Xbox One dostane podporu pro 120Hz monitory, do konzolí konečně přijdou vyšší frekvence

10
Microsoft Xbox One S
Microsoft Xbox One S

Před nedávnem Microsoft do světa herních konzolí přinesl adaptivní obnovování obrazu s technologií FreeSync, jejíž podporu dostanou konzole Xbox One. Respektive přinese, zatím tato funkce není veřejně dostupná a je ve stádiu preview. Nepůjde ale o jediné zlepšení v tomto směru. Vypadá to, že kromě FreeSync teď Microsoft chystá další pro hráče atraktivní možnost: hraní na 120Hz frekvenci.

Vysoké frekvence jsou pro zapálené hráče dnes už pár let obvyklou věcí na platformě PC, kde se ze 120 Hz pokročilo na 144 Hz a už existují dokonce i monitory běžící na 240 Hz. Oproti tomu herní konzole zůstávají na standardní obnovovací frekvenci 60 Hz – tedy 60 snímků za vteřinu. Minimálně hráči, kteří mají konzoli od Microsoftu, ale v budoucnu budou moct vysoké frekvence také ochutnat. Někdy v květnu by se v nastaveních obrazu měla objevit možnost přepnout výstup z 60 Hz na 120 Hz.

Tato možnost přirozeně bude fungovat jen tehdy, pokud je ke konzoli připojená odpovídající obrazovka. Typicky to asi bude hráčský počítačový monitor, ale i u televizí by se eventuálně měly vyšší frekvence objevit. Jak užitečná podpora 120 Hz bude, teprve uvidíme, protože konzolové hry mají často problém udržet se i na těch 60 Hz a někdy dokonce rovnou počítají s tím, že poběží jen na 30 snímcích za sekundu. Ovšem vývojáři her by mohli na zvýšení frekvencí využít výkon navíc u Xboxu One X – běh na 120 Hz v 1920 × 1080 bodech by mohl být zajímavou alternativou k 60 Hz s rozlišením 4K. Otázka samozřejmě je, zda o toto budou mít herní studia zájem a nějaké takové tituly nabídnou. A také, zda to utáhne CPU část těchto konzolí, která neprošla takovým upgradem, jako jejich grafické jednotky.

Nový 120Hz režim obrazu v nastaveních Xboxu One
Nový 120Hz režim obrazu v nastaveních Xboxu One

120 Hz bude fungovat v 1080p a 1440p

Na Xboxech by po vydání dotyčné aktualizace mělo být možné nastavit režim 120 Hz pro rozlišení 1920 × 1080 bodů a pro 2560 × 1440 bod. Nikoliv pro 4K (3840 × 2160 bodů), jelikož na to nemá výstup HDMI 2.0 dostatečnou propustnost. Toto platí pro Xbox One S a Xbox One X. Původní přístroj není zmíněn, měl by ale obsahovat HDMI 1.4, což by dovolovalo 120 Hz jen pro 1920 × 1080 bodů.

120Hz (nebo reálně 144Hz) monitory by byly výhodné také v kombinaci s FreeSync, pokud budou tyto věci na konzoli podporovány současně. A to z toho důvodu, že monitory s vysokou frekvencí mají také prakticky vždy i dostatečný rozsah frekvencí pro FreeSync, aby mohla být použitá funkce LFC (Low Framerate Compensation). Ta dokáže opakováním snímků zajistit plynulost i na nízkých frekvencích třeba někde mezi 20–40 Hz. Naopak FreeSync monitory s maximem 60 Hz obvykle nesplňují požadavek, aby byla minimální frekvence tohoto rozsahu nejvýše polovinou maximální frekvence. Díky FreeSync s LFC by proto podpora 120Hz výstupu mohla být přínosná paradoxně i pro hry běžící na hodně nízkých snímkových frekvencích. Uvidíme ale, jak úspěšná bude v tomto případě implementace od Microsoftu.

Xbox One dostane podporu pro 120Hz monitory, do konzolí konečně přijdou vyšší frekvence
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlas/ů

10 KOMENTÁŘE

  1. Totální zbytečnost. Konzole navíc jak 60fps nemají výkon, možná XONE X by ve FullHD dala víc. A za druhé, kdo má konzoli připojenou na monitor? Navíc herní monitor co má 144 Hz stojí skoro co ta konzole ne? Konzole se dávají do obýváku k televizi a ty taky víc jak 60 Hz nemají.

  2. Pletete si PC svět, kde se jede hlavně na výkon 1 až 3 jader a zbytek je nevyužívaný a v podstatě se fláká (siglethread je pro některé hry stále bottleneck) se světem konzolí, kde toto neplatí.
    V konzolích není díky low level API osmijádrový procesor na nízké frekvenci žádný problém. Proto taky u PS4 Pro nebo Xbox One X mnohem více narostl výkon GPU oproti CPU a přesto procesor stále stíhá grafiku krmit daty.

    Jak je svět PC se stále aktuálními DX11 zaostalý dokázalo před lety AMD když uvedlo API Mantle.
    https://wccftech.com/amd-mantle-demo-game-gpubound-cpu-cut-2ghz/
    FX-8350@2GHz bylo schopno krmit grafiku (R290, 2560 stream procesoů) stejně jako i7-4770k na default frekvencích.
    https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/12/AMD-Mantle-API-Slide_5.jpg

    Proto je velká škoda, že se DX12 a hlavně mutiplatfomní API Vulkan prosazuje v PC světě taaaák pomalu.