Microsoft odhalil ovladače pro svůj systém virtuální reality, nevyžadují externí senzory

1
Ovladače Microsoftu pro rozšířenou a virtuální realitu na platformě Windows

Ačkoliv virtuální realitu pro hráčské potřeby dnes ovládá HTC s brýlemi Vive a Facebooku patřící Oculus Rift, během loňska se do věci vložil i Microsoft. Ten na to jde trošku jinak, vyvíjí jen technologii, software a rámcové specifikace a výrobu samotného hardwaru nechá na větším množství partnerů. To má tu výhodu, že s jeho systémem budete mít větší výběr, podobně jako si můžete volit z široké řady herních či neherních monitorů. Nyní Microsoft k této své iniciativě přidal důležitý doplněk: speciální ruční ovladače, uzpůsobené k ovládání prostředí VR her či jiných aplikací.

Párové ovladače, představené na tomto videu, mají podobný tvar jako Oculus Touch (a ostatně i ovladače HTC Vive). Mají tedy „revolverový“ úchop, na nějž je nasazená „kobliha“ – účelem tohoto útvaru by mělo být snímání polohy ovladačů. Ovladače by měly být použitelné obouruč i samostatně.

Stěžejním ovládacím prvkem je u těchto ovladačů optické snímání jejich polohy, pro které jsou na koblihovitém okruží rozmístěné svítící body. Tyto značky jsou rozpoznávány kamerami, ovšem je zde poměrně zásadní rozdíl proti Oculu a Vive. Microsoft nepoužívá soustavy senzorů rozmístěné po místnosti. Tečky by měly být sledovány kamerami umístěnými přímo na headsetu, což je dobrý výchozí bod pro skutečně bezdrátové používání „bez připoutání“ k nějakému stacionárnímu počítači a příslušenství. Tento systém by se díky tomu měl dát používat mobilně a dokonce i v exteriéru (při rozšířené realitě). Nevýhoda je, že ovladače musí být v zorném poli těchto kamer, jinak přirozeně nefungují. Uvidíme, jak omezující to bude, například v momentě, kdy se podíváte nahoru, ale vaše ruce zůstanou nízko a ve velkém úhlu vůči kamerám.

Snímání má pracovat ve všech šesti rozměrech (tj. registruje se jak poloha, tak rotace v třech osách). Pro další vstup jsou na držadlech v dosahu prstů umístěna ovládací tlačítka. Na vrchu v poloze pod palcem jsou malé joysticky a kruhové touchpady. Těmi by se mělo dát i kliknout. Zepředu úchopu pod ukazovákem jsou velká tlačítka coby „spouště“.

Ovladače by se měly objevit v sadách s VR brýemi různých výrobců (zde Acer)
Ovladače by se měly objevit v sadách s VR brýemi různých výrobců (zde Acer)

Podle Microsoftu by se tyto ovladače měly začít prodávat do konce roku, uvedení asi bude někdy na podzim, jelikož je cílem stihnou předvánoční nákupní období. V podobném horizontu jsou očekávány i samotné brýle. Ty budou zdá se prodávány jak samostatně, tak v balíku s VR ovladači. Takovou sadu například avizoval Acer: jeho brýle normálně stojí 299 dolarů, s ovladači bude cena 399 dolarů. To znamená, že při samostatné koupi asi budou stát o něco víc, možná je asi částka okolo 150 $, což by s DPH u nás dělalo asi 4350 Kč. Podle webu Tom’s Hardware však budou moci ovladače dle Microsoftem zadaných specifikací vyrábět i přímo výrobci brýlí, takže na trhu by pak mohly být i v mírně odlišných podobách a možná za nižší částky.

 

1 komentář

  1. „Nevýhoda je, že ovladače musí být v zorném poli těchto kamer, jinak přirozeně nefungují.“

    To neni pravda. Ovladace maji krome optickeho trackovani i interni motion tracking, takze zvladnou fungovat i mimo zorne pole kamer.