
Před nedávnem Microsoft do světa herních konzolí přinesl adaptivní obnovování obrazu s technologií FreeSync, jejíž podporu dostanou konzole Xbox One. Respektive přinese, zatím tato funkce není veřejně dostupná a je ve stádiu preview. Nepůjde ale o jediné zlepšení v tomto směru. Vypadá to, že kromě FreeSync teď Microsoft chystá další pro hráče atraktivní možnost: hraní na 120Hz frekvenci.
Vysoké frekvence jsou pro zapálené hráče dnes už pár let obvyklou věcí na platformě PC, kde se ze 120 Hz pokročilo na 144 Hz a už existují dokonce i monitory běžící na 240 Hz. Oproti tomu herní konzole zůstávají na standardní obnovovací frekvenci 60 Hz – tedy 60 snímků za vteřinu. Minimálně hráči, kteří mají konzoli od Microsoftu, ale v budoucnu budou moct vysoké frekvence také ochutnat. Někdy v květnu by se v nastaveních obrazu měla objevit možnost přepnout výstup z 60 Hz na 120 Hz.
Tato možnost přirozeně bude fungovat jen tehdy, pokud je ke konzoli připojená odpovídající obrazovka. Typicky to asi bude hráčský počítačový monitor, ale i u televizí by se eventuálně měly vyšší frekvence objevit. Jak užitečná podpora 120 Hz bude, teprve uvidíme, protože konzolové hry mají často problém udržet se i na těch 60 Hz a někdy dokonce rovnou počítají s tím, že poběží jen na 30 snímcích za sekundu. Ovšem vývojáři her by mohli na zvýšení frekvencí využít výkon navíc u Xboxu One X – běh na 120 Hz v 1920 × 1080 bodech by mohl být zajímavou alternativou k 60 Hz s rozlišením 4K. Otázka samozřejmě je, zda o toto budou mít herní studia zájem a nějaké takové tituly nabídnou. A také, zda to utáhne CPU část těchto konzolí, která neprošla takovým upgradem, jako jejich grafické jednotky.

120 Hz bude fungovat v 1080p a 1440p
Na Xboxech by po vydání dotyčné aktualizace mělo být možné nastavit režim 120 Hz pro rozlišení 1920 × 1080 bodů a pro 2560 × 1440 bod. Nikoliv pro 4K (3840 × 2160 bodů), jelikož na to nemá výstup HDMI 2.0 dostatečnou propustnost. Toto platí pro Xbox One S a Xbox One X. Původní přístroj není zmíněn, měl by ale obsahovat HDMI 1.4, což by dovolovalo 120 Hz jen pro 1920 × 1080 bodů.
120Hz (nebo reálně 144Hz) monitory by byly výhodné také v kombinaci s FreeSync, pokud budou tyto věci na konzoli podporovány současně. A to z toho důvodu, že monitory s vysokou frekvencí mají také prakticky vždy i dostatečný rozsah frekvencí pro FreeSync, aby mohla být použitá funkce LFC (Low Framerate Compensation). Ta dokáže opakováním snímků zajistit plynulost i na nízkých frekvencích třeba někde mezi 20–40 Hz. Naopak FreeSync monitory s maximem 60 Hz obvykle nesplňují požadavek, aby byla minimální frekvence tohoto rozsahu nejvýše polovinou maximální frekvence. Díky FreeSync s LFC by proto podpora 120Hz výstupu mohla být přínosná paradoxně i pro hry běžící na hodně nízkých snímkových frekvencích. Uvidíme ale, jak úspěšná bude v tomto případě implementace od Microsoftu.
Totální zbytečnost. Konzole navíc jak 60fps nemají výkon, možná XONE X by ve FullHD dala víc. A za druhé, kdo má konzoli připojenou na monitor? Navíc herní monitor co má 144 Hz stojí skoro co ta konzole ne? Konzole se dávají do obýváku k televizi a ty taky víc jak 60 Hz nemají.
Starý 3D televize s aktivními brýlemi mají těch 120 Hz (60 Hz pro každé oko), dnes už ale tolik ne. Pokud výrobcům nebaštíme ty jejich nesmysly s 500 Hz, 1000 Hz apod, kterých dosahují jinými způsoby a panel je pořád do těch 60 Hz.
Některé letošní TV od Samsungu FreeSync při 120 Hz podporují.
Poměrně dost těch nižších herních monitorů bylo v poslední době už „marketováno“ jakože pro hráče na konzolích. Totéž třeba sekundární HDMI vstupy u těch vyšších modelů, výrobci k tomu taky říkadjí, že jsou pro ty, kdo kromě PC hrajou i na konzoli.
Třeba já mám konzoli připojenou na monitor.
Moje TV z roku 2017 má při fullhd 120Hz. Na druhou stranu 4K 60fps a HDR je naprosto dostačující . Je jasný že MS se snaží zaujmout jinak, což je zase dobrý pro odlišení konkurenčních zařízení.
Dokud nevymění ten odpad jménem Jaguar, tak to nedá ani stabilně 60FPS. To CPU je pomalejší než procesory z roku 2008.
Přesně ! Už se těším na další generaci – ryzen + Navi . To bude pěknej skok!!
Pletete si PC svět, kde se jede hlavně na výkon 1 až 3 jader a zbytek je nevyužívaný a v podstatě se fláká (siglethread je pro některé hry stále bottleneck) se světem konzolí, kde toto neplatí.
V konzolích není díky low level API osmijádrový procesor na nízké frekvenci žádný problém. Proto taky u PS4 Pro nebo Xbox One X mnohem více narostl výkon GPU oproti CPU a přesto procesor stále stíhá grafiku krmit daty.
Jak je svět PC se stále aktuálními DX11 zaostalý dokázalo před lety AMD když uvedlo API Mantle.
https://wccftech.com/amd-mantle-demo-game-gpubound-cpu-cut-2ghz/
FX-8350@2GHz bylo schopno krmit grafiku (R290, 2560 stream procesoů) stejně jako i7-4770k na default frekvencích.
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/12/AMD-Mantle-API-Slide_5.jpg
Proto je velká škoda, že se DX12 a hlavně mutiplatfomní API Vulkan prosazuje v PC světě taaaák pomalu.
Problem ux-boxu je hlavne v neexistencii exclusive games len pre tu konzolu. Na grafiku či refreš môžem kašlať ak to mam aj na pc …