Microsoft koupil Havok, technologii pro fyzikální efekty ve hrách

0

Za poslední rok či dva se hodně mluvilo o softwarové stránce herní grafiky – zejména o nových API DirectX 12 a Vulcan, případně dříve Mantle. Microsoft už DirectX 12 naostro uvedl v nových Windows 10, ovšem novinku má ještě jednu. Tento měsíc se totiž pustil kromě samotného vykreslování také do řešení herní fyziky. Kupuje totiž Havok, tvůrce stejnojmenné technologie a middlewaru pro programování (zejména) fyzikálních efektů ve hrách. Tím ke svému DirectX získává také konkurenční řešení k efektům PhysX, které patří zase Nvidii.

Koupi Havoku oznámil Microsoft v pátek. Firmu koupil za sumu, kterou nechce prozradit, od Intelu, který Havok vlastní od roku 2007 (tehdy ho stál 110 milionů USD). Touto akvizicí chce zřejmě Microsoft podpořit atraktivitu své herní platformy, ale také svou pozici ve sféře vývojářských nástrojů pro tvorbu her. Ve zprávě oznamující akvizici se totiž o Havoku mluví nejen v kontextu DirectX 12, ale také v kombinaci s produkty jako je Visual Studio a Microsoft Azure.

Logo Havok

Microsoft není se svými Windows a Xboxem One na herním trhu neutrální firmou, takže koupě Havoku asi vyvolá obavy ze snah učinit z této technologie exkluzivní záležitost a postupně odstřihnout konkurenční platformy. Havok byl přitom doposud využíván široce i na konzolích Sony a Nintendo, případně alternativních operačních systémech. Vyjádření Microsoftu ke koupi nic neblahého nenaznačuje a o otevřenosti této technologie se zmiňuje v pozitivním duchu, ovšem jaký bude faktický vývoj, to ukáže až čas. Firma ale minimálně uvádí, že chce se všemi stávajícími klienty-uživateli Havoku dále spolupracovat, což zahrnuje i konkurenty jako Sony a Nintendo.

 

Co by Microsoft Havoku naopak mohl přinést pozitivního (bude-li osud nakloněn), je další rozvoj této technologie. Zkušenosti s DirectX, ale i obecně větší schopnosti Microsoftu v softwarové a herní sféře (v porovnání s Intelem) by Havok měly pošoupnout správným směrem. Evoluce Havoku pod Microsoftem by snad mohla přinést do her realističtější efekty a modely chování objektů. Snad lze doufat i ve větší rozšíření v kvantitativním smyslu. Podpora Microsoftu by u vývojářů snad mohla pomoci vyrovnat váhu, kterou má zase konkurující technologie PhysX zásluhou toho, že ji prosazuje Nvidia.


Technologie Havok našla uplatnění například v titulech série Assassin’s Creed

V dlouhodobějším horizontu by pak možná mohlo dojít k nějakému užšímu začlenění fyzikálních efektů přímo do DirectX jako jeho standardizované součásti, což by se pak mohlo projevit opět i na možnostech využití těchto technologií ve hrách. Možná bychom se po letech také mohli dočkat standardizované hardwarové akcelerace těchto efektů, která by běžela na GPU všech značek. To jsou ale samozřejmě spekulace. Stejně tak je možné, že změna vlastníka a firemní kultury Havoku uškodí a efekty na kvalitu, rozšíření a obecně herní průmysl budou negativní.

Zdroj: Microsoft

Ohodnoťte tento článek!
Pokrývač aktuálního dění v PC hardwaru pro Cnews.cz * Má rád: sranda, levný hardware, x86, nemoderní umění, slušnost, ekologie, Tolkien * Nerád: trollové, nespravedlnost, snobí hardware, prosciutto