Hodiny na mikrovlnce se vám zpomalily o 6 minut. Proč?

35
Mikrovlnka Gorenje
Ilustrační foto (zdroj: Gorenje)

Od začátku roku se vám mohly hodiny na mikrovlnce nebo klasický elektrický budík zpozdit až o šest minut. Příčina je poněkud pikantní a asi by vás o ní jinak nenapadlo přemýšlet. Za vším hledejte střídavý proud.

Jednoduché hodiny v těchto spotřebičích se řídí frekvencí střídavého proudu, který má u nás hodnotu 50 Hz. Pokud frekvence bude pomalejší či rychlejší, i hodiny půjdou oproti jiným pozadu nebo popředu. Ve skutečnosti se přitom frekvence nedrží na stálé hodnotě, ale může mít odchylku v desítkách milihertzů a energetické společnosti musí tyto výkyvy vyrovnávat. Jenže od poloviny ledna se frekvence drží na průměrných 49,996 Hz a sekundy jsou delší. Aktuální frekvenci můžete sledovat na swissgrid.ch.

Na problém upozornila asociace ENTSO-E sdružující evropské provozovatele přenosových soustav elektřiny (včetně našeho ČEPSu). Našla také viníka – balkánskou krizi, kvůli níž je v síti deficit 113 GWh energie. Právě tolik spotřebovalo Kosovo, aniž by jeho poptávku naplnilo znepřátelené Srbsko. Chybějící energii Kosovo čerpalo ze zbytku sítě, což způsobilo dlouhodobé snížení proudu.

Postiženy jsou země kontinentální Evropy označené modře
Postiženy jsou země kontinentální Evropy označené modře (zdroj: Wikipedia)

Zpomalené hodiny postihují většinu kontinentální Evropy. Mimo jsou jen Skandinávie, pobaltské státy a bývalé země Sovětského svazu.

Podle ENTSO-E se do neděle odchylka vyrovná, bude však třeba do sítě dodat oněch chybějících 113 GWh energie a to potrvá několik týdnů. Hodiny se po vyrovnání odchylky samy vrátí do normálu. Pokud je teď změníte ručně, časem je bude třeba znovu srovnat manuálně.

PS: Hodin řízených quartzovým strojkem nebo synchronizovaných rádiem či přes internet se zpomalení pochopitelně nedotklo.

Hodiny na mikrovlnce se vám zpomalily o 6 minut. Proč?

Ohodnoťte tento článek!

35 KOMENTÁŘE

  1. To jsou zase výmysly. Frekvence je převrácená hodnota periody, neboli sinusoidy průběhu střídavého proudu vodičem. Pokud se snižuje frekvence, znamená to že tato perioda je delší než 0,02 vteřiny. Na vině bych spíš viděl nárůst kapacitního odběru vlivem velkého počtu zařízení s polovodičovým zdrojem elektrické energie, jako jsou LED osvětlení, nabíječky mobilů, počítače, těžební rigy apod… Další věcí jsou solární elektrárny, u kterých se používá přímořízených výkonových spínaných polovidčů, které se nafázovávají na aktuální fázi. Tkz plavou pověšené na frekvenci sítě a netahají síť dopředu na 50Hz.

  2. Cnews zní skoro jako fejk news, ale tohle už je fakt soda pane Václavíku 😆 Ty hodiny, v té mikrovlnce, nebo s pánem Bohem třeba v bojleru, jsou jednak napajene stejnosměrný proudem který je přes stabilizátor, filtr a usmšrňovač sice výroben z toho střídavého ze zásuvky, ale hlavně je tam mimo jiné i krystal,na kterém to leží a padá. Takže jestli se vám hodiny na tomhle spotřebiči rozhodí, tak to sichr není tím, že se někde v jugošce šibnul takt v elektrárně o desetitisicinu Hertze, ale nejspíš tím, že je to prostě odflaknute a odchylka 6 minut za dva měsíce na sporáku, je každému buřt. Ono totiž kdybyste se zabýval nějak dlouhodoběji měřením (nemyslím samozřejmě měřákem z Lidu) nějak dlouhodoběji, tak byste věděl že tyhle výkyvy jsou úplně normální a úplně všude a to nejen frekvence, ale i třeba napětí a to bývají teprve peeky 😉

    • On prave v ty mikrovlnce nebo na sporaku krystal neni, aby se usetrilo. Proto se to cele stalo, tyhle zarizeni nedrzi presny cas nikdy, akorat ted se to jeblo o 6 minut za tyden, takze si toho vsimli i novinari.

      • My tam krystal máme – hodiny jdou přesně. Krystal není leda tak u mikrovlnek s mechanickým časovačem – ale u těch zase nebývají hodiny. Podle mě jsou hodiny, časované síťovým kmitočtem, naprostá výjimka – nikdo je už léta nevyrábí. Právě proto, že kmitočet sítě kolísá až o 1,5%, což je na měření času úplně k ničemu.

