
Redmondská společnost ukončila druhé čtvrtletí fiskálního roku 2019 s tržbami 32,5 miliardy dolarů, což je o 12 % více než před rokem. Čistý zisk činil 8,4 miliardy, loni kvůli odpisům souvisejícím s americkou daňovou reformou firma skončila ve ztrátě 6,3 miliardy.
Microsoftu se daří srovnávat výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými divizemi. Personal Computing přispěl do kasy 13 miliardami (7% růst), Productivity and Business mají na svědomí 10,1 miliardy (13% růst) a příjmy Intelligent Cloudu činí 9,4 miliardy (20% růst). Všechny splnily odhady stanovené v minulém kvartálu.
Firma již roky nezveřejňuje konkrétní čísla svých produktů, jen jejich relativní úspěch ve srovnání s předchozím rokem. Z finanční zprávy tak vyplývá, že prodeje podnikových edic Office šly o 11 % nahoru, za růstem stojí Office 365, zájem o krabice verze upadá. O 1 % si polepšil i Office pro domácnosti. Spotřebitelská edice Office 365 má již 33,3 milionu předplatitelů. Obchodní software Dynamics si meziročně polepšil o 17 %. Serverové produkty a služby hlásí 24% růst, cloud Azure dokonce 76%.
TIP: Microsoft chystá zbrusu nový Edge postavený na Chromiu
Trh s počítači je momentálně v útlumu, což se opět potvrdilo na slabších výsledcích Windows. OEM Pro verze oslabily o 2 %, OEM Home dokonce o 11 %. Před Vánocemi Microsoft představil nové počítače Surface, takže tržby z hardwaru vzrostly o 39 %. Herní hardware nicméně oslabil o 19 %, protože před rokem přišel výkonný Xbox One X a během letošních svátků už zájem o konzoli nebyl tak velký. Herní divize přesto hlásí 8% zlepšení zejména díky 31% růstu prodeje her a služeb na Xboxu.
„Trh s počítači je momentálně v útlumu, což se opět potvrdilo na slabších výsledcích Windows. OEM Pro verze oslabily o 2 %, OEM Home dokonce o 11 %.“
Uplne nejdulezitejsi vec na svete je, si umet veci spravne zduvodnit. Ne, ze MS neumi udelat Windows 10 poradne a neustale mu nefungujou, v dusledku cehoz se lidi rozhlizeji jinde, ale proste poklesl trh s pocitaci a basta.
Prodeje OEM Windows se ale spíš odvíjejí nižšího zájmu o nová PC než že by se prodalo méně PC, protože Windows 10 má nějaké problémy. 🙂
Pravda bude asi nekde uprostred. V okoli jsem treba zaregistroval, ze si par lidi radeji koupilo nejaky Mac notas, nez by sli do Win10. Mrkvosoft si pomalu, ale stabilne s Win10 zadelava na pruser. Jedine stesti, ze ma monopol..
Dovolil bych si citovat konkrétní prohlášení pro akcionáře z 10Q, které musí být ze zákona pravdivé:
Meziroční kvartální porovnání:
Windows revenue decreased $81 million or 2%, driven by a decrease in Windows OEM and patent licensing, offset in part by growth in Windows Commercial. Windows OEM revenue decreased 5%. Windows OEM non-Pro revenue declined 11%, below the consumer PC market, with continued pressure in the entry-level category. Windows OEM Pro revenue declined 2%, in line with the commercial PC market. Windows Commercial revenue increased 13%, with continued customer adoption of premium offerings.
Microsoft tedy vidí problém u domácích uživatelů („OEM non-Pro“) v „entry-level category“, kde se začíná rozkoukávat Chrome OS (i to totiž MS počítá do kolonky „consumer PC market“). Tam byl pokles větší než jak klesl trh. Komerční („OEM Pro“) klesl zhruba stejně jako trh, takže u firem asi významněji působí vendor lock-in.
Pro pořádek meziroční pololetní porovnání, ze kterého se také dá leccos vyčíst:
Windows revenue increased $177 million or 2%, driven by growth in Windows Commercial, offset in part by a decline in patent licensing and Windows OEM. Windows Commercial revenue increased 13%, with continued customer adoption of premium offerings. Windows OEM revenue decreased 1%. Windows OEM Pro revenue grew 3%, slightly ahead of the commercial PC market. Windows OEM non-Pro revenue declined 8%, below the consumer PC market, with continued pressure in the entry-level category.
Možná se z toho dá i vyvodit nějaký trend.
non-Pro: pokles z -8% na -11%
Pro: pokles z +3% na -2%
Pekkne zdokumentovany 🙂
bylo by super mít od googlu použitelný OS, ale asi to ještě chvíli bude trvat
To s Chrome OS nema nic spolecnyho. Navic s tim, kam Chrome OS smeruje (zakazani ad blocku atd.) je to defacto mrtvej koncept.
To vysvětli šéfům v Microsoftu, že je to mrvej koncept a klesající příjem z licencí k levným počítačům je nemusí nijak znepokojovat 🙂