka vyjadřují ve smyslu, že není rozumné vyžadovat předplatné Office 365 k tomu, abyste mohli používat plnohodnotný balík Office pro iPad. Jenže ono přijde na to, koho chce Microsoft čerstvě představeným produktem zaujmout. Ne každý si uvědomuje, že on dost možná není cílovým uživatelem. I Apple vyrukoval s vlastními kancelářskými aplikacemi. V ořezané verzi je od října může používat každý, a to zcela zdarma.

Tip: Microsoft odhalil Office pro iPad. Bude to plnohodnotná kancelář

Na nic dalšího než základní použití se nicméně nehodí. Kontrastují tak s řešením, které z rukávu vytáhl Microsoft. Bylo bezpochyby odvážné prosadit model předplatného, ale v kontextu nových skutečností tento model jasný smysl. Nikdo nenabídne uživatelům bezplatně plnohodnotnou verzi tak pokročilého a funkcemi nabitého editoru, jakým je zejména Word. Apple má páku, ale výsledný produkt odpovídá ceně.

Zadarmo dostanete jen kostru s pozůstatky svalů. Což je v pořádku. Na příležitostné a drobné úpravy nástroje zdarma postačí. Ale kdo chce víc, připlatí si. Situaci bych aspoň vzdáleně přirovnal k Wordpadu, v němž bezplatně napíše dokument každý majitel Windows. Ten, kdo kritizuje předplatné, sám pravděpodobně příliš velký hlad po pokročilých kancelářských nástrojích nepociťuje. V opačném případě by totiž běžel a předplatil by si Office 365.

Microsoft se zásadně proměnil. Už ví, že musí podporovat všechny žádané platformy
Microsoft se zásadně proměnil. Už ví, že musí podporovat všechny žádané platformy

Kdo každý den píše dokumenty, upravuje tabulky či tvoří presentace, jednoduše nebude váhat a obětuje nějaký peníz za dobré nástroje, které mu usnadní a zpohodlní práci. Stejně jako si grafik pořídí pořádný grafický editor.

Microsoft stojí za jedním z nejlepších kancelářských balíků. Navíc předplatné pro domácnosti je za určitých okolností velice výhodné a do jisté míry převratné. Kdo tedy situaci komentuje? Nejspíš ti, kdo nepatří do skupiny potenciálních zákazníků Microsoftu, případně jiné firmy, specializující se na kancelářský software.

Předplatné je stále smysluplnějším řešením

Na úplně jinou diskuzi by bylo, jestli si Redmondští vytyčili správnou strategii. Nemůžeme vůbec pochybovat o tom, že model Office 365 bude stoprocentně lákavý pro firmy. Vždy dostanete aktuální aplikace, nyní už Office podporují všechny důležité platformy. Jednorázová licence je v době mnoha zařízení stále méně smysluplná volba. Zaměstnanci tím pádem mohou do práce nosit vlastní telefony, tablety a počítače a často je střídat.

I této budoucnosti Microsoft vychází opravdu vstříc. A když už se balík Office stal dominantním kancelářským softwarem na osobních počítačích, budou ho firmy logicky chtít i na tabletech. To zaručí rovněž kompatibilitu dokumentů, dále můžeme zmínit spolupráci s úložištěm OneDrive atp. Je jedno o jakou platformu se jedná, Word vykreslí dokument stejně na každém zařízení. Čili o firmy má Microsoft s největší pravděpodobností postaráno.

Excel pro iPad

Podobně mocnými produkty, svázanými do jednoho uzlu službou Office 365, která zákazníkům servíruje aplikace podle toho, jaké platformy zrovna žádají, Redmondským konkurovat nikdo nemůže. Jednoduše nemá čím. Microsoftu mezitím avšak uniká běžný uživatel, pro něhož Office představují drahé a luxusní řešení.

Microsoft míjí nenáročné uživatele

Když někdo lamentuje nad tím, že předplatné je pro běžného uživatele drahé, zapomíná na to, že ani jednorázová licence nebyla pro každého lákadlem. Domácí počítače přetékaly a dodnes přetékají nelegálními verzemi Office. Profesionální software není zadarmo. Když se podíváme na běžné domácí spotřebitele, pak se asi shodneme na tom, že se jim v mnoha případech nevyplatí si kancelář předplácet.