        • Tak samozřejmě že jo, ty hodiny jsou tam akorát na parádu, ale krystal tam samozřejmě je, jsem se těch mikrovlnek cosi naopravoval když to ještě mělo smysl,proc by tam jako neměl být. Ten článek a ta mánie kolem toho je prostě normální fejk a hodiny na troubach prostě nejdou přesně, je to trouba ne jaderný reaktor ….

        • Jedny znamy se v poslednim tydnu zpozdila o 6 minut elektricka trouba, druhe zase mikrovlnka a mne se zpozdil o 6 minut stary budik do elektriky.
          Ano, leta se to nevyrabi, ale to neznamena, ze to lide doma stale nemaji.

          Clanek je proste pravdivy. Samozrejme nestalo to ani za rec, protoze kdo si asi ridi cas podle elektricke trouby. 😀 Je to proste jen takova zajimavost, rozhodne neni portreba kvuli tomu redakci nadavat, ze to otiskli.

    • Další znalec elektřiny na úrovní distribučních soustav a elektráren…. Řešení času ve spotřebičích je jednak možné právě podle frekvence v síti, protože ta se průměrně stabilizuje právě na 50 Hz a jednak je tohle jen druhotný problém, který ale může pocítit běžný člověk, proto se o tom píše. Navíc nikde se „nešibnul“ takt v elektrárně, už tahle fráze je do očí bijící stupidita. „A Kdybyste se nějak dlouhodoběji zabýval…(..měřákem z Lidlu)..“ To je teprve chuťovka, sice nemáš nejmenší tušení o čem mluvíš, ale asi máš měřák, kterej není z Lidlu, gratuluju, ale očividně je ti k ničemu.

      • Sedím si tak ve velíně, koukám na souhrnné energetické okno a tam ti člověče vidím od okamžitého odběru fabriky v MWh až po napětí a frekvence na jednotlivých fázích trensformátorú všechno (to je to co snad budeš znát, zbytkem tě nebudu zatěžovat, koukal bys jak Alf na kočku a k ničemu by ti to nebylo) Tož asi tak synku. Až že sebe budeš chtít zase udělat troubu, tak napiš, fakt si to rád přečtu, teoretici mě vždycky bavili 😆

          • Já nikomu žádné pokuty nerozdávám a už vůbec netvrdím že za všechno může Kosovo, to tvrdí idioti napříč celým internetem a já se tomu akorát směju. Ale Tys to nepochopil mě nepřekvapuje …

          • Zann 8.3.2018 at 12:57 „Až že sebe budeš chtít zase udělat troubu, tak napiš, fakt si to rád přečtu, teoretici mě vždycky bavili“

            Tak se nauč psát, protože toto jsem pochopil jak útok na mou osobu, protože se pohybuji asi tak trochu v profesionálnější sféře energetiky než ty někde ve fabrice.

  3. A čím to je teda řízené ty hodiny když ne krystalem kterých tam není? Frekvenci 50Hz že střídavého napětí v rozvodné sítí, ve které úplně běžné kolísá kde co? A pokud čtu správně (a nejen tady, tahle událost postihla média napříč zájmovým spektrem) tak se to nestalo během týdne, ale od začátku roku, což je týdnů hned skoro deset 😊

    • Pokud máš IQ alespoň 75, doporučují učebnici matematiky pro střední školu, možná to bude i v těch ze základky. Česky se tato kouzelná matematická (statistická) veličina nazývá aritmetický průměr. A pokud tento průměr je 50 Hz, schválně, jestli přijdeš na to, jak z toho určit časový úsek, který bude mít délku právě 1 s. Nápověda: Hz určuje počet cyklů za jednu sekundu.

      • Jo no,uz jsem ti odpověděl výše. Tvl aritmetický průměr 😆 napětí a frekvence hodinové kolísá jak kráva, ale aritmetický je to vlastně vpořádku, úvaha městského policajta 😆 Ty budeš taky dobrý klaun yt průměre ….

    • Zkus se do nějaké levné aktuální mikrovlnky podívat. Hodiny jsou opravdu řízené signálem ze sítě. Výrobci přišli na to, že krystal je moc drahý a zbytečný, když mají zdroj 50 Hz signálu.

      • Také jsem to nevěděl, ale loni jeden známý jednu mikrovlnku opravoval, takže komplet překresloval zapojení a zjišťoval, jak vlastně funguje. Překvapilo nás to oba.

        Hodiny na spotřebičích nejsou k přesnému měření času, takže na nějaké přesnosti tam nesejde. A na to (za běžných okolností) 50 Hz ze sítě stačí bohatě.

          • WiQiX: Pozor, on sedí ve velíně, kouká na souhrné energetické okno a vidí od okamžité spotřeby fabriky v MWh až po napětí a frekvence na jednotlivých fází transformátorú všechno. Tož asi tak synku. Ale asi bydlí někde v jeskyni když neví že existují paneláky přecpané digitálníma technologiemi kde na transformátory věší tlumivky aby posunuli odběr jalového výkonu kvůli kapacitnímu charakteru odběru.

