Hlavní navigace

Million Short: dostaňte z Googlu výsledky, které jsou jinak hluboko schované

5. 12. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Pokud chcete něco bezpečně schovat, dejte to na druhou stránku Googlu. Tento vtip v mnoha různých podobách koluje sítí už několik let. Google (ale i jiné vyhledávače) se snaží zprostředkovat napřed výsledky z největších webů, stránek z dobrým SEO, případně vám přihodí web „na první dobrou“. Není to vždy špatně, ale pokud chcete objevovat nová zákoutí world wide webu, fulltextový vyhledávač není tím nejlepším pomocníkem.

Problém se snaží vyřešit služba Million Short (millionshort.com). Už název O milion kratší dává tušit, že se bude něco osekávat. Tím něco jsou výsledky Googlu. Na jakýkoliv dotaz si tak můžete nechat odstranit první milion odkazů. Filtry jsou i méně agresivní, začíná se od stovky, přes tisíc, deset tisíc a sto tisíc.

Million Short Million Short
Bez prvního milionu stránek | Nefiltrované výsledky

Pokud chcete navštívit webový prales – malé a špatně optimalizované stránky, které však mohou nabízet dobrý obsah, určitě Million Short zkuste. Experimentální vyhledávač si můžete i nastavit: nechybí bílá a černá listina webů nebo oblíbené stránky, kde se bude hledat přednostně. Omezit se můžete i na konkrétní zemi, v nabídce je Česko i Slovensko.

Million Short Million Short
Bez prvního tisíce stránce | Nefiltrované výsledky

V praxi ale regionální verze nefunguje, do výsledků se dostávají i zahraniční stránky, někdy fakt obskurní, což je možná i účel. Dělení výsledků na české, slovenské a anglické bohužel není tak citlivé jako u Googlu. Pokud chcete hledat v tuzemském internetovém rybníku, máte smůlu.

Million Short také funguje jinak, než jsem si při prvním setkání představoval. Služba neodstraní například milion předních výsledků, tedy v základu prvních 100 000 stránek (s 10 odkazy na stránku). Místo toho se filtruje milion výsledků těch nejnavštěvovanějších webů. Million Short v modré tabulce napravo ukáže, které domény byly odstraněny.

Proto v našem příkladu u Lionela Messiho jsou filtrované i standardní výsledky v několika bodech shodné. Fanouškovské stránky oba algoritmy vyhodnotí jako důležité, ale zároveň nejsou tolik navštěvované jako Wikipedia, Facebook nebo sportovní zpravodajství, aby je Million Short odstranil.

 

via +Petr Klimovič

Byl pro vás článek přínosný?