Naplánoval si tedy Microsoft správnou cestu za vyšším tržní podílem? Nebylo by lepší vydat ořezanou verzi produktu zdarma? Microsoft už oproti rokům minulým neposkytuje kancelářské služby vždy za úplatu. V prohlížeči si obyčejný dokument napíšete, podobně jako z tabulky vydolujete pár grafů. Office Online nicméně dobře slouží pouze na osobních počítačích. Tablety si žádají nativní řešení s uzpůsobeným ovládáním, nikoli webovou aplikaci.

PowerPoint pro iPad

Když nabízí Apple ořezaný balík iWork zadarmo, proč by Microsoft nemohl poskytnout základní nástroje na editaci zadarmo? Bojuje firma vůbec o běžného uživatele? Pokud ne, nic se neděje. Zájemci si zaplatí Office 365, ostatní budou používat zdarma dostupné alternativy pro danou platformu. V opačném případě by Microsoft měl jednat, protože mu ujíždí vlak. Jedná dobrá otázka zní, co by měl z neplatících uživatelů.

Svěží vánek

Když všichni používají stejný software a formáty, profituje z toho firma na mnoha dalších frontách. Její řešení jsou uznávaná jako nepsané standardy, přičemž počítačový svět se následně otáčí kolem nich. Ačkoli se nejedná o přímý zdroj zisků, rozhodně má smysl snažit se obsadit trh s bezplatným softwarem. To se zatím ale Microsoftu nedaří, příliš snahy nevyvinul.

 

Zvlášť v dnešní době je obvyklé, že základní produkty rozdáváte zadarmo, prodáte s minimální marží, eventuálně je dotujete. To všechno děláte proto, abyste pak vydělávali na prodeji aplikací či jiného obsahu. Mohou to být i knihy nebo hry. Čím se zavděčíte běžnému spotřebiteli? V dnešní době jednoznačně produktem zadarmo. Dokumenty Google budiž skvělým příkladem. Microsoft má v ruce potenciálně silnější řešení, a proto by měl vytasit zbraně, nebo válku prohraje.

Na uvedení Office pro iPad bylo vidět, že se s novým vedením změnil řád. Byly doby, kdy si Microsoft mohl dovolit experimentovat. Ekosystém z Redmondu byl nadřazený. Bylo normální platit za operační systémy nebo kancelářské aplikace, i vývoj byl pomalejší. Současnost přeje spíše bezplatným variantám (základních) produktů. V dobách největší slávy byl Microsoft tak dominantní, že nemusel podporovat konkurenci.

Microsoft nechtěl vidět realitu

Proč vydávat např. Office pro Linux? Máme přece Windows, která zabírají drtivou většinu trhu. Navíc by tím Redmondští podpořili konkurenci. Microsoft nicméně v dalších letech zaspal, co se dalo. Tablet jsme viděli v rukou Billa Gatese o pěkných pár let dříve než v rukou Steva Jobse. Přesto prorazil až iPad. Tak se stalo, že ve světě existují minimálně stejně důležité, nebo dokonce ještě důležitější platformy, které Microsoftu nepatří.

Dříve možná stačilo vydat produkt pro Windows a pojistit si tak, že si zákazník nekoupí počítač s jiným systémem. Byla by však velká chyba za stávajících okolností stále podporovat striktně jen své vlastní platformy s tím, že zákazníci jinam neutečou. Zákazníci dávno utekli a dotyková Office pro Windows 8 je v naprosté většině k tabletům s Windows 8 nepřiláká. Uživatelé ve velkém používají tablety s Androidem a iOS.

Word pro iPad 

Jestli chce firma přežít, musí nabízet aplikace, které trh žádá. Až do nástupu Nadelly se zdálo, že Microsoft odmítá tuto skutečnost přijmout. Office pro iPad také mohla přijít o pár let dříve. Tehdy by určitě to byl větší trhák. Jenže Microsoft viděl jen své systémy. Při prvním veřejném proslovu nového ředitele byla cítit změna. Na trnů sedí krátce, takže nezodpovídá za všechno, co společnost v posledních týdnech udělala.

Rozumí ale tomu, kudy musí a kudy bude technologický gigant kráčet. Zákazníci budou diktovat, kam se vývoj bude ubírat. Při uvedení Office pro iPad se Microsoft presentoval jako úplně jiná firma. Byla svěží a plná potenciálu, jak se opět obsadit trh.

Microsoft konečně prozřel. Office pro iPad nicméně měla přijít dříve

Ohodnoťte tento článek!