          • A tak to samozřejmě mají všichni kterým se v mikrovlnce za 6 kil z Lídlu spožďují hodiny 😀 To je super, jak když se začne řešit úplná hovadina, které by si bez článku na Novinkách vůbec nikdo nevšiml, tak se vyrojí mraky odborníků a začnou vymýšlet ten největší bizar, který si sami neumí představit ani v nejbujnějších snech, jen když se tlachá a přijde se svou troškou do mlýna. Ǩdybys totiž byl WiQiXi praktik jako já a ne teoretik spitomělý hvěznýma válkama, tak bys používal selský rozum a nevymýšlel tady pí*oviny jako zbytek pubošů tady 😀

          • Jediný, kdo by si měl vytáhnout hlavu z prdele jsi ty, ty „odborníku“. WiDiX ti tady dal praktické zkušenosti, vypočetl jak 0,004 Hz má opravdu vliv na zpoždění, ale ty si budeš pořád trvat na svým. Anebo prosím prosím, ještě zareaguj nějakou perlou, ať se ještě pobavím. 🙂

      • WiQiXi, ty jsi chytrý chlap, Ty přece víš, že hodiny, v levných mikrovlnkách, se spoždují nebo předbíhají odjakživa a vždycky, takže z toho celkem logicky vyplývá, že pokles frekvence v síti v nějakém Kosovu o ten mili Hertz jak uvádějí v normálních mediích, má na chod hodin v mikrovlnce asi takový vliv, jako prd v šuamvském hvozdu. Celá tahle „kauza“ má za cíl akorát vysledovat, co všechno ještě český idiot snese, to je asi tak všechno …

        • Jedná se tam o výkyv na 49,996 Hz. ČTYŘI TISÍCINY HERTZE! To ty vaše mikrovlnky ani nezaregistrují, tyhle výkyvy „nahoru dolu“ jsou úplně normální a jsou kolikrát daleko větší! Už jen zkreslení na nekvalitních zdrojích dělá tuhle pakárnu a nikdo si toho ani nevšimne, prostě jednou za měsíc seštelujete hodiny, tak tady nedělejte z nějakého fejku kovbojku 😀

          • 1. Nikde jsem nepsal, nic o zpožďování. Osobně jsem si toho nikde ani nevšiml. Moje mikrovlnka nejspíš krystal má. Ale jelikož na ni stejně nekoukám, tak bych si nevšiml ani kdyby ukazovala letní čas.

            2. Reagoval jsem jen na to, že podle tebe VŠECHNY zařízení s hodinami mají krystal. Což není pravda a přesvědčil jsem se o tom úplně nezávisle na této „kauze“.

            3. Nebyla to “ mikrovlnka za 6 kil z Lídlu“, ale něco celkem běžného okolo 2000-3000,-.

            4. Pokud umíš počítat, tak rozdíl 0,004 Hz ti udělá za 1 s rozdíl 0,00008 s. Což je sice prd, o kterém by nikdo nepsal, ale v článku píší o 6 minutách OD ZAČÁTKU ROKU. Tedy za 68 dní a to už ten zlomek sekundy nafoukne do patřičných rozměrů hodných kauzy v Blesku:
            68 * 24 * 60 * 60 * 0,00008 = 470 s. No a to je kolik minut?
            (mimochodem výsledek ukazuje, že je to zase nějaký starý článek, který se sem dostal až po 16 dnech…)

            5. Pokud by ty výkyvy byly nahoru a dolů, jak to bývá normálně, tak by logicky čas běžel +-přesně tak, jak to tyto nic moc přesné hodiny umí. Ale jelikož je to dlouhodobě pod, tak ten rozdíl nemá co kompenzovat.

            6. Opravdu tě baví tu ze sebe za každou cenu dělat úplného vola?

          • To nemá smysl, přesvědčuješ tady odborníka z velína (přeloženo do reality: vrátný se základkou, který z okna vidí na elektroměr a z nudy si odpočítává kolik se tam protočilo, případně listuje v letáku z lidlu). Nepochopil článek, nepochopil odkazy, nepochopil, že v síti se minimálně od roku 2003 významně řeší čas podle frekvence, dopad na domácí spotřebiče je jen zajímavost která vznikla, protože v síti je velký deficit způsobený dlouhodobě podprůměrnou frekvencí. (Průměr taky nepochopil, chudák). Stále je síť proti UTC zpožděna o 340 s. A je snaha to dohnat, proto je v síti nastaveno jako cílová frekvence 50,010 Hz, které to mají zase smazat, ale bude to chvíli trvat. To je realita, ale odborník z vrátnice, se sotva dokončenou základkou, který si přečetl nadpis tomu rozumí nejlépe, zná všechny spotřebiče, ví, že krystal má vše nad 600 co není z lidlu a někdo mu řekl, že v zásuvce je napětí. Hotový adept na ministra energetiky.

  4. Spíše není šťastná věta „Ve skutečnosti se přitom frekvence nedrží na stálé hodnotě, ale kmitá v desítkách milihertzů“ (to by znamenalo, že frekvence je třeba 0.010 Hz).
    Raději bych napsal něco ve smyslu „Frekvence ve skutečnosti není přesných 50 Hz, ale může mít odchylku v řádu desítek mHz.“